Talentarbejdet i AGF
Artiklen kan også findes online ($):meget lang baggrundsartikel, hvor de to journalister især bruger AGF og FCK som eksempler på klubber, der fisker ulovligt og uetisk blandt unge spillere. Avisen taler med forældre i samarbejdsklubber og til slut har de en længere snak med Frimann, der begræder udviklingen med at scoute længere og længere ned i rækkerne. Både FCK og AGF benægter at de bryder reglerne.Politiken
e-avis.politiken.dk
meget lang baggrundsartikel, hvor de to journalister især bruger AGF og FCK som eksempler på klubber, der fisker ulovligt og uetisk blandt unge spillere. Avisen taler med forældre i samarbejdsklubber og til slut har de en længere snak med Frimann, der begræder udviklingen med at scoute længere og længere ned i rækkerne. Både FCK og AGF benægter at de bryder reglerne.Politiken
e-avis.politiken.dk
Artiklen kan også findes online ($):
![]()
»Det er stukket af nu, og alle ved det«
En så markant ’professionalisering’ har ramt dansk fodbold for børn fra 10 år og ned, at det nu er stukket af, fortæller mere end 40 kilder til Politiken. Ambitiøse forældre øjner en professionel karriere for deres børn. Når det gælder samme aldersgruppe, følger talentspejdere med på sidelinjen...politiken.dk
Det er vel primært måden det foregår på og hvor langt væk fra nærområdet det sker?Kæft jeg synes det er træls at vi er eksemplet på en af de klubber - mens FCM bare har været med til børnefødselsdage og kapret unge spillere klar fra børnehaven i rovdrift i 2 årtier... Og har haft kæmpe succes med det - mens vi absolut ingen succes har haft med det - og vel nærmest ikke har gjort i det.
Eller er jeg blind/naiv på det punkt?
Der er per definition langt mere interessant at skrive om AGF end FCM eller FCN. Jeg var inde på det for nylig i en tilsvarende sammenhæng: det skal da nok blive nævnt hvis FCM omgår eller træder lidt udenfor reglerne, men der er ikke interesse nok for at historien kan køre ret længe. I det her tilfælde kunne de nok nævne mange klubber, men det skal helst være to af de tre store.Men uden at have læst artiklen virker det lidt spøjst at bruge AGF som eksempel når FCM og FCN har været ekstremt aggressive på det område de sidste 10-15 år.
Jeg har aldrig købt det argument, vi ikke kan være med omkring de store skandinaviske talenter, selvfølgelig kan vi det. Der er ingen tvivl om, salgene af Bisseck, TK og Daghim har gjort os mere interessant for talenter men vi skal hele tiden sørge for at få gode cases for ellers vil vi blive fravalgt i længden.
JA, men hvad er status egentlig med ham???
Han har vel bejlere fra hele europa og venter til han fylder 16. Han har nærmest intet at vinde ved at skrive nu.
Føj for den lede....jeg er nok ved at være der at der fra DBU/Divisionsforeningen må skrides ind...men har dog ikke lige på stående fod forslasg til nyt regelsæt/straf. Men det er bekymrende læsning.Som en med børn i området, kan jeg sige meget om GFA...
Forældre der kører op mod 50 km hver vej for at fragte deres 'talentfulde' børn til træning - jeg ved godt 50 km ikke er meget, men det er det når man skal rundt om København om eftermiddagenEn helt andet stemning på holdet - ikke noget leg, ren træning og hårdt arbejde, selv helt ned til 0-3. klasses niveau (og kender derfor også børn der allerede har mistet lysten til at spille). Når vi møder dem, møder vi tit årgangen under, så de kan blive matchet - spiller vi flere kampe mod dem tager vi dem på fysikken, men teknisk er deres hold med drenge fra 1. klasse vores 2. klasses hold overlegent - selv i 0. klasse stod der en betalt træner med taktiktavle og råbte af drengene under kampen (Playstation træneren). Der er ikke meget kammeratskab derude, da alle konkurrer mod hinanden, og de kommer fra forskellige områder, så børnene kender ikke hinanden.
Omvendt har jeg en kollega hvis søn har været igennem, og har nu en kontrakt med Lyngby som u13 spiller (han fik tilbud fra flere klubber, hvilket alle på nær en fra hans årgang gjorde, mest FCK, FCN, Helsingør, Hillerød og Lyngby).