New posts

Generel debat Transfervindue vinter 2024/2025

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 159K
Generel debat Transfervindue vinter 2024/2025
Horsens mener det alvorligt med deres strategi om at gå efter de bedste talenter. Det bliver kun endnu dyrere at erhverve talenter fra dansk fodbold og endnu vigtigere vi i AGF bliver meget bedre til selv at udvikle og ikke mindst transitionen fra U19 til Superligaholdet, hvor vi har været for dårlige.
Det er også den rigtige vej at gå for en klub i Horsens position. Hvis de kan evne at lede klubben rigtigt og skabe en stabil økonomi, så har de en fødekæde og fremtidige salg klar. Det er en meget interessant strategi dernede og de holder fast. Det kunne være interessant at se hvad de gør hvis de rykker op.

Det er også den rigtige vej at gå for en klub i Horsens position. Hvis de kan evne at lede klubben rigtigt og skabe en stabil økonomi, så har de en fødekæde og fremtidige salg klar. Det er en meget interessant strategi dernede og de holder fast. Det kunne være interessant at se hvad de gør hvis de rykker op.
Det har virket meget kaotisk, men ser ud til at stabilisere sig lidt. De skal stadig bevise at de kan sætte et godt førstehold sammen og at de kan få nogle af de her talenter til at bryde igennem, men hvis de kan rykke op på et tidspunkt kan man vel antage at de øger budgettet yderligere og at der så vil være endnu en klub i det økonomiske midterfelt i Superligaen, dvs de der 40-50-60 mio i spillerbudget. Det kommer til at øge konkurrencen både om top-6 og hvad det kræver for at man kan føle sig nogenlunde sikker ift nedrykning.

På længere sigt må vi antage at Horsens også skal tjene nogle penge ved at sælge talenter endnu dyrere. Det kan godt lade sig gøre, men konkurrencen er stor. Det er vel ikke så meget anderledes end det fx AaB forsøger, men det er jo så interessant nok at Horsens bruger flere penge på at skyde det i gang med indkøb af talenter.

Det har virket meget kaotisk, men ser ud til at stabilisere sig lidt. De skal stadig bevise at de kan sætte et godt førstehold sammen og at de kan få nogle af de her talenter til at bryde igennem, men hvis de kan rykke op på et tidspunkt kan man vel antage at de øger budgettet yderligere og at der så vil være endnu en klub i det økonomiske midterfelt i Superligaen, dvs de der 40-50-60 mio i spillerbudget. Det kommer til at øge konkurrencen både om top-6 og hvad det kræver for at man kan føle sig nogenlunde sikker ift nedrykning.

På længere sigt må vi antage at Horsens også skal tjene nogle penge ved at sælge talenter endnu dyrere. Det kan godt lade sig gøre, men konkurrencen er stor. Det er vel ikke så meget anderledes end det fx AaB forsøger, men det er jo så interessant nok at Horsens bruger flere penge på at skyde det i gang med indkøb af talenter.
Helt sikkert. Sådan lidt Nottingham Forest style har de hentet en masse spillere ind, og så kunne jeg forestille mig at den her sæson er lidt en sammenkørings sæson, hvor man så smider lidt ud til sommer og henter et par spillere mere målrettet. Det er så naturligvis en bonus hvis man rykker op, men i stedet for at bygge op over 2-3 år har man taget 90% på ét år. Sådan ser det ihvertfald ud for mig.

Det er egentligt dejligt befriende, at man ikke sidder og håber helt desperat på en forstærkning her i de sidste dage af vinduet.
Jeg synes, at træningskampene har vist, at det giver god mening at tage et forår, hvor den nuværende trup prøves grundigt af, og så kan justeringerne komme til sommer.
Syntes det er lidt både og....Jeg vil i hvert fald gerne se kampene mod AIK og FCK før jeg drager samme konklusion.

Sejrene over OB og Tjekkerne var på relativ billig baggrund. Første gang de blev matchet på kvalitet, så var billedet et andet og det lignede mest af alt samme billede som vi så de sidste kampe i efteråret. Er med på, at det også var et blandet hold vi stillede til start med.

Det positive er dog, at det ser ud til flere af spillerne rykker på sig. Det er især positivt med Badji.

Med udlejningen af Gyamfi udlejet syntes jeg vi mangler noget af den fart og 1-1 styrke vi købte ham for i sommers, så der kunne jeg godt håbe man enten lejede en med samme spidskompetencer (evt køb hvis rette mulighed byder sig) Tror ikke Sauer er løsningen. Derudover er vi stadig tynde på WVB hvis Links bliver skadet. Bach ser ud til og tage nogle fine skridt, men syntes stadig der mangler noget - især defensivt.

MEN, jeg kommer heller ikke til og skabe mig ondsvagt hvis vi ikke henter noget ind :-)

Jeg synes i hvert fald ikke, at det er så oplagt at hente en VWB lige nu. Vi forsøger at spille Bach ind og han gør tydelige fremskridt. Hvis Links siger nej til ny kontraktforlængelse er situationen lidt en anden, for så skal han vel sælges til sommer.

Skal vi hente en forstærkning der skal batte bliver det jo igen igen en ny angriber. Det kan godt ligne, at vi kun har tre angribere til to pladser lige nu (PM, Bech, Badji), men Duelund og evt. Sauer er jo også mulige i den pulje. Udover at man også øver 3-4-3, hvor andre spillere kan komme i betragtning til fløjpladserne. F.eks. Links, Bach og Anderson. Eller man kan spille med to 10'ere bag en enlig angriber og her har vi flere gode 10er-emner i truppen.

6er-positionen bliver interessant at følge i foråret, især her i de første kampe, hvor NP nok ikke kommer til at være i startopstillingen. Måske er vi på vej mod et permanent skifte og det kunne måske også få betydning for hele vores spillestil.

Det er egentligt dejligt befriende, at man ikke sidder og håber helt desperat på en forstærkning her i de sidste dage af vinduet.
Jeg synes, at træningskampene har vist, at det giver god mening at tage et forår, hvor den nuværende trup prøves grundigt af, og så kan justeringerne komme til sommer.
Jeg kan ikke huske et tidspunkt - overhovedet faktisk siden jeg blev AGF-fan for 30 år siden - hvor vi har haft så mange potentielle luksusproblemer og hovedbrud vedr. start 11. Jeg er virkelig spændt på, hvordan Uwe blander kortene til sæsonpremieren, især offensivt. Og på, hvilken formation han vælger offensivt (regner med 3back-kæden er givet).

Jeg kan ikke huske et tidspunkt - overhovedet faktisk siden jeg blev AGF-fan for 30 år siden - hvor vi har haft så mange potentielle luksusproblemer og hovedbrud vedr. start 11. Jeg er virkelig spændt på, hvordan Uwe blander kortene til sæsonpremieren, især offensivt. Og på, hvilken formation han vælger offensivt (regner med 3back-kæden er givet).
Enig, der er nogle virkelig gode muligheder, samtidig synes jeg trods alt der er lidt potentielle panderynker.

Jesper Hansen er snart 40 år, hvornår rammer han en nedadgående form, eller får en skade?

Truppen er generelt til den store side. I forsvaret har vi Mølgaard, Dalsgaard, Tingager, Jensen-Abbew, Akoto, Kahl samt Halsgaard, Callø og Kannegaard. Jeg synes det er for mange, og kan skabe problemer (siger ebstem ikke det gør).

På den centrale midtbane er Nicolai Poulsen nok den ubetingede leder, men døjer med skader, og hvis vi skal udvikle os som hold er Arnstad måske fremtiden, men hvordan tackler man det hierakisk. Ligeledes er der virkelig positive meldinger på Yakob, og skifter man til 3-4-2-1 (3-4-3), så kæmper Poulsen, Madsen, Arnstad, Power, Brandof og måske Yakub om 2 pladser.

I en 3-4-2-1 (3-4-3) er Duelund kronisk skadet, men har et kæmpe top-niveau, Anderson får ikke nok slutprodukt og Patrick Mortensen nærmer sig 36.

Jeg synes ikke vi skal gøre noget i dette vindue, men til sommer kan det være der skal foretages nogle lidt større forandringer.

Jesper Hansen er snart 40 år, hvornår rammer han en nedadgående form, eller får en skade?
En skade vil du jo aldrig kunne forudse og en målmand er slet ikke så udsat som en markspiller, så der spiller alder en mindre rolle. Selv en ung Wahlstedt kan blive skadet mens en ældre Hansen bare kører på. Det er nok nærmere formen men det ser ikke ud til at den er på vej ned. Jeg tænker sagtens han kan tage 18 måneder mere.

Synes især potentialet for firepower fra CM er spændende med MEM, Arnstad, Andersson, Yakob ... 7, 9, 13 er det i hvert fald ikke pga. slitage, hvis foråret bliver forsømt.
Ja, og muligheden for at bringe noget fra bænken.

Mod hold som Randers, der dækker zone på den måde de gør og har to meget stationære 6'ere, der kunne jeg virkelig godt tænke mig at se Badji og Bech fra start, da de virkelig ville kunne finde plads og løbe dem ud af position. Så ville en frisk Paddy gøre underværker mod trætte frosvarer de sidste 45 minutter.

En skade vil du jo aldrig kunne forudse og en målmand er slet ikke så udsat som en markspiller, så der spiller alder en mindre rolle. Selv en ung Wahlstedt kan blive skadet mens en ældre Hansen bare kører på. Det er nok nærmere formen men det ser ikke ud til at den er på vej ned. Jeg tænker sagtens han kan tage 18 måneder mere.
Netop derfor skriver jeg ikke lige nu.

Alle kan blive skadet, men restitutionstiden er bare længere jo ældre man bliver. Der ser man også i andre klubber og sportsgrene, hvor lægesektoren er større.

På den centrale midtbane er Nicolai Poulsen nok den ubetingede leder, men døjer med skader, og hvis vi skal udvikle os som hold er Arnstad måske fremtiden, men hvordan tackler man det hierakisk.
Hvordan tackler man det spillemæssigt? Jeg ser slet ikke Arnstad som en 1:1 afløser for NP. Arnstad burde spille MEMs plads på holdet, men der kan man jo tale om et luksusproblem - som ville have været rart at have haft i efteråret 2023, hvor MEM var ude i en del måneder.

Arnstad (eller MEM) som 6er vil give os en dimension mere, som et boldbesiddende hold. Til gengæld vil vi nok også blive mere sårbare defensivt. Omvendt, hvis vi så har en bagkæde der består af Dalsgaard, Tingager og Mølgaard + to wingback der kan skade defensiv bredde, så er behovet for en skraldemand foran måske også blevet mindre. Men det er den balance man er i gang med at arbejde med nu.

Hierakisk tænker jeg ikke at det er et problem lige nu, hvis NP skal sidde udenfor. Der er jo en grund til det, som lige pt. handler om NP selv. Så snart han er klar vil han jo under alle omstændigheder få en rolle. Han er stadig en klassespiller og vi får masse af kampe og kampafslutninger, hvor hans defensive kvaliteter bliver meget efterspurgt.

Last edited:
Hvordan tackler man det spillemæssigt? Jeg ser slet ikke Arnstad som en 1:1 afløser for NP. Arnstad burde spille MEMs plads på holdet, men der kan man jo tale om et luksusproblem - som ville have været rart at have haft i efteråret 2023, hvor MEM var ude i en del måneder.

Arnstad (eller MEM) som 6er vil give os en dimension mere, som et boldbesiddende hold. Til gengæld vil vi nok også blive mere sårbare defensivt. Omvendt, hvis vi så har en bagkæde der består af Dalsgaard, Tingager og Mølgaard + to wingback der kan skade defensiv bredde, så er behovet for en skraldemand foran måske også blevet mindre. Men det er den balance man er i gang med at arbejde med nu.

Hierakisk tænker jeg ikke at det er et problem lige nu, hvis NP skal sidde udenfor. Der er jo en grund til det, som lige pt. handler om NP selv. Så snart han er klar vil han jo under alle omstændigheder få en rolle. Han er stadig en klassespiller og vi får masse af kampe og kampafslutninger, hvor hans defensive kvaliteter bliver meget efterspurgt.
Jeg tror virkelig det har meget at gøre med hvordan man vil udvikle sig spillemæssigt. Om man vil forsøge at blive mere bold kontrollerende, eller er tilfredse med det udtryk vi har nu, både mod bedre hold og dårligere hold.

Presset fra modstanderne bliver lidt forudsigeligt med ham, da modstanderen foretrækker han får bolden, og sjældent vender med den når han får den. Ligeledes synes jeg han, med den plads der så er omkring ham, med MEM der naturligt kan søge til venstre og MA der kan søge til højre er for få fremadrettede løb fra NP's side. Ligeledes for få afleveringer videre op i midten (kommer anturligt eftersom han sjældent vender med bolden).

Jeg tror, hvis man i flere kampe spiller 3-4-2-1 i denne sæson, altså to sideordnede 6'ere og to 10'ere, hvor Mads Emil og Arnstad tager 6'erne, så er jeg lidt nysgerrig på hvordan Nicolai Poulsen håndtere det (forudsat han er klar).

Mht den defesive struktur er jeg ikke så nervøs. Uwe er ret god til, at sætte et restforsvar op, og det kan betyde, at man i perioder måske holder en Beijmo lidt længere tilbage i banen, og spiller Anderson dét længere fremme.

Umiddelbart ja men jeg vil gerne se de næste par træningskampe og derefter om Uwe er klar til, at bruge den bredde holdet har. Hvis han kører videre i sporet fra efteråret, så er bredden ikke god nok (ud fra hans vurdering) og der skal opgraderinger af truppen til.

Jeg syntes det ser positivt ud og tænker der nu har været tid til, at køre Arnstad og Badji bedre ind - det er vel dem der bør stå først i køen til spilletid. Badji skal dog snart sparke nogle kasser ind og få tanket selvtillid - han ser ud til, at gøre rigtig mange ting rigtig men der mangler det sidste.

Tænker stadig det bliver et stille vindue på ind-siden, medmindre der kommer en spiller forbi som vi ikke kan sige nej til.

Jeg er bange for vi bliver forblændet at bredden her i kampe hvor intet er på spil. Sandsynligheden taler for Uwe er konservativ, når der er point på spil. Og man kæmpede med statisk angrebsspil i efteråret. Måske er det blevet bedre, men det er mere sandsynligt stadig problem når foråret går i gang.

For mig er Duelund en potentiel game changer. Arnstadt for MA giver flottere spil, men mindre dynamik. Når Duelund kan spille den højre 8'er, er der stadig fart, flair og driblinger i den. Der er nok mindre defensiv styrke, men mere målfarlighed.

På den anden del ser jeg NP som forudsætning for man kan spille offensivt. Hvis Duelund skal spille 8'er, er det en god ide med en solid 6'er.

Jeg er spændt på vwb. Kan Bach levere i sine indhop? Bliver det MA, der afløser venstre, med Duelund i højre? Jeg har en række gode minder fra tiden med de to i offensive roller.

Angrebet er også interessant. Får PM bedre succes på indlæg? Hvad med Bech, og er Badji en del af planen / kan han ramme målet?

Vi kan sidde med højt humør, men det kan også hurtigt smage af mere øllebrød uden fløde

Jeg er bange for vi bliver forblændet at bredden her i kampe hvor intet er på spil. Sandsynligheden taler for Uwe er konservativ, når der er point på spil. Og man kæmpede med statisk angrebsspil i efteråret. Måske er det blevet bedre, men det er mere sandsynligt stadig problem når foråret går i gang.

For mig er Duelund en potentiel game changer. Arnstadt for MA giver flottere spil, men mindre dynamik. Når Duelund kan spille den højre 8'er, er der stadig fart, flair og driblinger i den. Der er nok mindre defensiv styrke, men mere målfarlighed.

På den anden del ser jeg NP som forudsætning for man kan spille offensivt. Hvis Duelund skal spille 8'er, er det en god ide med en solid 6'er.

Jeg er spændt på vwb. Kan Bach levere i sine indhop? Bliver det MA, der afløser venstre, med Duelund i højre? Jeg har en række gode minder fra tiden med de to i offensive roller.

Angrebet er også interessant. Får PM bedre succes på indlæg? Hvad med Bech, og er Badji en del af planen / kan han ramme målet?

Vi kan sidde med højt humør, men det kan også hurtigt smage af mere øllebrød uden fløde
Jeg kan følge dig et stykke henad vejen, men synes også der går lidt glasset er halv tomt i den.

AGF har scoret næsten 1,8 mål pr kamp i Superligaen. Dertil kun ladet 1.0 mål gå ind. Det er ikke dårligt at score 1.8 og vidner ikke om statisk fodboldspil henover alle 17 kampe. Vist har der været nogle, men langt fra hovedparten.

Mht Duelund og det, at han gør AGF mere målfarlige, hvis han spiller i stedet for Anderson, så synes jeg lidt man gør Anderson dårligere end han er. Måske endda også Duelund det modsatte. Anderson har været involveret (mål eller assist) i 7 mål i år. Til sammenligning er Suzuki 8, Vallys 1, Bischoff 2, Magnus Mattson 3, Robert 5, Oliver Sørensen 5, Simsir 6 og Osorio 2. Mikkel Duelund derimod har ikke været involveret i 7 mål siden sæsonen 2022/23. Jeg synes Anderson bliver bedømt meget hårdt på sit output.

Rent holdtaktisk kan jeg godt følge dit argument med, at en stærk defensiv behøver flere stærke defensive spillere. Men jeg tror i ligeså høj grad man bliver farligere af, at kunne flytte bolden meget hurtigt fra sin egen banehalvdel og på sidste linje. Jeg tror sagtens man kunne bruge en dybtliggende Arnstad til at gøre os farligere, med hurtigere pasninger frem i banen end NP, og så måske holde en Beijmo længere tilbage, således restforsvaret stadig var 3 + 1. Bruger man for mange pasninger på, at komme fem i banen, skal man nedbryde et etableret forsvar, så en 6’er der evner at bringe bolden hurtigt frem, mod et forsvar ude af balance, skaber muligvis (sandsynligvis) flere farlige situationer, end en 6’er hvis spidskompetence er det defensive, og ikke laver mange afleveringer op igennem kæderne.

Jeg er helt på linje med dig mht f.eks Bach, og et par andre der skinner igennem nu her. De bliver sandsynligvis ikke benyttet ret meget. Men bænken er alt andet lige stærkere nu, end i starten af sæsonen med en Badji, Duelund, Arnstad, Brandhof, AJ, Akoto, Kahl og Andersen i stedet for Power, Halsgaard, Anker, Haugen og hvem der ellers har siddet derude. Jeg håber (og tror) han tør skifte tidligere end vi har se hidtil

Jeg kan følge dig et stykke henad vejen, men synes også der går lidt glasset er halv tomt i den.

AGF har scoret næsten 1,8 mål pr kamp i Superligaen. Dertil kun ladet 1.0 mål gå ind. Det er ikke dårligt at score 1.8 og vidner ikke om statisk fodboldspil henover alle 17 kampe. Vist har der været nogle, men langt fra hovedparten.
Jeg har en hjerneskade :)

Jeg var, som de fleste andre formentlig, positiv over træningskampene, selvom jeg ved de ikke tæller for noget som helst.

Jeg prøver bare at give perspektiv. Og målsnittet er flot. Hvordan ser det ud, hvis man deler i to halvdele. Jeg har ikke undersøgt det, med tror det vil afsløre et stort fald i 2. Halvdel.

Mht Duelund og det, at han gør AGF mere målfarlige, hvis han spiller i stedet for Anderson, så synes jeg lidt man gør Anderson dårligere end han er. Måske endda også Duelund det modsatte. Anderson har været involveret (mål eller assist) i 7 mål i år. Til sammenligning er Suzuki 8, Vallys 1, Bischoff 2, Magnus Mattson 3, Robert 5, Oliver Sørensen 5, Simsir 6 og Osorio 2. Mikkel Duelund derimod har ikke været involveret i 7 mål siden sæsonen 2022/23. Jeg synes Anderson bliver bedømt meget hårdt på sit output.
Du må ikke regne mig til Anderson-kritikerne!

MA er involveret i rigtigt meget godt og målchancer. Jeg er ovenud lykkelig over forlængelsen og ser ham som en central del af holdet, nu og i morgen.

Min pointe var, at når MA skiftes ud, eller flyttes til vwb, giver det langt mere offensiv at indskifte Duelund ift Arnstadt.

Og når man i efteråret flyttede MA på VWB var han eneste offensive trussel, hvilket gjorde det lettere at dække op. Hvis Duen huserer i den anden side, bliver der mere plads til begge.

Back