New posts

Generel debat Transfervindue vinter 2024/2025

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 159K
Får AGF uddannelsespenge hvis Rennes sælger Albert Grønbæk igen?
Ja.

Når en transfer går igennem, er det ofte en god forretning for mange andre end de to handlende klubber. Spørg bare ledelsen i Serie-klubben Lund, som igennem en årrække har tjent godt tre millioner kroner på landsholdsanføreren Simon Kjærs nomadetilværelse rundt i europæiske storklubber.

Det skyldes de såkaldte solidaritetspenge, som FIFA har dikteret regler for. Det betyder, at en købende klub skal betale en træningskompensation til den klub, der har uddannet og opfostret spilleren. Kompensationen er en procentsats af transfersumme og udbetales hver gang, spilleren skifter klub. Barndomsklubben får 0,25% af transfersummen for hvert år spilleren har spillet i alderen 12-15 år. Når spilleren fylder 16 år, stiger satsen til 0,5 procent for hvert år til og med spillerens 23 års fødselsdag.

Ville det være helt skidt at forsøge at hente Onugha til en spotpris i FCK. Måske de er desperate og vi kan udnytte det. Det skal selvfølgelig være billigt. Jeg kunne sgu godt lide ham i Vejle og han er altså farlig i Superligaen.

JA! Sammen med Faghir er han så meget anti-Uwe spiller, at jeg slet ikke kan se det ende lykkeligt. Jeg så godt, du skrev han ikke kan skifte mere i denne sæson men min pointe gælder også i næste med mindre, vi skifter træner.

Selv FCK fans er trætte af hans attituder og de har ellers været vant til nogle primadonnaer. Han er en type man holder ud så længe han scorer mål.

JA! Sammen med Faghir er han så meget anti-Uwe spiller, at jeg slet ikke kan se det ende lykkeligt. Jeg så godt, du skrev han ikke kan skifte mere i denne sæson men min pointe gælder også i næste med mindre, vi skifter træner.

Selv FCK fans er trætte af hans attituder og de har ellers været vant til nogle primadonnaer. Han er en type man holder ud så længe han scorer mål.
Jeg kunne godt se ham som et alternativ at bringe fra bænken, men det vil være mere oplagt at finde en klar starter og lade PM være ham der tager indhoppet.

Dertil kommer at Onugha i givet fald først ville kunne spille i AGF i 2025/2026 sæsonen fordi han have repræsenteret både Vejle og FCK i denne sæson

Det er sgu skægt

Jeg kan godt lide Freyrs kommentar:

"Jeg forstår godt, at AGF er interesseret, for han er en meget god spiller, som ville gøre det vældigt godt i AGF, men han er Brann-spiller og forbliver Brann-spiller."

Han er ikke til salg. Selvom han ville gøre det brandgodt for netop jer, er han altså ikke til salg ... Vil i please please ikke nok byde

Jeg kan godt lide Freyrs kommentar:

"Jeg forstår godt, at AGF er interesseret, for han er en meget god spiller, som ville gøre det vældigt godt i AGF, men han er Brann-spiller og forbliver Brann-spiller."

Han er ikke til salg. Selvom han ville gøre det brandgodt for netop jer, er han altså ikke til salg ... Vil i please please ikke nok byde
Han spiller jo heller ikke fuldt tid eller som starter. Selvfølgelig vil de gerne have et bud😂

Endelig starter preseason, og jagten på top 6. Det ser ud til at vinterens transfervindue bliver et stille et. Kontraktforlængelser til Madsen og Anderson er vigtige. Håber at vi kan følge op med Links og Beijmo, samt Mikkel Kannegaard.

Numerisk vil JEG foretrække en trup som nedenstående (29 spillere i superligatruppen):

Målmænd: 2 + 1
Forsvar: 6 + 2
Wingbacks: 4 + 1
Midtbane: 6 + 2
Angreb: 4 + 1

🇩🇰Jesper Hansen MM
🇸🇪Leopold Wahlstedt MM 🚑
—--------------------------------------------
🇩🇰Jonathan Hutters MM
🇩🇰Frederik Tingager CB
🇩🇰Tobias Mølgaard CB
🇩🇰Henrik Dalsgaard CB
🇸🇪Eric Kahl CB
🇩🇰Jonas Jensen-Abbew CB
🇩🇪Michael Akoto CB
🇩🇰Luka Callø CB
🇩🇰Mikkel Kannegaard CB
🇿🇦Gift Links VWB
🇩🇰Tobias Bach VWB
🇸🇪Felix Beijmo HWB/CB
🇩🇰Jacob Andersen HWB/CB
🇩🇰Frederik Emmery WB/W
🇩🇰Mads Emil Madsen CM
🇮🇸Mikael Anderson CM/W
🇩🇰Nicolai Poulsen CDM
🇳🇴Kristian Arnstad CM
🇩🇰Mikkel Duelund CM/COM/W
🇸🇪Kevin Yakob CM 🚑
🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿Max Power CM
🇩🇰Frederik Brandhof CM
🇩🇰Frej Elkjær CB/CM
🇩🇰Patrick Mortensen ANG
🇩🇰Tobias Bech ANG/W
🇸🇳Youssouph Badji ANG
🇩🇰Mathias Sauer CM/W/ANG
---------------------------------------------
🇩🇰Stefen Tchamche ANG
-----------------------------------------------

Hvis man vurderer at Wahlstedt ikke bliver klar til forårssæsonen skal der selvfølgelig hentes en backup til Jesper Hansen. Man ville også evt. kunne se på en angriber. Jeg havde håbet at Stefen Tchamche ville komme med på træningslejr, da han har alt det man ønsker i en powerspiller i AGF.

Til sommer vil man så kunne rydde op i truppen og forstærke sig frem mod næste sæson.

Her kunne spillere som Akoto, Hutters, Brandhof, Power, Serra, Haugen og evt. Badji (afhængig af forårssæsonen) udskiftes med andre spillere samt egne talenter (Tchamche/Ekemini/Elkjær).

Spillere som jeg synes kunne være interessante til sommer:

Kristian Pedersen VCB/VWB (En powerspiller). Kontraktudløb til sommer.

Hussein Carneil CM/COM (En dynamisk driblestærk midtbanespiller). Kontraktudløb december 25.

Axel Henriksson CM (Dynamisk midtbanespiller med power. Kontrakt til 26.

Noah Holm. (Angriber med power) Kontraktudløb til sommer. David Nielsens søn.

Thomas Waddington. (Australsk angriber. En oldschool 9er) Kontrakt til 26.

Obilor Okeke. En lynhurtig wing, der ville kunne være en højrefodet Gift Links. Kontraktudløb december 25.

Ligesom ofte når vi debatterer klubben, så tænker jeg der er en tendens til at hænge sig for meget i fortiden og se på hvad der (ikke) virkede for x-xx år siden.

Vi står et andet sted i dag og klubben har et langt stærkere fundament. Det er både i startelleveren men (forhåbentlig) også på talentsiden. I sidste ende giver det udslag i, at vi nu lejer en ung spiller ud som vi har købt for kr. 9 mio. Det begynder jo at ligne de klubber som vi (efter min mening) skal op og sammenligne os med.

Det er naturligvis ikke alt der vil lykkes i sidste ende men forhåbentlig begynder vi at se flere lejeaftaler som giver gevinst på den lange bane. De andre klubber har brugt det i mange år, så selvfølgelig bør vi også kunne gøre det.
Ja, sporene skræmmer men er måske ikke helt relevante længere på samme måde. En simpel årsagssammenhæng kan jo også bare være at vi har udlejet spillere der har været for langt fra at have niveau til førsteholdet i AGF og til for lavt et niveau ift hvor de skulle udvikle sig hen. Det har reelt været spillere med det ene ben ude af klubben og enten har det været sidste mulighed for at de kunne tage næste skridt eller en mulighed for at vise sig lidt frem ift den næste klub. Der har vist været en del tilfælde hvor spillerne dårligt har kunne komme på holdet på det lavere niveau.

Jeg kan under alle omstændigheder ikke komme i tanke om et tilfælde der minder ret meget om Gyamfi. Hans prisskilt er selvfølgelig en ting, han er et af vores dyreste køb nogensinde selvom 9 mio begynder at blive mere almindeligt nu, men ift de forventninger vi har til ham minder han også mere om de succesfulde udlejninger der nævnes fra andre klubber, eller man kan måske sige at det svarer til at have udlejet fx Thomas Kristensen inden han slog igennem.

I fremtiden skal der gerne være flere talenter der realistisk set kan udvikle sig til Superliga-topspillere og så kan der bedre laves en plan for dem med klubben der lejer dem fordi de virkelig bringer sportslig værdi. Og det er udlejning til gode klubber i førstedivision eller i nogle tilfælde måske endda til en klub i nederste halvdel af Superligaen.

Last edited:
Ja, sporene skræmmer men er måske ikke helt relevante længere på samme måde. En simpel årsagssammenhæng kan jo også bare være at vi har udlejet spillere der har været for langt fra at have niveau til førsteholdet i AGF og til for lavt et niveau ift hvor de skulle udvikle sig hen. Det har reelt været spillere med det ene ben ude af klubben og enten har det været sidste mulighed for at de kunne tage næste skridt eller en mulighed for at vise sig lidt frem ift den næste klub. Der har vist været en del tilfælde hvor spillerne dårligt har kunne komme på holdet på det lavere niveau.

Jeg kan under alle omstændigheder ikke komme i tanke om et tilfælde der minder ret meget om Gyamfi. Hans prisskilt er selvfølgelig en ting, han er et af vores dyreste køb nogensinde selvom 9 mio begynder at blive mere almindeligt nu, men ift de forventninger vi har til ham minder han også mere om de succesfulde udlejninger der nævnes fra andre klubber, eller man kan måske sige at det svarer til at have udlejet fx Thomas Kristensen inden han slog igennem.

I fremtiden skal der gerne være flere talenter der realistisk set kan udvikle sig til Superliga-topspillere og så kan der bedre laves en plan for dem med klubben der lejer dem fordi de virkelig bringer sportslig værdi. Og det er udlejning til gode klubber i førstedivision eller i nogle tilfælde måske endda til en klub i nederste halvdel af Superligaen.
Det er der gør, at Gyamfi ikke minder om så mange andre er ikke prisskilte. AGF udlejede også dyre spillere som Kurminowski og Haugen ud efter kort tid (dog to halvsæsoner).

Det der er anderledes er, at han er mere uskolet og yngre. Det vil sige, at han i det rette miljø kan udvikle sig.

Det der er en kæmpe advarselslampe er, at en spiller der halter så meget efter taktisk, allerede efter 5-6 måneder er ved at gå i stå i udviklingen. Man lærer ikke at blive taktisk skolet på 5-6 måneder, han burde været en svamp der sugede til sig, og måske kun var halvvejs.

Enig, den her er usædvanlig. Men når du nu bringer TK op, så var der netop den forskel, at han ikke var helt så langt fra holdet og fik en chance her og der og at der derfor ikke var grund til at udleje ham. Min "frygt" i forhold til Gyamfi i Hobro er, at han nu igen bliver ren fløjspiller uden ret mange defensive opgaver. Det er selvfølgelig bedre, end hvis han slet ikke kommer til at spille, for det må være prioritet nr. 1, men det betyder nok at vi heller ikke skal regne med at se ham så meget på holdet, når han er tilbage til efteråret. For man spiller ikke i AGF, hvis man ikke mestrer presspillet.

Jeg er på ingen måde bekymret over Gyamfri, han skal ligesom Links skulle det, lære at spille i DK, blive voksen om du vil. Det er bare fedt at vi har ham på lang kontrakt, fået ham et sted hen spilleren kender og er tryg ved, og derved kan blive modnet et halvt år mere.

Det bliver heller ikke sidste gang vi køber en spiller, som "flopper" som flere herinde er inde på. Tiden må vise hvordan knægten udvikler sig, jeg tænker da at han er en langt bedre spiller om 2-3 år end idag, og dermed også præsentere en værdi som er på samme niveau som vi gav for ham.

FCM har udlejet spillere med stor succes, endda spillere som er købt dyrt, det er en meget brugt model. Udenlandske klubber gør det i stor stil, så hvorfor kan AGF ikke også?

Endelig starter preseason, og jagten på top 6. Det ser ud til at vinterens transfervindue bliver et stille et. Kontraktforlængelser til Madsen og Anderson er vigtige. Håber at vi kan følge op med Links og Beijmo, samt Mikkel Kannegaard.

Numerisk vil JEG foretrække en trup som nedenstående (29 spillere i superligatruppen):

🇩🇰Jesper Hansen MM
🇸🇪Leopold Wahlstedt MM 🚑
🇩🇰Jonathan Hutters MM
🇩🇰Frederik Tingager CB
🇩🇰Tobias Mølgaard CB
🇩🇰Henrik Dalsgaard CB
🇸🇪Eric Kahl CB
🇩🇰Jonas Jensen-Abbew CB
🇩🇪Michael Akoto CB
🇩🇰Luka Callø CB
🇩🇰Mikkel Kannegaard CB
🇿🇦Gift Links VWB
🇩🇰Tobias Bach VWB
🇸🇪Felix Beijmo HWB/CB
🇩🇰Jacob Andersen HWB/CB
🇩🇰Frederik Emmery WB/W
🇩🇰Mads Emil Madsen CM
🇮🇸Mikael Anderson CM/W
🇩🇰Nicolai Poulsen CDM
🇳🇴Kristian Arnstad CM
🇸🇪Kevin Yakob CM 🚑
🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿Max Power CM
🇩🇰Frederik Brandhof CM
🇩🇰Frej Elkjær CB/CM
🇩🇰Patrick Mortensen ANG
🇩🇰Tobias Bech ANG/W
🇸🇳Youssouph Badji ANG
🇩🇰Mathias Sauer CM/W/ANG
🇩🇰Stefen Tchamche ANG

Hvis man vurderer at Wahlstedt ikke bliver klar til forårssæsonen skal der selvfølgelig hentes en backup til Jesper Hansen. Man ville også evt. kunne se på en angriber. Jeg havde håbet at Stefen Tchamche ville komme med på træningslejr, da han har alt det man ønsker i en powerspiller i AGF.

Til sommer vil man så kunne rydde op i truppen og forstærke sig frem mod næste sæson.

Her kunne spillere som Akoto, Hutters, Brandhof, Power, Serra, Haugen og evt. Badji (afhængig af forårssæsonen) udskiftes med andre spillere samt egne talenter (Tchamche/Ekemini/Elkjær).

Hussein Carneil CM/COM (En dynamisk driblestærk midtbanespiller). Kontraktudløb december 25.

Obilor Okeke. En lynhurtig wing, der ville kunne være en højrefodet Gift Links. Kontraktudløb december 25.
Du får set fodbold fra nogle atypiske steder, og en del af det, når du kan vurdere at spillere fra Brisbane Roars og KFUM Oslo kan være interessante for AGF.

Jeg må lige sætte mig ned med computeren en dag, og se lidt med dem på Wyscout.

Personligt tror jeg dog ikke-profiler, hvad jeg tror flere af del her ville være, fra udlandet, bliver en smule yngre, så de ligesom i tilfældet med Halsgaard kan få en af de to pladser på U19 i worst case.

Enig, den her er usædvanlig. Men når du nu bringer TK op, så var der netop den forskel, at han ikke var helt så langt fra holdet og fik en chance her og der og at der derfor ikke var grund til at udleje ham. Min "frygt" i forhold til Gyamfi i Hobro er, at han nu igen bliver ren fløjspiller uden ret mange defensive opgaver. Det er selvfølgelig bedre, end hvis han slet ikke kommer til at spille, for det må være prioritet nr. 1, men det betyder nok at vi heller ikke skal regne med at se ham så meget på holdet, når han er tilbage til efteråret. For man spiller ikke i AGF, hvis man ikke mestrer presspillet.
I følge Uwe havde Hobro’s ledelse været i December og diskutere Gyamfi. Ligeledes fremhæver Uwe at de spiller 3-5-2 på næsten samme måde som AGF.

Når man lejer ud til en klub så meget under vores niveau, så kan der stilles krav. Jeg tror ikke de vil lade ham spille samme plads som Gift Links, specielt ikke når de ikke kan frasige sig, at spille om nedrykning.

Kan I huske Frank Onyedika ?
FCM hentede ham fra akademiet i Nigeria og placerede ham med det samme på leje i Fredericia.
Efter et års udleje i 1. division kom han til FCM og terroriserede Superligaens midtbaner som 20-årig. Inden han blev solgt til Brentford.

For Gyamfi handler det om hvilken aftale der er lavet med Hobro, og hvilken plan der er for Gyamfi.
Jeg tillader mig at tro at Hobro har ganske glimrende trænere og en god kompetetiv trup i en fin række.
Hvis AGF har lavet en konkret aftale med Hobro og Gyamfi om hvad han skal udvikle under lejeopholdet, så kan det blive rigtigt fint for den unge mand.

Kan I huske Frank Onyedika ?
FCM hentede ham fra akademiet i Nigeria og placerede ham med det samme på leje i Fredericia.
Efter et års udleje i 1. division kom han til FCM og terroriserede Superligaens midtbaner som 20-årig. Inden han blev solgt til Brentford.

For Gyamfi handler det om hvilken aftale der er lavet med Hobro, og hvilken plan der er for Gyamfi.
Jeg tillader mig at tro at Hobro har ganske glimrende trænere og en god kompetetiv trup i en fin række.
Hvis AGF har lavet en konkret aftale med Hobro og Gyamfi om hvad han skal udvikle under lejeopholdet, så kan det blive rigtigt fint for den unge mand.
Han blev solgt til Club Brugge - Han spillede faktisk mod AGF. Det var Dangerous Frank de solgte til Brentford året før.

Han nåede faktisk at være i FCM et år før han kom til FC Fredericia. Men casen er på nogle punkter den samme, dog tror jeg FCM havde set ham flere gange i Afrika. Derudover er/var FC Fredericia et sværere hold at komme på end Hobro

Men historien er

Han blev solgt til Club Brugge - Han spillede faktisk mod AGF. Det var Dangerous Frank de solgte til Brentford året før.

Han nåede faktisk at være i FCM et år før han kom til FC Fredericia. Men casen er på nogle punkter den samme, dog tror jeg FCM havde set ham flere gange i Afrika. Derudover er/var FC Fredericia et sværere hold at komme på end Hobro

Men historien er
Selvfølgelig. Det var Frank Onyeka jeg mente (ikke Raphael Onyedika). Tak 👍

Men casen minder om Gyamfi, hvilket var min pointe.

🇩🇰Jesper Hansen MM
🇸🇪Leopold Wahlstedt MM 🚑
🇩🇰Jonathan Hutters MM
🇩🇰Frederik Tingager CB
🇩🇰Tobias Mølgaard CB
🇩🇰Henrik Dalsgaard CB
🇸🇪Eric Kahl CB
🇩🇰Jonas Jensen-Abbew CB
🇩🇪Michael Akoto CB
🇩🇰Luka Callø CB
🇩🇰Mikkel Kannegaard CB
🇿🇦Gift Links VWB
🇩🇰Tobias Bach VWB
🇸🇪Felix Beijmo HWB/CB
🇩🇰Jacob Andersen HWB/CB
🇩🇰Frederik Emmery WB/W
🇩🇰Mads Emil Madsen CM
🇮🇸Mikael Anderson CM/W
🇩🇰Nicolai Poulsen CDM
🇳🇴Kristian Arnstad CM
🇸🇪Kevin Yakob CM 🚑
🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿Max Power CM
🇩🇰Frederik Brandhof CM
🇩🇰Frej Elkjær CB/CM
🇩🇰Patrick Mortensen ANG
🇩🇰Tobias Bech ANG/W
🇸🇳Youssouph Badji ANG
🇩🇰Mathias Sauer CM/W/ANG
🇩🇰Stefen Tchamche ANG

Først og fremmeste - FED oversigt :cool:

Kristian P. ville være lækkert. Masser af fart, muskler og no-nonsense.

Kender ikke Hussein, men han har kun spillet 2 kampe sidste år?

Axel Henriksson virker som en klassisk skraldemand. Masser af power og fysik - faktisk høj af en midtbanespiller. Masser af output. En del gule kort (hver 2. kamp). En stor NP?

Noah Holm...er det mere et romantisk "levn" fra David ;)?

Waddington rykker til England.

Obilor...1 mål i 24 kampe i Norge?

Er mest på Kristian P. da der er et erkendt niveau. Måske Henriksson men om niveauet kan overføres til Superligaen er ofte et spørgsmål mht. spillere fra Norge/Sverige.

🇩🇰Jesper Hansen MM
🇸🇪Leopold Wahlstedt MM 🚑
🇩🇰Jonathan Hutters MM
🇩🇰Frederik Tingager CB
🇩🇰Tobias Mølgaard CB
🇩🇰Henrik Dalsgaard CB
🇸🇪Eric Kahl CB
🇩🇰Jonas Jensen-Abbew CB
🇩🇪Michael Akoto CB
🇩🇰Luka Callø CB
🇩🇰Mikkel Kannegaard CB
🇿🇦Gift Links VWB
🇩🇰Tobias Bach VWB
🇸🇪Felix Beijmo HWB/CB
🇩🇰Jacob Andersen HWB/CB
🇩🇰Frederik Emmery WB/W
🇩🇰Mads Emil Madsen CM
🇮🇸Mikael Anderson CM/W
🇩🇰Nicolai Poulsen CDM
🇳🇴Kristian Arnstad CM
🇸🇪Kevin Yakob CM 🚑
🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿Max Power CM
🇩🇰Frederik Brandhof CM
🇩🇰Frej Elkjær CB/CM
🇩🇰Patrick Mortensen ANG
🇩🇰Tobias Bech ANG/W
🇸🇳Youssouph Badji ANG
🇩🇰Mathias Sauer CM/W/ANG
🇩🇰Stefen Tchamche ANG

Jeg synes det er et fedt indlæg. Jeg synes dog, at en trup på 29 spillere er for meget til 15 kampe eller 16-18, alt efter hvilken halvsæson det er.

Tager vi Callø som et eksempel, så skal han regne med 4 skader/karantæner før end han er aktuel til en startopstilling. Selv i det tilfælde sætter man nok Beijmo derned og Anderson på wingbacken.

Synes også midtbanen ser meget bred ud.

Er man i en trup bør man føle sig tæt på holdet. Er man i en trup må spillerne vurderes gode nok til at spille, hvis det kræves.

Hvis Callø og Kannegaard er mindst 4, måske 5 skader/karantæner fra at se ind i en startopstilling på en sæson med 15 kampe, så er truppen for stor.

I min optik skal Callø, Kannegaard og Halsgaard lejes ud eller videre. Alternativ skal Akoto videre.

De penge er brugt bedre andetsteds (f.eks akademi).

Back