New posts

Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022

• Thread starter Thread starter 8000
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 150K
Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022
Last edited:
Ja ligesom vi havde en værdiløs forkøbsret på Elez og Diks.

Synes AGF skal gå efter at forstærke os. Uanset hvem træneren er kan vi ikke være afhængige af en spiller der kun har lavet 4 mål sidste 30 kampe. Fin joker at have i baghånden, og endnu bedre at have Karama som den anden joker i baghånden - altid vild målfarlig når han er spilleklar. Odey i start11, Kamara (hentes gratis til sommer) og PM i backup (sidste kontrakt år som joker).

Udlej Kurmi og AA - og få udviklet dem til at blive bombere i norge, sverige eller midter/bundklub i superligaen eller toppen af 1 div. Og kald dem først hjem når vi reelt vil bruge dem og de er for gode og kan tage skridtet til at spille i en top5 klub hvor vi skal op.

Kan man lave et salg af PM til kina, asien eller noget, synes jeg bare begge skal slå til og cash ind på et par flotte år med vilde stats og landsholdsudtagelse. Det er vel sidste chance, hvis den ikke er forpasset. Var måske også blevet solgt i sommer, hvis han ikke uheldigt blev ramt af skade.

Så man vurdere om AA eller Kurmi kan tage den ledige plads, eller skal udvikles yderligere på lejemål. Og der skal lejes en fra en storklub med forkøbsret ala Odey, Diks, Bundu, Kamil klasse der er til overs. Angriber naturligvis. Mest for at indikere niveau. Måske for dyrt? Men så må man tage AA eller Kurmi som 3. angriber.

Og heldigvis en case, som entydigt er en succes trods lejemål med købsoption.
En af grundene var jo nok, at vi købte ham tidligt. Jeg tror godt AGF kunne have købt Kevin Diks fri af Fiorentina i sin første lejeperiode, hvor vi havde en frikøbsklausul på 4-5 mio (ca. samme som Bisseck), og AGF spillede med om medaljer, men Diks lige var blevet taget godt imod af AGF, selv som skadet, og først lige var kommet igang. Det var for sent da han forlængede med os, og samtidig forlængede med Fiorentina.

Så lektionen er nok ikke at vi aldrig skal leje med købsoption igen, men at vi skal leje med købsoption, fordi vi ikke 100% tør satse på at spillere er det vi håber, og så slå til inden for det første halve år hvis vi ser det i ham, at han er det værd.

Yann Bisseck til 2026.. wow.. Fedt!
Hausner+Bisseck+Tingager på 5-års kontrakter giver jo helt vildt ro omkring midterforsvaret. Fantastisk.

Elez og Diks. Der skulle man have slået til før i forløbet. Og de kom fra større klubber, og havde større CV, lønninger og erfaring etc.
Det skal man også huske. Bisseck er ung og kommer ikke fra Lazio/Fiorentina-løn.

Køln havde måske opgivet ham, da vi hentede ham i sommers. Som jeg husker det var ham lige vendt tilbage fra et mislykket ophold i Portugal og havde heller ikke succes i Holland.

Det er en god case for AGF, der henter en lejespiller med et stort potentiale, men også stor usikkerhed grundet tidligere historik. Når man så konstatere, at spilleren rent faktisk kan indfri det store potentiale, så lukkes handlen.

Så lektionen er nok ikke at vi aldrig skal leje med købsoption igen, men at vi skal leje med købsoption, fordi vi ikke 100% tør satse på at spillere er det vi håber, og så slå til inden for det første halve år hvis vi ser det i ham, at han er det værd.
Jeg er ikke helt enig. I casen Diks havde han så voldsomt et niveau i slutningen at selvom vi mistede ham gratis, gav han formentligt et par placeringer gennem det høje niveau, så hvis det er vanvittigt dygtige spillere, synes jeg det er ok (hvis vi har salgsbare spillere på andre positioner)

Ja hvis man ser bort fra at skulle have indtægter på spillersalg - som vi heller ikke får på en lang række spillere som JH, PM, NP, PO, Lund, Julle, D'Alberto (i hvert fald ikke meget mere end de 2 mio JH, 5 mio PO og X mio PM kostede), så er lejespillere jo slet ikke så tosset hvis de bidrager sportsligt som Diks gjorde.

Optimalt finder vi naturligvis spillere der både bidrager sportsligt og økonomisk.

Diks kunne også have været en anden historie, hvis vi havde indløst frikøbsaftalen efter første sæson i stedet for leje et år mere.

Men manglende længde på en aftale kan også være et problem, fx Jon kun ville tegne 3 år, og løber den bare ud er det jo næsten samme som Diks og Kamil havde vi på leje to sæsoner. En sæson fra eller til.

Jeg er ikke helt enig. I casen Diks havde han så voldsomt et niveau i slutningen at selvom vi mistede ham gratis, gav han formentligt et par placeringer gennem det høje niveau, så hvis det er vanvittigt dygtige spillere, synes jeg det er ok (hvis vi har salgsbare spillere på andre positioner)
Man kan i hvert fald sige, at i den situation AGF var i, for 3-4 år siden, kunne succes næsten ikke købes for dyrt. 3. og 4. pladsen har været ekstremt vigtige for den offentlige fortælling om AGF, som på de år er gået fra at være lidt en stående joke, til at ligne en supertanker der er ved at komme op i fart. Det har også sat stadion-debatten i et andet lys ligesom det givetvis også er en del af historien om vores voldsomt voksende sponsorindtægter.

At man i den proces valgte et par kortsigtede lejeaftaler, kan jeg sagtens se fornuften i. Selvom vi har misset et par transfers, så er der hentet meget på stort set alle andre områder, hvilket lejespillerne naturligvis bærer en del af æren for.

Man kan i hvert fald sige, at i den situation AGF var i, for 3-4 år siden, kunne succes næsten ikke købes for dyrt. 3. og 4. pladsen har været ekstremt vigtige for den offentlige fortælling om AGF, som på de år er gået fra at være lidt en stående joke, til at ligne en supertanker der er ved at komme op i fart. Det har også sat stadion-debatten i et andet lys ligesom det givetvis også er en del af historien om vores voldsomt voksende sponsorindtægter.

At man i den proces valgte et par kortsigtede lejeaftaler, kan jeg sagtens se fornuften i. Selvom vi har misset et par transfers, så er der hentet meget på stort set alle andre områder, hvilket lejespillerne naturligvis bærer en del af æren for.
Ingen tvivl om at lejespillere som Kamil og Diks har været med til at løfte AGF, og en andel i JN forsat kan hæve sponsorgrundlaget og SIB kan hente bedre spillere til end vi gjorde under PC og svenske sportschef, hvor det mere handlede om at finde noget der var tilovers i mindre klubber: junker på randers DS hold, Amini der var marginalsspiller i randers og ikke kunne lave mål, bundu i 7 række, mmaee der var til overs i standard liege, højer til overs i lyngby og fri efter kolaps - bror fri, julle overskud i bif, Tingager nede med flaget i glemsel, munks 3 valg i fcm, np gratis i randers - dog fast osv osv ... hylden er noget højer enu

Jeg tror du misforstår mig. Jeg synes sagtens lejeophold kan have værdi uden køb, case and point Elez, Grabara og Diks. Det er jo nok ikke helt tilfældigt at vi netop har nået en pokalfinale og medaljer med den type spillere, som bragte meget af den defensive stabilitet som holdet havde brug for i deres perioder. Nuvel. Min case-opstilling handler kun om, at HVIS man vil købe dem, så må lektien være at slå til før... Som med Bisseck her. Grabara var lidt en anden case (aalt for dyr i første omgang, og aldrig med en købsklausul). Elez fik en turbolent start under Wieghorst. Det var først under Glen han trivedes og spillede sig op til at være et monster. Diks var skadet ved ankomst etc. Bisseck har ramt jorden løbende, og vist sig frem.

Men ift Diks vs Bisseck, så kunne vi jo købe ham for samme pris som Bisseck (4-5 mio kroner) hvis vi havde troet på ham med det samme. Vi kunne sikkert have købt dem fri fra dag 1. Grunden til at vi IKKE bare køber dem dag et er jo, at man ikke er sikker på det man får. Kendte man deres nuværende niveau, så havde man jo købt uden tvivl.

Jeg tænkte NETOP at Diks havde så godt et niveau selv år 1, at vi skulle have købt ham der. Men han var ikke i topform på dette tidspunkt inde i sin første lejekontrakt, selvom han med det samme viste lovende takter/niveau. Det var først i 2.halvdel af sin lejeperiode at han blev voldsomt interessant for FCK/andre klubber. Jeg er ikke i tvivl om, at vi kunne have købt Diks i år 1, hvis vi havde turde det. Men han kom fra slemme skader, og var jo også skadet i sin tid i AGF en periode i første lejeperiode. Bisseck har jo bare indfriet håbet fra minut 1 permanent stort set, og kæmpede blot lidt med formen konditionelt i starten, hvor man kunne se han skulle spille sig i form til at kunne klare alle 90 minutter. Der er han nu.

Der gik jo længe før Diks kunne spille 90, og han var også inde/ude af skader.

Ja, vi har i hvert fald gode lange kontrakter med vores centerforsvarere nu. Tingager tegnede også ny 5-årig sidste efterår og TK har vi til sommeren 2024. Spørgsmålet er selvfølgelig alligevel, hvor længe vi har Hausner og Bisseck. Hausner er fast mand (anfører?) på det "nye" U-21 landshold og jeg tænker at han er den første man vil skyde afsted.

Bisseck er vel heller ikke helt så hooked på et eventyr andre steder efter at han har prøvet Holland og Portugal - uden succes - i de foregående år. På den måde er han også en god historie for de andre unge i truppen. At spille superliga for AGF er måske et ret godt niveau at spille på og udvikle sig i.

3 gode ting, som de selverklærede danske mestre i smalltalk, Poulsen og Holm, indleder deres daglige udsendelse med at sige:

1) Et signal om, at staben ikke behøver halve eller hele år for at indfri en frikøbsklausul.
2) En perfekt timing i forhold til at signalere, at man ikke er tilfreds med 2 stoppere på superliganiveau,
3) Gør masser af fans, som er indebrændte over den skuffende sæsonstart, glade.

Back