New posts

Nyheder om andre klubber

• Thread starter Thread starter Fribs
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 464K
Nyheder om andre klubber
Der er blevet talt meget om FC Midtjylland og Mathew Benhams Smartodds, men meget lidt om Viborgs Football Radar. På trods af at det kun er gået en vej for Viborg siden de solgte 70% af klubben til en investorgruppe som også ejer Football Radar:
Jeg tænker ikke kun det er Jesper Fredberg, Neestrup, Lars Friis og Jacob Friis der har gjort at Viborg bokser mange niveauer over deres økonomiske vægtklasse, men også Football Radar som tilsyneladende giver dem ret unikke informationer omkring potentielle transfermål.
Jeg tænker alligevel at det bliver spændende at følge Viborgs kommende vinduer, nu hvor de for første gang skal scoute spillere uden Fredberg ved roret.

Jeg sad og tænkte nøjagtig det samme.

I de her første kampe er det nærmest umuligt at spå om niveauet. Når vi kommer lidt flere kampe ind i sæsonen, bliver det nemmere at vurdere det generelle niveau for trupperne.
Vi burde selv have slået Vejle klart men hev en snæver sejr hjem og det samme gjaldt for Fcm og Fck i deres kampe. Havde egentlig troet SIF kunne overraske i denne og slå Bif men sådan gik det ikke.
Forskellen på de 4 vindere i runden er at der var 3 der vandt på enten kontroversielle kampafgørende kendelser, eller en klart ringere xG, og så var der en enkelt af de 4 som vandt meget klart, uden kontroversielle kendelser og med en klart bedre xG.

Det er vi mange der ikke forstår:

Når man ser på den kæmpe forskel i niveau som FCN viser ude og hjemme, så er det et meget klart tegn på at det er en kæmpe fordel at spille på kunstgræs. Det er vel også derfor Norske hold klarer sig uforholdsmæssigt bedre i Europa. I det danske klima skal det forbydes når det også er forbudt i f.eks. Holland.

Det er vi mange der ikke forstår:

Når man ser på den kæmpe forskel i niveau som FCN viser ude og hjemme, så er det et meget klart tegn på at det er en kæmpe fordel at spille på kunstgræs. Det er vel også derfor Norske hold klarer sig uforholdsmæssigt bedre i Europa. I det danske klima skal det forbydes når det også er forbudt i f.eks. Holland.
Jeg mener også udviklingen i teknologien i hybridbaner har retfærdiggjort at man kan forbyde det, i hvert fald på Superliganiveau, dvs som et krav ligesom alle de andre krav til stadions hvor man evt kan få dispensation en sæson. FCN har ingen økonomisk undskyldning for ikke at opgradere og den eneste grund til at de spiller på plastic er selvfølgelig den sportslige fordel det giver. FCN er lidt en ikke-klub så der vil aldrig være en principiel holdning der om at fodbold skal spilles på græs, men så må man tvinge dem til det.

Jeg mener også udviklingen i teknologien i hybridbaner har retfærdiggjort at man kan forbyde det, i hvert fald på Superliganiveau, dvs som et krav ligesom alle de andre krav til stadions hvor man evt kan få dispensation en sæson. FCN har ingen økonomisk undskyldning for ikke at opgradere og den eneste grund til at de spiller på plastic er selvfølgelig den sportslige fordel det giver. FCN er lidt en ikke-klub så der vil aldrig være en principiel holdning der om at fodbold skal spilles på græs, men så må man tvinge dem til det.
Forklaringen ligger angiveligt i, at FCN ikke har nogen steder at træne i Farum og derfor skal bruge deres bane rigtig meget af tiden. Kommunen har simpelthen ikke arealer til at de kan træne andet steds. Sådan har jeg ihvertfald forstået det. Derfor vil der være alt for meget slid, især i de dårlige måneder, når der både skal trænes og spilles kampe på samme bane.

Forklaringen ligger angiveligt i, at FCN ikke har nogen steder at træne i Farum og derfor skal bruge deres bane rigtig meget af tiden. Kommunen har simpelthen ikke arealer til at de kan træne andet steds. Sådan har jeg ihvertfald forstået det. Derfor vil der være alt for meget slid, især i de dårlige måneder, når der både skal trænes og spilles kampe på samme bane.
Mon ikke de kunne finde et sted hvor der er plads til et par fodboldbaner og et klubhus og så kunne de vel bygge det selv? P.t. er AGF vist eneste klub der ejer sit eget anlæg, men FCN har milliarder i ryggen og har solgt spillere for hundreder millioner så de har vel til udbetalingen. Var der ikke også nogle tanker om fusion med Helsingør eller sådan noget, det kan være de er interesserede i at huse dem i en nabokommune og det er jo ikke voldsomme afstande i det område.

Den er nu lidt letløbt fra FCN´s side, hvis man kigger på google map, kan man tælle 7 banerm plus det løse tilknyttet anlægget. Det er nok til superligaholdet og et par af deres ungdomshold af de bedste. Jeg tror det passer FCN fint at træne og spille på en bane som kun de selv er fortrolige med, det giver dem helt sikkert et par point henover en sæson, det samme gælder for SIF.

Jeg er helt enig i at DBU burde sætte nogen krav til de baner, at man på superliganiveau skal spille på græs eller hybrid.

Det krav kan så ændres i 1 div, men ikke i superligaen.

/Aske

Mon ikke de kunne finde et sted hvor der er plads til et par fodboldbaner og et klubhus og så kunne de vel bygge det selv? P.t. er AGF vist eneste klub der ejer sit eget anlæg, men FCN har milliarder i ryggen og har solgt spillere for hundreder millioner så de har vel til udbetalingen. Var der ikke også nogle tanker om fusion med Helsingør eller sådan noget, det kan være de er interesserede i at huse dem i en nabokommune og det er jo ikke voldsomme afstande i det område.

De har måske ikke nogen økonomisk interesse i en anden løsning - er de nogensinde kommet op på markedsleje efter aftalen med Brixtofte?
De indgik en ny aftale med Furesø Kommune i 2021 https://www.altinget.dk/idraet/arti...-af-fcn-har-forstaerket-den-lokale-forankring

Jeg er ikke i tvivl om de har midlerne til selv at bygge det men hvorfor have udgifterne, hvis man kan købe det billigere af kommunen.

Den er nu lidt letløbt fra FCN´s side, hvis man kigger på google map, kan man tælle 7 banerm plus det løse tilknyttet anlægget. Det er nok til superligaholdet og et par af deres ungdomshold af de bedste.
Jeg lurede lige lidt - det ser ud som om de kun har ret til en græsbane, ifølge Furesø Kommunes budget på side 28

Kunne ikke umiddelbart se hvad Fcn betaler i leje for stadion - kun at det ser ud til Kommunen har indvendig vedligeholdelse.

Den er nu lidt letløbt fra FCN´s side, hvis man kigger på google map, kan man tælle 7 banerm plus det løse tilknyttet anlægget. Det er nok til superligaholdet og et par af deres ungdomshold af de bedste. Jeg tror det passer FCN fint at træne og spille på en bane som kun de selv er fortrolige med, det giver dem helt sikkert et par point henover en sæson, det samme gælder for SIF.

Jeg er helt enig i at DBU burde sætte nogen krav til de baner, at man på superliganiveau skal spille på græs eller hybrid.

Det krav kan så ændres i 1 div, men ikke i superligaen.

/Aske
En bruger på bold forklarede det meget godt. Det er kommunale baner som bruges af mange andre, hvorfor supelrigaklubben ikke kan lægge beslag på dem i det omfang de skal bruge dem. Der er tilsyneladende ikke mere plads i kommunen.

Ja, og det reddede Viborg uafgjort hjemme mod Lyngby. Der er måske lidt tegn på, at Viborg får en mere "normal" sæson i år.
Hvis man destillerer det ned til at have erstattet Grot med Ementa så lyder det som en mere almindelig sæson. Der er stadig interessante spillere, men Said skal også lige kunne overtage Achouris rolle osv. I sidste ende er de selvfølgelig også bare udsat for det samme som os, at der er nogle klubber der opruster voldsomt og Viborg gik i forvejen en del over deres økonomiske formåen sidste sæson.

Stadigvæk sjovt at FCK solgte ham for nul og niks til Sturm Graz for 18 mdr siden.
Ja, men selv i det her tilfælde må der være nogle udviklingspenge. Jeg ved ikke hvor mange procenter de er berettige til, det kan jo ikke være hele perioden, men der er så 5,6 mio per procent. Så det kan selvsagt virkelig betale sig at udvikle nogle talentet, evt. at hente dem udefra så tidligt som muligt.

Ja, men selv i det her tilfælde må der være nogle udviklingspenge. Jeg ved ikke hvor mange procenter de er berettige til, det kan jo ikke være hele perioden, men der er så 5,6 mio per procent. Så det kan selvsagt virkelig betale sig at udvikle nogle talentet, evt. at hente dem udefra så tidligt som muligt.
Men fandme godt de ikke har en 20% videresalgsklausul og dermed lavede 100 mio passivt.

Udviklingspenge er en god ting for hele dansk fodbold. Det skal vi være glade for. Det morsomme er, som Stig siger, at FCK brændte deres videresalgsklausul af på turen fra SG -> Atalanta.
Uheldigvis har Højlund to - kolossale - små brødre som stadig spiller i FCK. De bliver nok dyre..

Men fandme godt de ikke har en 20% videresalgsklausul og dermed lavede 100 mio passivt.
I virkeligheden er det vel anden gang de får udviklingspenge, men ja det kunne være endnu værre kan man sige. Det helt store salg her krævede at han først beviste sig i Serie A og det er ikke sikkert FCK kunne have udviklet ham direkte dertil, og så haft den videresalgsklausul, men lidt flere millioner i det første salg kan man nok ærgre sig over ikke at have hentet. FCK er uanset hvad ekstremt langt foran økonomisk, men det ene med det andet, jo mindre de får ind des bedre.

Back