New posts

Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022

• Thread starter Thread starter 8000
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 150K
Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022
Hvis Casper Højer og Gift Links får samme løn, men Links koster 4 mio i transfer, så belaster Links budgettet ekstra med 4 mio over sin kontraktperiode.
Jeg tror nu faktisk ikke Links er så dyr i løn. Men det er en anden historie. Ofte kan man få spillere udefra til billigere løn pga. forskerskat.

Det er jo ofte et forholdsvist komplekst regnestykke, som har en ellers ret simpel forklaring.

Hvis man betaler en overgangssum for en spiller, vil denne formentligt kunne se frem til mindre i sign-on fee (eller hvad det hedder), end en spiller der hentes på en fri transfer.

Denne sign-on fee betales dog sjældent med det samme, men fordeles i stedet i udbetalinger over hele kontraktens løbetid. Og på den måde er sign-on fee de facto en del af ugentlige/månedlige løncheck.

Derfor kan man som klub sagtens operere med et lønloft, som så samtidig sagtens kan bryde med markante størrelser. Hertil er Andreas Bjellands FCK-kotntrakt nok det mest lysende eksempel. Bjelland fik en ordentlig sign-on fee og blev derudover placeret i top af lønhierarkiet. Det betød i praksis, at han var den, der fik den med afstand største lønudbetaling i FCK.

Lige med Casper Højer blev han dog hentet under specielle omstændigheder, så i hans tilfælde tror jeg nu ikke, at han fik nogen synderlig sign-on fee. For ham var det nok bare en stor mulighed at få lov til at komme til AGF, og derfor stillede han nok ikke så store krav.

Og ellers er der, som Stig nævner, også forskerskatten. Jeg tror dog ikke, at den har så meget at sige ift. placering i lønhierarkiet. Det er nok snarere ift. hvilke spillere man rent faktisk kan tiltrække. Hvis en spiller er udset til at være en bærende profil, er der nok en vigtig signalværdi i at placere denne som en af de lønførende også - uanset hvor meget skat de så betaler.

Jeg står ved at hans skadeshistorik bekymrer mig. Men det er opmuntrende at han har trænet kontinuerligt i 4 måneder med Arsenal. Alt andet lige, må træning med Arsenals førsteholdstrup være et lille nøk over, hvad en almindelig superligatrup opnår ved træning. Så kanske han er klar til superligabold.
Men mere end det: at have en mand til træning, som Jack Wilshire må give noget til resten af truppen i forhold til indstilling, kvalitet og indsats. Hvis det passer at Arteta har sagt, at JW er en af de bedste til træning med jævne mellemrum, så har vores trup lige fået en saltvandsindsprøjtning.

Han siger også de rigtige ting og med en træner i maven, kan det altså vise sig som et rigtigt godt træk, at hente ham nu. Især som aftalen er struktureret:

Worst case: Han går i stykker på fredag og spiller ikke mere for AGF og vi skilles til sommer.
Best case: Han sætter ligaen i brand, optionen på et år mere udnyttes, hvor han hjælper AGF dybt ind i top 6 og begynder at træne ungdomsholdene. Dér bliver han og tager over for DN om 2-3 år, hvor han er ved at være klar til at være det næste store trænernavn i Europa ;)

Og så er der alle de langt mere realistiske scenarier derimellem...

Altså man skal også betale spillere man finder "gratis" løn. Så den er ikke "oveni" ift en transferfri spiller, forstås.

Hvis Casper Højer og Gift Links får samme løn, men Links koster 4 mio i transfer, så belaster Links budgettet ekstra med 4 mio over sin kontraktperiode.
Jeg tror nu faktisk ikke Links er så dyr i løn. Men det er en anden historie. Ofte kan man få spillere udefra til billigere løn pga. forskerskat.
Ja det er rigtigt - nå ja altså du mener transferdelen ikke udgør mere end 10% naturligvis :-)

Jeg står ved at hans skadeshistorik bekymrer mig. Men det er opmuntrende at han har trænet kontinuerligt i 4 måneder med Arsenal. Alt andet lige, må træning med Arsenals førsteholdstrup være et lille nøk over, hvad en almindelig superligatrup opnår ved træning. Så kanske han er klar til superligabold.
Jeg har 0 bekymringer. Kun håb.
Altså jeg forstår godt hvad du mener. Men jeg giver bare 0 plads til bekymringer omkring den handel her.

Vi havde en trup der skulle og kunne spille med om top 6 FØR Wilshere kom til, og PO var i overskud før, og var allerede solgt.
Vi har ikke satset på at Wilshere skal holde sig skadesfri for at vi kan stille hold. Det er ikke det samme som at hente Søren Larsen hjem som angriber, og give ham en lang kontrakt. Wilshere til 1 mio kroner frem til sommer optager 0 plads i truppen, som skulle være brugt anderledes umiddelbart. Spiller han er det fordi han er klar. Spiller han ikke, så er vi samme sted som før. Den million kroner er GODT givet ud.

Ift. en forlængelse til sommer, så er sagen en helt anden. Både ift. økonomi, og jo afledt deraf, hvad vi så ikke gør andetsteds på transfermarkedet hvis vi skal have råd til Wilshere på en regulær kontrakt derefter. FCM med Max Meyer har samme situation, altså ift at det er en helt anden økonomi i deres option end frem til sommer (dog er Max på leje, mens Wilshere er FRI).

Spiller Wilshere skide godt, så kan der jo stå championship-klubber klar til at signe ham til sommer. Og så er en option ligegyldig, såfremt Wilshere hellere vil tilbage til UK der. Fuld af lovpris omkring, at man faktisk vil et længere samarbejde, og endda har trænerambitioner etc etc. Men vi må se handling bag ordene. Og den økonomi der skal til der, kan måske ikke lade sig gøre ift balancen mellem hvad det koster, og hvad vi ser fra ham. Men vi må gå ud fra, at man kun har tegnet en option fordi det er realistisk.

Har jeg misset noget - har der været talt om han måske skal snuse til at gå trænervejen i AGF?
Du har misset noget. Han har trænet i Arsenal i 3-4 måneder, og været deres U18-medtræner der, og har trænerambitioner, og har talt med Bjørnebye om at kunne fortsætte i klubben længere tid, og blive træner i vores kommende akademi. Lyt med efter ca. 2:45 hvis det er.

- "begge parter håber på et længere samarbejde".
- "det er noget vi har diskuteret, og han er i gang med sin uddannelse, og har spurgt om han kan blive en del af akademiet"

Du har misset noget. Han har trænet i Arsenal i 3-4 måneder, og været deres U18-medtræner der, og har trænerambitioner, og har talt med Bjørnebye om at kunne fortsætte i klubben længere tid, og blive træner i vores kommende akademi. Lyt med efter ca. 2:45 hvis det er.

- "det er noget vi har diskuteret, og han er i gang med sin uddannelse, og har spurgt om han kan blive en del af akademiet"

Faktisk er det deres U23, ifølge Daily Cannon.

Fedt tak for info - så er der jo noget ekstra i det for alle parter. cool. Men tænkte nu heller ikke han bare kommer her for sin sidste kontrakt, han håber vel at spille flere år.

Nu har vi jo ikke tegnet en 3-årig kontrakt, så jeg synes at dette er en helt anden historie.
Det er helt rigtigt vi er jo sådan set kun bundet 4½ måned. Og iøvrigt er Hiljemark da en fin superligatræner

:)

"
- Det er ikke en giraf, vi har hentet, der skal slæbes med rundt til alle mulige ting. Han er kommet for at spille fodbold, og det skal han have lov til, siger han.

- Selvfølgelig kan I (pressen, red.) tale med ham, men det er vigtigt, at han er her for at spille fodbold, og at det ikke er noget mediestunt. Det er en dygtig fodboldspiller, som jeg tror kan hjælpe os, og vi tror, vi kan hjælpe ham, siger han."

Pyh. pressemøde m.v. Jeg er lidt bange for om vi kan holde fokus på Vejle-kampen på fredag.
Du har ret. Det tager hurtigt meget fokus.
Men kender jeg David ret, skal han nok gøre alt hvad han kan for at holde spillerne på jorden.

De kan dog ikke undgå at være en smule starstruck uanset hvad de giver udtryk for udadtil.

Back