New posts

Transfervindue Sommer 2024

• Thread starter Thread starter TLassen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 444K
Transfervindue Sommer 2024
Jeg er nødt til at spørge: hvad menes med et progressivt løb og hvorfor er det en fordel? Er det "bare" at han løber fremad?
Progressive løb er definitionen på løb frem i banen. Det er vigtigt da det bringer noget offensivt og noget andet for modstanderholdet at forholde sig til. Lidt a la Bisseck. Modsat Jensen-Abbew på den anden forsvarsposition som laver flere progressive afleveringer frem i banen.

Jeg siger det nu: Stig Inge er til eksamen til sommer. Ikke bare eksamen, det er en fukcing stop-prøve! Værre endnu: dét her forår er begyndt at føles lidt som foråret '21 - altså det forår, der ledte op til Davids sidste sæson. Der var vi også stille og roligt stadig mere tandløse. Hvis ikke Stig Inge får købt dygtigt ind til de offensive pladser denne sommer, så er top 6 en absurd målsætning, en utopi. Nedrykning kan til gengæld meget hurtigt blive meget virkeligt.

Undskyld mig, men vi var nogle stykker der mente at han dumpede allerede i sommer (og igen i vinter), hvor der blev solgt ud og ikke købt ind. Jeg har ikke ændret mening. Vores angreb er impotent og som PM ældes bliver det værre og værre. Serra var helt sikkert ikke løsningen (hold da kæft en fejltagelse). Anderson scorer ingen mål. Bech? Se tråden til dagens kamp. Og så videre ...

Vi har en top træner i Uwe, så hvorfor helvede skal den mulighed ødelægges ved ikke at stille et helt hold til rådighed for ham?

Jeg er så enig i hvad @Stone Cold skriver: "Fart, teknik, målnæse. Det er vel cirka de tre dyreste egenskaber i fodbold, og vi skal bruge mindst 2, der har alle tre ting i fornuftigt mål."

Sæt igang.

Undskyld mig, men vi var nogle stykker der mente at han dumpede allerede i sommer (og igen i vinter), hvor der blev solgt ud og ikke købt ind. Jeg har ikke ændret mening. Vores angreb er impotent og som PM ældes bliver det værre og værre. Serra var helt sikkert ikke løsningen (hold da kæft en fejltagelse). Anderson scorer ingen mål. Bech? Se tråden til dagens kamp. Og så videre
Jeg er enig - jeg har dog et par nuancer.
Jeg er overrasket over, HVOR hurtigt Paddy er faldet i niveau. Han er gået fra at vinde de fleste dueller til at vinde næsten ingen på hvad der føles som et par uger. Så jeg kan godt forstå, hvis ledelsen også er overrumplet over, hvor hurtigt han har mistet dét, der gav ham et overtag for et år siden.
Serra - jeg talte med en medfan, som angiveligt kender nogen perifært i nærheden af truppen. Den sportslige ledelse regner tilsyneladende Serra for en profil. Det undrer mig, baseret på, hvad vi har set og især IKKE set: vi har jo ikke kunnet bruge ham. Messi med lige så lidt spilletid, havde også været spild af plads.
Bech er imidlertid stadig meget, meget ung. Han er med på U21 landsholdet. Det bruger jeg ikke som argument for kvalitet, men for ungdom. Han har meget at lære, og jeg tror, vi skal være tålmodige med ham, det kan stadig blive godt. Men han skal aflastes, så han ikke føler det samme pres og har mere luft til at udvikle sig.

Jeg er enig - jeg har dog et par nuancer.
Jeg er overrasket over, HVOR hurtigt Paddy er faldet i niveau. Han er gået fra at vinde de fleste dueller til at vinde næsten ingen på hvad der føles som et par uger. Så jeg kan godt forstå, hvis ledelsen også er overrumplet over, hvor hurtigt han har mistet dét, der gav ham et overtag for et år siden.
Serra - jeg talte med en medfan, som angiveligt kender nogen perifært i nærheden af truppen. Den sportslige ledelse regner tilsyneladende Serra for en profil. Det undrer mig, baseret på, hvad vi har set og især IKKE set: vi har jo ikke kunnet bruge ham. Messi med lige så lidt spilletid, havde også været spild af plads.
Bech er imidlertid stadig meget, meget ung. Han er med på U21 landsholdet. Det bruger jeg ikke som argument for kvalitet, men for ungdom. Han har meget at lære, og jeg tror, vi skal være tålmodige med ham, det kan stadig blive godt. Men han skal aflastes, så han ikke føler det samme pres og har mere luft til at udvikle sig.
Det lyder ikke betryggende, hvis den sportslige ledelse har den holdning. Vi har hørt Uwe sige det i efteråret og dengang ringede mine alarmklokker (sammenholdt med Serras skadeshistorik) men naturligvis skal spillerne også have en chance. Han har dog ikke braget igennem i ligaen men har også kun fået 3 starter i Superligaen.

Her i foråret har han samnenlagt spillet en hel kamp i form af 90 minutter - det er ikke imponerende.

1715547562072.png

Set over hele sæsonen er det heller ikke imponerende men der har dog været en kamp med fuld tid, hvis vi skal søge efter lidt positivt. Mål pr. minut er også fint men det hjælper ikke meget, hvis han ikke kan få flere minutter på banen......

1715547623551.png

Det lyder ikke betryggende for et sommer transfervindue, hvis man stadig går efter at Serra skal være afløseren for PM. Det kan hurtigt blive op ad bakke igen i efteråret eller også skal han have styr på skaderne (eller hvad der nu driller).

Jeg er done med Poulsen som starter i AGF. Han er en spiller der eminent i nogle kampe, men også en begrænsning fremadrettet.
Sådan har jeg efterhånden det med en del i truppen desværre. De to perioder hvor AGF har spillet bedst fodbold i min lange AGF karriere var under DN i 19/20 sæsonen og under Uwe i 22/23. Der så start 11 sådan her ud sammenlignet med nuværende (stærkeste opstilling):

23/24 (stærkest): Peacock, Mølgaard, Tingager, Abbew, Links, Beijmo, Poulsen, MEM, Duelund, Andersson, Mortensen
22/23: Hansen, Mølgaard, Bisseck, Tingager, Links, Beijmo, Poulsen, Yakob, MEM, Andersson, Mortensen
19/20: Eskelinen, Diks, Tingager, Hausner, Højer, Poulsen, Blume, Hvidt, Ankersen, Thorsteinsson, Mortensen

Et par observationer:
- De tre som går igen er Tinager, Poulsen og Mortensen. Kan de blive ved med at være stammen?
- Der kommer til at gå lang tid før vi får en profil som Bisseck igen. Hans fart, offensive egenskaber og ro på bolden var unik.
- Vi er uheldige med at både Yakob og Duelund er skadet eftersom der skal spil intelligens ind på midten istedet for Brandhof/Knudsen. Det leverede især Blume i 19/20 udover han var god til at sætte det første pres
- Vi laver 41 mål i 22/23 (på 32 kampe) og 58 i 19/20 (på 36 kampe). Til sammenligning laver vi 75 mål i 96/97 (på 33 kampe)
- Vi havde danmarks bedste backs i diks og højer i 19/20.
- Ankersen og Thorsteinsson husker jeg ikke som verdens hurtigste men meget drible stærke
- Vi spillede mere på kontra i 19/20 som jeg husker det.

Last edited:
Jeg kunne godt ønske mig en lige mere afdæmpet tone. Spillerne er mennesker der giver sig for sporten. De har indgået en aftale med AGF og den skal honoreres.

Jeg er enig i nogen af spillerne med fordel kan udskiftes med bedre spillere, men så længe de har optrådt ordentligt vil jeg tale respektfuldt om dem.

(Ovenstående var inspireret af talen om Peter Bjur).

Vi har i de gode sæsoner haft typisk 2-3 spillere, der præsterede på det ypperste i forhold til hele ligaen.

I 19/20 var det Diks og Højer, til dels også Jon Dagur som vel er en Andersson bare 20% bedre.
Samtidig var Ankersen/Bundu sindsyge på kontra.

I 22/23 var der Bisseck og Mølgaard, der vel var de to bedste forsvarere i ligaen.

Lige nu har vi ret beset ingen spillere, de andre er misundelige på.

Last edited:
Det lyder ikke betryggende for et sommer transfervindue, hvis man stadig går efter at Serra skal være afløseren for PM. Det kan hurtigt blive op ad bakke igen i efteråret eller også skal han have styr på skaderne (eller hvad der nu driller).

Jeg er bekymret, men vi har reelt set ikke set Serra i en fair vurdering - dvs på PMs position.

Fooler har kaldt den som ikke god nok og nærmest forvirret på banen. Måske rigtigt, men det er ikke hvad jeg har set.

Jeg er usikker på hvor jeg står, også fordi Serra næsten ikke har spillet. Men jeg kan godt leve med krudtet skydes af på andre positioner.

Last edited:
Alt ses selvfølgelig i lyset af den enorme skuffelse i torsdags. Det er klart. Men på et tidspunkt kommer de fleste af os vel i tanke om, hvordan stort set den samme trup med den samme træner har præsteret, da alle spillere fysisk og mentalt var på toppen. Vi har ikke pludselig en trup, der er klar til at blive afskrevet på tabskontoen.

Efter min mening skal vi bygge videre på et hold bestående af:

Peacock-Farrell
Tingager
Mølgaard
Jensen-Abbew
Beijmo
Links
Madsen
Yakob
Bech

Jeg er i tvivl om:

Poulsen (måske er det et godt tidspunkt at komme på et eventyr, og vi er klar til en anden type midtbanespiller)
Duelund (udelukkende pga. skaderne - bliver han 100% klar igen?)
Mortensen (han viser stadig i glimt, hvor meget klasse han har, men er det nok til en startplads efter sommerferien)
Serra (som alle andre er jeg virkelig i tvivl om, hvor god han er, når han er på toppen, og hvor tit han kan være på toppen)
Kahl (han svinger for meget i niveau, og han kan ikke tilbyde den samme høje klasse som i højre side)
Beck (hvis han var god nok til at retfærdiggøre et køb og til at banke på til start 11, ville han så ikke have fået flere chancer? Eller er an bare ung, og har vi masser i vente?)

Jeg synes vi skal prøve at komme af med:

Knoester (udløb)
Anderson (vil formentlig afsted til udlandet)
Knudsen (udløb)
Bjur (han er tydeligvis ikke foretrukket, og han har ikke grebet chancen, når den var der)
Hvidt (han får sikkert meget svært ved at komme tilbage på et højt nok niveau, og han fortjener en rigtig god chance på et hold, hvor han kan være en markant profil)

Ungdoms- og trupspillere:

Hansen
Hutters
Anker
Kristensen
Andersen
Akoto (indtil udløb)
Halsgaard
Bach
Brandhof

Det efterlader et hul oppe foran, hvor vi sagtens kunne bruge en stor profil som den forreste angriber og et så stort talent til en af pladserne bag den forreste angriber, at han også vil blive set som en klar profil. Også i niveauet over Nouck. Men jeg tvivler meget på, at vi kan komme af med de spillere, jeg ikke ser som fremtidens folk, og jeg tvivler lige så meget på, at vi ser en afløser for Mortensen/Serra denne sommer.

Men jeg tror på, at vi trods alt kommer til at stå så stærkt efter sommerferien, så ideen om nedrykningsfare vil blive nærmest grinagtig. Der tror jeg simpelthen ikke på, at vi kommer til at være.

Jeg forstår det ikke helt. Du vil bygge holdet op blandt andet omkring en Beck, som stort set ikke har spillet, mens en Andersen - som vel har fået sit gennembrud alt taget i betragtning - blot er ungdomsspiller/trupspiller?

Ja, jeg ved godt de ikke spiller samme plads, men de var heller ikke sat op pladsmæssigt i din oversigt :)

Edit: Jeg kan se du nok mener “Bech” :ROFLMAO:

Og så er det altså ikke ret lang tid siden han blev set som et fantastisk godt køb til nogle få millioner. Nu er han nede i en bølgedale som sikkert også har noget at gøre med holdets generelle tilstand, men mon ikke også han kan løfte sit spil igen. Det er klart at det er et stort problem hvis man er nød til at give spilletid til en spiller der måske ikke er helt på toppen fordi man mangler alternativer.

Hvis vi kan få hele defensiven skadesfri og Yakob kommer tilbage, er vi dækket fornuftigt ind i de to bagerste kæder, men der skal investeres massivt i offensiven her til sommer. Det koster dyrt, at man har holdt så håbløst meget tilbage på den front, og det man har skaffet er skudt ved siden af. Der findes stort set ingen i ligaen, der har gjort det dårligere så længe.

Mortensens spillemæssige evner daler forståeligt nok, men det går virkelig hurtigt ned ad bakke lige nu.
Bech har så store mangler i spilforståelse og overblik, at der skal sættes en massiv særtræning ind på ham.
Anderson virker helt modløs og har gjort det længe. Lige nu burde ingen af dem være førstevalg. Men de er toppen af det, vi har.

Skadesfri er det vi har lige nu:
X
Mølgaard - Tingager - AJ
Beijmo - MEM - Yakob - Links
X - X - X

Både JN og SIB har totalt fejl- og overvurderet spillermaterialet og har slet ikke vist rettidig omhu. Uwe får meget kritik for ikke at fortsætte spillestilen fra foråret 2023, men han har vitterligt ikke haft materialet til, at det skulle kunne lade sig gøre. Det har været nødvendige nødplaner igen og igen, hvor momentvise og skiftevise enmandstrusler i form af Anderson, Links og Tingager har fået os hutlet igennem til top 6 og i pokalen. Vi er gået baglæns der hvor vi skulle have bygget på. Vi står i dag reelt uden nogen som helst fungerende offensiv strategi.

Jeg forstår det ikke helt. Du vil bygge holdet op blandt andet omkring en Beck, som stort set ikke har spillet, mens en Andersen - som vel har fået sit gennembrud alt taget i betragtning - blot er ungdomsspiller/trupspiller?

Ja, jeg ved godt de ikke spiller samme plads, men de var heller ikke sat op pladsmæssigt i din oversigt :)

Edit: Jeg kan se du nok mener “Bech” :ROFLMAO:
Sorry, my Beck!

Vi har i de gode sæsoner haft typisk 2-3 spillere, der præsterede på det ypperste i forhold til hele ligaen.

I 19/20 var det Diks og Højer, til dels også Jon Dagur som vel er en Andersson bare 20% bedre.
Samtidig var Ankersen/Bundu sindsyge på kontra.

I 22/23 var der Bisseck og Mølgaard, der vel var de to bedste forsvarere i ligaen.

Lige nu har vi ret beset ingen spillere, de andre er misundelige på.
Jeg tror, Tingager ville pynte på de fleste hold, og Anderson og PM være fine subs. med hhv. 30 og 5 min. tilbage. Ellers enig.

Byggestenene (ungdomsspillere udeladt) imo:

BPF (hvis han vil)
Mølgaard (hvis han kommer tilbage)
Tingager
JJA (andet vil ikke give mening)
Knoester (solid choice)
Anker (backup)
Links
Beijmo
MEM
Bech

Dem med ?
PM (alderen trykker)
NP (skal vi ha' en mere spillende 6er?)
Anderson (han sælges vel)
Duelund (stakkels mand!)
Knudsen (max breddespiller)
Brandhof (max breddespiller)
Hvidt (nu har vi haft ham på kontrakt gennem 2 års skadesperiode - så shipper vi ham vel ikke?)
Kevin Yakob (kommer han tilbage på niveau?)
Bach (kan han nå superliganiveau?)

Dem der bør videre til nye udfordringer
Haugen
Serra
Bjur
Akoto (kompetencerne er i orden - men det er kroppen ikke)
Kahl

Så mao burde SIB få et pænt travlt vindue ... To stærke offensivspillere og en vwb som minimum.
Men jeg vil tro, at næste alle dem med ? er her når sommervinduet lukker - og at en god håndfuld også starter inde i første kamp 2024 - 2025 ...

Jeg siger det nu: Stig Inge er til eksamen til sommer. Ikke bare eksamen, det er en fukcing stop-prøve! Værre endnu: dét her forår er begyndt at føles lidt som foråret '21 - altså det forår, der ledte op til Davids sidste sæson. Der var vi også stille og roligt stadig mere tandløse. Hvis ikke Stig Inge får købt dygtigt ind til de offensive pladser denne sommer, så er top 6 en absurd målsætning, en utopi. Nedrykning kan til gengæld meget hurtigt blive meget virkeligt.

Jeg syntes i den grad, der mangler nuancer i debatten om SIB, så jeg bliver nød til at gentage mig selv.

Den her type indlæg ignorerer alt det gode, SIB også har stået bag. Her kommer en opremsning.

SIB har henter Bisseck, JJA, Beijmo, Bisseck, MEM, Duelund og Yakob. Alle spillere, der på deres top måske er for gode til AGF.

SIB har forestået vores fire største spillersalg nogensinde.

Han fik DN ud af klubben i god ro og orden.

Han fandt og hentede Uwe, der i sin første sæson flyttede os fra mm fra en nedrykning til bronze og har fulgt op med en femteplads og en pokalfinale på trods af urimeligt mange skader.

Han har skabt et miljø, der kan tiltrække kapaciteter som Steen Nedergaard.

Det er alt for unuanceret at kigge på SIBs handler i bedømmelsen af ham. Hans rolle er langt bredere, og man bliver nød til også at forholde sig til alt det, han lykkes med. Det gør ledelsen i klubben heldigvis også.

Det er klart, at vi skal have forventniger til SIB i det kommende vindue. Men vi har i min optik en god trup, når den er skadesfri - den skal bare krydres med et par store profiler.

Det er også klart, at SIB har tageten del chancer, som (endnu) ikke har givet (fuld) valuta. F.eks. Kahl, Akoto og Serra. Af deciderede fejlkøb har han vel hentet Kurminowski, Haugen, D’Alberto og Bjur. Truppen er et væsentligt bedre sted nu end inden han kom til.

Jeg forstår frustrationerne over de manglende offensive tilgange i de seneste vinduer. Men alle rygter peger på, at vi har været i markedet og bare ikke har villet matche prisen på de spillere, vi har været efter. Og som Bundgaard har performet pt, virker det umiddelbart som en god beslutning ikke at give 25 millioner for ham.

SIBs opgave er at bygge AGF op langsigtet - det har han endda selv fortalt. Det tror jeg, man skal have med ift. spillertilgange. Og det er alt for fattigt at vurdere ham på to transfervinduer og så komplet ignorere alt andet, han har leveret på.

Hvem er det iøvrigt, man hellere vil have somsportsdirektør? PC var en one trick pony, der kunne hente tidligere spillere fra Randers og sammensatte truppen helt skævt. Et kunststykke, han har gentaget hos FCK. I Brøndby har CV sejlet rundt. De bløder millioner og har været skarpe på et par handler, som jeg gætter på nærmere er kommet i stand gennem deres nye ejer. I Herning bløder de millioner i et omfang, der er helt urealistisk for os at være med på, og samtidig spiller de vel marginalt bedre end os.

Jeg har svært ved at se, at SIB skulle være så ringe, som han bliver gjort til, og jeg syntes i den grad, at man glemmer, hvor vi kommer fra, når man er ude i en potentiel fyring allerede.

Jeg har en fuldstændig ubegrundet tro på, at Janni Serra kan blive god.

Der er ikke mange superligaangribere, der har et bedre CV end ham (ingvardsen og cornelius - men ellers?). 37 mål i 122 kampe i 2. Bundesliga er flot.

Det kræver kontinuitet og det kræver psykisk stabilitet at få ham igang. Men hvis der nu har været fx depression hos ham, eller dødsfald i familien derhjemme i Ruhr distriktet - så kan der arbejdes med at få ham tilbage.

Vi kender ikke detaljerne - men det gør Uwe og Stig Inge. Lige her vil jeg stole på deres vurdering. For hvad er alternativet? Hvor får vi en spiller med større demonstrerede evner til en pris vi kan være med til?

Jeg syntes i den grad, der mangler nuancer i debatten om SIB, så jeg bliver nød til at gentage mig selv.

Den her type indlæg ignorerer alt det gode, SIB også har stået bag. Her kommer en opremsning.

SIB har henter Bisseck, JJA, Beijmo, Bisseck, MEM, Duelund og Yakob. Alle spillere, der på deres top måske er for gode til AGF.

SIB har forestået vores fire største spillersalg nogensinde.

Han fik DN ud af klubben i god ro og orden.

Han fandt og hentede Uwe, der i sin første sæson flyttede os fra mm fra en nedrykning til bronze og har fulgt op med en femteplads og en pokalfinale på trods af urimeligt mange skader.

Han har skabt et miljø, der kan tiltrække kapaciteter som Steen Nedergaard.

Det er alt for unuanceret at kigge på SIBs handler i bedømmelsen af ham. Hans rolle er langt bredere, og man bliver nød til også at forholde sig til alt det, han lykkes med. Det gør ledelsen i klubben heldigvis også.

Det er klart, at vi skal have forventniger til SIB i det kommende vindue. Men vi har i min optik en god trup, når den er skadesfri - den skal bare krydres med et par store profiler.

Det er også klart, at SIB har tageten del chancer, som (endnu) ikke har givet (fuld) valuta. F.eks. Kahl, Akoto og Serra. Af deciderede fejlkøb har han vel hentet Kurminowski, Haugen, D’Alberto og Bjur. Truppen er et væsentligt bedre sted nu end inden han kom til.

Jeg forstår frustrationerne over de manglende offensive tilgange i de seneste vinduer. Men alle rygter peger på, at vi har været i markedet og bare ikke har villet matche prisen på de spillere, vi har været efter. Og som Bundgaard har performet pt, virker det umiddelbart som en god beslutning ikke at give 25 millioner for ham.

SIBs opgave er at bygge AGF op langsigtet - det har han endda selv fortalt. Det tror jeg, man skal have med ift. spillertilgange. Og det er alt for fattigt at vurdere ham på to transfervinduer og så komplet ignorere alt andet, han har leveret på.

Hvem er det iøvrigt, man hellere vil have somsportsdirektør? PC var en one trick pony, der kunne hente tidligere spillere fra Randers og sammensatte truppen helt skævt. Et kunststykke, han har gentaget hos FCK. I Brøndby har CV sejlet rundt. De bløder millioner og har været skarpe på et par handler, som jeg gætter på nærmere er kommet i stand gennem deres nye ejer. I Herning bløder de millioner i et omfang, der er helt urealistisk for os at være med på, og samtidig spiller de vel marginalt bedre end os.

Jeg har svært ved at se, at SIB skulle være så ringe, som han bliver gjort til, og jeg syntes i den grad, at man glemmer, hvor vi kommer fra, når man er ude i en potentiel fyring allerede.
Godt og vigtigt indlæg her midt i al tristessen

Yup, og D'Alberto, Bjur, Haugen og Kurminowski, som du også var inde på. Og jeg er ikke sikker på at JJA er for god til AGF på toppen, det mangler vi at se. Han har været god, og jeg tror han kan BLIVE for god til AGF, men lige nu er han "bare" en solid superligaspiller. Det er også fint, han er ikke på minuslisten for mig. MEM og Duelund er givetvis for gode til superligaen, når de er i topform. Men hvor tit er de det? Det er jo en del af problemet. Yakob var sort uheld, jeg håber han kommer tilbage med fuld styrke.
Uwe er godt set. Han er en klassetræner. Men igen, hvem har givet Uwe en trup, der er så skadesramt? Enten har man ikke evnet at hente en kompetent nok afløser for den fysiske træner, der forlod klubben, eller også har man spillet for højt spil med for mange spillere, med kritisk skadeshistorik.
Den ER god - men igen ser vi mønstret, ikke? Det er altså Uwe, der henter spillere med historiske mange skader. Vi er nødt til at genoverveje den strategi. Den gik som en drøm med Bisseck, men man kan altså kun have en, max to af den type i truppen, fordi ellers står man i en situation som vores.

Sidst, men ikke mindst: vi er blevet støt og roligt mindre farlige over hele sæsonen. Det er faktisk dét, der bekymrer mig mest. Paddy har mistet virkelig meget niveau og Serra har ikke vist sig klar til at tage over - overhovedet. Bech er for ung til at have det ansvar på sine skuldre, Sauer blev sendt på lån, Duelund kom aldrig i omdrejninger (en kendt risiko efter lange skadesforløb, at det tager længere tid end man forventer/håber OG at der kommer tilbagefald) og Andersson har ALDRIG haft et imponerende slutprodukt.
Hvorfor man tror, man har offensiven på plads, er mig en gåde.

Back