New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 362K
Talentarbejdet i AGF
Han ser også ret "stor" ud af sin alder. Det bliver spændende om han kan være lige så dominerende, når han møder nogle på sin egen størrelse (eller større). Men dejligt, at vi begynder at blive mere aktive i forhold til at hente talent ind til u-holdene.
Det tænkte jeg også. Men lyder også til han ryger direkte ind på U-19. Og måske en af grundene til at han skifter til AGF, så han kan blive hårdere matchet.

Ja, og jeg gætter på at vi kommer til at se flere af de her historier i de kommende måneder. Det er dejligt - og vigtigt - at vi nu får mulighed for at hente de her unge spillere og give dem en tryg hverdag på det nye akademi. Jeg vil hellere bruge 20-25 mio. på at hente en flok store unge talenter ind, end at købe en enkelt spiller i Randers. Selvom det ene selvfølgelig ikke burde udelukke det andet.
Jeg håber vi har råd til en dobbeltstrategi efter salgene i sommers. Har dog en bedre forståelse for at holde igen med forstærkninger til startelleveren, hvis vi går efter at få akademiet helt op at spille med nye talenter (og pga. de andre grunde som spillere tilbage fra skader og en ok pointhøst i efteråret).

Var der noget nyt til præsentationen for nylig om hvordan man forventer at gøre? Jeg mener byggeriet står færdigt til efteråret men ved ikke hvor mange af de nuværende spillere, som kan forventes at flytte ind? Der må være nogen af de nuværende som bor andre steder og gerne vil flytte men der er sikkert også plads til flere nye - spørgsmålet er hvor mange? Der er også en kultur der skal plejes.

Gad vide hvad sådan en ung mand har kostet? Svenskerne skriver de har solgt ham.

Last edited:
Var der noget nyt til præsentationen for nylig om hvordan man forventer at gøre? Jeg mener byggeriet står færdigt til efteråret men ved ikke hvor mange af de nuværende spillere, som kan forventes at flytte ind? Der må være nogen af de nuværende som bor andre steder og gerne vil flytte men der er sikkert også plads til flere nye - spørgsmålet er hvor mange? Der er også en kultur der skal plejes.
Man fik jo desværre kun tilladelse til at bygge 20 (dobbelt)værelser, hvoraf det ene bliver til overnattende ledere. Så op til 38 spillere på akademiet, men som jeg husker det, skal der også være piger på akademiet. Spørgsmålet er så, hvor mange af de spillere vi allerede har på U-holdene, som vil rykke ind. De fleste bor jo nok i Århus-området, men det er jo alligevel noget helt andet at være der 24/7, lidt som et efterskoleophold.

Edit: Kan så se, at AGF selv skriver 30 spillere og taler om både dobbelt- og enkeltværelser i dette link:

I denne artikel står der desuden noget om den hverdag man forventer for U-17 og U-19:

- Det er et vigtigt strategisk tiltag for os i forhold til at styrke overgangen til Superliga-holdet og gøre os endnu mere konkurrencedygtige på talentsiden. Samtidig passer den nye model også godt sammen med vores kommende akademi-bygning, som vi skal tage i brug i efteråret 2024. Det er derfor også vores forventning, at alle vores spillere i de ældste årgange fremadrettet vil vælge denne uddannelsesvej, siger Jesper Ørskov.

Men det kunne være, at vi skulle lave en egentlig akademi-tråd? Så kunne vi samle alle nyheder, også om de spillere vi henter ind til akademiet, så de ikke drukner i en transfertråd. Typisk ryger nyhederne om akademiet ud i 3-4 forskellige tråde.

Man fik jo desværre kun tilladelse til at bygge 20 (dobbelt)værelser, hvoraf det ene bliver til overnattende ledere. Så op til 38 spillere på akademiet, men som jeg husker det, skal der også være piger på akademiet. Spørgsmålet er så, hvor mange af de spillere vi allerede har på U-holdene, som vil rykke ind. De fleste bor jo nok i Århus-området, men det er jo alligevel noget helt andet at være der 24/7, lidt som et efterskoleophold.
Jeg tror ikke der skal være plads til piger også, dels fordi man ikke får helt så mange værelser som først gik efter, dels fordi kvindeholdet jo skal have deres hverdag i Vejlby. Der er selvfølgelig heller ikke den samme økonomi i det så man kan vel heller ikke retfærdiggøre at stille et værelse til rådighed. Men med den udvikling der er kunne man nok godt forestille sig at der på et tidspunkt kan laves noget i Nordbyen også.

Der er sikkert nogle af dem der har boet os familier i området der flytter ind, det kan også have været en aftale fra starten, men måske kører de ordninger også videre, det fungerer vel også ret godt for mange talenter, selvom akademiet selvfølgelig er en optimering af forholdene og gør det nemt at hente en spiller længere væk fra og få ham integreret og fokuseret fra starten.

Det forstår jeg ikke helt.
Tillægger du A og B vægt/værdi, så A >= B og A dermed er bedre?
Jeg forsøger at sige at mentaliteten er vigtig og gerne kombineret med så stort talent som muligt. Selvfølgelig skal vi gå efter type et spillere der både har talent og mentalitet. De spillere vi skal være varsomme med er dem der har masser af talent men en dårlig mentalitet. De bliver frustrerede og skaber frustration i en gruppe. Måske kan de nogle helt unikke ting i glimt men det forløses aldrig hvis ikke deres mentalitet kan stå distancen (Danilo Arietta kunne være et eksempel). Dermed optager de plads fra andre der har mentaliteten. Der er mange spillere der ikke har fået et kæmpe talent men som gennem vedholdende hårdt arbejde og en professionel indstilling når langt i deres fodbold liv.

Jeg har været forbi Fredensvang de sidste par dage, og jeg må bare sige, at der er en helt særlig atmosfære i øjeblikket derude.

Akademiet skyder op, mens man står og kigger på det, der er ungdomshold fra tidlig morgen, der ser rigtig spændende ud, og så er humøret højt hos alle man støder på.

Det er fandeme gode tider, der er på vej!

U19 kom godt igang :D
Endda på udebane mod BIF.

Målscorere: 2x Sölvi Stefansson, 2x Frederick Emmery, og 1x Callø/1x Hansen

View attachment 2871
Dejligt, det er vigtigt at U19-holdet klarer sig godt og de kan jo også lige så godt vænne sig til sejre over Brøndby. Og så lige to mål af vores 16-årige islandske forsvarsspiller. Ny Tingager på vej! :)

Tiltræder han ikke først til sommer men det er måske forår 2025 du ser frem til.

Jo. Han skal lige gøre folkeskolen færdig 👍

Troede han var på vej nu her. Fik ikke med han først kom til sommer. Men generelt glæder jeg mig bare til at se hvordan ungomdsafdelingen/U19/akademiet vil gøre det de kommende år.

Og jeg forventer at vi vil sælge spillere der som Daghim nærmest ikke nåede at spille for førsteholdet, men også flere som Grønbæk, som når at være med til at opnå store ting med holdet inden (Grønbæk var med første medalje i 25 år inden exit)

Hvilket talentmøde?
Min kammerat så i øvrigt kampen mod BIF og han siger at Sölvi Stefansson og Falk Hansen er ekstremt spændende.

I næste uge inviterer vi og Arbejdernes Landsbank UPDATE-læsere på et unikt indblik i arbejdet på AGF’s U19 hold og udviklingen af spillere til 3F Superliga-truppen. Det sker onsdag den 21. februar, hvor AGF’s U19 cheftræner Niki Zimling inviterer indenfor på Fredensvang til en eftermiddag med et oplæg om arbejdet på U19 og en rundvisning i klubhuset, hvor vores kommende Akademi-bygning er godt undervejs.

Det kom ud i AGFs nyhedsbrev i går. Jeg ved ikke om det er slået op andre steder.

Jeg sad lige og kiggede nyheder på agf.dk og faldt over den her, hvor der nede i grafikken står AGF pigeakademi. Det kan jeg ikke finde noget som helst om på nettet, så enten er det en grafiker der er frisk med betegnelserne eller også er det måske noget der er på vej. Jeg skrev tidligere at jeg ikke kan forestille mig at der bliver plads til piger på Fredensvang og at det vel heller ikke helt giver mening når kvindeholdet skal holde til i Vejlby, men at man måske har en ambition om at lave noget lidt tilsvarende med akademi der på et tidspunkt. Det kan så være det her indikerer at det er på vej også selvom der der nok ikke kommer et stort byggeri lige med det samme.

Back