New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 362K
Talentarbejdet i AGF
meget lang baggrundsartikel, hvor de to journalister især bruger AGF og FCK som eksempler på klubber, der fisker ulovligt og uetisk blandt unge spillere. Avisen taler med forældre i samarbejdsklubber og til slut har de en længere snak med Frimann, der begræder udviklingen med at scoute længere og længere ned i rækkerne. Både FCK og AGF benægter at de bryder reglerne.

meget lang baggrundsartikel, hvor de to journalister især bruger AGF og FCK som eksempler på klubber, der fisker ulovligt og uetisk blandt unge spillere. Avisen taler med forældre i samarbejdsklubber og til slut har de en længere snak med Frimann, der begræder udviklingen med at scoute længere og længere ned i rækkerne. Både FCK og AGF benægter at de bryder reglerne.
Artiklen kan også findes online ($):

Artiklen kan også findes online ($):

Kæft jeg synes det er træls at vi er eksemplet på en af de klubber - mens FCM bare har været med til børnefødselsdage og kapret unge spillere klar fra børnehaven i rovdrift i 2 årtier... Og har haft kæmpe succes med det - mens vi absolut ingen succes har haft med det - og vel nærmest ikke har gjort i det.

Eller er jeg blind/naiv på det punkt?

Kæft jeg synes det er træls at vi er eksemplet på en af de klubber - mens FCM bare har været med til børnefødselsdage og kapret unge spillere klar fra børnehaven i rovdrift i 2 årtier... Og har haft kæmpe succes med det - mens vi absolut ingen succes har haft med det - og vel nærmest ikke har gjort i det.

Eller er jeg blind/naiv på det punkt?
Det er vel primært måden det foregår på og hvor langt væk fra nærområdet det sker?

Som jeg husker det var AGF da også tidligt ude med snoren efter talenter da jeg selv var ung. En af mine gode venners lillebror var målmand på et meget talentfuldt Lyseng-hold. Som jeg husker det var de på AGFs radar allerede fra 10-12 års alderen.

Men uden at have læst artiklen virker det lidt spøjst at bruge AGF som eksempel når FCM og FCN har været ekstremt aggressive på det område de sidste 10-15 år.

Men uden at have læst artiklen virker det lidt spøjst at bruge AGF som eksempel når FCM og FCN har været ekstremt aggressive på det område de sidste 10-15 år.
Der er per definition langt mere interessant at skrive om AGF end FCM eller FCN. Jeg var inde på det for nylig i en tilsvarende sammenhæng: det skal da nok blive nævnt hvis FCM omgår eller træder lidt udenfor reglerne, men der er ikke interesse nok for at historien kan køre ret længe. I det her tilfælde kunne de nok nævne mange klubber, men det skal helst være to af de tre store.

Det sagt skal der da nok være noget at anfægte (kan ikke læse artiklen.) Vi snakkede lidt om at Klok måske havde et ry for at jagte spillerne i meget tidlig alder og i så fald er det vel også tilfældet her.

Jeg synes trods alt AGF slipper bedre fra det end FCK. Dels stiller de op til interview - hvilket stort set altid er det rigtige at gøre - og dels virker det til at FCK lige går en tand længere. De går en årgang længere ned og fisker endda fra en af Brøndbys samarbejdsklubber. I AGF-sagen virker det mest til at nogle lokale frivillige ikke er helt klar over, hvad klubbens ledelse har skrevet under på. Men når det er sagt, er det selvfølgelig noget skidt, at de lokale anser AGF som store stygge ulv på jagt efter rødhætte.

Jeg fatter intet af, at FCM går under radaren her. Deres talenthugst er systematiseret og skaber i mine øjne en kæmpe mængde "menneskelig skrald" i form af spillere, som sorteres fra, hver sien får mindre huller. De udtager spillere fra alle samarbejdsklubber til "FCM-træninger" allerede i en tidlig alder, men når spillere ikke udvælges længere, vælger mange af dem helt at droppe fodbold. Hvis AGF henter spillerne ind til egne hold permanent, så kan jeg se en forskel der, men ellers er AGF vist hverken værre eller bedre end FCM.

Jeg har været træner i 3 FCM samarbejdsklubber, og FCMs jagt på talent har i mange år været vildt systematiseret. Det er jo ikke tilfældigt at de lader forældre betale for "FCM-talent træninger" og så vælger stille og roligt fra indtil de måske har fundet 1 eller 2 ud af alle der betalte for at komme med. Guldminen er samme princip. Lad os få forældre til at betale for at børnene kan gå i "elite"-skole, og så tilbyder vi bare lidt fodboldtræning. Goddav mand - det er jo bare en måde at få adgang til talenter på, som gør at klubberne ikke skal ind over, fordi forældrene selv sender deres børn afsted. Det her er jo bare "vi ser lige om vi har overset nogle - og laver nogle penge, så er der jo alt det andet mere 'almindelige', hvor de scouter kampe og turneringer. Uden at vide noget præcist, så tænker jeg AGF er en del bagefter FCK, FCM og FCN på det her område.

Jeg har aldrig købt det argument, vi ikke kan være med omkring de store skandinaviske talenter, selvfølgelig kan vi det. Der er ingen tvivl om, salgene af Bisseck, TK og Daghim har gjort os mere interessant for talenter men vi skal hele tiden sørge for at få gode cases for ellers vil vi blive fravalgt i længden.

Det har alle dage været en prioritering - såvel som det at kunne tilbage gode nok faciliteter. Og begge dele koges ned til investering/prioritering hvis muligheden for det er der. Tidligere kunne vi måske have nok så meget lyst - men bare ikke råd.

Ift faciliteterne er det jo først med de sidste par års investering i træningsanlægget og det kommende akademi der kan lokke flere til - men ift økonomien der direkte tilbydes spillerne, og bruges på at hente spillerne - så er det først muligt at satse for alvor nu her - så længe det skal se samtidig med at førstholdet ikke direkte udsultes. Altså vi kunne også have investeret alle pengene fra Stage, Bundu, Grønbæk i talenter fx.

Men timingen og pengene skulle være rigtige, og der skulle der jo balance til - fra vores sportslige resultater med førsteholdet (skabt af mange) og bedre øknomiske fundament skabt af JN, som gav bedre økonomi - som så igen blev sendt i "omløb" og over de sidste par år har cementeret positionen.

Spændende at se hvor mange penge træningsanlæg, akademi og indkøb af talenterne (løn/bonusser indregnet) vil løbe op i - hvis det opgøres på et tidspunkt.

Politiken fortsætter artikelserien nu med kommentar fra bl.a. kulturministeren:

Hvis jeg var AGF, ville jeg være lidt irriteret over, at man blandes ind i kontekst, hvor der tales om "5-6 årige børn" og "klubber som AGF og FCK". AGF-casen i den foregående historie handlede om U10-spillere. Det kan være slemt nok - og jeg er meget stor tilhænger af, at AGF holder sig på en moralsk linje her - men det er altså ikke fem-årige og U6. Dén står alene for FCKs regning.

Derudover har Politiken en artikel om det private Gentofte Fodbold Akademi, hvor spillerne (helt ned til før de fylder 10) får privattræning og stævner mod klubber som Manchester City og Bayern München. Det illustrerer en del af problemet - at elitesatsningen ofte sker med forældrenes billigelse - men også, at børnefodbold i Danmark (og resten af verden) formentligt bliver mere og mere et spørgsmål om forældrenes økonomiske ressourcer. Udover performancekulturen er det også en lidt kedelig udvikling, synes jeg.

Som en med børn i området, kan jeg sige meget om GFA...

Forældre der kører op mod 50 km hver vej for at fragte deres 'talentfulde' børn til træning - jeg ved godt 50 km ikke er meget, men det er det når man skal rundt om København om eftermiddagen :) En helt andet stemning på holdet - ikke noget leg, ren træning og hårdt arbejde, selv helt ned til 0-3. klasses niveau (og kender derfor også børn der allerede har mistet lysten til at spille). Når vi møder dem, møder vi tit årgangen under, så de kan blive matchet - spiller vi flere kampe mod dem tager vi dem på fysikken, men teknisk er deres hold med drenge fra 1. klasse vores 2. klasses hold overlegent - selv i 0. klasse stod der en betalt træner med taktiktavle og råbte af drengene under kampen (Playstation træneren). Der er ikke meget kammeratskab derude, da alle konkurrer mod hinanden, og de kommer fra forskellige områder, så børnene kender ikke hinanden.

Omvendt har jeg en kollega hvis søn har været igennem, og har nu en kontrakt med Lyngby som u13 spiller (han fik tilbud fra flere klubber, hvilket alle på nær en fra hans årgang gjorde, mest FCK, FCN, Helsingør, Hillerød og Lyngby).

Som en med børn i området, kan jeg sige meget om GFA...

Forældre der kører op mod 50 km hver vej for at fragte deres 'talentfulde' børn til træning - jeg ved godt 50 km ikke er meget, men det er det når man skal rundt om København om eftermiddagen :) En helt andet stemning på holdet - ikke noget leg, ren træning og hårdt arbejde, selv helt ned til 0-3. klasses niveau (og kender derfor også børn der allerede har mistet lysten til at spille). Når vi møder dem, møder vi tit årgangen under, så de kan blive matchet - spiller vi flere kampe mod dem tager vi dem på fysikken, men teknisk er deres hold med drenge fra 1. klasse vores 2. klasses hold overlegent - selv i 0. klasse stod der en betalt træner med taktiktavle og råbte af drengene under kampen (Playstation træneren). Der er ikke meget kammeratskab derude, da alle konkurrer mod hinanden, og de kommer fra forskellige områder, så børnene kender ikke hinanden.

Omvendt har jeg en kollega hvis søn har været igennem, og har nu en kontrakt med Lyngby som u13 spiller (han fik tilbud fra flere klubber, hvilket alle på nær en fra hans årgang gjorde, mest FCK, FCN, Helsingør, Hillerød og Lyngby).
Føj for den lede....jeg er nok ved at være der at der fra DBU/Divisionsforeningen må skrides ind...men har dog ikke lige på stående fod forslasg til nyt regelsæt/straf. Men det er bekymrende læsning.
Børn skal nyde at spille fodbold og sammen med kammerater, de kender!!

Jeg har hørt om spillere i 10 års alderen, som jo ikke må være kontraktspillere, som FCK aflønner med gavekort.

Jeg nævnte den systematiske scouting af børn i nærmest børnehavealderen hos FCK, der i mine øjne er et klokkeklart GDPR brud.

Det er en beskidt verden. Og man skal bare huske, at for hver 100 talenter FCK hiver igennem i den alder, er der måske 5, der når superligaen, og 1, der faktisk bliver til noget.<

Back