Mit personlige take på det er, at enten kan en træner spille det system eller ikke. Det er et ret specifikt system, og noget som træneren skal have som speciale. Det er jeg ikke sikker på at DN har, og derfor har jeg svært ved at se, at det er noget man prøver igen. Det er ikke så nemt at skifte til det som mellem de forskellige konstellationer af taktikker med 4 nede bag. Det er nogle helt andre taktiske overvejelser og dynamikker man skal ud i, når man går over til tre mand nede bag. Det skal træneren altså have 100% styr på, og vi er på et niveau, hvor der bare ikke er tid og ro til at man kan lære efterhånden. Hvis man vil over til en den formation, så tror jeg også man skal se ind i et trænerskifte.
Det synes jeg er meget godt ramt.
Og man får jo tanken om, at det har været Karlsen der har presset på for de forsøg med 3-5-2, og at man har droppet det og ham.
Men Stiften kunne da afsløre, at vi allerede i foråret 2020 trænede med forsøg med det mener jeg. I hvert fald langt tid før vi prøvede det i ligaen. Var det mon foråret 2021, efter Karlsen kom til? hhmmm
Jeg kan sagtens se et scenarie, hvor David har "overgivet" sig til forsøget, ift de typer vi havde i det centrale forsvar med Bisseck, og med Kahl der kom ind. Men timingen og resten af holdet var der ikke helt til det. Og vi spillede også mere 3-4-3 end 3-5-2. Var det ikke kun 1-2 kampe vi rent faktisk prøvede det? Det var altsammen noget rod.
Men til sommer kan man stadig forsøge sig med nye konstellationer. Og det virker mest til, at man kan droppe den klassiske kant-type, mere end at man dropper 4-backkæden ja. Så altså den 4-3-3 vi spiller nu med to offensive 8'ere der skal løbe mod baglinjen som kanter også, så kan der blive lavet noget om der. Men mest af alt, så tror jeg da man kigger på den formation man har nu, som præsterer 2.bedst af alle hold i ligaen pointmæssigt siden transfervinduet i sommers og tænker: hvorfor lave det om?
Altså men hvor meget hænger sammen med kanterne, og hvor meget hænger sammen med tilførslen af Anderson og Brandhof-typerne?
Jeg tror personligt det faktisk er mest omkring Anderson og Brandhof. Simpelthen fordi det er så meget sværere at lukke ned for os centralt nu. Før var det, og så kunne man sende flere folk ud til Links og Jon og dække dem op/gå i krig mod dem, hvilket fik Jon til at skulle drible gennem 3 mand for at lykkes. Nu skal vores modstandere fare rundt mellem to offensive 8'ere og farlige kanter, og skal samtidig konstant holde øje med PM..
Så hvis vi vil holde fast i det vi har nu, og kan forlænge med Bundu (købe ham fri evt.), så er det jo faktisk kun Jon der skal skiftes til sommer. Og selv han kan jo vælge at sige: shit det kan blive et fedt år i AGF næste sæson, det vil jeg gerne være med til, og så lave en Aron-forlængelse på 1,5 år, og så blive solgt næste sommer