New posts

Transfervindue Sommer 2024

• Thread starter Thread starter TLassen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 444K
Jeg tror med ret stor sikkerhed at vi kan rykke Halsgaard fra spillerne der er ekstra til vores 6 midtstopper, der er det snarere Akoto jeg vil rykke ned i stedet.

I bund og grund så bliver det en spændende sommerpause vi går ind i, for vi snakker jo alle om at der er for mange kernespillere der er ved at være for gamle, men samtidig så er der en del der er i start midt 20'erne.

Jeg gik fx ind og kiggede på Kahl, som jeg mener vi skal sælge. Hans output offensivt er på tre sæsoner 3 mål og 5 assist på 5051 minutter.

Men ser vi på Links. Han er nu 25. Han er på 5 mål og 11 minutter efter 6057 minutter. Det er dobbelt så meget på 1000 min ekstra. Men har har jo så også alderen med sig.

Min anke mod Kahl er egentlig at han for ofte ser svag ud defensivt.

Jeg tror med ret stor sikkerhed at vi kan rykke Halsgaard fra spillerne der er ekstra til vores 6 midtstopper, der er det snarere Akoto jeg vil rykke ned i stedet.
Jeg tror også han bliver den af de unge der er først i køen, omend han nok skal bruge 3-6 måneder til at lære at det hedder midtbyen og ikke indre by.

I bund og grund så bliver det en spændende sommerpause vi går ind i, for vi snakker jo alle om at der er for mange kernespillere der er ved at være for gamle, men samtidig så er der en del der er i start midt 20'erne.

Jeg gik fx ind og kiggede på Kahl, som jeg mener vi skal sælge. Hans output offensivt er på tre sæsoner 3 mål og 5 assist på 5051 minutter.

Men ser vi på Links. Han er nu 25. Han er på 5 mål og 11 minutter efter 6057 minutter. Det er dobbelt så meget på 1000 min ekstra. Men har har jo så også alderen med sig.

Min anke mod Kahl er egentlig at han for ofte ser svag ud defensivt.
Han er både svag defensivt og offensivt og det er altså en skidt kombi når man skal spille wingback som kræver man både er oppe og nede. Han ville måske være fin som en standard back i en 4-back kæde hvor han ikke skal begge dele.

Vi fandt Beijmo til højre så vi bør også kunne finde en til venstre, omend det måske mere skal tilskrives at Uwe har trænet ham og ikke så meget Stigs opfindelse.

Last edited:
Speaking of Hest - Ham der Fellaini han virker sgu da interessant, kunne man evt lokke ham til AGF?
Går næsten ud fra du mener Fuseini. Jeg har ikke set deres kampe men det er noget af et snit han holder sig 👊 (til dels i nedrykningsspillet men han har ikke været der så længe).

1715841807997.png

Jeg vil hellere have Onugha fra Vejle 😅

Ham har jeg tidligere drømt lidt om men måske mest fordi han til dels mindede lidt om PM, da han også kan bruge hovedet men samtidig kan noget på egen hånd og har mere fart.

Nu bliver det lidt længere men for at se lidt på angribertyper og nogle der enten kan eller har været emner i mit hoved. Der er lidt forskellige kompetencer og det skal selvfølgelig passe ind i hvad Uwe/klubben ønsker i forhold til spillestil. Fælles for dem jeg sammenligner med herunder, er at der vist ikke rigtig er nogen af dem der formår at sparke straffe men det behøver jo ikke nødvendigvis være en angriber der gør det.

Jeg mener PM har scoret 4 på straffe (brændt 1) og Gudjohnsen 1 (samt brændt 1) mens Onughka har formået at brænde 2. Ved ikke med Fuseini. PM har flere assist i denne sæson end han plejer.

Overblik:

1715842029039.png

Herunder er tallene ændret til pr. kamp for at gøre det mere ens. De andre kan drible og kommer frem til flere afslutninger end PM. Vi har i AGF scoret 36 mål, Randers 40, Lyngby 36 og Vejle 30.

Mål:Fuseini har scoret ca. som forventet mens de tre andre har scoret mere end forventet. Til gengæld har han 0,7 mål pr. kamp. Det er nok et snit der bliver svært at holde.

1715843356110.png

Offensiv:

1715842235830.png

Afslutninger - de andre kommer frem til en del flere men i henhold til ovenstående er PM mere effektiv på scoringsprocenten (ved ikke hvordan straffe tæller i den)

1715842441224.png

Afleveringer: Der er naturligvis andre parametre end mål/afslutninger men det har nok også noget med spillestil at gøre. Jeg tænker Vejle er mere kontrahold som ikke holder på bolden men den slags må komme an på en øjetest. Her falder Onugkha noget ved siden af.

1715842681438.png

Fitness: Jeg mistænker der er noget galt med PM's data, for han falder noget udenfor i "Løb høj fart" og "sprinter", måske data svigter her.
Fuseini ligner en med fart i støvlerne men bliver typisk også skiftet ud i slutfasen af kampene.

1715842945980.png

Defensiv: Det er nok ikke overraskende men her falder Fuseini ud og er ikke ekspert i luftdueller - til gengæld er han god til at tackle, blokere og vinde dueller langs jorden. PM er til gengæld suveræn på clearinger og luftdueller. Jeg ved ikke om de andre angribere har samme defensive opgaver som PM eller de bliver brugt mere fremme og man overlader det til forsvarerne, når det gælder defensiven.

1715843166146.png

Generelt har spillerne forskellige kompetencer og de andre udmærker sig på nogle punkter - de har til gengæld spillet i nedrykningsspillet en del af tiden og det er måske nemmere.

Her er lidt data på klubberne - det er imponerende hvor stor en andel af afslutningerne de andre klubbers angribere må have. For flere af klubberne har de større xGoals end vi har - enten må de få spillerne i bedre positioner eller også er det angriberne der kan noget på egen hånd.

1715843783322.png

German Onugkha vil VB nok gerne have lidt mønt for. Men han er blevet 27 år, så han vil slet ikke koste i nærheden af det samme som fx Gudjohnson (som jo så også rygtes til Belgien, mon ikke transferen der hedder 3-4 mio €).

Skulle Onughka koste 1 mio € - som aldrig vil komme ind igen i transfers - vil jeg mene, at det er en god handel. Proven goalscorer er altid godt.

German Onugkha vil VB nok gerne have lidt mønt for. Men han er blevet 27 år, så han vil slet ikke koste i nærheden af det samme som fx Gudjohnson (som jo så også rygtes til Belgien, mon ikke transferen der hedder 3-4 mio €).

Skulle Onughka koste 1 mio € - som aldrig vil komme ind igen i transfers - vil jeg mene, at det er en god handel. Proven goalscorer er altid godt.
Proven goalscorer er naturligvis altid at foretrække - så ved man de kender vejen til målet. Det kan være langt sværere at forløse nogen som man tror har evnerne men mangler det sidste.
Onugkha ligner en der har flakket lidt rundt og efterhånden spillet i den del klubber men til gengæld er der ikke registreret en skade på transfermarkt - måske det har været klubber der agerer som AGF men det må en scout-afdeling kunne dykke ned i.

Vildt med Gudjohnson - havde slet ikke set han rygtes til Belgien. Tingene går stærkt.

Og ja - jeg var nok ikke bedre end så mange andre og havde håbet vi havde sendt et bud på ham tidligere. Syntes han har set ekstremt spændende ud.

Jeg er helt med på snakken om Gudjohnsson, Onugha, Fusseini mm. De er virkelig gode og vi behøver en angriber med mere fart og gerne også teknik.

Men alternativet til at købe en af de tre eller en helt fjerde er, at vi selv går på hugst i markedet og finder den næste Onugha, Fusseini, Gudjohnsson etc.
Det må være muligt. Om han så kommer fra ligaer i Malaysia, Bulgarien, Afrika eller fra klubber som Hereford er egentlig underordnet.

Man skal selvfølgelig acceptere, at der med den tilgang vil være tilvænning og en reel risiko for at spilleren ikke slår igennem, men i så fald har han vel ikke kostet alverden og man kan gå videre til den næste.

Jeg er helt med på snakken om Gudjohnsson, Onugha, Fusseini mm. De er virkelig gode og vi behøver en angriber med mere fart og gerne også teknik.

Men alternativet til at købe en af de tre eller en helt fjerde er, at vi selv går på hugst i markedet og finder den næste Onugha, Fusseini, Gudjohnsson etc.
Det må være muligt. Om han så kommer fra ligaer i Malaysia, Bulgarien, Afrika eller fra klubber som Hereford er egentlig underordnet.

Man skal selvfølgelig acceptere, at der med den tilgang vil være tilvænning og en reel risiko for at spilleren ikke slår igennem, men i så fald har han vel ikke kostet alverden og man kan gå videre til den næste.
Eller Norge, Holland, Slovakiet eller Tyskland. Det mener jeg er prøvet for længe og at det nu er nødvendigt at finde en der har bevist sig og bevist han kan fungere i en dansk klub.

Naturligvis ville det være bedre hvis vi selv kunne finde dem først men vi har ikke haft det store held på den front. Kurminowski, Grønning, Duin, Haugen sætter sine spor i mine ønsker. På hver sin måde spændende spillere men ikke nogen som havde vist deres værd i Superligaen og af forskellige grunde heller ikke opnåede det.

Kunne man evt. gå efter at leje Mikkel Kaufmann. Han har fysik og fart. Evt. med en købsoption. Han spiller ikke meget i Union Berlin, men vil helt sikkert kunne komme tilbage til 2. Bundesliga.
Han har før virket spændende og er endt lidt ude i kulden. Der gik vist allerede rygter i vinters om, at de overvejede et salg for at gøre plads til en anden. Måske han vil være billig.

Men det ville godt nok være dumt af Vejle at sælge ham til den pris. Men ok, han har kun et år tilbage af kontrakten, så måske vil de kunne fristes. Lige nu er han dog brandvarm og derfor sikkert prissat derefter.

Vejle har i øvrigt følgende med udløb nu:

Og til næste år:

Thomas Gundelund2025-06-30
Denis Kolinger2025-06-30
Miiko Albornoz2025-06-30
Kristian Kirkegaard2025-06-30
Ebenezer Ofori2025-06-30
Hamza Barry2025-06-30
Andreas Bredahl2025-06-30
German Onugkha2025-06-30
Jasin Assehnoun2025-06-30
Yeni N'Gbakoto2025-06-30

Af dem med udløb nu er Emmanoulidis spændende, men vi har måske ikke brug for en spiller mere der lige er kommet tilbage efter en korsbåndsskade.

Hos OB hedder listen med spillere, med udløb indenfor det næste år, således ud:

Hans Christian Bernat2024-06-30
Magnus Nielsen2024-06-30
Filip Helander2024-06-30
Troels Kløve2024-06-30
Tom Trybull2024-06-30
Bashkim Kadrii2024-06-30
Bjørn Paulsen2025-06-30
Nicholas Mickelson2025-06-30
Mihajlo Ivančević2025-06-30
Tobias Slotsager2025-06-30
Franco Tongya2025-06-30
Alasana Manneh2025-06-30
Max Fenger2025-06-30
Vedholdende rygter fra Odense vil vide, at OB har udstyret en række spillere med kontrakter indeholdende nedrykningsklausuler, hvor spillerne kvit og frit kan skifte i tilfælde af nedrykning. Der er ikke mange, der får mig til at hæve øjenbrynene hos OB, men Rami Al Hajj kan måske være interessant. Det siger nok mere om OB's tilstand end spillerens egentlige kvaliteter.

OB er fucked ved en nedrykning. Som du også skriver nævner rigtig mange medier + fanmedier at næsen alle indkøb sidste 1-2 år har en nedrykningsklausul. Det har vi sikkert også, da mange gerne vil have den kattelem i deres kontrakt, og man i OB nok har tænkt "jaja, det kan vi da godt, vi rykker ikke ud".

Flere rygter går endda på at flere af de udenlandske spillere ikke rigtig træner med, da de nok ved hvor piben peger hen, og dermed ikke vil risikere at blive skader når vinduet åbner her snart.

Dog er det omvendt nok meget fint at få luget godt ud i disse spillere uanset og så bygge op i 1. Div med flere af deres U spillere + danske "profiler".

De skal nok komme tilbage med det samme, og kan måske endda få bygget noget mere robust op.

OB er fucked ved en nedrykning. Som du også skriver nævner rigtig mange medier + fanmedier at næsen alle indkøb sidste 1-2 år har en nedrykningsklausul. Det har vi sikkert også, da mange gerne vil have den kattelem i deres kontrakt, og man i OB nok har tænkt "jaja, det kan vi da godt, vi rykker ikke ud".

Flere rygter går endda på at flere af de udenlandske spillere ikke rigtig træner med, da de nok ved hvor piben peger hen, og dermed ikke vil risikere at blive skader når vinduet åbner her snart.

Dog er det omvendt nok meget fint at få luget godt ud i disse spillere uanset og så bygge op i 1. Div med flere af deres U spillere + danske "profiler".

De skal nok komme tilbage med det samme, og kan måske endda få bygget noget mere robust op.
Men det kræver at de holder op med at skifte 4/5 af et hold i hvert sommervindue.

OB har for tiden rigtig gode ungdomshold, så jeg tror ikke de er helt så fucked. Det er naturligvis altid bedre selv at kunne styre processen i forhold til spillere ind og ud, men de undgår også at stå med en masse meget høje lønninger, som de ikke kan komme af med. U-spillere kan ikke bare rykke op fra 1. division, men måske er det godt med "hurtigt riv" når det her plaster skal af.

Der var også lidt fremme omkring motivationen hos mindst en af spillerne. Her spekulerede journalisten i, at det var bedre at få en fri transfer, end at redde Ob fra nedrykning = muligt signonfee et nyt sted. Mener der stod noget om, at han havde kostet Ob kr. 9 mio. Det lyder vildt, hvis man henter en for de midler og skriver en klausul ind, der siger fritstillet ved nedrykning. Der burde man vel skrive et minimumsbeløb ind - det gætter jeg også på de har gjort men minimumsbeløbet kan være lavt.

Ud fra hvad jeg har læst mig frem til er det kun ham tyskeren, som angiveligt ikke har hovedet det rigtige sted.

Af OB spillere er Fenger imo oplagt mens jeg tidligere har plæderet for Al Hajj men hans niveau er dælme faldet drastisk og det er da ikke svært at forestille sig, at han ikke rigtig gider længere og de spillere har vi ikke brug for.

Back