New posts

Transfervindue Sommer 2024

• Thread starter Thread starter TLassen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 444K
Transfervindue Sommer 2024
Men igen, hvem har givet Uwe en trup, der er så skadesramt? Enten har man ikke evnet at hente en kompetent nok afløser for den fysiske træner, der forlod klubben, eller også har man spillet for højt spil med for mange spillere, med kritisk skadeshistorik.
Eller også har man bare været uheldig? Det er ikke alle skader der skyldes dårlige fysiske medarbejdere eller skadeshistorikken.

Eller også har man bare været uheldig? Det er ikke alle skader der skyldes dårlige fysiske medarbejdere eller skadeshistorikken.

Det er en kombination, tror jeg.

Og så avler skader jo skader, fordi de næste der er lidt slidte, så alligevel bliver nødt til at spille mere end, hvad der er klogt.. og så bliver de skadede også.
Vi har jo i de sidste uger set, at spillere som Beijmo, AJ, NP, Akoto.. til dels Tingager, Knoester og MEM har spillet mere end forsvarligt.
Vores hold trænger i den grad til ferie - efter sommer, er jeg sikker på, at selv den samme trup vil have et helt andet udtryk.

Dermed ikke sagt, at jeg ikke stadig mener, at vi bør hente 2-3 KLARE opgraderinger især i det offensive.

Naturligvis er det ikke det men skadeshistorikken er svær at ignorere, når man skal spå om fremtiden...... det er ikke unormalt, at spillere som har haft mange skader bliver ved med at få skader.

Der findes sikkert spillere som har været skadet i 3-4-5 år i forskellig grad som bliver helt fit men kan vi huske nogen?

En historik som Duelund vil jeg kalde en tendens selvom jeg håber han bliver 100 % klar til næste sæson. Hvis jeg var sportschef/træner ville jeg ikke turde binde et offensivt koncept an på, at han kan levere en hel sæson i træk.

Duelund hvor transfermarkt har fanget lidt fra hans tid i AGF:
1715584118159.png

Der skal andre alternativer til efter min mening og kan de alle levere, så har vi en fantastisk konkurrence i truppen og det er konkurrence om pladserne der skal til 🙏

• Like
Reactions: fsc
Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke mener truppen er dårlig som sådan.
Jeg mener bare, at antallet af spillere med tvivlsom skadeshistorik, som SIB har hentet ind, er for højt. Det lægger for hårdt et pres på resten af truppen, og resultatet ser vi nu.
Dertil kommer, at man ikke for alvor har taget vores offensive udfordringer alvorligt. Vi var ikke specielt produktive i efteråret. Foråret har vist sig at give en nedadgående formkurve på offensive parametre. Når Mølgaard så er ude oven i, så begynder vores ellers så stærke defensiv at slå revner.
For mig giver det mindelser om prologen til Davids sidste sæson. Det løber mig koldt ned ad ryggen ved tanken om, at SIB & Co tænker, at når først alle mand er klar, skal det nok blive godt.
Hvem siger alle mand bliver klar? Hvem siger, de kommer tilbage på det niveau, vi for nu betragter som deres "sande" niveau?
Vi har brug for nogen, som kan sætte Paddy i scene på den rigtige måde. Mindst!
Vi har også brug for en plan B til Paddy - altså noget fart, flair og teknik.

Naturligvis er det ikke det men skadeshistorikken er svær at ignorere, når man skal spå om fremtiden...... det er ikke unormalt, at spillere som har haft mange skader bliver ved med at få skader.

Der findes sikkert spillere som har været skadet i 3-4-5 år i forskellig grad som bliver helt fit men kan vi huske nogen?

En historik som Duelund vil jeg kalde en tendens selvom jeg håber han bliver 100 % klar til næste sæson. Hvis jeg var sportschef/træner ville jeg ikke turde binde et offensivt koncept an på, at han kan levere en hel sæson i træk.

Duelund hvor transfermarkt har fanget lidt fra hans tid i AGF:
View attachment 3247

Der skal andre alternativer til efter min mening og kan de alle levere, så har vi en fantastisk konkurrence i truppen og det er konkurrence om pladserne der skal til 🙏
Vi skal i min optik have 4 offensive spillere af høj kvalitet til kant/tier positionen samt et par talenter, og 2 deciderede angribere af høj kvalitet, samt et par talenter. Det er positioner, hvor der er mange udskiftninger, og det ville være fedt at kunne sætte en frisk 10'er og en ekstra 9'er ind efter 60-70 minutter, fremfor at have en bænk med Brandhof og Knudsen som bedste offensive bud.

Vi har lige nu Anderson, Duelund, Bech, Bjur til pladserne bag 9'eren. Lige dette forår præsterer ingen af dem. Bjur skal klart ud, Anderson trænger til luftforandring, Duelund er nok mere en luksusspiller, der kan spille ind i mellem. Så jeg tænker faktisk nærmere 3 spillere ind, hvis Bjur og Anderson ryger ud. En meget hurtig spiller (Don Deedson? Isak Jensen fra VFF?), men også en mere teknisk mellemrumsspiller, der kan sætte andre i scene (Al Hajj? Tonni Adamsen?))

Til 9'eren har vi Paddy og Serra. Serras fremtid skal drøftes internt på Fredensvang, men jeg mener klart, at han har niveauet til at være første angriber. Om hovedet (hvis problemer ligger der) er klart, kan han godt blive central.

Yup, og D'Alberto, Bjur, Haugen og Kurminowski, som du også var inde på. Og jeg er ikke sikker på at JJA er for god til AGF på toppen, det mangler vi at se. Han har været god, og jeg tror han kan BLIVE for god til AGF, men lige nu er han "bare" en solid superligaspiller. Det er også fint, han er ikke på minuslisten for mig. MEM og Duelund er givetvis for gode til superligaen, når de er i topform. Men hvor tit er de det? Det er jo en del af problemet. Yakob var sort uheld, jeg håber han kommer tilbage med fuld styrke.

Uwe er godt set. Han er en klassetræner. Men igen, hvem har givet Uwe en trup, der er så skadesramt? Enten har man ikke evnet at hente en kompetent nok afløser for den fysiske træner, der forlod klubben, eller også har man spillet for højt spil med for mange spillere, med kritisk skadeshistorik.

Den ER god - men igen ser vi mønstret, ikke? Det er altså Uwe, der henter spillere med historiske mange skader. Vi er nødt til at genoverveje den strategi. Den gik som en drøm med Bisseck, men man kan altså kun have en, max to af den type i truppen, fordi ellers står man i en situation som vores.

Sidst, men ikke mindst: vi er blevet støt og roligt mindre farlige over hele sæsonen. Det er faktisk dét, der bekymrer mig mest. Paddy har mistet virkelig meget niveau og Serra har ikke vist sig klar til at tage over - overhovedet. Bech er for ung til at have det ansvar på sine skuldre, Sauer blev sendt på lån, Duelund kom aldrig i omdrejninger (en kendt risiko efter lange skadesforløb, at det tager længere tid end man forventer/håber OG at der kommer tilbagefald) og Andersson har ALDRIG haft et imponerende slutprodukt.
Hvorfor man tror, man har offensiven på plads, er mig en gåde.

Jeg er sådan set enig i, at vi har for mange skadede spillere. Men som andre er inde på, så er den del også bundet op på uheld et stykke hen ad vejen.

Alt det, du er kritisk over for, kan i en eller anden grad bindes op på de mange skader. Og herudover forholder du dig forsat ikke til alt den positive udvikling, SIB er involveret i.

I min optik kan kritikken af SIB i denne sæson mere eller mindre koges ned til, at vi har manglet en offensiv profil mere siden i sommers. Men ift. vintervinduet har jeg egentlig forsåelse for, at man satsede på at Duen ville komme tilbage med henblik på, at det er et sværere vindue at handle i. Og så at Serra ikke har vist sig at være et reelt alternativ til Paddy.

Hvad er det præcis, du forventer, at en sportsdirektør i AGF skal levere?

Hvad er det præcis, du forventer, at en sportsdirektør i AGF skal levere?
Jeg bytter lige rundt på dit indlæg. Jeg forventer at han leverer en trup, der er konkurrencedygtig. Jeg forventer, at han leverer en trup, der kan håndtere skader i et rimeligt omfang. Jeg er enig i, at vi har haft et urimeligt antal skader i denne sæson, og at det ikke er nogens skyld som sådan. Men når man køber Serra og Akoto, som begge har kendt skadeshistorik, samtidig med at Duelund har et kendt problem, man VED skal adresseres før eller siden, så har man i princippet 3 "risikable" spillere i truppen. Vel at mærke en trup, som ikke er enorm. Det synes jeg ikke er voldsomt godt arbejde af SIB.
Alt det, du er kritisk over for, kan i en eller anden grad bindes op på de mange skader. Og herudover forholder du dig forsat ikke til alt den positive udvikling, SIB er involveret i.
Jeg HAR anerkendt at Uwe er godt hentet. Jeg vil også hellere end gerne give kreditten for de gode salg, at han hentede Bisseck i første omgang og at en kapacitet som Nedergaard har lyst til at komme til Århus. Det er altsammen virkelig flot og positivt.
Det sagt, når jeg skriver, at han er til eksamen til sommer, så er det fordi, jeg synes at denne sæson har afsløret nogle svagheder i truppen, som allerede var begyndt at vise sig sidste sommer, som var meget tydelige i vintervinduet og som nu er umulige at ignorere. Hvis han ikke adresserer det, mener jeg han er dumpet og må være til debat. BEMÆRK: Jeg skriver IKKE han skal fyres. Jeg skriver han må være til debat. Der er forskel. Grunden til jeg ikke kræver ham fyret er, at hvis han rent faktisk forsøger at hente gode, stærke offensive spillere, men det ikke lykkes fordi vi enten bliver overbudt, eller de pågældende spillere viser sig ikke at være til salg til en pris, vi kan og vil betale, så er det jo nuancer, der skal tages med i betragtning. Ligesom jeg på ingen måde klandrer ham Mads Beck miseren eller at Knoester ikke har sat ligaen i brand - det var faktisk en ret fin feberredning.
Jeg synes bare vores offensiv har så åbenlyse mangler, at jeg ikke på nogen måde kan acceptere, hvis ikke der bliver handlet på det. Og noget af det SKAL simpelthen lykkes.

Vi kender ikke detaljerne - men det gør Uwe og Stig Inge. Lige her vil jeg stole på deres vurdering. For hvad er alternativet? Hvor får vi en spiller med større demonstrerede evner til en pris vi kan være med til?
Det er et superfint indlæg, men der er to udfordringer: 1) Serra er kun i AGF, fordi den negative udvikling startede, før han kom hertil. Det gør det lidt sværere at fæste lid til, at det er et midlertidigt issue, der kan overstås inden for en overskuelig tidshorisont. 2) AGF ville have bedre mulighed for at vente på Serra, hvis Mortensen var tre år yngre (eller på samme niveau som for tre år siden).

I min verden er AGF pinedød nødt til at finde en ny spidsangriber, der har niveauet til at være førstevalg efter ferien, og som kan være angriberen i den næste udgave af AGF, dvs de kommende par år.

Så har man Mortensen som afløser og supersub og - måske - Serra som en meget stærk konkurrent, men at forlade sig på Mortensen/Serra alene vil være en strategi, der med det absolut mest positive ord kan betegnes som risikabel.

Det er et superfint indlæg, men der er to udfordringer: 1) Serra er kun i AGF, fordi den negative udvikling startede, før han kom hertil. Det gør det lidt sværere at fæste lid til, at det er et midlertidigt issue, der kan overstås inden for en overskuelig tidshorisont. 2) AGF ville have bedre mulighed for at vente på Serra, hvis Mortensen var tre år yngre (eller på samme niveau som for tre år siden).

I min verden er AGF pinedød nødt til at finde en ny spidsangriber, der har niveauet til at være førstevalg efter ferien, og som kan være angriberen i den næste udgave af AGF, dvs de kommende par år.

Så har man Mortensen som afløser og supersub og - måske - Serra som en meget stærk konkurrent, men at forlade sig på Mortensen/Serra alene vil være en strategi, der med det absolut mest positive ord kan betegnes som risikabel.

Jeg ved godt at det er en debatforum-dræber - men vi må gå ud fra, at Stig Inge og Uwe ved, hvor skoen trykker hos Serra. Er det kroniske småskader, er det hjemve --> jamen, så skal han videre. Har det været noget forbigående, de har givet ham ro til at håndtere --> jamen, så kan han genopbygges igen.

Hvis de vurderer, at hans problemer er overstået den 1 august, så er jeg af den overbevisning, at vi ikke kan købe os til en bedre angriber.

Jeg ved godt at det er en debatforum-dræber - men vi må gå ud fra, at Stig Inge og Uwe ved, hvor skoen trykker hos Serra. Er det kroniske småskader, er det hjemve --> jamen, så skal han videre. Har det været noget forbigående, de har givet ham ro til at håndtere --> jamen, så kan han genopbygges igen.

Hvis de vurderer, at hans problemer er overstået den 1 august, så er jeg af den overbevisning, at vi ikke kan købe os til en bedre angriber.
Enig, men jeg forestiller mig, at det bliver svært at stille så skarpt op. Det kan meget vel være, at han kan genopbygges, men at han endnu ikke er på 100pct 1. august.

Dér forestiller jeg mig, at man beholder ham i klubben (han kan næppe heller sælges til noget væsentligt beløb), men også at der hentes en ny angriber ind til pladsen forrest i køen.

Skal der ikke kigges lidt på navne fra OB - så kan fokus flyttes lidt på at nogle har det værre end os :D
Luca Kjerrumgaard - ungt talent. Jeg så kampen mod Vejle hvor jeg synes hans pågåenhed og placering virkede god. Han har en god højde (1,90) og kunne være et godt bud som talentet i angribergruppen
Charly Nouck - har vi været ude efter før. Han bør ikke være blevet dyrere, men ved ikke om han stadig ses som mulighed
Rami Al Hajj - Han har noget x-factor, men nogle trænermæssige beslutninger om udskiftninger mv. kan måske være et tegn på at der kan være udfordringer med ham.
Tobias Slotsager - siger sig selv, men er nok urealistisk
Viljar Myhra - jeg synes han har stået godt og har været en af de få (måske næsten eneste) fra OB, der har imponeret.

Jeg gad godt se Luca i GF

Grunden til jeg ikke kræver ham fyret er, at hvis han rent faktisk forsøger at hente gode, stærke offensive spillere, men det ikke lykkes fordi vi enten bliver overbudt, eller de pågældende spillere viser sig ikke at være til salg til en pris, vi kan og vil betale, så er det jo nuancer, der skal tages med i betragtning.
Vi ved jo oftest ikke rigtig hvad man har forsøgt og når der er rygter kan man som regel slå fast at det i hvert fald ikke bliver dem vi henter, men hvis vi alligevel baserer det på rygterne, når det nu er det eneste vi har, så må man vel konstatere at vi rent faktisk forsøgte at hente flere spillere. Dermed skulle kritikken måske også snarere være at man ikke lukkedes med det man ville i tilstrækkelig grad, at man måske ikke havde nok alternativer hvis man ikke lykkedes med første- eller andetvalget, snarere end den udlægning mange har, at man slet ikke kunne se der kunne være et behov eller at man ingen ambitioner har. Nu har de lavet den her meget detaljerede plan som SIB fortæller gør det sværere, men de skal selvfølgelig også vise i sommerens vindue at det kan lade sig gøre og når det gør det, skal fejlmarginen tilsvarende mindskes, så de spillere der kommer også er de rigtige uanset om det noget der lyder godt på papiret eller ej. Så der er selvfølgelig pres på for at få rettet op på nogle problemer så vi bliver mere konkurrencedygtige næste sæson. Det pres er der også internt, de siger jo også selv at der er for langt op lige nu, skader eller ej.

Skal der ikke kigges lidt på navne fra OB - så kan fokus flyttes lidt på at nogle har det værre end os :D
Luca Kjerrumgaard - ungt talent. Jeg så kampen mod Vejle hvor jeg synes hans pågåenhed og placering virkede god. Han har en god højde (1,90) og kunne være et godt bud som talentet i angribergruppen
Charly Nouck - har vi været ude efter før. Han bør ikke være blevet dyrere, men ved ikke om han stadig ses som mulighed
Rami Al Hajj - Han har noget x-factor, men nogle trænermæssige beslutninger om udskiftninger mv. kan måske være et tegn på at der kan være udfordringer med ham.
Tobias Slotsager - siger sig selv, men er nok urealistisk
Viljar Myhra - jeg synes han har stået godt og har været en af de få (måske næsten eneste) fra OB, der har imponeret.

Jeg gad godt se Luca i GF
Hehe ja, vi har da om ikke andet flyttet os så langt at der er andres ulykke man kan kigge på i stedet. OB er vitterligt tæt på at rykke ned, de skal pludselig finde noget helt andet frem i de sidste kampe, mens Lyngby eller Vejle går helt i stå, og rykker de ned er der nogle spillere der rejser og andre der måske kan hentes til en god pris.

Det kan være svært at vurdere hvem der eventuelt kunne være interessant da de kollektivt præsterer meget ringe, men jeg er enig i at fx et ungt angrebstalent er noget man kan kigge på. Kjerrumgaard virker vist mere interessant end Hornemann lige nu. Det er dog nok også den slags spillere de gerne vil beholde og give noget spilletid i førstedivision og med faldskærmspenge og Thorborg i ryggen behøver de vel heller ikke holde brandudsalg.

Nogle af de lidt dyrere spillere forsvinder nok, men er ikke interessante for os. Fx Helander, jeg mener han har været med det svenske landshold også i den her periode, men virker totalt uinteressant, om ikke andet er han vist meget langsom. Jeg er i tvivl om Al Hajj, men der er nok noget der, der kunne være interessant og agenten har været ude og sige at han ikke skal spille førstedivision. Det er rigtigt han er blandt flere der er blevet bænket, men dels forsøger de måske at bruge dem der mest brænder for overlevelse, dels er der også bare mange beslutninger fra trænerteamet der virker mærkelige. Måske er det lidt en Thorsteinsson der bliver kørt på Al Hajj…

Vi ved jo oftest ikke rigtig hvad man har forsøgt og når der er rygter kan man som regel slå fast at det i hvert fald ikke bliver dem vi henter, men hvis vi alligevel baserer det på rygterne, når det nu er det eneste vi har, så må man vel konstatere at vi rent faktisk forsøgte at hente flere spillere. Dermed skulle kritikken måske også snarere være at man ikke lukkedes med det man ville i tilstrækkelig grad, at man måske ikke havde nok alternativer hvis man ikke lykkedes med første- eller andetvalget, snarere end den udlægning mange har, at man slet ikke kunne se der kunne være et behov eller at man ingen ambitioner har.

Min kritik går på der ikke er sket noget - syntes det er en søgt undskyldning, at rygterne siger man har forsøgt. Som du selv skriver, er det ofte ikke rygterne der ender hos os alligevel (medmindre vi er meget tæt på) og derfor kan de ikke bruges til det store. Det er mest underholdning i transfervinduerne.

Jeg har skrevet at man forsøgte at "spare" sig igennem sæsonen og det mener jeg stadig. Man havde ikke en plan klar, da man solgte Daghim som var et reelt offensivt alternativ og den handel var lang tid undervejs - derfor er det undskyldninger, hvis man ikke i den periode har afsøgt markedet for alternativer og er klar. Hverken i samme transfervindue eller det næste.

I vinterens vindue var undskyldningen pludselig, at man ville give chancen til dem der havde været klar til at spille. Det er de samme spillere som heller ikke i efteråret vist noget på den offensive del. Enten forsøgte man at spare eller også dummede man sig igen - der var rigeligt med skader som man kendte her.

Jeg tror stadig men har besluttet det her bliver en mellemsæson og man ikke ville investere efter en løsning - man har håbet holdet kunne holde hjem og hentede en spiller som for kort tid siden spillede i 3 division (eller var det 2 division). Her på den korte bane, er problemerne bare vokset sig større og derfor sværere at adressere.
Vi må håbe SIB og Uwe kan løse det hele henover sommeren, så vi kan blive bedre spillemæssigt. Samtidig må vi krydse fingre for, at de skadede spillere alle bliver klar igen og kan komme op på niveau.

Nu har de lavet den her meget detaljerede plan som SIB fortæller gør det sværere, men de skal selvfølgelig også vise i sommerens vindue at det kan lade sig gøre og når det gør det, skal fejlmarginen tilsvarende mindskes, så de spillere der kommer også er de rigtige uanset om det noget der lyder godt på papiret eller ej. Så der er selvfølgelig pres på for at få rettet op på nogle problemer så vi bliver mere konkurrencedygtige næste sæson. Det pres er der også internt, de siger jo også selv at der er for langt op lige nu, skader eller ej.
De har forhåbentlig ikke lavet en plan som gør det umuligt at hente nye spillere - for så må de tilbage på tegnebrættet. Måske den plan skal kigges efter i sømmene, hvis sportschefen allerede nu er ude og komme med undskyldninger for ikke at lykkes - andre klubber får altså hentet spillere ind selvom de har mange krav.

Når ovenstående er skrevet kan der være mange grunde til der ikke er sket noget. Man kan have været uheldige og ikke fået dem man elskede. Man kan også have allokeret yderligere XX mio. til akademiet og valgt den langsigtede opbygning i stedet men der ville jeg formode, at man meldte det ud i en eller anden grad.

Jeg gav efter sidste transfervindue SIB karakteren 2 ud af 6 stjerner - fordi han ikke havde givet Uwe de offensive værktøjer til at øge chanceskabelsen (10'er og venstre wingback), samt fordi han ikke havde tyndet ud i trupfyld som Peter Bjur.

Forårets skadeshelvede har så gjort, at det er højre wingback og centerforsvaret, der har været værst ramt personalemæssigt. Men Stig Inge har ikke givet Uwe gode offensive forudsætninger for at lykkes.

Der er jeg enig med andre herinde i, at det må være en bunden opgave for Stig Inge at finde de spillere, der kan give offensive mønstre, key passes, smart passes. xG, xGA og alle de andre fancy offensive underliggende parametre. For det kan sgu ikke passe vi skal være på niveau med Vejle og OB i alle de ting.

Jeg bytter lige rundt på dit indlæg. Jeg forventer at han leverer en trup, der er konkurrencedygtig. Jeg forventer, at han leverer en trup, der kan håndtere skader i et rimeligt omfang. Jeg er enig i, at vi har haft et urimeligt antal skader i denne sæson, og at det ikke er nogens skyld som sådan. Men når man køber Serra og Akoto, som begge har kendt skadeshistorik, samtidig med at Duelund har et kendt problem, man VED skal adresseres før eller siden, så har man i princippet 3 "risikable" spillere i truppen. Vel at mærke en trup, som ikke er enorm. Det synes jeg ikke er voldsomt godt arbejde af SIB.

Jeg HAR anerkendt at Uwe er godt hentet. Jeg vil også hellere end gerne give kreditten for de gode salg, at han hentede Bisseck i første omgang og at en kapacitet som Nedergaard har lyst til at komme til Århus. Det er altsammen virkelig flot og positivt.
Det sagt, når jeg skriver, at han er til eksamen til sommer, så er det fordi, jeg synes at denne sæson har afsløret nogle svagheder i truppen, som allerede var begyndt at vise sig sidste sommer, som var meget tydelige i vintervinduet og som nu er umulige at ignorere. Hvis han ikke adresserer det, mener jeg han er dumpet og må være til debat. BEMÆRK: Jeg skriver IKKE han skal fyres. Jeg skriver han må være til debat. Der er forskel. Grunden til jeg ikke kræver ham fyret er, at hvis han rent faktisk forsøger at hente gode, stærke offensive spillere, men det ikke lykkes fordi vi enten bliver overbudt, eller de pågældende spillere viser sig ikke at være til salg til en pris, vi kan og vil betale, så er det jo nuancer, der skal tages med i betragtning. Ligesom jeg på ingen måde klandrer ham Mads Beck miseren eller at Knoester ikke har sat ligaen i brand - det var faktisk en ret fin feberredning.
Jeg synes bare vores offensiv har så åbenlyse mangler, at jeg ikke på nogen måde kan acceptere, hvis ikke der bliver handlet på det. Og noget af det SKAL simpelthen lykkes.

Tjek. Jeg er ikke uenig i, at han må være til debat, hvis vi ikke står stærkere næste sæson. Men i den debat bør man også forholde sig til hans forudsætninger, alt det, han er lykkedes med, hvad alternativerne er og at der givetvis heller ikke er budget til ret mange flere offensive profiler.

Jeg syntes forventningerne til, hvad vores trup skal besstå af, er urealistiske.

Back