Jeg siger det nu: Stig Inge er til eksamen til sommer. Ikke bare eksamen, det er en fukcing stop-prøve! Værre endnu: dét her forår er begyndt at føles lidt som foråret '21 - altså det forår, der ledte op til Davids sidste sæson. Der var vi også stille og roligt stadig mere tandløse. Hvis ikke Stig Inge får købt dygtigt ind til de offensive pladser denne sommer, så er top 6 en absurd målsætning, en utopi. Nedrykning kan til gengæld meget hurtigt blive meget virkeligt.
Jeg syntes i den grad, der mangler nuancer i debatten om SIB, så jeg bliver nød til at gentage mig selv.
Den her type indlæg ignorerer alt det gode, SIB også har stået bag. Her kommer en opremsning.
SIB har henter Bisseck, JJA, Beijmo, Bisseck, MEM, Duelund og Yakob. Alle spillere, der på deres top måske er for gode til AGF.
SIB har forestået vores fire største spillersalg nogensinde.
Han fik DN ud af klubben i god ro og orden.
Han fandt og hentede Uwe, der i sin første sæson flyttede os fra mm fra en nedrykning til bronze og har fulgt op med en femteplads og en pokalfinale på trods af urimeligt mange skader.
Han har skabt et miljø, der kan tiltrække kapaciteter som Steen Nedergaard.
Det er alt for unuanceret at kigge på SIBs handler i bedømmelsen af ham. Hans rolle er langt bredere, og man bliver nød til også at forholde sig til alt det, han lykkes med. Det gør ledelsen i klubben heldigvis også.
Det er klart, at vi skal have forventniger til SIB i det kommende vindue. Men vi har i min optik en god trup, når den er skadesfri - den skal bare krydres med et par store profiler.
Det er også klart, at SIB har tageten del chancer, som (endnu) ikke har givet (fuld) valuta. F.eks. Kahl, Akoto og Serra. Af deciderede fejlkøb har han vel hentet Kurminowski, Haugen, D’Alberto og Bjur. Truppen er et væsentligt bedre sted nu end inden han kom til.
Jeg forstår frustrationerne over de manglende offensive tilgange i de seneste vinduer. Men alle rygter peger på, at vi har været i markedet og bare ikke har villet matche prisen på de spillere, vi har været efter. Og som Bundgaard har performet pt, virker det umiddelbart som en god beslutning ikke at give 25 millioner for ham.
SIBs opgave er at bygge AGF op langsigtet - det har han endda selv fortalt. Det tror jeg, man skal have med ift. spillertilgange. Og det er alt for fattigt at vurdere ham på to transfervinduer og så komplet ignorere alt andet, han har leveret på.
Hvem er det iøvrigt, man hellere vil have somsportsdirektør? PC var en one trick pony, der kunne hente tidligere spillere fra Randers og sammensatte truppen helt skævt. Et kunststykke, han har gentaget hos FCK. I Brøndby har CV sejlet rundt. De bløder millioner og har været skarpe på et par handler, som jeg gætter på nærmere er kommet i stand gennem deres nye ejer. I Herning bløder de millioner i et omfang, der er helt urealistisk for os at være med på, og samtidig spiller de vel marginalt bedre end os.
Jeg har svært ved at se, at SIB skulle være så ringe, som han bliver gjort til, og jeg syntes i den grad, at man glemmer, hvor vi kommer fra, når man er ude i en potentiel fyring allerede.