Talentarbejdet i AGF
Men ingen af delene er jo "hårde" data? Det er observationer udefra. Hvis det er persondata, så kan f.eks. en fodboldkommentator jo heller ikke forberede sig til en kamp uden at bryde lovgivningen, da han laver noter om netop de forhold.Navn, hobby, tilstedeværelse på en offentlig tilgængelig fodboldbane, køn, højde mv kan observeres umiddelbart, og er "almindelige" personoplysninger. Det er persondata, men ikke noget videre beskyttet. Systematisk indsamling uden samtykke og uden hjemmelsgrundlag over en årrække - det er nok mere farligt.
Dertil kommer så systematiske oplysninger om spillerperformance - hastighed, fysiologisk udvikling etc. Det kommer hurtigt ud over de almindelige personoplysninger., og registreres uden børnenes/forældrenes viden.
Men ingen af delene er jo "hårde" data? Det er observationer udefra. Hvis det er persondata, så kan f.eks. en fodboldkommentator jo heller ikke forberede sig til en kamp uden at bryde lovgivningen, da han laver noter om netop de forhold.
Man skal aldrig sige aldrig, for GDPR-reglerne er ret ekstreme (og jeg er ikke GDPR-ekspert, men kommer i berøring med reglerne fra tid til anden som jurist), men for mig vil det ikke give mening, hvis det er tilfældet.
At det så er usmageligt er en anden side af sagen. Men det handler mere om den præstationsfokus der er i ungdomsfodbolden over en bred kam.
Cookie-lovgivningen er jo helt speciel, men ellers er der jo tale om data man selv oplyser til virksomhederne. Det er noget andet end at stå ved en fodboldbane og notere at Sigurd fra årgang 17 er hurtig og har god teknik. Det er jo ikke forbudt at lægge mærke til hvad der foregår i det offentlige rum omkring en. Også selvom man systematiserer den viden man indsamler.Systematisk indsamling af præstationsdata inkl fx fysisk udvikling og skadeshistorik er vel også "hårde" data - altså følsomme personoplysninger. Indsamlet uden samtykke og uden viden.
Almindelige personoplysninger må vel heller ikke bare høstes ukritisk i store databaser uden samtykke eller legitim interesse. Der er jo en grund til, at vi får cookie popups og 700 sider lange terms and conditions, hver gang vi bruger et digitalt produkt.
Hvis jeg blev mere enig, indgik vi to i en symbiose. Dog synes jeg du er alt for diplomatisk - "røvhuller" er overhovedet ikke dækkende for, hvad de er, dem som synes det er helt fint at scoute U6...fucking stjernepsykopater, iskolde piksvin eller slet og ret: en del af problemet, er nok mere rammende.Lad nu de børn være børn og lære at gå til foreningsidræt frem for at fremavle performanceattituden allerede inden børnehaveklasse-alderen. Gentager det gerne: Røvhuller.
Jeg er heller ikke ekspert (om end jeg har beskæftiget mig en del med det på mit arbejde), men der er i hvert fald 3 ting ved FCKs adfærd, som kan være problematiske.Cookie-lovgivningen er jo helt speciel, men ellers er der jo tale om data man selv oplyser til virksomhederne. Det er noget andet end at stå ved en fodboldbane og notere at Sigurd fra årgang 17 er hurtig og har god teknik. Det er jo ikke forbudt at lægge mærke til hvad der foregår i det offentlige rum omkring en. Også selvom man systematiserer den viden man indsamler.
Men igen - jeg skal heller ikke udelukke, at det er omfattet. GDPR-reglerne trodser ofte enhver logik![]()
Jeg kan ikke helt se det er det samme. Hvis de stod og uddelte spørgeskemaer til børnene, som de skulle udfylde, så var det noget andet. Eller hvis de uden samtykke filmede kampene. Men at man står og drager sine egne konklusioner ud fra det man ser, kan jeg ikke rigtigt få til at harmonere med min forståelse af persondata.Hvis en scout noterer, at spiller X er på Y anlæg klokken Z, så kan jeg ikke andet, end at det må være noget af det samme.
Jeg hørte med et kvart øre i en Mediano udsendelse om talentudvikling, at FCK scouter på spillere ned på U/6-niveau og følger dem over længere tid. Det sker uden samtykke.
Tror desværre de fleste forældre (dvs. fædre) har travlt med at fortælle ham om hvor talentfulde deres egne poder er.Nu har jeg ikke børn, men hvis ham fodbold-groomeren Rasmus Anker stod og observerede mit barn, så vil jeg gøre kort process.
Tror desværre de fleste forældre (dvs. fædre) har travlt med at fortælle ham om hvor talentfulde deres egne poder er.
Kan huske da BIF for et par år siden varslede et kursskifte for de mindre årgange, med mere fokus på bredden. Der stod fædrene til de mest "talentfulde" (vi taler jo børn inden puberteten) jo nærmest i kø, for at få deres børn ind hos FCK og FCN i stedet.
Jeg tror faktisk Messi blev spottet før han var 10... men helt ærligt: dét talent behøvede man vist ikke ret store fodboldkundskaber for at kunne opdage.Ja, det ville ikke undre mig. Er der mon overhovedet gode eksempler på at et talent er spottet i den alder?
Mit indtryk er at det er nærmest umuligt at forudse så tidligt.
Vi taler vel egentlig også endnu yngre end det her. Spørgsmålet er om der spottes flere talenter inden alder end der ville blive fundet hvis det var helt tilfældigt og om det så også er en selvopfyldende profeti fordi det barn det bliver spottet som femårig og derefter får mere målrettet træning også har større chance for at blive lidt bedre.Jeg tror faktisk Messi blev spottet før han var 10... men helt ærligt: dét talent behøvede man vist ikke ret store fodboldkundskaber for at kunne opdage.
Ja, det ville ikke undre mig. Er der mon overhovedet gode eksempler på at et talent er spottet i den alder?
Det er nemlig spørgsmålet.Vi taler vel egentlig også endnu yngre end det her. Spørgsmålet er om der spottes flere talenter inden alder end der ville blive fundet hvis det var helt tilfældigt og om det så også er en selvopfyldende profeti fordi det barn det bliver spottet som femårig og derefter får mere målrettet træning også har større chance for at blive lidt bedre.
3...Jeg mener, at Tom Christensen blev spottet meget, meget tidligt. Et kæmpe talent som desværre fik karrieren ødelagt af skader og stoppede i en alt for tidlig alder. Vi er 2 i Tom C fanklubben, undertegnet og @Tizzer.
4
Det kan nok ikke udelukkes. Men det virker primært drevet af, at man vil finde talenterne før konkurrenterne. Og i den kamp rykker aldersgrænsen sig hele tiden nedad.Vi taler vel egentlig også endnu yngre end det her. Spørgsmålet er om der spottes flere talenter inden alder end der ville blive fundet hvis det var helt tilfældigt og om det så også er en selvopfyldende profeti fordi det barn det bliver spottet som femårig og derefter får mere målrettet træning også har større chance for at blive lidt bedre.
Hvis det er umuligt at sige noget om niveauet som 20-årig hvad er så pointen? Det er svært at forhindre den udvikling når alle søger efter de små marginaler der kan gøre en forskel, men man risikerer jo sådan set også at dels overse den spiller der kunne have udviklet sig endnu mere med samme hjælp, dels at ødelægge det talent der stopper fordi det blev for meget fysisk eller psykisk. Og de bliver nok ikke rigtig talt med når man vurderer hvor meget man vandt på at scoute femårige.Det kan nok ikke udelukkes. Men det virker primært drevet af, at man vil finde talenterne før konkurrenterne. Og i den kamp rykker aldersgrænsen sig hele tiden nedad.
Tror egentligt godt man kan spotte potentiale i den alder. Men umuligt at sige noget om niveau som f.eks. 20-årige. Og omvendt kan de 2. og 3. bedste rykke sindsygt meget i puberteten.
Ikke fordi jeg var det store oversete talent, men jeg fik noget senere styr på min krop end mange af mine kammerater (godt hjulpet af at være oktober-barn), så gik fra at være havldårlig sammenlignet med dem, til at være relativt god i løbet af teenage-årene. Den slags sker jo også jævnligt på et højere niveau end skolegården![]()