Generel debat Transfervindue vinter 2024/2025
Last edited:
Helt sikkert ikke pga Uwe skulle forlade AGF.
Der er flere ting der ligesom peger i den retniing, i større eller mindre grad.
Ser man på de salgsbare spillere, med kort tid tilbage af kontrakten, så er Beijmo og Links to af dem der potentielt kan ryge til sommer, hvis ikke de forlænger, og man vil - uanset hvad - nok gerne have lidt penge i kassen. Beijmo og Links er essentielle for vores 3-5-2, specielt Links er bedst som wingback, hvor han har så meget rum at arbejde i.
Transferindtægter skal simpelthen være en væsenlig indtægtskilde i AGF, og med CV inde tænker jeg, at man måske også ser på hvilke positioner giver de største salg, og hvor mange af dem bringer vi i en 3-5-2? Lige pt er svaret ret entydigt, men skyldes muligvis også, at f.eks. Daghim røg et vindue for tidligt. Men ser man på¨Brøndby,(hvor CV virkelig har bygget noget værdi op) er det tydeligt at deres værdifulde spillere ligger længere fremme på banen (Vallys, Suzuki, Kvistgaarden, Bischof og Nartey)
Jeg hørte en podcast med Uwe, kort tid efter han var startet. Min gæt er Mediano, men er ikke sikker. Det var den hvor han sagde "I come and fix things" som flere gange er blevet citeret. Der fortalte han, at grunden til han valgte en 3 back kæde var, at man havde en naturlig leder i Tingager og 3 unge, dygtige stoppere der fortjente at spille mere og blive solgt (Hausner, Bisseck og TK). Han har også i Malmo spillet med 4 nede bagved.
Er 3-5-2 blevet luret? Jeg husker, at specielt FCK, men også andre havde svært ved at nedbryde 5 mands forsvar, og på en eller anden besynderlig måde, så var det jo også med til, at hjælpe Brøndby til em mesterskab. Men det er vendt, og flere og flere rundt omkring går tilbage til en 4 backkæde, nogle med 3 stopper og en wingback, og så bygger man op i en 3-2, men flere og flere er tilbage i en 4 backkæde. Jeg synes AGF stadig har noget at byde med i en 3-5-2 når Kahl er stopper, hvilket han sagtens kan håndtere, men i de store kampe mod FCK, FCM og BIF, der kommer han fysisk til kort. Spiller AGF med AJ, Mølgaard eller Dalsgaard som venstre stopper, så synes jeg de er alt for lette at forsvarer i mod.
Dog - og dét taler ikke for en ændring af systemet, så elsker Uwe 2 angribere, og med 4 i bagkæde, ville det sandsynligvis betyde en 4-4-2 og jeg tror simpelthen ikke på, at et hold som AGF kan vinde ret meget i superligaen med kun to midtbanespillere centralt.