New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 362K
Talentarbejdet i AGF
Talentudvikling er en møgbeskidt underreguleret branche og har været det i årtier.

Det kan dog ikke komme bag på nogen. Udfordringen i en AGF-kontekst er at AGF umuligt kan vinde markedsandele i den sektor uden at være et svin som alle de andre.

Selv duksedrengene, der peger fingre af andre møgsvin har naturligvis også et hav af grimme sager i bagagen. Samtlige klubber går over grænsen i større eller mindre grad.

Det er strategisk et dilemma ala doping i cykelsport i 90'erne.

Men der er samtidig noget meget crazy i det her - når vi hører Troels Bech sige, at han efter 20 i branchen ikke kan sige, hvilken 17 årig i talenttruppen, der slår igennem - hvordan skal man så kunne scoute 6 årige og investere i deres fremtid?

En del ligger selvfølgelig i at det er forældrene der investerer (tid og kontigenter) - men der er jo kun plads til 5 mand på banen i u/7 fodbold, så hvordan vælger man lige de spillere, der bliver gode om 15 år?

Men der er samtidig noget meget crazy i det her - når vi hører Troels Bech sige, at han efter 20 i branchen ikke kan sige, hvilken 17 årig i talenttruppen, der slår igennem - hvordan skal man så kunne scoute 6 årige og investere i deres fremtid?

En del ligger selvfølgelig i at det er forældrene der investerer (tid og kontigenter) - men der er jo kun plads til 5 mand på banen i u/7 fodbold, så hvordan vælger man lige de spillere, der bliver gode om 15 år?
Det er nemlig lige præcis crazy. Især fordi min oplevelse er, at dem der bliver sorteret fra og ikke kommer på A-hold osv. hopper fra fodbold i stor udstrækning. De giver simpelthen op, fordi de føler løbet er kørt. Så hypotetisk set mister vi en masse mulige talenter i Danmark, fordi ræset sætter så tidligt ind.

• Like
Reactions: fsc
Det er nemlig lige præcis crazy. Især fordi min oplevelse er, at dem der bliver sorteret fra og ikke kommer på A-hold osv. hopper fra fodbold i stor udstrækning. De giver simpelthen op, fordi de føler løbet er kørt. Så hypotetisk set mister vi en masse mulige talenter i Danmark, fordi ræset sætter så tidligt ind.
Derudover: Hvis man gør fodbold til noget, der kun er interessant for det fåtal, der er særligt talentfulde, er særligt interesserede og har særligt ressourcestærke forældre, så begrænser man jo i den grad sin kommende kundegruppe.

På langt sigt er det ikke nødvendigvis kløgtigt, hvis fodbold hænger mindst 80% af børn og teenagere langt ud af halsen.

Og samarbejdsklubberne drænes for deres bedste spillere (som ikke nødvendigvis vender tilbage, hvis de ikke klarer cuttet), hvilket heller ikke nødvendigvis gør noget godt for deres mulighed for at stille hold på sigt.

BIF prøvede jo for et par år siden at lave om på netop det, for at minimere risikoen for at de spillere der udvikler sig senere ikke faldt fra - og stadig fik gode træningsforhold, så de ikke faldt endnu mere bagefter. Med det resultat, at forældrene til de aller bedste spillere truede med at flytte deres børn til FCK og FCN, hvor de ville kunne få mere fokus og ressourcer. Ved ikke hvodan det endte, men siger lidt om hvor fucked up det er - og at meget af det falder tilbage på forældrene og deres ambitioner på børnenes vegne.

Det illustrerer en del af problemet - at elitesatsningen ofte sker med forældrenes billigelse - men også, at børnefodbold i Danmark (og resten af verden) formentligt bliver mere og mere et spørgsmål om forældrenes økonomiske ressourcer. Udover performancekulturen er det også en lidt kedelig udvikling, synes jeg.

Jeg kan sagtens følge jeres input men vil også vende den om.

Når forældrene står med lille Tobias som ligner en med et stort talent i en ung alder, så kan jeg godt forstå at de gerne vil hjælpe udviklingen på vej. De skal naturligvis være obs på at "samle barnet op", hvis det ikke går som ønsket. Det er en reel problemstilling men jeg ville selv have det svært som forælder, hvis fodbold var barnets største lidenskab og der var bedre muligheder for at udvikle talentet andre steder end i den lokale klub.

Generelt skete det samme for +30 år siden, da jeg selv var ung. Vi var dog ældre end de er i dag. Jeg spillede selv sammen med nogen som blev hentet til superligaklubber.

Derudover: Hvis man gør fodbold til noget, der kun er interessant for det fåtal, der er særligt talentfulde, er særligt interesserede og har særligt ressourcestærke forældre, så begrænser man jo i den grad sin kommende kundegruppe.

Den ene vej stopper vel ikke den traditionelle vej? Det er klart dem med ressourcestærke forældre bliver matchet og trænet bedre - det bør i sidste ende give spillere med et højere topniveau. Til gengæld bør det vel stadig være muligt at spille i den lokale klub og tage springet på et senere tidspunkt - det kræver selvfølgelig talentet er stort nok.

Når forældrene står med lille Tobias som ligner en med et stort talent i en ung alder, så kan jeg godt forstå at de gerne vil hjælpe udviklingen på vej.
Absolut! Jeg havde ikke til hensigt at kritisere forældrene - udfordringen er netop, at Tobias gerne vil, forældrene gerne vil (og kan), og at alle involverede derfor har en helt fair og og forståelig interesse i at deltage i udviklingen og endda accelerere den.

Var det ikke tilfældet, havde det været lettere at vende udviklingen. Nu er det svært.

Den ene vej stopper vel ikke den traditionelle vej? Det er klart dem med ressourcestærke forældre bliver matchet og trænet bedre - det bør i sidste ende give spillere med et højere topniveau. Til gengæld bør det vel stadig være muligt at spille i den lokale klub og tage springet på et senere tidspunkt - det kræver selvfølgelig talentet er stort nok.
Det forudsætter, at breddefodbolden (og breddeidræt generelt) kan bestå, leve og have det godt helt parallelt med performancekultur og elitesatsningerne. Lad os håbe, det er tilfældet.

Last edited:
Aftalen i DBU regi er mig bekendt, at spillerne skal blive i deres hjemklub til minimum 10 år, og så kan de store klubber tilbyde ekstra talenttræning.

VB - som jeg kender bedst på dette niveau - har fx ikke egne talenthold før u/13, men det er et åbent tilbud til samarbejdsklubberne, at man kan sende de bedste børn til VB til ekstra træning for at udfordre dem.

Det er muligt, at VB bare er gammeldags og bagefter - men det er 100 % rette ånd i min verden.

Derudover har de en klar plan for udslusning:
"Hvis en spillers forløb på Vejle Boldklubs akademi afsluttes (enten selvvalgt eller besluttet af Vejle Boldklub), vil en sådan besked altid komme fra den sportslige leder i afdelingen (Head of coaching eller ungdomsudviklingstræner) og i outtro-snakken vil det søges at finde en ny klub for spilleren af fortsætte sit fodboldliv. Såfremt spilleren oprindeligt kommer fra en Future Vejle klub, vil denne klub altid være første mulighed som spilleren præsenteres for.

Ovenstående har til hensigt at sikre at alle interessenter i/omkring Vejle Boldklub kender Vejle Boldklubs procedure samt for at sikre at Vejle Boldklub lever op til kravene fra DBU – særligt bilag 7 & 8 i licensmanualen (Regler for klubskifte & cirkulære 67)."

Absolut! Jeg havde ikke til hensigt at kritisere forældrene - udfordringen er netop, at Tobias gerne vil, forældrene gerne vil (og kan), og at alle involverede derfor har en helt fair og og forståelig interesse i at deltage i udviklingen og endda accelerere den.

Var det ikke tilfældet, havde det været lettere at vende udviklingen. Nu er det svært.

Det forudsætter, at breddefodbolden (og breddeidræt generelt) kan bestå, leve og have det godt helt parallelt med performancekultur og elitesatsningerne. Lad os håbe, det er tilfældet.
Jeg er (næsten) mere bange for at breddeidrættten har andre udfordringer, end at de bedste klubber har talenthold.

Der er mange tilbud til de unge mennesker i dag og mange andre muligheder, end der var dengang vi andre var unge. For et par år siden væltede de unge alle ind i E-sport men det er måske stilnet af igen. Det ændrer dog ikke på, at der er ufatteligt mange tilbud derude.

Det er en trist udvikling for vores børn.
Jeg er kisteglad for, at min yngste på 9 år synes det er megafedt at spille fodbold med sine kammerater i en klub med gode trænere. Han er ikke noget supertalent, men så længe han har det sjovt, så gør det mig glad indeni.
Børnefodbold kan give utroligt mange gode ting til drenge og piger - fællesskab, sociale relationer og udvikling af færdigheder blandt andet. De ting risikerer at gå fløjten, hvis alt skal handle om at blive den næste Bellingham.

Jeg er kisteglad for, at min yngste på 9 år synes det er megafedt at spille fodbold med sine kammerater i en klub med gode trænere. Han er ikke noget supertalent, men så længe han har det sjovt, så gør det mig glad indeni.
Børnefodbold kan give utroligt mange gode ting til drenge og piger - fællesskab, sociale relationer og udvikling af færdigheder blandt andet. De ting risikerer at gå fløjten, hvis alt skal handle om at blive den næste Bellingham.
Og netop din historie viser vel også, at de mindre klubber har noget væsentligt at byde på, som gør at de ikke er så truet af den foruroligende udvikling vi ellers ser. Jo, de får måske fisket en spiller her og der, men sådan har det nærmest altid været.

Og netop din historie viser vel også, at de mindre klubber har noget væsentligt at byde på, som gør at de ikke er så truet af den foruroligende udvikling vi ellers ser.

Jeg vil så sige hernede på Falster, er de små klubber truet, fordi den store klub NFC suger nærmest alt til sig. Nogen af dem vender tilbage men der er ingen tvivl om, det ikke er nok, hvis ikke udviklingen vender.
De bedste spillere har altid søgt mod større klubber men eksempelvis i NFC snakker vi flere årgange med 40-50 spillere. Det er ikke længere bare de bedste men også dem som tror, de kan blive gode nok men reelt ikke har talentet.
Jeg bebrejder hele konkurrence og perfekthedskulturen for den udvikling.

I vores lille klub er der 26 børn i min søns årgang (12-13 år gamle), der alle har droppet drømmen om at blive professionelle, men har det fedt med at spille fodbold. Jeg tror, der er rigtigt mange, der har det sådan...

Og som en tilføjelse kan jeg sige, at de er blevt trænet af AGF-spillere tre gange fordekt over de sidste fem år og har været indløbere til en SL-kamp for AGF, så der foregår samarbejdet fortrinligt ... nåh, jeg og så deltager målmanden i målmandstræning arrangeret af AGF (med jævne mellemrum, men uden betydning for kampe og klubtræning), da klubberne sjældent har den ekspertise, men

• Like
Lad os lige slå én ting fast: Ingen drenge, eller piger, på 5-7 år siger til sine forældre de gerne vil flyttes til en anden klub, hvor de kan udvikle sig bedre. Det er helt og aldeles forældrenes beslutning, der afgør en sådan beslutning. Børnene vil jo i 99,9% af tilfældene helst være sammen med deres kammerater....synes BIF projektet er sympatisk, og bliver KUN ødelagt af vanvittige ambitiøse forældre...sørgeligt.

Lad os lige slå én ting fast: Ingen drenge, eller piger, på 5-7 år siger til sine forældre de gerne vil flyttes til en anden klub, hvor de kan udvikle sig bedre. Det er helt og aldeles forældrenes beslutning, der afgør en sådan beslutning. Børnene vil jo i 99,9% af tilfældene helst være sammen med deres kammerater....synes BIF projektet er sympatisk, og bliver KUN ødelagt af vanvittige ambitiøse forældre...sørgeligt.
Hvis min søn havde fået tilbuddet, så havde han bedt om at spille i AGF på det tidspunkt (i hvert fald som 7-årig). Det var også i den alder, at det gik op for ham, at den henvendelse ALDRIG ville komme (det vidste vi andre nu et år eller to før).

• Like
Hvis min søn havde fået tilbuddet, så havde han bedt om at spille i AGF på det tidspunkt (i hvert fald som 7-årig). Det var også i den alder, at det gik op for ham, at den henvendelse ALDRIG ville komme (det vidste vi andre nu et år eller to før).
...men tilbuddet går vel ikke til din søn, men til dig/Jer?? Underforstået det er jo måske nogen gange ok ikke at sige alt til sit 7 årige barn??

Back