Jeg må indrømme, at jeg har været en stor fan af Jon. Især i bronzesæsonen, hvor hans indbyrdes forståelse med Højer - og deres evne til at servicere PM- var en stor del af forklaringen på successen.
Jon var dog ofte på højrekanten i foråret 2020, hvor Bundu var skadet, og Ankersen havde sin opblomstring. Så lidt ærgerligt at Jevtovic ikke var den rigtige for AGF at hente, da man så kunne have vekslet med Jon på højre og venstre der også. Jon var aldrig assist-mager som sådan, men han skabte og skaber også til tider stadig meget ravage, som holdet nyder godt af. Desværre synes jeg i perioder at alt for meget har gået igennem ham, og at vores dynamik forsvandt ud af holdet når for meget skulle igennem ham.
Corona- som jeg nu også er ramt af efter at være gået fri i næsten to år - har givetvis påvirket spillerne helt forskelligt. Måske mere, end vi kan forestille os.
Tror du har ret i, at Jon kan have været en af dem der har håndteret corona-tomme-tribuner mindre godt. God bedring i øvrigt til dig, håber på mild omgang.
Det er derfor logisk, at vi må vinke farvel til Jon til sommer. Patrick Olsen må samme vej, om ikke af andre grunde, så fordi der er grænser for, hvor mange skuffede "profiler", klubben kan tåle at have siddende på bænken eller på tribunerne. Det er jo ikke alle der har Julles tålmodighed og accepterer rollen som 4. eller 5. valg i årevis.
Det handler nok også om, at PO får mere i løn, og at han kan sælges, og har lang kontrakt. Så en økonomisk større afskrivning.
Julles oprindelige kontrakt da han kom fra BIF var dog større. Men han er på lånt tid, og er jo ikke "profil" heller. Men forstår hvad du mener. PO er den eneste profil vi har, som er helt udenfor dog. Kurminowski var dyr i indkøb, men har en helt anden mulighed for stadig at slå igennem, og er ung etc. Men fælles for dem er, at spillestilen pt ikke passer til Kurmi/PO, og det alene kan føre til exit. Forstår ikke Kurminowski-handlen på den korte bane, omend jeg sagtens kan se den give mening med nogle ændringer i spillestilen til sommer. Men jeg tror ikke vi kommer til at spille med PO-playmaker-typen igen lige foreløbig.
Når det er sagt, vil jeg også påpege, at vi i sommerens transfervindue brændte flere penge af end nogensinde før i klubbens historie. Det kan nemt blive en boomerang, hvis vil på trods af disse investeringer misser slutspillet. Selv om jeg grundlæggende er af den opfattelse, at cool cash betyder alt for meget i moderne fodbold, kan jeg sagtens forstå, hvis ledelsen og aktionærerne kræver resultater som modydelse for at have åbnet pengepungen.
Man skal i den forbindelse huske på, at de 20 mio kroner af de 40 mio totalt jo faktisk blev brugt på sidste dag af vinduet og så EFTER vinduet var lukket.
Bisseck til 5, Anderson til 15, og så Bundu på leje. Det er altså 50% af de transferkroner der blev brut, og holdet har pointmæssigt præsteret godt derefter. Hvis vi glipper top 6 er det alene pga. den dårlige sæsonstart, hvor de andre 20 mio kroner jo ikke alle var hentet ind fra start. Kahl = 11 mio kom jo også ind EFTER vi tabte til Larne på udebane, og havde startet dårligt i ligaen.
Altså 31 af de 40 mio er brugt efter ligastart. Kun Kurminowski og Hansen var købt ind til runde 1.
Glipper vi top 6 er det fordi pengene blev brugt sent, og holdet ikke kan nå med. Vi spiller igen i år kun 22 grundspilsrunder, frem for de 26 vi havde dengang i bronzesæsonen. Den største lærestreg må være, at pengene skal bruges i tide, og ikke at man ikke skal bruge mange penge. For da vi havde brugt dem præsterede holdet til 1,80 i snit. Og vi sluttede grundspillet i bronzesæsonen med 1,82 i snit. Så altså det er udelukkende timingen, og ikke hvad pengene blev brugt på samlet set der er problemet.