Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022
Hvis Casper Højer og Gift Links får samme løn, men Links koster 4 mio i transfer, så belaster Links budgettet ekstra med 4 mio over sin kontraktperiode.
Jeg tror nu faktisk ikke Links er så dyr i løn. Men det er en anden historie. Ofte kan man få spillere udefra til billigere løn pga. forskerskat.
Det er jo ofte et forholdsvist komplekst regnestykke, som har en ellers ret simpel forklaring.
Hvis man betaler en overgangssum for en spiller, vil denne formentligt kunne se frem til mindre i sign-on fee (eller hvad det hedder), end en spiller der hentes på en fri transfer.
Denne sign-on fee betales dog sjældent med det samme, men fordeles i stedet i udbetalinger over hele kontraktens løbetid. Og på den måde er sign-on fee de facto en del af ugentlige/månedlige løncheck.
Derfor kan man som klub sagtens operere med et lønloft, som så samtidig sagtens kan bryde med markante størrelser. Hertil er Andreas Bjellands FCK-kotntrakt nok det mest lysende eksempel. Bjelland fik en ordentlig sign-on fee og blev derudover placeret i top af lønhierarkiet. Det betød i praksis, at han var den, der fik den med afstand største lønudbetaling i FCK.
Lige med Casper Højer blev han dog hentet under specielle omstændigheder, så i hans tilfælde tror jeg nu ikke, at han fik nogen synderlig sign-on fee. For ham var det nok bare en stor mulighed at få lov til at komme til AGF, og derfor stillede han nok ikke så store krav.
Og ellers er der, som Stig nævner, også forskerskatten. Jeg tror dog ikke, at den har så meget at sige ift. placering i lønhierarkiet. Det er nok snarere ift. hvilke spillere man rent faktisk kan tiltrække. Hvis en spiller er udset til at være en bærende profil, er der nok en vigtig signalværdi i at placere denne som en af de lønførende også - uanset hvor meget skat de så betaler.