New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 362K
Talentarbejdet i AGF
BSN og co. var komplet desillusionerede - og udtalte: »Vi har et setup i AGF, som er topprofesionelt, og jeg tror faktisk, at Manchester City bliver en lille smule duperet, når vi får vist de rammer, vi har,« siger Brian Steen Nielsen.
Hold nu kæft det er dumt at høre på - City vandt i 11/12 - blev nummer 2 i 12/13 og vandt igen i 13/14...
Altså det absolutte tophold i Premier League skulle blive "duperet" over det gamle lorte-træningsanlæg og de rædderlige rammer vi havde dengang sammenlignet med nu. Puha.... Dream Team OG drømme-rammer...
Haha jeg kan ikke huske det citat, men det havde også været helt væk hvis det havde været ti år tidligere. Men ja, man kan sige at den er lidt i samme kategori som hans dream team, og det kan godt være hans evner også bare blev overvurderet lidt. Det ville da formentlig være noget anderledes nu og med det nye akademi. Ikke at det vil være gængs PL-standard, men hvis vi vitterligt er oppe i Skandinavisk topklasse vil det nok kunne måle sig med mange af de steder PL-klubber ellers sender spillere hen. Til gengæld skal vi vel heller ikke bare være rugekasse, men vi må være i en bedre situation ift et eller andet samarbejde nu og jeg tænker da det kunne give mening at tage et talent/yngre spiller og give en videresalgsklausul når vi også har vist at vi kan sælge for store beløb.

Uanset hvem der står bag sådan en liste, så er det bare notorisk svært at vurdere talenter.

Helt enig. Mit primære formål med at dele det tweet, var mere så, vi kunne finde den frem om nogle år men selvom det ER svært, er der jo altid nogle talenter, som har bedre forudsætninger end andre for at slå igennem. Det er trods alt ikke som at kaste 1 terning op i luften og håbe på en 6er.

BSN fik som spiller enormt meget ud af et lille talent og respekt for det men som sportschef var han en katastrofe. Fuldstændig overmatchet i jobbet og at han sad var det små 10 år, hører til i samme kategori, som folk der tror jorden er flad.
Jeg tror aldrig, jeg nogensinde kommer til at tilgive de ledere, som 1. ansatte ham. 2. ikke fyrede ham efter 2. nedrykning.
Jeg mener helt seriøst ikke, at BSN skal have skylden for nedrykning nr. 2. Vi havde en glimrende trup, men en totalt fraværende træner og nogle virkelig uheldige skader på nøglespillere samtidig (Graulund, Jakob Poulsen og Benny Feilhaber). Men selvfølgelig skulle man have prøvet noget nyt noget tidligere, set i bakspejlet. Generelt manglede man en plan og et setup, hvor sportschefen var overordnet ansvarlig for det sportslige setup og cheftrænerens chef. BSN havde jo ikke magten til at fyre Erik R.

Jeg mener helt seriøst ikke, at BSN skal have skylden for nedrykning nr. 2.

Jeg er helt uenig. Jeg hørte en del rygter dengang og har siden fået det bekræftet, at BSN flere gange blev advaret, at Fisse Erik havde fokus på alt muligt andet end sit job men han gjorde intet ved det og det var BSN i en nøddeskal, total konfliksky. Hvilket virker underligt med tanke på, hvordan han var som spiller. Som sportslig leder, uduelig.
Men det var vist en can of worm, jeg ikke skulle have åbnet men ser rødt hvergang nogen bare nævner ham.

Jeg mener helt seriøst ikke, at BSN skal have skylden for nedrykning nr. 2. Vi havde en glimrende trup, men en totalt fraværende træner og nogle virkelig uheldige skader på nøglespillere samtidig (Graulund, Jakob Poulsen og Benny Feilhaber). Men selvfølgelig skulle man have prøvet noget nyt noget tidligere, set i bakspejlet. Generelt manglede man en plan og et setup, hvor sportschefen var overordnet ansvarlig for det sportslige setup og cheftrænerens chef. BSN havde jo ikke magten til at fyre Erik R.
Han havde heller ikke mange midler at handle for - selvom det vist var ham der hentede Mazurkiewicz - og elendige træningsforhold til spillerne selvom han åbenbart selv roste dem. SIB har trods alt meget bedre muligheder for faktisk at agere og kan tilbyde mere, hvis man skal sammenligne. Der var bare generelt noget ubalance i holdene under BSN hvor der ikke blev tænkt langsigtet nok og visse positioner fik lov til at fortsætte med et alt for lavt niveau. Men den unævnelige havde da et godt førstehold som han også fik til at spille godt, indtil han kun kunne tænke med de nedre regioner. Det er må også være noget af BSN's ansvar at opdage det og reagere, også selvom en fyring skal foregå via en anden, men vel også hans ansvar at spillermaterialet var sådan at man med de skader ikke bare mistede en topplacering men slet ikke havde en bund.

Jeg er helt uenig. Jeg hørte en del rygter dengang og har siden fået det bekræftet, at BSN flere gange blev advaret, at Fisse Erik havde fokus på alt muligt andet end sit job men han gjorde intet ved det og det var BSN i en nøddeskal, total konfliksky. Hvilket virker underligt med tanke på, hvordan han var som spiller. Som sportslig leder, uduelig.
Men det var vist en can of worm, jeg ikke skulle have åbnet men ser rødt hvergang nogen bare nævner ham.
Som jeg skrev, var en del af problemet, så var BSN ikke Erik Rasmussens leder. Men klubben sejlede på det tidspunkt fordi man kort forinden havde skiftet direktør efter Lars Windfelds stress-sygdom og den nye direktør (som var Erik Rasmussens nærmeste overordnede), Jan Christensen, ikke havde nogen sportslige forudsætninger for at kunne bestride den opgave. Hele organisationen stank. Og BSN var også en del af hele problemet, selvfølgelig. Mange tænker bare på BSN i en rolle som SIB i dag, men det var en langt mere begrænset stilling han havde.

Talenter findes i tre typer:
1. Talent A Mentalitet A
2. Talent B Mentalitet A
3. Talent A Mentalitet B
Jeg håber de går målrettet efter at fylde akademiet med de første to typer. Type 3 skaber frustration og ender aldrig med at blive til noget. For at sikre sig spillerens mentalitet kræver det gundig scouting.

Offensiv spiller som der står. Jeg få den her med et par afslutninger fra ham og han har også lagt et par mål op på YouTube selvom det ikke siger så meget: https://www.svenskfotboll.se/nyheter/landslag/2023/09/startelvan-mot-norge/

Aaahhh… så bliver jeg sgu glad for ham Egbedi, det kan jeg mærke.

1. Talent A Mentalitet A
2. Talent B Mentalitet A
3. Talent A Mentalitet B
Jeg håber de går målrettet efter at fylde akademiet med de første to typer. Type 3 skaber frustration og ender aldrig med at blive til noget. For at sikre sig spillerens mentalitet kræver det gundig scouting.
Har lyst til at sige at Hausner må være i kategori 2, måske med Mentalitet A+, men det var så heller ikke nok. Men jeg er nu meget enig, mentalitet er ekstremt vigtigt for at slå igennem, ikke mindst i AGF, og selvfølgelig er det uanset hvad ikke alle der klarer det. Det er nok heller ikke så nemt at scoute men jeg tror nu nok at alle der scorer seriøst har det med. Henter vi dem længere væk fra skal vi selvfølgelig også helst sikre os at de er klar til at flytte.

BSN fik som spiller enormt meget ud af et lille talent og respekt for det men som sportschef var han en katastrofe. Fuldstændig overmatchet i jobbet og at han sad var det små 10 år, hører til i samme kategori, som folk der tror jorden er flad.

Jeg var faktisk mest i chok over, hvor længe han blev siddende. Tænk sig engang at BSN var sportschef i samme år som JN trådte ind i klubben......... Vi var ikke igennem en lang række af mellemliggende oplevelser. Vi gik fra en af de mindst succesfulde ledere i AGF i min levetid til den mest succesfulde direktør i nyere tid.
Jeg tror aldrig, jeg nogensinde kommer til at tilgive de ledere, som 1. ansatte ham. 2. ikke fyrede ham efter 2. nedrykning.

Det var også midler brugt på for få gode spillere, hvor reserverne var for dårlige når start 11 ikke spillede. Men ja lad os ikke bruge for megen tid til at diskutere den del. Det orker man SLET IKKE bruge energi på pt. En interessant snak til en anden gang.

Offensiv spiller som der står. Jeg få den her med et par afslutninger fra ham og han har også lagt et par mål op på YouTube selvom det ikke siger så meget: https://www.svenskfotboll.se/nyheter/landslag/2023/09/startelvan-mot-norge/

Der nævnes "fart" flere steder. Det har FCN lige fået 145 mio for. Målfarlighed er åbenbart mindre vigtigt :D Så jeg tænker jeg håber han er mega hurtig :D

Der nævnes "fart" flere steder. Det har FCN lige fået 145 mio for. Målfarlighed er åbenbart mindre vigtigt :D Så jeg tænker jeg håber han er mega hurtig :D
Var det ikke også langt hen ad vejen det OB solgte ham der til Newcastle på? Det er selvfølgelig ikke den eneste faktor, men det er noget der tæller meget. Der er ikke så mange pladser efterhånden hvor der er plads til langsomme spillere og det er spidskompetence mange kigger efter. Det vil også være en fysisk kvalitet han måske kan komme ind og gøre en forskel med ret tidligt. Men om et par år måske :)

Ja alle kan se gode ud på videoer, men enig i ham her ser spændende ud. Han bliver beskrevet af Jesper Ørskov som dynamisk og aggressiv og med speed og power. Det understøtter de klip meget godt. Han ser virkelig hurtig og pågående ud og så ser det ud til, at han har god teknik oven i hatten. Det bliver spændende at følge ham og se om AGF og de nye rammer kan hjælpe ham med at forløse det åbenlyse potentiale.

Last edited:
Det bliver også interessant at se, hvor mange (om nogen) af de talenter vi henter, der nogensinde når at spille superliga. Det kunne være rart at høre noget om AGFs strategi. Selvfølgelig er der umiddelbart en god forretning i at hente unge talenter ind til 0-1 mio. og sælge dem igen for 5 mio et par år efter. Reelt skal de dog nok vise sig frem i superligaen før prisen rigtig hæves. Samtidig må man jo også forvente, at mange af dem ikke rigtig bliver til noget. Den procentdel skal jo samtidig gerne minimeres og derfor forsøger man jo også at håndplukke store talenter og evt. lægge en lille transfer. Det virker til at man har fokus på nordiske spillere.

1. Talent A Mentalitet A
2. Talent B Mentalitet A
3. Talent A Mentalitet B
Det forstår jeg ikke helt.
Tillægger du A og B vægt/værdi, så A >= B og A dermed er bedre?

Back