New posts

Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022

• Thread starter Thread starter 8000
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 150K
Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022
Den største årsag til at Eskelinen skal videre er økonomi. Han blev hentet som 1. keeper og uden at kende hans løn, er han formentlig en økonomisk stor klods om benet.
Ahh han har næppe fået den store hyre i en middelmådig svensk klub. Jeg tror ikke han er den bedst lønnede halvdel i agf. Men på nuværende tidspunkt er det stadig unødvendige penge for os, som kan bruges andet steds eks. på Bisseck.

JJeg håbede egentlig på en forlængelse med Thorsteinsson. Men hans attitude på det seneste har været så destruktiv, at jeg håber, at vi kan finde en erstatning med samme kvaliteter, men uden diverse unoder. Det bliver nok svært.
Jeg synes den er svær. Jeg har længe ville have ham erstattet, men jeg synes faktisk han er blevet bedre på det seneste. Dog var den hands-situation i går typisk Jon og pisse frustrerende at han skal have så dumt et gult kort så tidligt i kampen. Der blev jeg alvorligt nervøs for at han ville blive vist ud igen. Men han var jo fremragende i resten af kampen og har fundet et super samarbejde med Kahl’en.

Synes det er lidt svært at vide hvad Eske får i hyre, men vi har i hvert fald flyttet os i løn kr siden og tænker han sælges til nytår - han har også for godt et navn i Sverige, og mon ikke han gerne vil videre efter både at være sat til side for Kamil og nu JH - uden udsigt til at kunne slå ham af. Men stor ros til Eske for ikke at være negativ i pressen, og super backup at have pt.

Jeg synes den er svær. Jeg har længe ville have ham erstattet, men jeg synes faktisk han er blevet bedre på det seneste. Dog var den hands-situation i går typisk Jon og pisse frustrerende at han skal have så dumt et gult kort så tidligt i kampen. Der blev jeg alvorligt nervøs for at han ville blive vist ud igen. Men han var jo fremragende i resten af kampen og har fundet et super samarbejde med Kahl’en.
Jeg må indrømme, at da dommeren annullerede Jons mål for hands var jeg pissebange for at han også ville stikke gult/rødt ud sådan pr. automatik, men det var trods alt svært at påstå at Jon tog den med hånden med vilje i situationen. Så godt at dommen holdt hovedet koldt der. Måske vendte han det også med VAR-vognen i samme forbindelse.

Mht Eskelinen så tror jeg stadig på han er en ganske god målmand og jeg synes AGF skal have en kapabel herre på bænken også, det han koste dyrt med en målmandsskade i februar eller et rødt kort.

Det er ikke holdbart for Eske at sidde på bænken i hans alder og Jesper Hansen ligner ikke en, der bliver bænket lige foreløbig, og derfor kan man - af hensyn til Eske - være åben for et skifte hvis det er på rimelige vilkår. Han bliver sikkert en glimrende målmand med spilletid, der var jo også en grund til han fik 5 år i AGF

Mht Eskelinen så tror jeg stadig på han er en ganske god målmand og jeg synes AGF skal have en kapabel herre på bænken også, det han koste dyrt med en målmandsskade i februar eller et rødt kort.

Det er ikke holdbart for Eske at sidde på bænken i hans alder og Jesper Hansen ligner ikke en, der bliver bænket lige foreløbig, og derfor kan man - af hensyn til Eske - være åben for et skifte hvis det er på rimelige vilkår. Han bliver sikkert en glimrende målmand med spilletid, der var jo også en grund til han fik 5 år i AGF
Behøver vi skille os af med ham?

Det er klart at hvis han ikke selv har lyst til at blive og var sat en plads i startelleveren i udsigt, så bør man hjælpe ham videre.

Alternativt hvis man mener Gadegaard har næsten samme niveau, så skal han naturligvis tættere på kamptruppen. Generelt mener jeg vi bør have 2 gode målmænd som kan presse hinanden - konkurrence er godt og jeg ville elske en situation som den i Fcm, hvor der kæmpes hårdt om pladsen og den unge pt. fører (selvom det er hårdt for den "gamle").

Selvfølgelig skal vi skille os af med ham. Han kan ikke engang komme i kamptruppen, så lige nu er han bare en økonomisk belastning og jo længere tid der går, jo mindre bliver han også værd. Et alternativ kunne være at udleje ham til Sverige og så se om han udvikler sig og er klar til at udfordre pladsen i AGF når Jesper Hansen må forventes at trappe ned. Men for alles vedkommende er det nok fint at give hånd og sige tak for denne gang,

Og hvis D'Alberto fortsætter med at imponere efter kampen i mandags, så kan det også give mening at se på, om ikke man kan sælge Munksgaard eller alternativt udleje ham. Knægten får ingen spilletid her, og det kan han heller ikke leve med. Jeg synes bestemt han er god nok til en midterklub i Danmark, Sverige eller Norge og med hans alder og meritter hos AGF bør der være rigeligt med efterspørgsel. Alternativt kan en lejeaftale i foråret også være aktuelt.

Så som Munksgaard, Højer, Jon, NP, Tingager, Bundu?
Der fik jeg vist ikke udtrykt mig helt klart. Jeg synes vi har været fine til at hente unge eller rutinerede spillere fra klubber som RFC, FCM o.s.v. Og vores udenlandske scouting har også været fin bl.a. også fra sjove og mindre steder. Det jeg havde i tankerne var de unge talenter fra de små klubber i superligaen og længere nede i divisionerne. Tænk hvis vi f.eks. havde kunnet fiske nogle af de helt unge i SIF, inden de ikke længere så vores vej eller var blevet alt for dyre. Ikke at jeg tror, at den slags er nemt, men er det ikke lang tid siden, at vi har fået den slags tilgange?

Selvfølgelig skal vi skille os af med ham. Han kan ikke engang komme i kamptruppen, så lige nu er han bare en økonomisk belastning og jo længere tid der går, jo mindre bliver han også værd. Et alternativ kunne være at udleje ham til Sverige og så se om han udvikler sig og er klar til at udfordre pladsen i AGF når Jesper Hansen må forventes at trappe ned. Men for alles vedkommende er det nok fint at give hånd og sige tak for denne gang,
Hvis Gadegaard endegyldigt er rykket forbi ham - så skal han naturligvis sælges ;) Pointen var blot, at vi har et større budget end tidligere og dermed mulighed for at fastholde konkurrence.

Jon har fået en anden rolle, som jeg er ret vild med: Han skal løbe inde omkring midten meget mere. Mod OB kom han helt over til Grønbæk, hvor de sammen kombinerede sig frem til det cutback til Anderson scorede på. Og han kommer bare generelt flot ind omkring det lille felt ganske ofte. Han scorede på Bundus oplæg mod Sønderjyske, og var lige ved at gøre det igen mod AaB, som jo kun ikke skete fordi målet blev annulleret ved hands.

Jon der bare ligger ude på siden, og skal drible sig igennem og udfordrer 3-4 mand frem for at finde PM inde i feltet... Det synes jeg ikke vi skal beholde.
Men den udgave af ham sportsligt vi ser pt, ham vil jeg gerne forlænge med. Men jeg vil fandme gerne snart slippe for de hjerneblødninger. Til Jons ros skal det siges, at han kun har fået ganske få røde kort trods alt. Selvom han i denne sæson fik det mod Larne, og BURDE have fået det i Aalborg efter at have sin pegefinger i fjæset på linjedommeren, og sagtens kunne have fået det i Silkeborg for 2x film. Så det kunne let have været 3 røde kort denne sæson for ham. Fuldstændigt uacceptabelt på en plads, hvor vi ikke har haft særlig gode alternativer denne sæson med Links ude.

Jeg sætter stor pris på at vi har så stærke reserver som Eske, PO og Munks og at de ikke piver, og er de for dyre eller vil noget andet, så skal vi bare have en fair pris for dem og synes det virker oplagt at forsøge at udleje eller sælge dem og lave en god handel. Men ikke nogen vi bare skal af med og tage større tab på. De er ikke lovet at spille fast, de må kæmpe sig tilbage eller udlejes og levere varen. Det ligger dog ikke i kortene de kommer i start11 lige med det samme med mindre der kommer skader.

Afløsere i deres kvalitet vil også koste både meget i løn og evt. transfers. Så vi sparer ikke så meget med mindre vi kan finde billige og oversete talenter vi udvikler.

Jeg synes, at der er mange faktorer i spil i forhold til det kommende vindue. I sommervinduet havde ledelsen fundet den store pung frem, alene Kahl og Andersson kostede 26 milli. Hertil kommer en håndfuld indkøb yderligere og et par formentlig ret dyre lejemål,

Alligevel starter vi med katastrofale resultater, som naturligt nok får fans til at kræve nye spillere i vintervinduet. Men fakta er, at vi i forsvaret kun har en spiller i startelleveren fra sidste sæson (Hausner). Tingager er tredievalg og Munksgaard skifter mellem bænken og tribunen. PÅ midtbanen har PO mistet sin stamplads. Poulsen, Thorsteinsson og Grønbæk er faste startere, mens de øvrige er nye, inklusive lejemålet med Bundu. De seneste kampe har ikke været for kønne at se på. Mod ÅAB vandt det mindst ringe af to hold, som i lange perioder foretrak brydning frem for fodbold. Men opvejer vi økonomien mod resultaterne, er det vel fair at konstatere, at operationen er lykkedes, selv om patienten var tæt på at udånde undervejs. Der har været megen kritik af Lund, men med hans kontrakts længde taget i betragtning, synes jeg, at han i alt fald bør være i truppen indtil sommerpausen. En egentlig kontrakt med Bisseck ser jeg som første prioritet. Olsen ser ud til at blive overflødig, så hvis han kan indbringe lidt valuta, vil jeg ikke begræde det. Jon er smertensbarnet. Egentlig har jeg håbet på en forlængelse grundet hans topniveau, men dumhederne trækker fra, Han kunne nemt have haft 3 røde kort allerede. Poulsen har været vigtig for os, men hans utallige gule kort er et stort minus. Jeg tror dog ikke, at han er til salg. Hvis ovenstående analyse holder, er der vel kun 2-3 positioner, hvor vi kan forvente forstærkninger.

Jeg tror faktisk ikke rigtig der kommer noget nyt ind i vinterpausen, med mindre Jon eller en anden fra start11 sælges - så kommer en erstatning.

Ellers mangler vi måske en ½ spiller i bredden til kanterne - fx et talent som den 22 årige fra Island der kommer. Men vi har jon, bundu, gift - samt MA, som David har kaldt kaldt kant og PO som også er blevet brugt derude. AA har også spillet der før i Norge og under DN. Kurmi burde også kunne. Brandhof og Albert har også spillet masser af kampe på kanten førhen. Endelig har DN brugt Lund og D'Alberto på kanten - håber ikke der sker igen. SÅ går nok vi kun har 3 styk.

Men skal vi bruge en spiller mere til bredden er det kun kanten der er plads til ekstra bredde. I forsvaret er der nærmere end for mange med 9 styk (Backman ikke talt med) og mon ikke Munks bliver solgt uden der kommer nogen ind.

På central midtbane har vi også 6 spillere og får Anbo hjem - så han kan måske blive 5-6 valget sammen med Zach, hvis PO sælges. Ellers skal Anbo måske fortsat udlejes.

Man kunne også overveje at udleje Zach og hente et andet talent - for at give Zach et boost så han kommer tættere på start11 næste sæson.

Vi kunne godt bruge noget mere power på 9eren, men mon ikke det skal komme indefra med at få PM i gang samt Kurmi og AA skal tage yderligere skridt.

Eske bliver jo nok solgt, og så er det spørgsmålet om DGA og om den talentfulde U19 landsholdsholdsspiller Jonathan Hutters (kontakt til 2023) er nok, eller vi lejer en ekstra. Jeg er tryg, men også super at leje en Premier League 4-5 keeper og se om vi kan finde den næste Joronen eller Grabara den vej, der kan udfordre JH. Fint at satse på flere heste. Ellers måske en billigere løsning - et mindre talent på 20-23 der mere en sikker backup og lodseddel ift start11.

Så Eske og Munks ud. Måske også PO og Jon ... og en ind for Jon og lidt talenter for resten.

PS - lige læst Hutters er for ung endnu åbenbart

Det er klart at hvis han ikke selv har lyst til at blive og var sat en plads i startelleveren i udsigt, så bør man hjælpe ham videre.

Alternativt hvis man mener Gadegaard har næsten samme niveau, så skal han naturligvis tættere på kamptruppen. Generelt mener jeg vi bør have 2 gode målmænd som kan presse hinanden

Jeg sætter stor pris på at vi har så stærke reserver som Eske, PO og Munks og at de ikke piver, og er de for dyre eller vil noget andet, så skal vi bare have en fair pris for dem og synes det virker oplagt at forsøge at udleje eller sælge dem og lave en god handel. Men ikke nogen vi bare skal af med og tage større tab på.

Jeg ved ikke, om det bare er sket i al ubemærkethed, men Gadegaard har altså siddet på bænken i samtlige 12 superligakampe i denne sæson. Jeg undrer mig faktisk over, at vi slet ikke har set artikler i Stiften med interview med Eskelinen, men det har AGF nok fået lukket ned for. Det er meget markant, at han er gået fra at være reserve for Grabara til nu at være helt udenfor. Jeg synes vi skal have en erfaren 3. målmand, når vi nu har et stort talent som reserve, men Eskelinen skal selvfølgelig videre. Han kan sagtens blive 1. valg i en klub i Alsvenskan.

Back