Generel debat Transfervindue vinter 2024/2025

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 129K
Generel debat Transfervindue vinter 2024/2025
Forskellen er at de er tvunget til at spille dem når de køber dem. Det tog Nordli 1,5 sæson at slå igennem i Randers. Det er heller ikke fordi Danho banker mål ind. Hvis Badji spillede hver kamp fra start så er det da ikke utænkeligt ag han også havde et par mål på kontoen. Især i den periode hvor vi scorede masser af mål.

Efterhånden føles det som meget meget længe siden!! vi har reelt i min bog ikke haft det samme niveau siden første landskamps pause, et under vi stadig ligger til i tabellen...

De to succesfulde driblinger afslører det :-) det er også tydeligt at en af spillerne praktisk taget ikke er med i kampen
Jeg havde glemt alle de driblinger PM normalt laver, med sin speed og store tekniske egenskaber. Glemmer aldrig da han lavede elastikken på Mads Bech, efterfulgt af en fræk kropsfinte og et spark op i krogen.

Jeg synes, at man med god grund kan være noget betænkelig, når man ser på de mange fejlkøb, vi har set hidtil på angriberposterne. Udover indhoppene i superligaen og de to pokalkampe, har jeg set både Badji og Gyamfi i en Future Cup kamp og til adskillige træninger. Og indtil nu har jeg kun set noget, der bekymrer mig mere og mere. Gyamfis manglende spilforståelse er på et niveau, jeg ikke har set før i klubben. Hvad der kan gøres her, aner jeg simpelthen ikke. Badji forstår dog spillet, men jeg har på intet tidspunkt set, at han skulle være mærkbart skadet eller at han viser, at han er i nærheden af at være en spiller, man kan se for sig vil komme ind og bidrage med noget brugbart. I mine øjne skal der ske noget virkeligt overraskende, hvis blot en af dem skal blive en spiller til fremtiden. Men der er sket mirakuløse ting før, men jeg har bare endnu ikke set et glimt af det.
Jeg er enig ift Gyamfi, selvom jeg kun har set ham fra sofaen. Hans bevægelser er 'forkerte', så han føles ikke som en del af samme kamp som de andre. Badji er med, men ser lidt hæmmet ud.

Af den grund var det også meget underligt at Badji var ude, mens Richmond var i truppen - ift spilletid må det være dramatisk anderledes.

Badji leverer et godt indhop mod Lyngby, men mangler målet. Siden er han blevet mindre skarp og kommet længere fra holdet.

Som udgangspunkt mener jeg AGF har to gode angribere. Begge arbejder forbilledligt og er holdspillere. Der mangler muligheden for at skifte ud. I en kamp uden indlæg, bør man kunne gå let og hurtigt, ved at tage PM ud og skifte en hurtig tekniker ind. Når Bech kører træt, så skift til en frisk hurtig angriber.

Jeg er ikke klar til at afskrive Badji, ud fra hvad jeg har set. Men det virker til Uwe er. Og det må man vægte ret tungt i sin analyse - naturligvis med vurdering af om han tager fejl eller ej.

Gyamfi er svær. Links var blokket for spilforståelse fra start. Det tog lang tid at fikse, og løsningen var at give ham bedre plads. Nu er det blevet rigtigt godt. Jeg mener ikke 2+ år er ventetiden værd, og tror ikke han bliver en relevant spiller for AGF før det nye stadion tages i brug (dog forbehold for væsentlige forsinkelser).

Jeg vil utroligt gerne se hans fysiske pakke (træls udtryk, potentielt mest egnet til 'voksenfilm') udfoldet. Men han skal nok finde en klub der kan give ham 30-50 kampe, før han er på niveau.

Jeg er ikke klar til at afskrive Badji, ud fra hvad jeg har set. Men det virker til Uwe er. Og det må man vægte ret tungt i sin analyse - naturligvis med vurdering af om han tager fejl eller ej.

Ja man kan sige, at Uwe har det sådan, at han kun bruger dem, der viser de kan spille i hans system, og kan udfylde de roller de får - til Uwes tilfredshed.
Selv hvis Badji "gør det isoleret fint" - så spiller han jo ikke, hvis han ikke indgår godt nok i holdets tjeneste.

Jeg ved ikke om Badji trænger til at træne noget mere med holdet - og så får chancen til foråret igen, eller om Uwe helt har opgivet ham (tænker jeg ikke). Gyamfi har Uwe tilsyneladende kaldt "senere" på i hvert fald.
Gyamfi er svær. Links var blokket for spilforståelse fra start. Det tog lang tid at fikse, og løsningen var at give ham bedre plads. Nu er det blevet rigtigt godt. Jeg mener ikke 2+ år er ventetiden værd, og tror ikke han bliver en relevant spiller for AGF før det nye stadion tages i brug (dog forbehold for væsentlige forsinkelser).

Jeg vil utroligt gerne se hans fysiske pakke (træls udtryk, potentielt mest egnet til 'voksenfilm') udfoldet. Men han skal nok finde en klub der kan give ham 30-50 kampe, før han er på niveau.

Jeg husker Links som mere skolet end da fx Bundu kom til, og at det var et spørgsmål om fysik, og at passe ind i DK fodbold også.
Det kan Gyamfi sagtens lide under også - hvis han ikke får lov at komme ind i et spilleflow, der som du antyder først kommer med flere kampe i streg.

AGF er ikke traditionelt stedet man kan få kontinuerlig spilletid for at slå igennem, men noget man får efter man har vist man er klar til det, og hvor man så skal gribe chancerne man får i de første 5-10 indhop ala Jakob Andersen.

Hvis man nu "bare" kunne være helt sikker på, at Badji, Gyamfi og Duelund fra foråret er oppe på et niveau, hvor de er 1:1 konkurrenter til Bech og PM, så behøver vi jo nærmest ikke indkøb.

Med Mølgaard tilbage er der erstatning/konkurrence til Kahl, der samtidig sagtes kan være backup for Links.
Når Links ikke er med er der ingen der kan udfordre mand til mand på holdet. Anderson har nogle af evnerne men han er som vi ved jo at han er en meget svingende spiller. Kahl har evner, men de mangler x faktor når Links ikke er der.

Jeg kan mærke at vi (i min analyse) trænger til nyt offensivt blod - mest af alt.
Ikke at den specifikke spiller er i vejen - men opskriften skal fornyes.

Vi kan vælge at fortsætte som nu, og købe ekstra wingbacks, og forsøge at sikre at de indlæg som vi ikke kan leve uden - de sikres hver kamp. Det vil øge produktiviteten fra angriberne indirekte. Vi kan også vælge at skifte om, så vi sikrer at vi i front har en angriber med fart med hver gang. Vi kan forsøge at løse den internt med Anderson eller Duelund (Gyamfi ikke klar lader det til), og lade PM/Bech deles om 9'eren på skift (evt. sætte Bech ind sammen med PM til sidst, hvis løsningen med en hurtig ikke har givet pote i det 70.minut). Badji er reserve til PM/Bech-rollerne umiddelbart.

Men mest af alt, så ønsker jeg mig en spiller som kan spille med helt fremme - med fart, som IKKE har samme rolle som Anderson har nu, hvor han skal ned i banen og hente den, og mere køre på siden end centralt. Jeg ønsker ganske enkelt, at der kommer en hybridspiller, som binder angreb og den offensive midtbane mere sammen centralt.

Og jeg synes Duelund skal forsøges snart i den rolle igen.
Når AGF spiller med kvalitet i indlæg og direktehed - så fungerer plan A fantastisk.
Men altså det generer mig at vi så ofte spiller hele kampe uden at lave det om, som nær-åbenlyst ikke fungerer når vi har en offday på plan A (om det så er fordi vi mangler spillere eller ej).

Ifølge Uwe er der en dialog og proces i gang mellem Mortensen og ledelsen. Det sagde han efter kampen, og han havde tiltro til processen. Mortensen fortalte inden kampen, at der ikke var noget væsentligt nyt. Samme sag. To forskellige vinkler 😉.
Selvfølgelig er der en proces. Mortensen forlænger naturligvis. Der er ikke noget nyt fordi der ikke er underskrevet en forlængelse. Det er ikke et ungt talent hvor vi potentielt kan gå glip af mange penge. Det er en spiller i slutningen af karrieren, så mon ikke der er en stille og rolig proces, og så forlænger han i vinterpausen.

Det kan jo sagtens give god mening at forlænge 1 år med Mortensen, men samtidig gøre det klart, at planen er at han mere og mere forvandles til en joker end fast starter - hvis man altså lykkes med at finde et troværdigt alternativ på pladsen.

Hvis Uwe så vil bruge evt nye spillere !!! som jeg lige tæller/husker det, er det kun Dalsgaard af de nye fra i sommers, som fast spiller...

Hvis Uwe så vil bruge evt nye spillere !!! som jeg lige tæller/husker det, er det kun Dalsgaard af de nye fra i sommers, som fast spiller...
Der er vel også en ung mand på midten, som er tæt på fast (startet i 6 ud af 9 kampe).

Edit: 5 ud af 9 - han startede jo ikke mod FCN, men kom så tidligt på banen, at det nærmest tæller som en startplads. Han har forøvrigt flere spilleminutter end Danho, selvom Danho har haft betydeligt flere kampe til at opnå sine spilleminutter.

Tobias Bech og Sigurd Haugen er heller ikke sådan ret gamle, men kom begge på holdet fra start

Gift Links og Eric Kahl har været på holdet trods manglende grå hår og trods trods et niveau der ikke var prangende, da Uwe kom til.

TK spillede nok som om han var ældre, og JJA er mørk. Måske har Uwe luret en 'Ali Akida' hos både Links og JJA?

Det er sjovt hvordan en bedre startopstilling gør det sværere for nye spillere at komme på holdet.

Hvis man tager de seneste mange kampe, har der ikke været nogen med ro på de afsluttende 30 min, hvor man relativt gratis kunne give spilletid til dem der skal køres ind.

Og jeg har ikke hørt nogen troværdig case for hvem der skulle have spillet i stedet. Duelund er mest oplagt, resten er den klassiske 'Gummi-Tarzan'-fantasi, hvor spillere på jævnt niveau pludselig i fantasien over præsterer vildt og voldsomt.

Jacob Andersen er længst fremme af de unge og har fået en del spilletid. Men han konkurrerer mod Beijmo, der har højt niveau. Og sjovt nok har spilletiden været muliggjort af en 'Uwe-finte' mange har lagt for had: 'spillere ude af position', her Beijmo i forsvaret.

Similar content Most view View more
Back