New posts

Transfervindue Sommer 2024

• Thread starter Thread starter TLassen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 444K
Transfervindue Sommer 2024
Hvis vi skal kunne konkurrere over økonomisk formåen skal det være på taktik, relationer, de berømte dødbolde osv, men når det ikke rigtig fungerer, fx pga for mange skader og deraf følgende udskiftninger og omrokeringer, savner man også spillere der kan skabe det selv. Så ja, egentlig mangler vi en der kan hjælpe med at binde det sammen og sætte det op, men jeg håber også meget på sådan en uforudsigelig spiller der kan komme ind og skabe noget overraskende selv. Anderson gør det lidt, trods manglende slutprodukt, og vi har set noget fra Links osv, men jeg synes vi har plads til sådan et talent som måske nok vil være lidt svingende, men kan sættes ind og lave noget ravage og som jo også potentielt kan blive et stort salg.
Det så ud til at være præcis den opgave, Charley Nouck fik, da han blev sendt på banen for OB mod Lyngby i fredags. Der skete pludselig noget, da han kom ind. Han udfordrede, kom til baglinjen og fik afsluttet efter en halvleg, hvor OB havde skabt stort set ingenting. Men jeg tvivler på, at han er på et højt nok niveau her og nu, da den spiller vi kigger efter, måske er en afløser for Anderson og ikke bare en spændende tilføjelse.

Kunne vi være en af dem der har kigget på Djukic? Jeg er ikke sikker på at jeg har set nok Hvidovre til helt at kunne vurdere ham, men har da indtryk af at han er en af dem der har været bedst for Hvidovre. Det er selvfølgelig også et sted hvor en målmand har mulighed for at vise sig frem… Det er klart at en Trott er mere interessant hvis vi ikke ender med Bailey.
Selvom jeg hører til dem der mener Steffen Rasmussen blev urimeligt kritiseret og faktisk havde hørt niveau, mener jeg ikke Djukic er interessant. Jesper Hansen er en glimrende reserve og ville slå Djukic så grundigt af holdet, at han var bevidstløs indtil midt i foråret.

Der bliver indimellem refereret til den indtil videre hemmeligtstemplede strategi for spil og transfers, som blev godkendt af bestyrelsen i julepausen. Måske er der gode grunde til at holde den ind til kroppen så længe som muligt, så vi ikke spiller alle kortene over på de klubber, som vi skal forhandle spillere med i det kommende vindue. Men mon ikke flere og flere detaljer slipper ud henad vejen, efterhånden som vi præsenterer spillere og ledere for den, når vi forsøger at rekruttere dem?

Derfor kunne det være spændende at samle vores fælles gisninger om, hvad den mon indeholder. Mon ikke den bl.a. beskriver vores 'niche' med at udvikle offensive midtstoppere i vores tremandsforsvar? Og mon ikke også den forlænger vores erklærede strategi om at hente lokale, danske, nordiske og nordeuropæiske spillere i den prioriterede rækkefølge? Og spillere der kan og vil yde en særlig arbejdsindsats for fællesskabet, lige meget hvor på banen de spiller. Men hvad handler den ellers om? Og er den mere højtflyvende end som så?

Det kunne være spændende at høre jeres bud - måske også fra nogle af dem, der har sat sig ind i det strategiske arbejde i Leverkusen, som måske godt kunne være en reference for Stig Inge, Jacob Nielsen og co.

For både JN og SIB gælder det jo om at leve op til klubbens målsætninger. Og det har de ikke gjort de sidste fire år. Har de i mine øjne været for ambitiøse? Nej, tværtimod. Resultaterne mangler, og spillet er det sidste år også gået i den forkerte retning.

Uden for osteklokken fik jeg da lige et realitetstjek, da jeg her til kampen mod SIF torsdag har en ekstra billet, som jeg tilbød gratis til en af vennerne. Jeg afventer lige nu svar fra nummer 6 i rækken. De fem første takkede nej. 3 ud af de 5 svarede, at de ikke gad at se på så dårligt fodbold og en enkelt havde bare fået nok efter alle de nederlag.

Tror måske at vi skal til at hæve ambitionsniveauet spillemæssigt, hvis nedturen ikke skal fortsætte. Og det skal kunne ses i det næste transfervindue.

Er noget usikker på, hvor mange der dukker op på torsdag. Opbakningen mod FCM var også dalet betragteligt. Men jeg kommer 😉. Og håber da, at jeg også får lokket en ekstra med.

Snak gør det jo ikke. Det er kun spillet på banen og resultaterne der tæller. For mange knækkede strået med det pokalnederlag og det dårlige spil, der førte til det.

Det så ud til at være præcis den opgave, Charley Nouck fik, da han blev sendt på banen for OB mod Lyngby i fredags. Der skete pludselig noget, da han kom ind. Han udfordrede, kom til baglinjen og fik afsluttet efter en halvleg, hvor OB havde skabt stort set ingenting. Men jeg tvivler på, at han er på et højt nok niveau her og nu, da den spiller vi kigger efter, måske er en afløser for Anderson og ikke bare en spændende tilføjelse.
Der er jo også det med at der er et rygte og så kan man næsten helt afvise at vi er interesserede, men det er også lidt svært at vurdere spillere på et hold der fungerer så dårligt. Han er næppe en afløser for Anderson, men hvis vi kigger efter en udviklingsspiller med fart har han da det og hvis han kan udfordre og lave gode indlæg lyder det som noget vi godt kunne bruge.

Selvom jeg hører til dem der mener Steffen Rasmussen blev urimeligt kritiseret og faktisk havde hørt niveau, mener jeg ikke Djukic er interessant. Jesper Hansen er en glimrende reserve og ville slå Djukic så grundigt af holdet, at han var bevidstløs indtil midt i foråret.
Det kunne måske også netop være som reserve for JH. Men som sagt kender jeg ikke meget til ham, jeg bemærker blot at de siger der har været interesse og vi er da en af de klubber der har usikkerhed på positionen. OB bliver nævnt og de har Myhre så det er måske også bare som reserve der eller også har Myhre en nedrykningsklausul og så er Djukic måske en fin målmand i førstedivision. Jeg håber om ikke andet at vi ender med en rigtig stærk målmand, der skal niveauet altså være højt.

Uden for osteklokken fik jeg da lige et realitetstjek, da jeg her til kampen mod SIF torsdag har en ekstra billet, som jeg tilbød gratis til en af vennerne. Jeg afventer lige nu svar fra nummer 6 i rækken. De fem første takkede nej. 3 ud af de 5 svarede, at de ikke gad at se på så dårligt fodbold og en enkelt havde bare fået nok efter alle de nederlag.
Det viser meget godt hvor hurtigt der går FCK i den. Der skal ikke meget til før folk bliver utilfredse, tålmodigheden er kort og dem der ikke er hardcore fans bliver væk. Det er vel også en indikation af den pointe at vi altså ikke bare kan tage et par sæsoner i nedrykningsspil mens vi udvikler vores spillestil. Sejre er det der betyder mest også selvom det er klart vi skal udvikle spillet og at udvikling af spillet også er noget der skal føre til flere sejre.

Der er jo også det med at der er et rygte og så kan man næsten helt afvise at vi er interesserede, men det er også lidt svært at vurdere spillere på et hold der fungerer så dårligt. Han er næppe en afløser for Anderson, men hvis vi kigger efter en udviklingsspiller med fart har han da det og hvis han kan udfordre og lave gode indlæg lyder det som noget vi godt kunne bruge.
Jeg mener ikke man kan sige at SIB’s interesse forsvinder hvis der begynder at opstå rygter, der var rygter længe omkring både Mikael Anderson, Mads Emil Madsen og Tobias Bech, og de endte da med at blive AGF spillere. Så hvis interessen er reel og ikke bare en spiller som SIB ville høre prisen på, så kan det godt ske i et senere vindue. Charly Nouck er også en spiller der ikke er slået igennem i Superligatruppen i OB endnu, og derfor en mere risikabel transfer så det gør ham nok også det billigere.

Det viser meget godt hvor hurtigt der går FCK i den. Der skal ikke meget til før folk bliver utilfredse, tålmodigheden er kort og dem der ikke er hardcore fans bliver væk. Det er vel også en indikation af den pointe at vi altså ikke bare kan tage et par sæsoner i nedrykningsspil mens vi udvikler vores spillestil. Sejre er det der betyder mest også selvom det er klart vi skal udvikle spillet og at udvikling af spillet også er noget der skal føre til flere sejre.
Men det er sådan noget der kan få Jakob Nielsen til at trække mulvarpeskindet frem, han kan ikke tåle at interessen for AGF går den forkerte vej, fordi det er direkte imod den fortælling han bruger overfor investorer, og i prissættelse af merchandise, sæsonkort og billetter. Så hvis han var fristet til at geare ned i forbindelse med perioden på engangsstadion i Vejlby, så kan dette godt få ham til at investere kraftigere i spillertruppen, for som minimum at kunne fastholde interessen.

Derfor kunne det være spændende at samle vores fælles gisninger om, hvad den mon indeholder.
Siden strategien blev vedtaget, har AGF vel skrevet under med en høj, no-nonsense midterforsvarer (Halsgaard), en spillende yderback (JJA) samt en dynamisk og offensivt indstillet wingback/kant (Bach). Derudover har man forlænget med Rösler.

Det ligner derfor ikke, at der er lagt op til en paladsrevolution, men der kan jo være mere i detaljerne end som så. Alle tre er i øvrigt unge danskere, der - hvis man kan løfte dem til det næste niveau - kan have videresalgsværdi, så der er nok også et element.

(Plus Egbedi, som jeg ikke rigtigt kan rubricere, men som jo også hentes som talent med udviklingspotentiale)

• Like
Reactions: cph
Man behøver jo ikke kun udvikle spillet i et nedrykningningsspil. Det kan også gøres i de første 22 kampe samt slutspillet. Det har agf bare ikke haft nogen intention om. “Vi skal bare lige i top 6 først” har ligesom været mantraet i år og den gode udvikling holdet var inde i for et år siden hældte Stig og JN ud af vinduet sidste sommer. Man skulle bare i top 6 for færrest mulige penge og spillestilen skulle så tilpasses dertil. Jeg tror ikke en dyt på at Uwe kan have været tilfreds med den opbakning. Lad os håbe han er blevet lovet noget mere for at skrive en ny kontrakt.

Publikum kan også være blevet trætte af defensiv fodbold hvor man bare står og sparker væk mens man ingen offensive, spændende profiler har😜

Kort bemærkning til den del - top 4 holdene har scoret 50% flere mål end vi har. Der er lang vej op på den del og som regel er det mål publikum ønsker at se😉

Publikum kan også være blevet trætte af defensiv fodbold hvor man bare står og sparker væk mens man ingen offensive, spændende profiler har😜

Kort bemærkning til den del - top 4 holdene har scoret 50% flere mål end vi har. Der er lang vej op på den del og som regel er det mål publikum ønsker at se😉
Jeg kommer ikke til at droppe sæsonkortet og kommer til langt de fleste kampe. Men jeg kan satme godt forstå at folk der er mere på vippen begynder at overveje om det virkelig er tiden og pengene værd at se så dødssyg fodbold som vi har præsteret denne sæson og i særdeleshed det her forår. Det har intet med at der går FCK i den men i højere grad at fodbold altså er en underholdning, som kræver tid og mange penge. Det skal agf altså erkende og loyalitet går altså begge veje. Min 11 årige søn var rasende når agf tabte tilbage i efteråret. I torsdags trak han nærmest bare på skuldrene og sagde noget i retning af “jamen agf kan jo alligevel aldrig score mål”. Det er ganske givet en børnehjerne der er meget aldrig/altid men det er stadig bemærkelsesværdigt hvordan forventningen allerede havde reduceret sig så meget at han ikke engang var nedtrykt. Og så tævede jeg ham.

Det kunne måske også netop være som reserve for JH. Men som sagt kender jeg ikke meget til ham, jeg bemærker blot at de siger der har været interesse og vi er da en af de klubber der har usikkerhed på positionen. OB bliver nævnt og de har Myhre så det er måske også bare som reserve der eller også har Myhre en nedrykningsklausul og så er Djukic måske en fin målmand i førstedivision. Jeg håber om ikke andet at vi ender med en rigtig stærk målmand, der skal niveauet altså være højt.
Jeg er ikke specielt god til målmænd, så måske tager jeg fejl. Men det giver mening at der er interesse for Djukic som 2. Målmand. Der passer også med Lassens håb om at beholde ham med løftet om at være starter.

Jeg har ikke noget mod Djukic, der har gjort det godt for Hvidovre. Men ift AGF tror jeg ambitionsniveauet er højere.

Man behøver jo ikke kun udvikle spillet i et nedrykningningsspil. Det kan også gøres i de første 22 kampe samt slutspillet. Det har agf bare ikke haft nogen intention om. “Vi skal bare lige i top 6 først” har ligesom været mantraet i år og den gode udvikling holdet var inde i for et år siden hældte Stig og JN ud af vinduet sidste sommer. Man skulle bare i top 6 for færrest mulige penge og spillestilen skulle så tilpasses dertil. Jeg tror ikke en dyt på at Uwe kan have været tilfreds med den opbakning. Lad os håbe han er blevet lovet noget mere for at skrive en ny kontrakt.
Jeg vil gerne udfordre det narrativ. AGF indledte sæsonen med hvad lignede intentionen om at bygge videre på det fede forår. Det var høj backkæde og spilopbygning fra målmanden osv.

Det var efter Bisseck var solgt og Yakob blev skadet. Siden blev TK solgt, Duelund og MEM skadet, og udspil fra målmand kostede mål (rækkefølgen er lidt anderledes, men det udnytter vi her).

Det gjorde holdet væsentligt svagere offensivt, både defensivt fordi TK er lidt Bisseck-agtig og offensivt, fordi der røg teknik og fart.

I foråret røg yderligere fart i backkæde med Mølgaard. Det blev delvist løst med Beijmo, men det koster andetsteds.

Jeg er også kritisk, men hvis man fjerner kritikken af transferpolitikken og ser på intentionerne i spillet, så er den meget defensive tilgang formentlig mere af nød.

Hvis der var indkøbt en wingback og/eller kant i vinters havde tingene været anderledes. Men det er en anden diskussion, end hvordan Uwe har angrebet kampene, der er han nødt til at benytte de spillere der er til rådighed.

Last edited:
Uanset skader, økonomi og træner må jeg altså koble mig på Nizzleroy ovenfor, som den “medløbs” eller afventende fan, jeg indrømmer jeg er: den væsentligste grund til at jeg gennem mange år er kommet sporadisk til AGFs kampe er håbet om god fodbold - som jeg så ærlig talt ikke synes har været særlig underholdende, det meste af tiden. Beklager og undskyld.
Men det er sådan det er for mig. Har skrevet det her (eller på fessoren) for længe siden, at en ven og jeg iovrr flere år plejede at komme de første par kampe hver sæson og fortsætte med at komme, så længe vi følte os underholdt. Det er som oftest kun blevet til de to kampe!
Det betyder ikke at jeg/vi var ligeglade med klubben, men vi gad bruge tid og ikke betale, for at se den hovedløse sparken fodbold, vi synes vi fik leveret. Igen: undskyld og for the record: i perioder HAR vi været der til flere kampe og jeg/ vi ER ind imellem blevet underholdt. Men hvor ville det være skønt hvis der både blev gået til stålet og SPILLET lidt mere fodbold. (Edit - lidt uddybning og lidt mere meningsgivendede sætninger, håber jeg)

Min 11 årige søn var rasende når agf tabte tilbage i efteråret. I torsdags trak han nærmest bare på skuldrene og sagde noget i retning af “jamen agf kan jo alligevel aldrig score mål”. Det er ganske givet en børnehjerne der er meget aldrig/altid men det er stadig bemærkelsesværdigt hvordan forventningen allerede havde reduceret sig så meget at han ikke engang var nedtrykt. Og så tævede jeg ham.
Apropos 11-årige så har hele pokalkampagnen været en interessant proces at følge som far til en ung GF-fan. Vi har sammen fulgt den lange og hårde vej til finalen (inkl. timevis i kø til Nykøbing F. for at se de sidste 15 minutter og en lodtrækning), og han har set mig gå fuld plade AGF-bonanza i optakten til finalen, hvor der ikke manglede noget som helst i spændingsniveau eller festlige forberedelser. Og så har han set et ret elendigt AGF-hold tabe den mest oplagte chance for endelig at vinde noget efter 28 års tørke.

Jeg har en mistanke om, hvor han har det fra, men dagen efter finalen snakkede jeg med ham om nederlaget, og der var hans umiddelbare reaktion, at det ikke ville være rigtig AGF, hvis ikke det gjorde ondt. Den evige nedtur har sat sig i ham på den der helt rigtige måde, hvor man i det mindste kan svælge lidt i melankolien fra endnu et barskt nederlag.

Jeg ville ønske, det ikke skulle være sådan at følge vores klub. Men hvis man allerede som barn forstår, at vi altså ved, hvordan man skaber en fest om vores klub (i det mindste som optakt til et nyt nederlag!), og at vi lever med nederlagene og melankolien, så skal det nok gå det hele. I ekstremt sjældne glimt vil der komme lykkelige øjeblikke, men det meste af livet vil det være enorme forventninger, sjove optakter - og meget mere melankoli.

Jeg glæder mig allerede lidt til at sige farvel til holdet i Brøndby om et par uger - og så ellers begynde at glæde mig til den måske bedste AGF-sæson siden 1986!

Jeg mener ikke man kan sige at SIB’s interesse forsvinder hvis der begynder at opstå rygter, der var rygter længe omkring både Mikael Anderson, Mads Emil Madsen og Tobias Bech, og de endte da med at blive AGF spillere. Så hvis interessen er reel og ikke bare en spiller som SIB ville høre prisen på, så kan det godt ske i et senere vindue. Charly Nouck er også en spiller der ikke er slået igennem i Superligatruppen i OB endnu, og derfor en mere risikabel transfer så det gør ham nok også det billigere.
Det er selvfølgelig sagt lidt i spøg at vi i hvert fald ikke henter dem der går rygter om, men jeg tror den holder i langt de fleste tilfælde. Dem der nævnes i medierne kommer ikke, dem vi henter hører vi om når det er officielt eller meget kort tid inden hvor det næsten er på plads. Jeg kan ikke huske hvornår Bech blev nævnt, men Anderson-rygtet startede vist før SIB blev ansat og MEM havde vi været interesseret i i et år, siden han tog til Prag, men det kom først frem da vi skrev kontrakt med ham. Jeg vil bestemt ikke afvise at vi har forhørt på Hornemann men jeg vil heller ikke lægge så meget i det. En OB-nedrykning kan dog åbne op for nogle handler hvis det får priserne ned i et leje vi bedre kan acceptere.
Men det er sådan noget der kan få Jakob Nielsen til at trække mulvarpeskindet frem, han kan ikke tåle at interessen for AGF går den forkerte vej, fordi det er direkte imod den fortælling han bruger overfor investorer, og i prissættelse af merchandise, sæsonkort og billetter. Så hvis han var fristet til at geare ned i forbindelse med perioden på engangsstadion i Vejlby, så kan dette godt få ham til at investere kraftigere i spillertruppen, for som minimum at kunne fastholde interessen.
Lige mens vi er i Vejlby bliver der nok udsolgt til langt de fleste kampe uanset hvad, det er vel mest vejret der kan blive et problem der, men selvfølgelig er interessen vigtig. Der skal jo også sælges nogle abonnementer AGF+ for eksempel, men det er naturligvis også klubbens mål både at vinde og underholde, så jeg tror ikke det ændrer så meget på planerne at JN åbenbart var lidt utilfreds med fremmødet sidst. Jeg forventet at vi skal ud og bruge nogle penge til sommer, men jeg tror de er allokeret for længst og hvis de skal satses yderligere bliver det på baggrund af en evaluering af det sportslige (som selvfølgelig også indirekte er det der kan ramme interessen.)

Jeg vil gerne udfordre det narrativ. AGF indledte sæsonen med hvad lignede intentionen om at bygge videre på det fede forår. Det var høj backkæde og spilopbygning fra målmanden osv.

Det var efter Bisseck var solgt og Yakob blev skadet. Siden blev TK solgt, Duelund og MEM skadet, og udspil fra målmand kostede mål (rækkefølgen er lidt anderledes, men det udnytter vi her).

Det gjorde holdet væsentligt svagere offensivt, både defensivt fordi TK er lidt Bisseck-agtig og offensivt, fordi der røg teknik og fart.

I foråret røg yderligere fart i backkæde med Mølgaard. Det blev delvist løst med Beijmo, men det koster andetsteds.

Jeg er også kritisk, men hvis man fjerner kritikken af transferpolitikken og ser på intentionerne i spillet, så er den meget defensive tilgang formentlig mere af nød.

Hvis der var indkøbt en wingback og/eller kant i vinters havde tingene været anderledes. Men det er en anden diskussion, end hvordan Uwe har angrebet kampene, der er han nødt til at benytte de spillere der er til rådighed.
Jeg er ikke så kritisk over for Uwe. Jeg kan godt se at
Meget af det er tvungent (dog ikke alt). Min kritik går mest til JN og Stig, som jeg slet ikke mener har bakket Uwe op på transfermarkedet. De to er grunden til den mangelfulde trup vi har. Og jeg er helt klar over alt det gode JN har skabt for klubben, men vi skal jo også fortsat stille krav og ikke hvile på laurbærrene.

AGF og Uwe vil gerne være et bedre fodboldhold end de har været i år. Klubben skal sælge spillere og det gør de ikke med spillestilen anno 2024. Det ved de også godt selv.

Jeg tror AGF har valgt rigtigt i metode over de seneste par år, men det er også deres ansvar at kunne sadle om. Jeg tror ikke at der er nogle der i tvivl om at kurven peger den forkerte retning nu, så det er også deres ansvar at addressere det omgående. Jeg tror vi kommer til at være på pinebænken til vinduet lukker, med en slutrunde denne sommer, sker der næppe det store før den er færdig.

AGF og Uwe vil gerne være et bedre fodboldhold end de har været i år. Klubben skal sælge spillere og det gør de ikke med spillestilen anno 2024. Det ved de også godt selv.

Jeg tror AGF har valgt rigtigt i metode over de seneste par år, men det er også deres ansvar at kunne sadle om. Jeg tror ikke at der er nogle der i tvivl om at kurven peger den forkerte retning nu, så det er også deres ansvar at addressere det omgående. Jeg tror vi kommer til at være på pinebænken til vinduet lukker, med en slutrunde denne sommer, sker der næppe det store før den er færdig.

Det kan give udfordringer med slutrunde og transfers.

Køber vi spillere til sidst i vinduet, er runde 7 placeret den 1 september (går ud fra vinduet har august med). Dvs. næsten en tredjedel af kampene i grundspillet er allerede spillet og så er vi der, hvor spillerne skal spilles ind på holdet.

Datoplan for vinter 2024

1715678807978.png

https://cms.superliga.dk/media/3kdo4m3s/datoplan-efterår-2024.pdf

Til dem der fik problemer med kalenderen i år - så vil jeg pointere, at Pokalfinalen spilles torsdag den 29 maj i 2025 💙 Nu er i advaret ;)

Datoplan forår 2025

• Like
Reactions: fsc
Back