New posts

Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022

• Thread starter Thread starter 8000
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 150K
Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022
Frem med kuglepenen SIB :-) gad sgu godt vi havde en type som ham. Gad vide hvor stor klub han kan ramme, og må også være godt på vej til at banke på landsholdet. Hvilken kvalitet og bredde, masser af unge talenter med fremtid i - vi har på det landsholdet pt

Nå vi ser om Alberto bliver vild - måske han får sit scoringsgennembrud i agf

PM er tilfreds med vi ikke hentede 5 nye spillere til klubben men fokuserede på at spille de nuværende sammen.
For Patrick Mortensen har det været vigtigt, at det mere eller mindre er samme trup som inden nytår.

»Det er fedt at se, at klubben ikke købte fem nye spillere. Vi havde et stort skift i sommer, så vi har haft brug for at komme tættere på hinanden. Vi er bestemt blevet en mere sammentømret trup hen over vinteren,« siger angriberen.

Og jeg er tilfreds med at vi ikke hentede 100. Men jeg er utilfreds med at vi ikke hentede bare én profil til kanten.
Vi har indlysende været ringe og haft et problem på kanten, 9eren og højreback (og mangler en rigtig backup på venstreback). Men problemet er nok vi ikke har økonomien og vi også lige vil se hvad de kan dem vi har.

Mon ikke agf vil se om bundu og jon kan levere det vi har set fra dem før, og har fin backup i albert og stadig tror på links. Plus de kanter SIB kiggede på var for dyre at købe nu, og der åbner sig bedre muligheder til sommer, hvor markedet er større.

På 9eren ville de være dyrt at rive kontrakten over med PM og Kurmi, som vi ved har vist klasse før. Vi håber de finder ind til den klasse de har.

På højreback skal Alberto have fair chance og viste sig ok til sidst.

Heldigvis har alle de nævnte faktisk gjort det godt i opstarten :-)

Vi har indlysende været ringe og haft et problem på kanten, 9eren og højreback (og mangler en rigtig backup på venstreback). Men problemet er nok vi ikke har økonomien og vi også lige vil se hvad de kan dem vi har.
Vi ser godt nok forskelligt på hvad truppen mangler. Du skriver at der mangler en højreback, men her har vi både D’Alberto og Munksgaard, samt Oliver Lund, og så i parentes at der måske også mangler en backup til venstreback. Det vil jeg jo mene er en langt mere presserende position at styrke, da der ikke er nogen naturlige venstre backs i truppen hvis Kahl (som nu) er skadet.

Samtidig nævner du konstant 9’eren som et problem, men her har vi Mortensen, Kurminovski, Ammitzbøll og Dall, til en position, så det ser jeg godt nok ikke som et akut problem.

Kanterne og venstreback er de eneste positioner hvor der mangler kvalitet lige nu, det er meget at ligge på skuldrene af en 19 årig at skulle spille fast der ude, og så har vi ingen kanter til sommer, der har vist at de kan fungere i Superligaen.

Last edited:
Vi ser godt nok forskelligt på hvad truppen mangler. Du skriver at der mangler en højreback, men her har vi både D’Alberto og Munksgaard, samt Oliver Lund, og så i parentes at der måske også mangler en backup til venstreback. Det vil jeg jo mene er en langt mere presserende position at styrke, da der ikke er nogen naturlige venstre backs i truppen hvis Kahl (som nu) er skadet.

Samtidig nævner du konstant 9’eren som et problem, men her har vi Mortensen, Kurminovski, Ammitzbøll og Dall, til en position, så det ser jeg godt nok ikke som et akut problem.

Kanterne og venstreback er de eneste positioner hvor der mangler kvalitet lige nu, det er meget at ligge på skuldrene af en 19 årig at skulle spille fast der ude, og så har vi ingen kanter til sommer, der har vist at de kan fungere i Superligaen.

Mon du tænker bredde hvor jeg tænker kvalitet?

Synes vi har en venstreback der måske er 3-5 bedste i ligaen, med potentiale til at kunne blive top2. Munks ser jeg som en der har vist han kan vinde medalje, men sådan mere superliga lidt over gennemsnit. Mangler lidt fart, bedre indlæg og laver aldrig et mål. Vigtigt alle bidrager med mål, så det ikke alene er op til kanter og 9er. Vi så hvad et par fyre som Højer og Diks kunne bringe. Lund er meget gennemsnitlig. Alberto har et ud-og-ind af holdet CV og aldrig lavet et mål. Ringe i starten af sæson. Men ret god til sidst. Men mål a la Højer-Diks bliver det nok aldrig fra ham. Vi må se med Alberto foråret - optimist med ham.

Som jeg skriver har kvalitetsspillere i jon, bundu og pm - men de har ikke leveret kvalitet i 2021. For lidt mål og lige ved og næsten spil. Måske det kommer når der kommer struktur på offensive løbemønstere og aftaler. Jeg er optimist. Også både med Kurmi og AA. Links kun fordi David siger han gør det fint pt. Albert både som kant og 8er - ser jeg stort lys i. Ligesom alle øvrige central midt og 4 midterforsvarere. JH er stærk og Gadegaard talentfuld.

Dall synes jeg er svær at vide med, men jeg tror vi får ham at se i indhop i foråret og meget spændende mht næste sæson. At vi har 4 angribere er ligegyldigt hvis de ikke laver mål. Men jeg tiltro til alle 3. Nu må de bare bevise.

Tror nu mere vi kommer til at se Dall på kanten, og antalsmæssigt har vi heller ingen problemer der: bundu, jon, albert, links, dall, ihler - kurmi blev også prøvet af DN derude og AA har både under DN og i Norge spillet kant. MA gjort det i FCM og Islands landshold. Brandhof spillet derude, dog kun i 442. men har farten og målnæsen som Kurmi. Så vi har faktisk 8-10 spillere med kanter alt efter om kurmi og brandhof regnes med. Men igen fint med 10 kanter antalsmæssigt, men nytter ikke hvis de ikke leverer godt spil, ass og mål.

Samme på venstreback - der har vi også antalsmæssigt 3 styk i Eric, Lund og Julle - men hvad nytter det når de to sidste ikke er topkvalitet. Jeg vil være tryg ved dem, men vi brænder ikke ligaen af med dem. Så enig vi har et 4. problem på venstreback.
Synes kun det er i retroperspektivt lys (2021) vi har et problem på kant og 9er. Nu må vi se hvad 2022 bringer.

PS - har heller ikke opgivet Munks, men han må tage et par step her i 2022, hvis vi skal tro på han kan udvikle sig til en top2-3spiller. Lund er bare trupspiller næste 1½ år. Julle væk når Eric er klar igen og senest bytter vi ham til sommer.

Ja, de var også lidt oppe at køre på AaBs debatforum for en uges tid siden, da rygtet begyndte at cirkulere. Men det er da også en fin spiller at få ind, når man er tvunget til at agere på markedet uden at have så mange transferkroner at gøre godt med. I det hele taget bliver det interessant at se hvor AaB står efter næste transfervindue. Pt. står de uden Lars Friis ved roret frem til 1. august, hvor den nye sæson allerede er i gang og det kan blive noget af en gråzone for dem, hvis Friis skal inddrages i beslutningerne om handler i det kommende vindue. Og det ligner at man får et vindue lidt som vores sidste sommer, med (gratis) farvel til profiler som Rinne og Thelander. Børsting tager transferfri til Norge. Kusk har et halvt år tilbage og Fossum kun et år (og dermed sidste chance for et reelt salg). Det bliver svært at få et transferplus på +20 mio, så deres regnskab for 2022 kan blive bedre end det blodrøde der kommer her om et par uger.

Det må jo betyde at SIB ikke var interesseret i Sousa, ellers kunne vi godt have været med lønmæssigt. FCK og BIF, har nok også mistet interessen i ham (hvis de nogensinde har været interesseret). SIB udtalte at han jagtede en ny kantspiller i januar, så mon ikke han har noget endnu mere interessant i ærmet? Ellers er det fordi man bruger foråret på at lægge sig fast på en spillestil, som måske bliver med wingbacks i stedet for kanter.

Det er godt hentet, men ja AaB har utroligt nok ikke lykkes at få en tilfredsstillende transfers på rinne og thelander - naturligvis også fedt sportsligt valg at holde på dem, men nok mest fordi bud var for små ift det er to markante profiler. Nok lidt med alder. Lidt vildt og trist at det er blevet sådan. AaB er voldsomt presset til et godt salg af Fossum til sommer og måske et af de unge talenter eller Prip, hvis der også skal være penge til at hente 4 stærke afløsere ind og så skal de endda være meget købmænd.

Sousa var blændende sidste sæson, og sin første i DK, men været helt væk i efteråret med kun 1 mål og 1 ass.

FCK og Bif har nok også kigget lidt på at mange mål ikke bliver lavet i åbent spil, ligesom han skal hurtigt videre hvis man skal nå en transfer og måske bliver det så lidt forhastet og går ud over kontinuiteten - det har jeg selv tænkt ift AGF med at hente en der er 25½ til sommer. Sousa selv ved godt han bliver glemt på bænken i fck og nok mere sikker på stjernestatus i AaB end i Bif, hvor snoren vil være kort.

Og arbejder han nok ift AGFs stil. Hvor meget primadonna er der i ham. Formkrisen skræmmer lidt, han var heller ikke god i sin udleje fra vejle mens de var i 1 div så vidt jeg husker. Så han er noget op og ned.

Håber vi får en yngre med større fremtid og udviklingspotentiale i - så er jeg glad for det ikke blev Sousa, og pt ville han alligevel kun være 3 valg i AGF bedømt alene på efteråret.

I forlængelse af den evige snak om Oliver Lund må jeg bare sige efter aftenens kamp, at han har virkelig slet, slet ikke niveauet til fodbold på dette niveau. Vi er et af de teknisk ringeste hold i ligaen, og alligevel formår han at fremstå som et fremmedlegeme, som ikke kan indgå i noget som helst. Og placeringsevner ejer han heller ikke. Og fart... nej, han bliver jo overløbet gang på gang. Og det var mod ligaens bundprop!

Jeg forstår stadigvæk ikke dem, som påstår, at Oliver Lund kan dække hele bagkæden... nej, han kan ikke dække en eneste af de pladser. I hvert fald ikke på et niveau, vi kan bruge til noget som helst.

Jeg spekulerede på, om han var den ringeste spiller, vi har haft under David Nielsen.
I kombination af niveau og indsats kan jeg kun se Andre Riel, der har været et større fejlcast til AGF.

Ellers har vi haft dygtige spillere forbi, som på ingen måde var deres løn værd:
- Ryan Mmaee
- Youssef Toutouh
- Milan Jevtovic
- Søren Tengstedt
- Oscar Whalley

Og at Oliver Lund så oven i købet har fået forlænget sin aftale skriger til himlen. Han er i min ærlige optik den mest overmatchede spiller, der har været i trøjen, under David Nielsen. Riel udrettede intet, men hans aktioner var da i det mindste ikke decideret farlige. Inkompetence koster bare ikke lige så meget ved kasse 1, når man er offensivspiller.

Last edited:
I forlængelse af den evige snak om Oliver Lund må jeg bare sige efter aftenens kamp, at han har virkelig slet, slet ikke niveauet til fodbold på dette niveau. Vi er et af de teknisk ringeste hold i ligaen, og alligevel formår han at fremstå som et fremmedlegeme, som ikke kan indgå i noget som helst. Og placeringsevner ejer han heller ikke. Og fart... nej, han bliver jo overløbet gang på gang. Og det var mod ligaens bundprop!

Jeg forstår stadigvæk ikke dem, som påstår, at Oliver Lund kan dække hele bagkæden... nej, han kan ikke dække en eneste af de pladser. I hvert fald ikke på et niveau, vi kan bruge til noget som helst.

Jeg spekulerede på, om han var den ringeste spiller, vi har haft under David Nielsen.
I kombination af niveau og indsats kan jeg kun se Andre Riel, der har været et større fejlcast til AGF.

Ellers har vi haft dygtige spillere forbi, som på ingen måde var deres løn værd:
- Ryan Mmaee
- Youssef Toutouh
- Milan Jevtovic
- Søren Tengstedt
- Oscar Whalley

Og at Oliver Lund så oven i købet har fået forlænget sin aftale skriger til himlen. Han er i min ærlige optik den mest overmatchede spiller, der har været i trøjen, under David Nielsen. Riel udrettede intet, men hans aktioner var da i det mindste ikke decideret farlige. Inkompetence koster bare ikke lige så meget ved kasse 1, når man er offensivspiller.
Oliver Lund kan - men skal ikke ;-)
Nå nu må vi leve med ham, håber bare vi henter en rigtig venstreback, så er det op til munks og alberto at udvikle sig i foråret vise om de er vores start11er, ellers skal de jo nok sælges, tror ikke de vil være backup hos os i længden alligevel og vi kan nok få en sum for dem. Lund må vi vist leve med og støtte næste 1½ år. Ærgerligt vi ikke lod det være ved denne ene sæson. Alberto eller Munks synes jeg var bedre at have i backup, hvis de vil. Alberto har jo været det i alle senior år mere eller mindre, så kender rollen.

YT er en gåde. Tænk Hareide snakkede med ham om landsholdet. Han var fast i FCK og kunne være solgt for 20 mio. Trist det kan gå sådan ned ad bakke.

Whalley var sin løn værd - han kom gratis og blev solgt for 1,5 mio, så var vel gratis ;-) men ikke god til dansk liga - bedre i ligaer hvor man kan stå på stregen.

Milan var bare en gåde, skulle aldrig være hentet, men fik nu aldrig en chance egentlig. Samme må man sige om Mmaee og ST. Nordjyden var evig skadet og stadigvæk er. Mmaee kan man sige faldt for DNs 4 kamps regel. Scorer man ikke er man ude. Han skulle måske have haft en tillid andre har fået. Har i hvert fald succes nu. Men brød mig ikke om hans lidt lade attitude. Men havde han fået mere tillid havde man måske set en anden ild i ham

Lund skal virkelig bare være en absolut nødløsning . Sådan en vi bruger, når de to 1. valg til en plads begge er ude. Og IKKE en del af startopstillingen! Virkelig en dårlig kamp af ham igen.

På positiv-siden er det godt at vi vinder og scorer 3 mål uden at vores venstreside fungerer. Offensivt er det rent Jon-show (og på den præmis gør han det godt), og på et tidspunkt virkede det til at flere af de øvrige holdt op med at bruge Lund som spilstation, da der virkelig ikke kom mange brugbare afleveringer tilbage fra ham. At han så også kom defensivt på bagkant flere gange gør det ikke bedre.

Tænk, hvor stærkt et hold vi ville have med Diks og Højer på de to backs.

Lund skal virkelig bare være en absolut nødløsning . Sådan en vi bruger, når de to 1. valg til en plads begge er ude. Og IKKE en del af startopstillingen! Virkelig en dårlig kamp af ham igen.

På positiv-siden er det godt at vi vinder og scorer 3 mål uden at vores venstreside fungerer. Offensivt er det rent Jon-show (og på den præmis gør han det godt), og på et tidspunkt virkede det til at flere af de øvrige holdt op med at bruge Lund som spilstation, da der virkelig ikke kom mange brugbare afleveringer tilbage fra ham. At han så også kom defensivt på bagkant flere gange gør det ikke bedre.

Tænk, hvor stærkt et hold vi ville have med Diks og Højer på de to backs.
Havde vi Diks og Højer ville vi ligge nr 3 nu - måske med i top2.

Det var jo vores to farligste :ROFLMAO: men med dem havde alle 3 i front også været mere farlige. Både Jon og PM var okay stærke i foråret og var nok egentlig bare uheldige ikke at score mere der. Var meget lige ved og næsten. Man frygtede lidt de var gået evig i stå. Men i dag og alle træningskampe har de vist de er et kæmpe aktiv for os. Bundu der stod stærkest af de 3 i efteråret, er nu ham man er mest bekymret for. Men det kommer vel. Han skal lige lande efter slutrunden og græsset skal grønnes. Så skal vi have sat ham i scene på kontraer og når vi har bolden skal han også bare udfordre lidt mere og tro på det. Men måske lårskaden har hæmmet.

Iøvrigt har vandrørene været tætte, men Ortved kunne fortælle at Zach desværre er skadet - og at Links var småskadet hele efteråret, hvilket forklarer de få spil-minutter og sløje indsats. I dag var desværre også lala. Men dog et skarpt indlæg. Og indstillingen er altid 100%. Evnerne... der er stadig et udviklingspunkt.

Med Diks og Højer havde vi fortsat spillet som i bronze sæsonen, og ikke gjort noget for at blive mere farlige offensivt, så det er ikke kun skiudt at de skiftede.

I forhold til Bundu, så må det bare også være en kæmpe kontrast at spille i African Nations i januar, og i piv regn og storm i Haderslev i februar. Der var træningslejren i Spanien nok ikke helt tilstrækkelig til at akklimatisere.

Enig. Og vi skal have en ekstra venstreback. Men tænker ham der købes skal kunne spille mere end venstreback, for ellers bliver det svært at forsvare at tage ham med på bænken. (som vi har snakket om ift Lund)

Synes bare kun Lund skal bruges som højreback, og som sidstevalg centralt. At smide ham over som venstreback er sgu også bare.... håbløst.
Men som venstreback er han i hvert fald endnu ringere end som højreback. Og det kan så mene om hvad man vil.

Med Diks og Højer havde vi fortsat spillet som i bronze sæsonen, og ikke gjort noget for at blive mere farlige offensivt, så det er ikke kun skiudt at de skiftede.

I forhold til Bundu, så må det bare også være en kæmpe kontrast at spille i African Nations i januar, og i piv regn og storm i Haderslev i februar. Der var træningslejren i Spanien nok ikke helt tilstrækkelig til at akklimatisere.
Så din påstand er, at valget om at indføre en mere boldbesiddende stil er drevet af at holdet er blevet svagere?

Det kan være korrekt, men jeg tror køreplanen var at blive mere boldbesiddende. Og med to klassebacks, ville det være gået bedre. (Måske havde Karlsen overlevet, PO fungeret og Kahl-pengene blevet brugt på en kant. Måske havde man ikke fået fikset de fejl vi ser ud til at have løst med Dokken?).

Det er svært at køre kontrafaktisk, men jeg køber ikke kausaliteten du skitserer

Så din påstand er, at valget om at indføre en mere boldbesiddende stil er drevet af at holdet er blevet svagere?

Det kan være korrekt, men jeg tror køreplanen var at blive mere boldbesiddende. Og med to klassebacks, ville det være gået bedre. (Måske havde Karlsen overlevet, PO fungeret og Kahl-pengene blevet brugt på en kant. Måske havde man ikke fået fikset de fejl vi ser ud til at have løst med Dokken?).

Det er svært at køre kontrafaktisk, men jeg køber ikke kausaliteten du skitserer
AGF har levet på individuelle præstationer i hele 2021, og den eneste grund til at der ikke er blevet råbt “Jeg brækker mig!!” Er fordi Diks og Højer leverede på et højt niveau, i et ikke eksisterede offensivt spilsystem.

Hvis man skal have mest muligt ud af talenterne, så har de brug for faste rammer som de kender nede fra ungdomsrækkerne. Sådan nogle rammer er der fortsat ikke i AGF (på trods af en eller anden hvid tråd), men nu er der ved at komme noget disciplin i offensiven på førsteholdet i det mindste. Så kan man håbe at det siver ned igennem ungdomsrækkerne også, så talenter der kommer op, er mere “Plug N’ Play”.

Hvis vi fortsat havde haft individuelle kompetencer i Diks klassen, er jeg ikke sikker på at man havde set, og handlet på problemet med den manglende offensive struktur, men var blevet ved med bare at give bolden til Jon (eller Diks), og så måtte han løse problemerne.

Oliver Lund skal bare ikke være i nærheden af holdet. At han kan åbenbart kan “spille” mange pladser er et kæmpe problem, for det betyder at han nok ofte skal spille. Men David elsker ham nok for hans tons. Han kan bare gå ud og vise noget power. Skidt med at han så er en af de teknisk ringeste spillere i ligaen. Han har alle dage været spild af tid og penge i agf. Indstillingen fejler ikke noget. Han er professionel og giver 100%. Jeg ville bare gerne have at han gjorde det i en anden klub.

Back