New posts

Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022

• Thread starter Thread starter 8000
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 150K
Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022
Det er jo ikke helt pointen i dit indlæg, men alligevel illustrativt: Philip Billing ville (også) være en helt sindsyg transfer til Superligaen. 25-årig central midtbanespiller, der er blandt ligaens absolut bedste, som blev købt for 150mio kr for et par år siden, og som nok ville koste endnu mere i dag.

Wilshere behøver altså ikke være bedre end det for at være en forstærkning.

Jeg får nok undersolgt Billing i mit indlæg også :D Og ville da synes det ville være en vanvidshandel med ham også. Wilshere var bare et andet niveau for en langt større klub, men "var", mens Billing "er". Så hvem ved hvor stor forskel der er på dem pt. Og altså Wilshere får forhåbentlig bare givet den gas. Problemet er jo også, at hvis Wilshere gør det skide godt frem til sommer, så kan overskrifterne måske hedde "Jack is back", og så nappes han måske fra os, trods snak om langsigtet samarbejde, trænermuligheder og optioner om 1 år ekstra etc etc..

Jeg tror Stig har ret, han skulle væk fra England, fordi han har en meget høj status der ovre og dermed også et meget højt lønniveau, og derfor er der ingen der tør binde de penge i at han kan levere. Vi kan lidt lettere tage den chance, fordi hans løn er mere synkron med de øvrige lønninger i truppen.

Men alligevel vildt med springet. Men hænger måske også sammen med, at vi ikke rigtig kender lønniveauet i Bournemouth.
Men der er ingen tvivl om, at spillere nogle gange har en højere pris for nogle, end for andre.

For vi kan vel godt blive enige om, at der BURDE være en klub i UK der burde tilbyde Wilshere en kontrakt til 200.000kr/md frem til sommer, ikke?
Altså fordi det er absurd billigt, og ca. 1 mio kroner for mange af de klubber derovre vel svarer til at købe et ny stereoanlæg til omklædningsrummet.

har travlt med at forsikre omverdenen om, at AGF som sædvanlig har dummet sig,
Der er jo en reel risiko for at han ikke kommer til at spille ret meget. Og at han ikke gør nævneværdig forskel på banen. Men det er jo en kalkuleret risiko, som AGF udemærket er klar over, har analyseret og valgt at tage. Hvorfor kan man ikke bare acceptere det. Og så huske at det er mere undtagelsen en reglen, at spillere der tidligere har bokset (langt) over Superliganiveau, men nu er formkrise eller oppe i alderen, kommer her og sætter ild til banen.

Jeg er sådan set mest bekymret for, at han (ufrivilligt) skaber virak og tiltrækker sig opmærksomhed, der får den kollektive præstation til at falde. Presset stiger. Nogen surmuler over, at han får løn eller ros (fan favorit), som ikke står mål med hans bidrag. Jeg har ikke set hverken pressemødet eller video fra træningen. Ønsker bare den røde løber rulles sammen og alt fokus er på fodbolden, hans integration i truppen og den kollektive styrke.

For vi kan vel godt blive enige om, at der BURDE være en klub i UK der burde tilbyde Wilshere en kontrakt til 200.000kr/md frem til sommer, ikke?
Altså fordi det er absurd billigt, og ca. 1 mio kroner for mange af de klubber derovre vel svarer til at købe et ny stereoanlæg til omklædningsrummet.

Den løn, AGF tilbyder, er vel lavere end 17-årige talenters løn i PL , og noget der ligner 1/12 af gennemsnitslønnen i EPL (60.000 pund pr uge). Lønnen i AGF som 3. højestlønnede er på niveau med gennemsnitslønnen i championship, men ca halvdelen af gennemsnitslønnen i Bournemouth.

Den højestlønnede spiller i Championship tjente i 2020 16 gange mere end Wilshere gør i AGF.

Winston Reid tjente 61.000 pund pr uge i Brentford i Championship for 2 år siden.

Så lønningerne er helt ekstremt meget anderledes derovre, og JW vælger jo helt åbenlyst ikke suppen for pengenes skyld - men for oplevelsen.

Der er jo en reel risiko for at han ikke kommer til at spille ret meget. Og at han ikke gør nævneværdig forskel på banen. Men det er jo en kalkuleret risiko, som AGF udemærket er klar over, har analyseret og valgt at tage. Hvorfor kan man ikke bare acceptere det. Og så huske at det er mere undtagelsen en reglen, at spillere der tidligere har bokset (langt) over Superliganiveau, men nu er formkrise eller oppe i alderen, kommer her og sætter ild til banen.

Der er i hvert fald kæmpe forskel på at hente Hiljemark i AaB som en der skal være bærende kræft på holdet, og så på at bytte PO, som var røget helt ud af holdet og solgt, ud med en 30-årig Wilshere. Og vi snakker heller ikke Søren Larsen-handel, hvor der er samme risici for skader hele tiden, men hvor Larsen blev hentet som fundament i angrebet, og ikke som "ekstra" spiller.

Den store forskel er, at vores trup var færdig selv før Wilshere kom til. Men klart at vi da også har et behov med PO ude, og Duncan igen småskadet, Hvidt langtidsskadet, og NP der missede store dele af opstarten, ligesom faktisk Anderson. Men han kommer ikke ind som en spiller der er frelser eller fundament.

Den løn, AGF tilbyder, er vel lavere end 17-årige talenters løn i PL , og noget der ligner 1/12 af gennemsnitslønnen i EPL (60.000 pund pr uge). Lønnen i AGF som 3. højestlønnede er på niveau med gennemsnitslønnen i championship, men ca halvdelen af gennemsnitslønnen i Bournemouth.

Den højestlønnede spiller i Championship tjente i 2020 16 gange mere end Wilshere gør i AGF.

Winston Reid tjente 61.000 pund pr uge i Brentford i Championship for 2 år siden.

Så lønningerne er helt ekstremt meget anderledes derovre, og JW vælger jo helt åbenlyst ikke suppen for pengenes skyld - men for oplevelsen.

Præcis. Og min pointe var mere, at vi må gå ud fra, at der nok var nogle klubber som ville satse på Wilshere til den pris her, og nok også til 0,5 mio om måneden måske. Men de klubber der var store/rige nok til det var jo bare ikke klubber der kunne tilbyde Wilshere udsigt til at være fast mand.

Det tror jeg 100% AGF har givet Wilshere indtryk af at han bliver her. Og det skal han da også være, såfremt niveauet er som håbet. Det vil jeg mene.
Og Wilshere understregede flere gange i går, at han ikke helt kunne sætte fingeren på, hvad det var ved samtalerne med AGF der var anderledes, udover, at han følte sig "wanted". Og det tror jeg David er rigtig god til. At give spilleren det indtryk. Og nu må vi så se om Wilshere og AGF kan få det til at svinge.

Men man har svært ved at se en kontrakt fra sommer, som ikke blokerer for alt muligt andet AGF kunne gøre på markedet. Og selvom PO er ude, så har vi jo lige hentet Brandhof og Anderson også. Så det kommer måske lidt an på hvad AGF gør ift kanterne til sommer. En ny back skal vi i hvert fald have. Og vi har både Jon, Bundu og Dall med udløb. hhmm....

Lønnen i AGF som 3. højestlønnede

At han skulle være den 3. højest lønnede i klubben bliver citeret flere steder. Men inden at det bliver ophøjet til sandhed så har ekstrabladet andre oplysninger:

Til gengæld har han accepteret en aftale i discountklassen, hvor han ikke en gang er blandt de fem bedst lønnede i klubben

At han skulle være den 3. højest lønnede i klubben bliver citeret flere steder. Men inden at det bliver ophøjet til sandhed så har ekstrabladet andre oplysninger:

Og det er jo så bare de 4-5 måneder frem til sommer. Hvis man benytter sig af optionen, så må vi se om ikke han bliver klart den bedst lønnede i AGF nogensinde (må vi gå ud fra). Men selv der ville det jo blive transferfrit, måske med sign-on-bonus bygget ind.

Hvis Anderson får 200.000kr/md, så koster han over 5 år 12 mio kroner.
Med sit prisskilt på 15 mio kroner, så er det 27 mio over 5 år = 5,4 mio om året eller 450.000kr/md.

Så altså at give ham en løn i det niveau er jo ikke umuligt, kan vi se. Og jeg tror ikke vi skal være bange for at vi så sprænger lønrammen, og gør at nye spillere/eksisterende vil rende op på kontoret og kræve samme løn som Wilshere. Jeg tror der vil være accept/forståelse for, at han er en meget speciel case.

Så er den i øvrigt officiel med Sousa til AaB til sommer. Poster den her, da Sousa jo har været rygtet til AGF.

Vi må se hvad AGF gør med udløb af både Bundu, Jon og Dall (sidstnævnte ikke rigtig en faktor).
Vi står pt med 1 kant tilbage til sommer i form af Gift Links, samt nogle unge gutter i Ihler bl.a.
Dertil kan Grønbæk og Anderson spille kanten, og måske det bliver aktuelt hvis AGF skriver med Wilshere via optionen.

Hvem ved.

Så er den i øvrigt officiel med Sousa til AaB til sommer. Poster den her, da Sousa jo har været rygtet til AGF.

Vi må se hvad AGF gør med udløb af både Bundu, Jon og Dall (sidstnævnte ikke rigtig en faktor).
Vi står pt med 1 kant tilbage til sommer i form af Gift Links, samt nogle unge gutter i Ihler bl.a.
Dertil kan Grønbæk og Anderson spille kanten, og måske det bliver aktuelt hvis AGF skriver med Wilshere via optionen.

Hvem ved.

Vi SKAL have 2-3 kanter til sommer. Så må tiden vise om Jon og/eller Bundu skal være blandt disse.

Det kommer da i særdeleshed an på, om sommerens øvelse bliver et endelig skifte til en 3-backkæde, og et system uden rigtig brug af kanter..
Mit personlige take på det er, at enten kan en træner spille det system eller ikke. Det er et ret specifikt system, og noget som træneren skal have som speciale. Det er jeg ikke sikker på at DN har, og derfor har jeg svært ved at se, at det er noget man prøver igen. Det er ikke så nemt at skifte til det som mellem de forskellige konstellationer af taktikker med 4 nede bag. Det er nogle helt andre taktiske overvejelser og dynamikker man skal ud i, når man går over til tre mand nede bag. Det skal træneren altså have 100% styr på, og vi er på et niveau, hvor der bare ikke er tid og ro til at man kan lære efterhånden. Hvis man vil over til en den formation, så tror jeg også man skal se ind i et trænerskifte.

Synes helt sikkert Alberto og Kahl ligner mere offensive backs end end munks og lund, så de passer fint til 343, hvis Alberto ellers får succes med projekt mål som han skal udvikle i AGF.

Men SIB meldte ud at han kigger på kanter, så mon ikke vi holder fast i nuværende opstilling, nok også alt efter hvilke kantspillere vi kan få og har til rådighed næste sæson. Hvad sker der med jon, bundu og hvad er ledig på markedet indenfor vores rammer.

Kunne være lækket med 3 lige stærke kanter, men synes nu Albert og Links med bare lidt udvikling er super fine 3-4 valg. 3 valget spiller typisk meget. 4 valget ofte ikke meget. Plus vi har folk som Eskild Dall og Ihler der også bejler til at kunne blive 4. valg i næste sæson. Jing Reec er også lidt med i hatten der.

Så som nu to vildt gode, links, og albert der bruges lidt og 3 unge kæmpe talenter. Det er altså ikke så tosset. Albert er ret stabil som kant, og Links har trods alt 9 mål-ass på et antal minutter der knap er en sæson. Kan han lægge lidt på, er det en fin trupspiller.

Mit personlige take på det er, at enten kan en træner spille det system eller ikke. Det er et ret specifikt system, og noget som træneren skal have som speciale. Det er jeg ikke sikker på at DN har, og derfor har jeg svært ved at se, at det er noget man prøver igen. Det er ikke så nemt at skifte til det som mellem de forskellige konstellationer af taktikker med 4 nede bag. Det er nogle helt andre taktiske overvejelser og dynamikker man skal ud i, når man går over til tre mand nede bag. Det skal træneren altså have 100% styr på, og vi er på et niveau, hvor der bare ikke er tid og ro til at man kan lære efterhånden. Hvis man vil over til en den formation, så tror jeg også man skal se ind i et trænerskifte.
Det synes jeg er meget godt ramt.

Og man får jo tanken om, at det har været Karlsen der har presset på for de forsøg med 3-5-2, og at man har droppet det og ham.
Men Stiften kunne da afsløre, at vi allerede i foråret 2020 trænede med forsøg med det mener jeg. I hvert fald langt tid før vi prøvede det i ligaen. Var det mon foråret 2021, efter Karlsen kom til? hhmmm

Jeg kan sagtens se et scenarie, hvor David har "overgivet" sig til forsøget, ift de typer vi havde i det centrale forsvar med Bisseck, og med Kahl der kom ind. Men timingen og resten af holdet var der ikke helt til det. Og vi spillede også mere 3-4-3 end 3-5-2. Var det ikke kun 1-2 kampe vi rent faktisk prøvede det? Det var altsammen noget rod.

Men til sommer kan man stadig forsøge sig med nye konstellationer. Og det virker mest til, at man kan droppe den klassiske kant-type, mere end at man dropper 4-backkæden ja. Så altså den 4-3-3 vi spiller nu med to offensive 8'ere der skal løbe mod baglinjen som kanter også, så kan der blive lavet noget om der. Men mest af alt, så tror jeg da man kigger på den formation man har nu, som præsterer 2.bedst af alle hold i ligaen pointmæssigt siden transfervinduet i sommers og tænker: hvorfor lave det om?

Altså men hvor meget hænger sammen med kanterne, og hvor meget hænger sammen med tilførslen af Anderson og Brandhof-typerne?
Jeg tror personligt det faktisk er mest omkring Anderson og Brandhof. Simpelthen fordi det er så meget sværere at lukke ned for os centralt nu. Før var det, og så kunne man sende flere folk ud til Links og Jon og dække dem op/gå i krig mod dem, hvilket fik Jon til at skulle drible gennem 3 mand for at lykkes. Nu skal vores modstandere fare rundt mellem to offensive 8'ere og farlige kanter, og skal samtidig konstant holde øje med PM..

Så hvis vi vil holde fast i det vi har nu, og kan forlænge med Bundu (købe ham fri evt.), så er det jo faktisk kun Jon der skal skiftes til sommer. Og selv han kan jo vælge at sige: shit det kan blive et fedt år i AGF næste sæson, det vil jeg gerne være med til, og så lave en Aron-forlængelse på 1,5 år, og så blive solgt næste sommer :D

Om ikke andet, så viser dagens regnskab, at der nok skal være midler til solide forstærkninger på de pladser hvor der mangler. Man må have noget i kikkerten siden man ikke kæmper med om en Sousa på en fri transfer. Noget mere solidt og med et jævnt output.
Helt sikkert ja.
Og vildt nok, at vi med det vindue i efteråret har lavet det overskud, selvom vi kun har øget det sportslige budget fra 40,2 mio. kr. i samme periode sidste år til 47,7 mio. Altså en forøgelse på kun 7,5 mio kroner.

Men der var også nogle løntunge spillere i Grabara og Diks der forlod klubben der. Så dem der er kommet ind er ikke dyrere nødvendigvis. Og med Wilshere der koster det samme som PO (faktisk billigere frem til sommer), så er der måske plads til, at vi kan lave en aftale med Wilshere et år frem, og købe en spiller eller to derudover. Jevtovic var jo også en af de allermest løntunge spillere, og Gersbach nok ikke billig heller.

Munksgaard, Eskelinen og Juelsgård hænger i yderste tråde pt, og Jon/Bundu/Dall har udløb.
Der er fandme lagt op til en spændende sommer allerede nu.

Der var allerede lagt op til nogle solide investeringer til sommer, sådan har jeg i hvert fald tolket SIB’s udmeldinger, og dagens halvårsregnskab indikerer jo heller ikke noget andet. Wilshere vil måske være en af de lidt større udgifter hvis han fortsætter, men hvis han i mellemtiden præsterer godt, kan han vel også være et plus når SIB skal ud og snakke med potentielle tilgange. Gode spillere ser jo på klubbens niveau og derfor også på hvem der ellers er på holdet og det i øvrigt er muligt at hente. Nogle spillere bliver nok tiltrukket af at kunne spille med sådan en spiller, nogle unge spillere omkring samme positioner vil i hvert fald skele til at kunne lære lidt der. En succesfuld genstart af Wilshere kan naturligvis også bruges ift andre lignende muligheder, men man kan dog heller ikke lave så mange af den slags på samme tid så det er mere på lidt længere sigt.

Tak til Juelsgaard, der får et fint lille eventyr til sidst, hvor han vel også træder ind som en leder og bærende kraft på holdet og måske får lidt ekstra ud af det, der også kan bruges efter karrieren slutter. Vi snakkede en del om hvorvidt man skulle give ham den sidste kontraktforlængelse og selvom han ikke har haft mulighed for at vise det ret meget i den her sæson, beviste han at det var en god ide når der var brug for ham.

Hvad er det der sker?? Nu går Brøndbys overtosse også ud med en melding om, at da sagtens kunne have snuppet Wilshere, hvis de da ellers bare gad. Ok, vi knækker os lige et øjeblik og får nogle realiteter på bordet. Agenternes verden er at ringe rundt og tilbyde alle spillere alle steder hele tiden. Og så give indtryk af, at det skam er en helt speciel interesse i retning af den klub de taler med.

Det at få tilbudt en spiller er der skam ikke noget specielt eller eksklusivt. Nogle er naturligvis et konkret ønske fra en spiller. Nok de færreste. Selv for Brøndby. Hvad er det Onkel Dum ikke har indsigt i? Hvorfor forstår man ikke at holde sin kæft lukket om andres handler? Og hvor håber jeg at Wilshere smadre Brøndby Stadion her om et par runder. Og igen flere gange herefter.

Back