Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022
Last edited:
Lige i det tilfælde der helt crazy. Jeg har det vanskeligt med at hvad jeg skal mene om talentudvikling og hvornår den skal starte. Man kan sige vi erhvervsmæssig forstand også gør det allerede i børnehaverne hvor der er nedskrevne politiske målsætninger omkring at lære tal, bogstaver, sociale kompetencer - og det tager i hvert fald meget fart fra 0-1 klasse. Personligt tænker jeg al læring i skole som klubber må baseres på leg og ikke fylde for meget af børnenes hverdag. Jeg synes det er lange skoledage, og meget forskning viser også det ikke altid er længden af arbejdsdagen der giver outputet - eller ikke for voksne og dermed også tankevækkende at det i nogle erhverv forventes en arbejdsdag på 8-18+ som fx Salling Group m.fl. (men tak for stadion).
Noget jeg er sikker på jeg synes i hvert fald ikke man skal komme for sent i gang med skolearbejdet, man kan sikkert stort set godt lave lave ingenting til 5-6-7 klasse, men derfra er man nødt til at følge lidt med i timen
og har det nok på samme med med elitesports udvikling. Man bliver næppe noget stort hvis man ikke begynder at træne meget fra den alder. Omvendt ved jeg fra en talentchef at forskning har vist at det ikke nytter meget med elitefokus i tidlig i alder. Andre studier viser at starte tidligt er afgørende i fx tennis osv.
Min konklusion er nok bare at man skal huske det hele menneske/barn-unge uanset - og børn-unge er forskellige med hvordan de trives i skole og sport.
Uanet hvad synes jeg historien er lidt sjov - næsten lidt komisk. Måske tragikomisk.
Men indrømmet man kan jo godt se noget talent der. Jeg har trænet lidt nogle børn i 2-3 klasse en gang, og fulgte dem hen ad vejen til de blev voksne, og dem jeg spottede som de bedste, blev også de bedste i Lyseng IF. Så talent kan ses tidligt. Men der er ufattelig lang vej fra at have talent til at slå igennem. Det har vi også set med alle ulandsholdsspillerne i AGF - der end ikke fik kampe på 1. holdet.
Beklager - nu blev det lidt en snak om talentudvikling, Egentlig var det bare en joke, og det synes jeg også det er, med mindre vi om 15 år konstaterer der er den nye Messi...
Noget jeg er sikker på jeg synes i hvert fald ikke man skal komme for sent i gang med skolearbejdet, man kan sikkert stort set godt lave lave ingenting til 5-6-7 klasse, men derfra er man nødt til at følge lidt med i timen
Min konklusion er nok bare at man skal huske det hele menneske/barn-unge uanset - og børn-unge er forskellige med hvordan de trives i skole og sport.
Uanet hvad synes jeg historien er lidt sjov - næsten lidt komisk. Måske tragikomisk.
Men indrømmet man kan jo godt se noget talent der. Jeg har trænet lidt nogle børn i 2-3 klasse en gang, og fulgte dem hen ad vejen til de blev voksne, og dem jeg spottede som de bedste, blev også de bedste i Lyseng IF. Så talent kan ses tidligt. Men der er ufattelig lang vej fra at have talent til at slå igennem. Det har vi også set med alle ulandsholdsspillerne i AGF - der end ikke fik kampe på 1. holdet.
Beklager - nu blev det lidt en snak om talentudvikling, Egentlig var det bare en joke, og det synes jeg også det er, med mindre vi om 15 år konstaterer der er den nye Messi...