New posts

Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022

• Thread starter Thread starter 8000
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 150K
Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022
Hvis vi vinder de 4 "lette" kampe og får et enkelt point mod BIF, kommer vi vel i slutspillet mellem de 6 bedste - og så har den forsigtige fremgangsmåde været en succes. Hvis vi havner i "sumpen", så har det været en skuffelse. Jeg tror, at vores chance er fifty-fifty, men det er måske en smule blåøjet
Det er nok i hvert fald lidt optimistisk :) Jeg ved heller ikke, om FCN kan kaldes en let modstander, nu hvor de har fået en målmand der kan tage med hænder. Det er nok den vigtigste ændring for dem her og nu. Men tre ændringer i forsvaret kan man selvfølgelig hurtigt bruge en håndfuld kampe på at spille ind.

Vi kan også forhandle med Mabil nu her.
Har jeg misset noget?

Blev det ikke meldt ud at Mabil ville til udlandet og ikke en anden dansk klub? Er det gået i vasken eller…. (Der er jo altid en chance, indtil han skriver under andetsteds).

Jeg er lidt skuffet - havde gerne set en profil til fløjen men måske de nuværende er bedre kørende end vi tror.

Har jeg misset noget?
Det var mere ment som at vi kunne forhandle med dem med under 6 mdr tilbage af kontrakten generelt.
Så altså man kan jo godt have en spiller klar på første dag i vinduet = Det at vi skal meget til sommer betyder ikke pine død, at det igen bliver så mange spillere, og at de kommer i runde 7.

Og så var grunden til den helt store udskiftning i sommers jo også, at vi havde mange på leje.
Det betyder mest hvor mange i start 11 eller tæt derpå der ryger/skiftes ud.

Det ville jo ikke betyde meget for holdet pt, såfremt Ekselinen, Munksgaard og PO ryger.
Og uden at have set ham; Dall også. Og så ved vi at Juelsgård har udløb.

Så altså det er 5 ud allerede, som ikke ville have stor betydning set herfra dette tidspunkt.

Jon og Bundu ville have stor betydning som nummer 6 og 7.
Og sådan kom man hurtigt op på et vildt tal. Men altså kun 2 fra start 11.

Så kommer der 3-4 ind, så kan vi være forstærket. Og man kan jo også forlænge med Jon/Bundu og være i minimum status quo.

Jeg må indrømme, at jeg har været en stor fan af Jon. Især i bronzesæsonen, hvor hans indbyrdes forståelse med Højer - og deres evne til at servicere PM- var en stor del af forklaringen på successen. Det har dog stået klart i et stykke tid, at han mentalt ikke længere er GF'er. Han vil videre - og hvem ved, om han er en af dem, der har haft svært ved at præstere med tomme tribuner. Corona- som jeg nu også er ramt af efter at være gået fri i næsten to år - har givetvis påvirket spillerne helt forskelligt. Måske mere, end vi kan forestille os. Endvidere har David for mig at se ikke længere samme attitude overfor Jon, når han bliver skiftet ud. Det er vel i længden også svært at være tålmodig over for en spiller, som ofte kun kan holde dampen oppe i 60-70 minutter, ligesom han rager alt for mange kort til sig.

Det er derfor logisk, at vi må vinke farvel til Jon til sommer. Patrick Olsen må samme vej, om ikke af andre grunde, så fordi der er grænser for, hvor mange skuffede "profiler", klubben kan tåle at have siddende på bænken eller på tribunerne. Det er jo ikke alle der har Julles tålmodighed og accepterer rollen som 4. eller 5. valg i årevis.

Når det er sagt, vil jeg også påpege, at vi i sommerens transfervindue brændte flere penge af end nogensinde før i klubbens historie. Det kan nemt blive en boomerang, hvis vil på trods af disse investeringer misser slutspillet. Selv om jeg grundlæggende er af den opfattelse, at cool cash betyder alt for meget i moderne fodbold, kan jeg sagtens forstå, hvis ledelsen og aktionærerne kræver resultater som modydelse for at have åbnet pengepungen.

Jeg må indrømme, at jeg har været en stor fan af Jon. Især i bronzesæsonen, hvor hans indbyrdes forståelse med Højer - og deres evne til at servicere PM- var en stor del af forklaringen på successen.
Jon var dog ofte på højrekanten i foråret 2020, hvor Bundu var skadet, og Ankersen havde sin opblomstring. Så lidt ærgerligt at Jevtovic ikke var den rigtige for AGF at hente, da man så kunne have vekslet med Jon på højre og venstre der også. Jon var aldrig assist-mager som sådan, men han skabte og skaber også til tider stadig meget ravage, som holdet nyder godt af. Desværre synes jeg i perioder at alt for meget har gået igennem ham, og at vores dynamik forsvandt ud af holdet når for meget skulle igennem ham.
Corona- som jeg nu også er ramt af efter at være gået fri i næsten to år - har givetvis påvirket spillerne helt forskelligt. Måske mere, end vi kan forestille os.
Tror du har ret i, at Jon kan have været en af dem der har håndteret corona-tomme-tribuner mindre godt. God bedring i øvrigt til dig, håber på mild omgang.

Det er derfor logisk, at vi må vinke farvel til Jon til sommer. Patrick Olsen må samme vej, om ikke af andre grunde, så fordi der er grænser for, hvor mange skuffede "profiler", klubben kan tåle at have siddende på bænken eller på tribunerne. Det er jo ikke alle der har Julles tålmodighed og accepterer rollen som 4. eller 5. valg i årevis.
Det handler nok også om, at PO får mere i løn, og at han kan sælges, og har lang kontrakt. Så en økonomisk større afskrivning.
Julles oprindelige kontrakt da han kom fra BIF var dog større. Men han er på lånt tid, og er jo ikke "profil" heller. Men forstår hvad du mener. PO er den eneste profil vi har, som er helt udenfor dog. Kurminowski var dyr i indkøb, men har en helt anden mulighed for stadig at slå igennem, og er ung etc. Men fælles for dem er, at spillestilen pt ikke passer til Kurmi/PO, og det alene kan føre til exit. Forstår ikke Kurminowski-handlen på den korte bane, omend jeg sagtens kan se den give mening med nogle ændringer i spillestilen til sommer. Men jeg tror ikke vi kommer til at spille med PO-playmaker-typen igen lige foreløbig.
Når det er sagt, vil jeg også påpege, at vi i sommerens transfervindue brændte flere penge af end nogensinde før i klubbens historie. Det kan nemt blive en boomerang, hvis vil på trods af disse investeringer misser slutspillet. Selv om jeg grundlæggende er af den opfattelse, at cool cash betyder alt for meget i moderne fodbold, kan jeg sagtens forstå, hvis ledelsen og aktionærerne kræver resultater som modydelse for at have åbnet pengepungen.
Man skal i den forbindelse huske på, at de 20 mio kroner af de 40 mio totalt jo faktisk blev brugt på sidste dag af vinduet og så EFTER vinduet var lukket.
Bisseck til 5, Anderson til 15, og så Bundu på leje. Det er altså 50% af de transferkroner der blev brut, og holdet har pointmæssigt præsteret godt derefter. Hvis vi glipper top 6 er det alene pga. den dårlige sæsonstart, hvor de andre 20 mio kroner jo ikke alle var hentet ind fra start. Kahl = 11 mio kom jo også ind EFTER vi tabte til Larne på udebane, og havde startet dårligt i ligaen.

Altså 31 af de 40 mio er brugt efter ligastart. Kun Kurminowski og Hansen var købt ind til runde 1.
Glipper vi top 6 er det fordi pengene blev brugt sent, og holdet ikke kan nå med. Vi spiller igen i år kun 22 grundspilsrunder, frem for de 26 vi havde dengang i bronzesæsonen. Den største lærestreg må være, at pengene skal bruges i tide, og ikke at man ikke skal bruge mange penge. For da vi havde brugt dem præsterede holdet til 1,80 i snit. Og vi sluttede grundspillet i bronzesæsonen med 1,82 i snit. Så altså det er udelukkende timingen, og ikke hvad pengene blev brugt på samlet set der er problemet.

Attachments

• Screenshot 2022-02-02 at 21.59.23.png
    Screenshot 2022-02-02 at 21.59.23.png
    138.6 KB · Views: 72
Den største lærestreg må være, at pengene skal bruges i tide, og ikke at man ikke skal bruge mange penge. For da vi havde brugt dem præsterede holdet til 1,80 i snit. Og vi sluttede grundspillet i bronzesæsonen med 1,82 i snit. Så altså det er udelukkende timingen, og ikke hvad pengene blev brugt på samlet set der er problemet.
Men det kan man jo ikke bruge til noget, hvis FCM og Anderlecht ikke vil slippe Anderson og Bundu før de har afsøgt mulighederne for større salg. Jo, så kan man vælge at hente nogle spillere, der er længere nede på ønskelisten, men det er jo også en balancegang. Det ideelle er egentlig at få hentet spillerne ind et halvt år før de absolut SKAL hentes, også så de langsomt kan spilles ind uden at hele rytmen på holdet bliver brudt. Men det er jo også en dyr løsning, som det vel kun er FCK og FCM der kan praktisere. Men med lidt god vilje kan man vel sige, at Kurminowski er sådan en. Jeg tror dog mest at vi fremrykkede den handel, fordi PM var skadet i længere tid.

Men det kan man jo ikke bruge til noget, hvis FCM og Anderlecht ikke vil slippe Anderson og Bundu før de har afsøgt mulighederne for større salg. Jo, så kan man vælge at hente nogle spillere, der er længere nede på ønskelisten, men det er jo også en balancegang.
Det er bestemt en balance. Men hvis man gør sig den erfaring, at man hver sommer får en dårlig ligastart pga. sene handler (i bronze-sæsonen og i sommers) altså når man laver mange handler, så er spørgsmålet om det ikke er det værd.

Altså hvis ikke meningen er at gøre det godt i ligaen, så forsvinder pointen :D Og modsat i bronzesæsonen, så har man nu 4 kampe færre at komme tilbage fra en dårlig start. Noget vi mærker på egen krop pt. Havde vi 9 kampe vs de 5 vi har nu, så var vores chancer betydeligt bedre pt.

Så den tilgang med at vente på de rette, og vente helt til runde 7, og tilmed betale overpris, holder jo nok ikke mange år i træk. Og tror også man har et nyt syn på det til sommer.

Det er bestemt en balance. Men hvis man gør sig den erfaring, at man hver sommer får en dårlig ligastart pga. sene handler (i bronze-sæsonen og i sommers) altså når man laver mange handler, så er spørgsmålet om det ikke er det værd.

Altså hvis ikke meningen er at gøre det godt i ligaen, så forsvinder pointen :D Og modsat i bronzesæsonen, så har man nu 4 kampe færre at komme tilbage fra en dårlig start. Noget vi mærker på egen krop pt. Havde vi 9 kampe vs de 5 vi har nu, så var vores chancer betydeligt bedre pt.

Så den tilgang med at vente på de rette, og vente helt til runde 7, og tilmed betale overpris, holder jo nok ikke mange år i træk. Og tror også man har et nyt syn på det til sommer.
Meget enig. Man bliver simpelthen nødt til at have nogle alternativer, så man ikke er så tvunget til at vente på at sælger tager sig sammen. FCM vidste sgu da godt at de gerne ville sælge Andersson, men de kunne tillade sig at vente så længe. Og lur mig om ikke Anderlecht også var klar over, at Bundu skulle sendes afsted. Man bliver nødt til at kunne sætte en deadline og gøre det klart, at man ikke vil vente. Så må det være sådan, at man går videre til næste spiller. Bevares, der kan jo være en enkelt spiller, hvor alt er på plads med spilleren, men man gerne vil give det lidt tid. Men at vente på flere spillere indtil 7 runder inde i sæsonen er altså ikke særlig optimalt. Det er naturligvis ulempen ved at den Superligaen begynder så tidligt, men det kommer jo ikke bag på nogen.

Meget enig. Man bliver simpelthen nødt til at have nogle alternativer, så man ikke er så tvunget til at vente på at sælger tager sig sammen. FCM vidste sgu da godt at de gerne ville sælge Andersson, men de kunne tillade sig at vente så længe. Og lur mig om ikke Anderlecht også var klar over, at Bundu skulle sendes afsted. Man bliver nødt til at kunne sætte en deadline og gøre det klart, at man ikke vil vente. Så må det være sådan, at man går videre til næste spiller. Bevares, der kan jo være en enkelt spiller, hvor alt er på plads med spilleren, men man gerne vil give det lidt tid. Men at vente på flere spillere indtil 7 runder inde i sæsonen er altså ikke særlig optimalt. Det er naturligvis ulempen ved at den Superligaen begynder så tidligt, men det kommer jo ikke bag på nogen.
Lige i sommers var sagen dog også den, at vi havde både Diks og Grabara på leje som havde exit, såvel som skader til Tingager, Brandhof og PM.

Så at tiden op til runde 7 blev så dårlig hang også sammen med flere omstændigheder end at Anderson og Bundu blev hentet sent.
Var PM, Brandhof og Tingager klar fra start havde Kurminowski og Bisseck også haft bedre tid til at spille sig i form. Det gik godt med Bisseck, omend han jo også havde udfald i starten, og nærmest ikke kunne færdiggøre kampene i starten. Kurminowski underpræsterede måske bl.a. også fordi vi skiftede formation et hav af gange i hans første mange kampe.

Han har kun spillet 509 minutter, og kun 82 siden Anderson og Bundu kom til.
Flere af de ovenstående faktorer er jo ikke et resultat af Anderson og Bundus sene ankomst, og man kunne håbe at timingen er bedre til sommer.
Bundu kan blive ligesom Diks/Grabara, og Jon kan blive ligesom Højer (bare uden salg). Så det er klart at man til sommer ikke må stå i runde 7 uden kanter, såfremt man ønsker at spille med kanter :D

Vi endte heller ikke uden angriber, men uden en der havde bevist sig i stand til at spille på Superliganiveau på linje med andre faste angribere.

Man forstår ikke hvorfor Per Friman så ofte helt ude af trit med virkeligheden foreslår ting ift AGF - billige point?

Naturligvis så rigtig mange gerne Mabil AGF især hvis der ikke var nogen særlig transfer for en 26 årig og han selv ville ... blive i DK. Jeg håbede lidt, men vi vidste jo godt det ikke kunne lade sig gøre.

Det svarer til at Jesper Engmann stiller sig op og siger han ikke forstår hvorfor Bif eller FCK ikke hentede Daniel Wass for ham kunne de da godt bruge, når nu de havde pengene og muligheden...

Manden lever af at sige ting. Så noget af det han siger skal opfylde et eller flere af følgende udsagn:
- være relevant.
- være kontroversielt.
- være selviscenesættende.
Eller en kombination af disse.
Ellers er der jo ikke nogen der har en holdning til ham eller hans forkvaklede vås.
Der scores ligeså billige point af Frimann som rygtesmeden der mener denne og hint er "tæt på GF" = de kører forbi på motorvejen til lufthavnen.

Last edited:
Det lyder sobert.

Bare trist når dem der er eksperter og mere kloge end os, udtaler sig på lavere niveau.

1) Mabil meldte jo ud han ville til udlandet. 2) FCM kræver penge for ham, og måske 95 % af de spillere har hentet siden ny strategi har max været 26, og dem vi har hentet på Mabils alder har været transferfri. 3) 98% af alle spiller forlader DK når forsker-fordelen ophører, og det gør den for Mabil om 1½ år.

Det var virkelig et lonshot han skulle ende i AGF

Bortset fra det er han klasse, og der gik også rygter om kæreste og måske blive i DK. Men det var noget forumsnak.

Men "du - ved du hva"... han er sgu okay Friman ellers.

Det giver fandens meget mere troværdighed for eksperter engang imellem - bare en enkelt gang i mellem - at sige åbent: Det har jeg sgu ikke styr på.
Men så finder mikrofonholderne jo bare en anden og det er jo nok der hunden ligger begravet.......
(Man kan ALTID trykke fx Jim Lyngvild på maven og ud kommer en holdning...... spørg tv2)

Back