New posts

Generel debat Transfervindue vinter 2024/2025

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 159K
Generel debat Transfervindue vinter 2024/2025
Til sommer kan følgende være væk.

Janni Serra (27)
Sigurd Haugen (26)
Patrick Mortensen (35)
Max Power (31)
Jesper Hansen (39)
Frederik Brandhof (28)
Mikkel Duelund (27)
Mikael Akoto (27)

Det vil gøre en del ved gennemsnittet hvis de blev afløst af spillere med en gennemsnitsalder på f.eks. 23 år
Jeg tror stadig PM og JH er i klubben efter sommerferien. Men hvis de starter inde er der gået noget galt i transfervinduet. Håber Duelund også er der, men så skal han have markant mere spilletid i løbet af foråret.

Men sladder er bare ikke et godt grundlag for seriøs journalistik, især ikke hvis det kommer fra en part alene. Men derfor passer podcast-mediet ham sikkert også glimrende, for så kan han pakke sine insinuationer ind i vrøvlede sætningskonstruktioner, der ikke rigtigt ender nogen steder, eller siger noget sort på hvidt. Ligesom aight gengiver ovenfor.
Sladder er et glimrende grundlag for journalistik. Jeg tror måske, folk generelt har en opfattelse af, at journalistik skal være en eller anden ærværdig beskæftigelse. Det er det så langtfra, siger min erfaring mig ☺️ Og det er sgu ikke folk fra Weekendavisens, der får de gode sportshistorier. Dem er de så langt hævet over i egen optik.

Men når jeg siger "sladre", mener jeg ret beset, at folk godt kan lide at fortælle om ting, de ved. Det gælder alle steder i hierarkiet.

Som skrevet i en anden tråd. Så tror jeg, at Bestyrelsen skal begynde at måle Fodbolddirektøren på spilletid til talenter. Så rtor jeg helt automatisk, at spillere som Akoto m.fl. ikke bliver hentet.
Men det kan man jo ikke gøre uden at give cheftræneren et incitament til at gøre andet end at stille det stærkeste hold? Altså måle ham på samme måde. Men det tror jeg ikke man er klar til. Vi kan nemlig heller ikke sælge spillere dyrt, hvis vi roder rundt på 8-10 pladsen som i gamle dage.

Man er nødt til at finde en balance og det tror jeg faktisk man har været bevidst om i klubben i et stykke tid. Man kan bare heller ikke bruge talenter som ikke er der eller bruge mange spilleminutter på at udvikle en spiller, som ikke har udsigt til at blive andet end en superligaspiller.

Men det kan man jo ikke gøre uden at give cheftræneren et incitament til at gøre andet end at stille det stærkeste hold? Altså måle ham på samme måde. Men det tror jeg ikke man er klar til. Vi kan nemlig heller ikke sælge spillere dyrt, hvis vi roder rundt på 8-10 pladsen som i gamle dage.

Man er nødt til at finde en balance og det tror jeg faktisk man har været bevidst om i klubben i et stykke tid. Man kan bare heller ikke bruge talenter som ikke er der eller bruge mange spilleminutter på at udvikle en spiller, som ikke har udsigt til at blive andet end en superligaspiller.
Min vurdering er, at træneren skal stille det stærkeste hold. Han skal ikke forklare Jesper Hansen at Jonathan Hutters står pga. alderen - det ødelægger miljøet. Samme hvis det er Arnstad før Poulsen osv.

Men hvis Røsler i sæsonen 2025/2026 har Gyamfi, Bech, Badji og for argumentets skyld Nordaas - så stiller Røsler op med det bedste angreb han kan, det er "bare" er yngre end nu.

Så tror svaret er noget mere kompliceret end det bliver gjort til. Mit indtryk er i hvert fald, at kulturen i klubben fra top til bund på bagkant af nedrykningerne, har været rigtigt meget med fokus på at præstere her og nu, for at sikre sig, at man ikke havnede i samme situation igen - og gerne kom i top 6 af hensyn til økonomien. Dette tror jeg har afspejlet sig i alt fra indkøb til startopstilling til kommunikationen internt. Man har så gjort tiltag med akademi, indkøb af talenter til U-holdene osv., men jeg har stadig fornemmelsen af at det er sket halvhjertet uden en reel appetit på at satse ungt udover de talenter der var for store til at komme udenom. I hvert fald virker det ikke til at der har været en lyst eller vilje, på alle niveauer af organisationen, at give køb på resultaterne på kort sigt til fordel for at satse ungt.

Det kommer til at kræve en gennemgribende ændringen af præstationskulturen i klubben før vi ser et helhjertet sats på talenter i klubben. Og set i det lys tror jeg det er helt rigtigt set, at hente CV. Han har prøvet den transformation/kultur før i både FCK, FCN og BIF, så han kan føre klubben igennem den omstilling med sikker hånd. I den forbindelse giver det også rigtigt god mening, at gøre ham til direktør, så han kan repræsentere den kulturforandring direkte i bestyrelsen frem for at det er JN, der skal forklare og stå på mål for det.
Ja, jeg tror også det har været indstillingen oppefra at man først og fremmest skulle sikre top-6 og det er det Uwe blev ansat til. Det kom også ovenpå en nær-nedrykning og mens man byggede akademi og vel først rigtig var begyndt at investere mere i talenterne. Top-6 forudsatte også udvikling af holdet og spillet, men der skulle ikke risikeres for meget med talenter der kun lige knap var klar til at spille.

Spørgsmålet er så hvad “helhjertet” reelt betyder for bestyrelsens ønsker nok heller ikke at talentudvikling skal være målet frem for de sportslige resultater. Målet må være at have talenter der er så gode, at man også kan udvikle dem via spilletid uden at risikere ret meget resultatmæssigt på kort sigt fordi det hjælper på resultaterne på lang sigt. Det kan godt være at de fx sidder og tænker at Callø kunne have fået flere minutter i et par kampe vi førte stort i starten af sæsonen, men de ser forhåbentlig mere overordnet på det og konstaterer at talentudviklingen skal styrkes og så kan de sende et signal nedad om at der er nogle kpi’er man skal være opmærksom på. Og ja, det må også blive lidt nemmere når man har en sportsdirektør der sidder med ved nogle møder og i øvrigt har en del erfaring netop på det område.

Min vurdering er, at træneren skal stille det stærkeste hold. Han skal ikke forklare Jesper Hansen at Jonathan Hutters står pga. alderen - det ødelægger miljøet. Samme hvis det er Arnstad før Poulsen osv.

Men hvis Røsler i sæsonen 2025/2026 har Gyamfi, Bech, Badji og for argumentets skyld Nordaas - så stiller Røsler op med det bedste angreb han kan, det er "bare" er yngre end nu.
Og hvis ingen af de fire angribere scorer tilstrækkeligt med mål, så må vi fyre træneren på grund af de manglende resultater? Det er jo ikke en situation Rösler vil sætte sig selv i. Men det kan være en måde at få ham til at sige op på. Eller i hvert fald tale med store ord til Stiften igen.

AGF vil gerne bruge unge spillere, men man vil faktisk hellere vinde endnu flere kampe og vinde et trofæ eller komme i et europæisk gruppespil. Kunsten er at få det hele til at gå op i en højere enhed og jeg tror ikke at man kan forcere det på den måde.

Det kommer også an på hvor AGF og vores talenter er. Hvis vi kunne stille med flere talenter og opretholde det sportslige niveau er jeg sikker på vi gjorde det.
Men det kan vi ikke pt. og hvis det sportslige niveau ikke kan holdes ville der komme massiv kritik fra fans og medier og vigtigere klubben ville stoppe den udvikling den har været inde i de seneste år.
Som jeg ser det skal der ikke særlig meget slinger i valsen til før vi taber det på gulvet og falder betydeligt tilbage udviklingsmæssigt.

Jeg tror vi må acceptere nogle år, hvor vi bygger på det sportslige niveau med de spillere der nu engang har det højeste niveau uagtet alder og sikkert også til dels videresalgspotentiale. Simpelthen fordi vi skal øge det sportslige niveau yderligere, vinde noget, udvikle klubben og faciliteterne og generere yderligere finansiel kraft før vi kan nå op på et niveau hvor talenterne er cirka lige så gode som ældre spillere.

Derfor synes jeg heller ikke det giver mening nu og her, at måle træneren og sportschefen på brug af talenter da ingen af os hverken klub, fans eller medier vil acceptere en eventuelt sportslig nedgang. På sigt er det dog en anden sag, men jeg tror det tager lidt flere år inden vi når dertil.

Sladder er et glimrende grundlag for journalistik. Jeg tror måske, folk generelt har en opfattelse af, at journalistik skal være en eller anden ærværdig beskæftigelse. Det er det så langtfra, siger min erfaring mig ☺️ Og det er sgu ikke folk fra Weekendavisens, der får de gode sportshistorier. Dem er de så langt hævet over i egen optik.

Men når jeg siger "sladre", mener jeg ret beset, at folk godt kan lide at fortælle om ting, de ved. Det gælder alle steder i hierarkiet.
Den enes whistleblower er den andens sladrehank kunne man måske også sige, men uanset er det selvfølgelig god journalistisk praksis at verificere de oplysninger man får og klart deklarere det, hvis det er usikkert men føles nødvendigt at dele. Jeg har ikke hørt den omtalte udsendelse, men det kan godt være et format hvor det er acceptabelt at snakke om rygter eller gætte lidt, men det skal selvfølgelig være baseret på lidt mere end en fuld stodder på den lokale bodega og man skal sige klart at det er et rygte eller måske direkte spekulation.

Og hvis ingen af de fire angribere scorer tilstrækkeligt med mål, så må vi fyre træneren på grund af de manglende resultater? Det er jo ikke en situation Rösler vil sætte sig selv i. Men det kan være en måde at få ham til at sige op på. Eller i hvert fald tale med store ord til Stiften igen.

AGF vil gerne bruge unge spillere, men man vil faktisk hellere vinde endnu flere kampe og vinde et trofæ eller komme i et europæisk gruppespil. Kunsten er at få det hele til at gå op i en højere enhed og jeg tror ikke at man kan forcere det på den måde.
Hvis Patrick Mortensen som 36 årig har peaket, og scorer 2 mål i sæsonen 2025-2026 er situationen den sammen.

Truppens sammensætning er CVs ansvar, men jeg medgiver der skal handles dyrt ind af unge spillere.

Så tror svaret er noget mere kompliceret end det bliver gjort til. Mit indtryk er i hvert fald, at kulturen i klubben fra top til bund på bagkant af nedrykningerne, har været rigtigt meget med fokus på at præstere her og nu, for at sikre sig, at man ikke havnede i samme situation igen - og gerne kom i top 6 af hensyn til økonomien. Dette tror jeg har afspejlet sig i alt fra indkøb til startopstilling til kommunikationen internt.

Jeg tænker du rammer hovedet på sømmet her. En stor del af det er (måske naturligt), at frygten stadig er der for at fejle. Derfor kører man med et meget benhårdt fokus på top6 i første omgang og vil nærmest ikke tale om andet. Det har vi hørt Uwe sige en del gange og det bunder helt sikkert i kommunikationen hele vejen rundt.
Det er ikke ligesom Fc m/k, Bif mv. som går ud for at vinde deres kampe. Der virker vi noget mere låste mentalt og ser ud som om vi (lidt for ofte) stiller os tilfredse. Vi tør ikke helt spille vores spil. Men det er en kæmpe opgave at få ændret og vil forhåbentlig ske i de kommende år. Klubben har også italesat det bl.a. da man signede Dalsgaard = han vidste hvad der skulle til for at vinde.

Man har så gjort tiltag med akademi, indkøb af talenter til U-holdene osv., men jeg har stadig fornemmelsen af at det er sket halvhjertet uden en reel appetit på at satse ungt udover de talenter der var for store til at komme udenom. I hvert fald virker det ikke til at der har været en lyst eller vilje, på alle niveauer af organisationen, at give køb på resultaterne på kort sigt til fordel for at satse ungt.

Det kommer til at kræve en gennemgribende ændringen af præstationskulturen i klubben før vi ser et helhjertet sats på talenter i klubben. Og set i det lys tror jeg det er helt rigtigt set, at hente CV. Han har prøvet den transformation/kultur før i både FCK, FCN og BIF, så han kan føre klubben igennem den omstilling med sikker hånd. I den forbindelse giver det også rigtigt god mening, at gøre ham til direktør, så han kan repræsentere den kulturforandring direkte i bestyrelsen frem for at det er JN, der skal forklare og stå på mål for det.

I rigtig mange år sagde man pæne ting om ungdomsafdelingen, uden rigtig at satse på den (efter min mening). Det var ikke altid populært når man skrev det i debatten men det virkede tydeligt. Til gengæld er vi nu (endelig) i gang med at opgradere gevaldigt på den front men det vil kræve en længere årrække, før det slår igennem op på førsteholdet. Der er ikke umiddelbart noget quickfix på den del. Jeg har før sagt, at vi formentlig taler +4-5 år, før der kan forventes det første output og der er spørgsmålet, hvor meget bedre de er end tidligere. Der kan selvfølgelig dukke unikke talenter op som bare brager igennem.

Jeg tænker som dig, at det er fantastisk set med tilføjelsen af CV til det nuværende setup på ungdomssiden. Vi har i forvejen hentet folk ind med stor viden og får nu en meget erfaren styrmand ved rorpinden. Det virker som et rigtig stærkt strategisk træk af bestyrelsen og JN. CV har prøvet det i nogle af landets bedste talentfabrikker - så der må kunne drages stor fordel af hans viden.
Han skal selvfølgelig også performe på køb/salg siden men det er en anden snak.

Den enes whistleblower er den andens sladrehank kunne man måske også sige, men uanset er det selvfølgelig god journalistisk praksis at verificere de oplysninger man får og klart deklarere det, hvis det er usikkert men føles nødvendigt at dele. Jeg har ikke hørt den omtalte udsendelse, men det kan godt være et format hvor det er acceptabelt at snakke om rygter eller gætte lidt, men det skal selvfølgelig være baseret på lidt mere end en fuld stodder på den lokale bodega og man skal sige klart at det er et rygte eller måske direkte spekulation.
Bestemt, men der vil jeg jo så mene, at man som udgangspunkt bør stole på, at en journalist ikke gambler med sit renommé ved bare at hive historier ud af bagenden, om man vil.

B.T. Transfervinduet er et godt eksempel på det, du beskriver, hvor man fortæller om ting, der er behæftet med stor usikkerhed. Særligt efter Wikkelsø og Farzam har forladt avisen, er der ikke meget kød på det program.

Så er der de helt store baskere, hvor man er nødt til at have konkrete beviser, fordi konsekvenserne kan være enorme for alle involverede, journalist inklusive. 👀

Vi har i forvejen hentet folk ind med stor viden og får nu en meget erfaren styrmand ved rorpinden.
Ja, det virker lidt til, at man tidligere har satset lidt ved at hente dygtige folk ind nede i organisationen, men uden rigtigt at satse helhjertet på det. Så ros til ledelsen til at indse, at man ikke får en talent-pipeline uden at det strategisk bliver en del af ens fundament helt fra toppen af organisationen og så har hentet en kapacitet til at løfte den opgave.

Og ret beset har klubben nok ikke været klar til det før nu. Klubben var nok ikke klar til en "CV" for 3-5 år siden - og heller ikke attraktiv nok for ham.

Kilde? Bare så vi ikke starter nogen myter. Jeg har hørt historien om et skænderi, som SIB fortalte om i en podcast, men der var det nu Uwes temperament der startede det og mig bekendt handlede det ikke om unge spillere.

Måske jeg roder de udtalelser lidt sammen. Men der er skrevet flere steder på rygtebasis, at de har haft lidt uenigheder ift retningen omkring hvem der bruges. Det er da helt naturligt også, er det ikke? Og altså med tanke på, hvor få af SIBs indkøb der faktisk bruges - så er det også vildt, hvis de ikke var uenige tit. Bach, Anker, Badji, Gyamfi og andre er jo fx købt for sammenlagt 25 mio, og har fået nær 0 minutter til sammen. Det afspejler negativt på SIB - og SIB kan jo ikke udtage truppen, og må tage den med Uwe.

Nuvel - lad os ikke tage det skridtet videre, hvor det bliver til "fakta" at de har skændtes til det. Godt du lige råber stop der.
Men der er nu altså gået lidt snak om det på diverse fora mm.

Som skrevet i en anden tråd. Så tror jeg, at Bestyrelsen skal begynde at måle Fodbolddirektøren på spilletid til talenter. Så rtor jeg helt automatisk, at spillere som Akoto m.fl. ikke bliver hentet.

Baseret på udtalelserne i går kan jeg ikke tro andet, end at det er den vej man vil gå. Spørgsmålet er nok nærmere hvor hurtigt det kommer til at gå.

Men lyder til man jagter (endnu) en angriber her i vintervinduet, men nok heller ikke utænkeligt at spillere som Akoto og Brandhof kunne blive sendt videre.

En sportsdirektør bliver målt på køb/salg/opnåelse af mål.

Ift salg - så er det ledelsens håb at der kommer flere yngre spillere på holdet - måske indirekte fordi det er der de største salg kommer...
Det er jo ikke fordi det er godt at have yngre spillere frem for ældre - bare sådan. Det er jo alle de afledte positive effekter det har, hvis man opnår gode resultater med yngre spillere. Og kommer de via eget akademi og man sælger til 25 mio når de er 20, så er det samme overskud som hvis man har købt til 25 da spilleren var 21, og solgt for 50 da han bliver 23. Faktisk mere - da man også får udviklingspenge mm.

Det bliver ikke et mål at antal minutter alene til de unge tror jeg.
Det bliver holdt op imod salg af unge. Og antal mio solgt for - og antal solgt vs minutter.

Det bliver holdt op imod salg af unge. Og antal mio solgt for - og antal solgt vs minutter.
Jeg ved heller ikke hvordan man laver nogle meningsfulde KPI'er på det. Og om det overhovedet giver mening at prøve (jeg er ikke den store KPI-fan). Men antager at CV kommer med noget viden om, hvordan man får en sådan kultur implementeret bedst muligt. Men uanset hvad starter det jo fra toppen og kan ikke huske at have hørt Fournais og især JN udtale sig så kategorisk om manglende spilletid til unge spillere.

Måske jeg roder de udtalelser lidt sammen. Men der er skrevet flere steder på rygtebasis, at de har haft lidt uenigheder ift retningen omkring hvem der bruges. Det er da helt naturligt også, er det ikke? Og altså med tanke på, hvor få af SIBs indkøb der faktisk bruges - så er det også vildt, hvis de ikke var uenige tit. Bach, Anker, Badji, Gyamfi og andre er jo fx købt for sammenlagt 25 mio, og har fået nær 0 minutter til sammen. Det afspejler negativt på SIB - og SIB kan jo ikke udtage truppen, og må tage den med Uwe.

Nuvel - lad os ikke tage det skridtet videre, hvor det bliver til "fakta" at de har skændtes til det. Godt du lige råber stop der.
Men der er nu altså gået lidt snak om det på diverse fora mm.

En sportsdirektør bliver målt på køb/salg/opnåelse af mål.

Ift salg - så er det ledelsens håb at der kommer flere yngre spillere på holdet - måske indirekte fordi det er der de største salg kommer...
Det er jo ikke fordi det er godt at have yngre spillere frem for ældre - bare sådan. Det er jo alle de afledte positive effekter det har, hvis man opnår gode resultater med yngre spillere. Og kommer de via eget akademi og man sælger til 25 mio når de er 20, så er det samme overskud som hvis man har købt til 25 da spilleren var 21, og solgt for 50 da han bliver 23. Faktisk mere - da man også får udviklingspenge mm.

Det ved jeg det gør andre steder - hvordan det bliver målt i en strategi der først skal til at laves er naturligvis umulig at sige.

Det bliver i høj grad nok en kombination, med udgangspunkt i en timeglas model.

Jeg tror vi må acceptere nogle år, hvor vi bygger på det sportslige niveau med de spillere der nu engang har det højeste niveau uagtet alder og sikkert også til dels videresalgspotentiale. Simpelthen fordi vi skal øge det sportslige niveau yderligere, vinde noget, udvikle klubben og faciliteterne og generere yderligere finansiel kraft før vi kan nå op på et niveau hvor talenterne er cirka lige så gode som ældre spillere.

Man kan vel godt have en ambition om, at 2-4 pladser i idealopstillingen skal prioriteres til spillere med videresalgspotentiale, uden at man skipper hele kontinuiteten og den erfarne grundstamme og kører en FCN-style ungdomslinje.

Det er ikke et problem at spille med Paddy, hvis han a) performer med spil og mål, 2) gør sine unge medspillere bedre. Det samme kan man sige om Tingager i forsvaret, der ikke er et problem. Problemet er parringen med en CB på 35 og en CB på 28.

Kigger vi tilbage, har der været dialog om/med Hey og Provstgaard, inden man endte med Abbew. Altså hele U21-CB-flokken. Hertil Tobias Anker.
I offensiven har man hentet Bech (21 år ved ankomst), Gyamfi (19 år ved ankost) og badji (22 år ved ankomst). Hertil Arnstad på 20 år.

Så den ambition om en lille del salgsobjekter i en voksen trup, den synes jeg godt man kan se fra SIBs side, om end han mudrer billedet ved så også at købe halvgamle marginalspillere som Power og Akoto.

Problemet er så, at de unge ikke har leveret hurtigt nok, og derfor ikke har taget spilletiden. Jensen-Abbew har fået sin chance og ikke imponeret, mens Badji og Gyamfi vel ikke har fået chancen. Arnstad har dog leveret, men skal ind i en overbefolket midtbane. Det er Uwes beslutning, men jeg tror da ikke Uwe er imod den grundpræmis, at der løbende skal udvikles talenter. Man har bare ikke været dygtige nok til at tilføje dem, og man har manglet tålmodighed i Uwes præstationskultur.

Jeg ved heller ikke hvordan man laver nogle meningsfulde KPI'er på det. Og om det overhovedet giver mening at prøve (jeg er ikke den store KPI-fan). Men antager at CV kommer med noget viden om, hvordan man får en sådan kultur implementeret bedst muligt. Men uanset hvad starter det jo fra toppen og kan ikke huske at have hørt Fournais og især JN udtale sig så kategorisk om manglende spilletid til unge spillere.

Efter min opfattelse har LF/JN i flere år turneret med, at vi skal have talenter op, så vi kan sælge dem videre. Det er selvfølgelig ikke en kategorisk udtalelse omkring manglende spilletid men jeg tænker man kan udlede af udtalelserne, at planen er vi skal have unge spillere som får spilletid på holdet. Ellers er de svære at sælge for større beløb (udover Daghim).

Nu havde vi en lang diskussion, tidligere i tråden, omkring spilletid til talenter tidligere. Deres udtalelser var en af grundene til, at jeg var lidt påståelig og viste statistikken for hvor lidt spilletid vi gav til unge spillere. Måske JN/LF har læst med :ROFLMAO:

Det er spændende om Uwe samtidig har fået et vink med vognstangen eller man placerer skylden hos den tidligere sportschef (og talentafdelingen som han også havde ansvaret for). Træneren kan jo have ret i, at de bare er for ringe men det ved man mere om internt.

Man kan vel godt have en ambition om, at 2-4 pladser i idealopstillingen skal prioriteres til spillere med videresalgspotentiale, uden at man skipper hele kontinuiteten og den erfarne grundstamme og kører en FCN-style ungdomslinje.

Det er ikke et problem at spille med Paddy, hvis han a) performer med spil og mål, 2) gør sine unge medspillere bedre. Det samme kan man sige om Tingager i forsvaret, der ikke er et problem. Problemet er parringen med en CB på 35 og en CB på 28.

Kigger vi tilbage, har der været dialog om/med Hey og Provstgaard, inden man endte med Abbew. Altså hele U21-CB-flokken. Hertil Tobias Anker.
I offensiven har man hentet Bech (21 år ved ankomst), Gyamfi (19 år ved ankost) og badji (22 år ved ankomst). Hertil Arnstad på 20 år.

Så den ambition om en lille del salgsobjekter i en voksen trup, den synes jeg godt man kan se fra SIBs side, om end han mudrer billedet ved så også at købe halvgamle marginalspillere som Power og Akoto.

Problemet er så, at de unge ikke har leveret hurtigt nok, og derfor ikke har taget spilletiden. Jensen-Abbew har fået sin chance og ikke imponeret, mens Badji og Gyamfi vel ikke har fået chancen. Arnstad har dog leveret, men skal ind i en overbefolket midtbane. Det er Uwes beslutning, men jeg tror da ikke Uwe er imod den grundpræmis, at der løbende skal udvikles talenter. Man har bare ikke været dygtige nok til at tilføje dem, og man har manglet tålmodighed i Uwes præstationskultur.

Men der er også noget om, at det ikke nytter at købe unge spillere, hvis de ikke er gode nok til at skulle spille foran de erfarne eller egne talenter.
Købet af Anker og Bach som eksempler. Havde man købt Provstgaard eller Hey, så var det jo til start 11. Nu endte man med noget Brandhof-agtigt, hvor de "måske" kunne få værdi "hen af vejen", og så bare ikke spiller - og man må af med dem igen. Så bliver det sådan lidt ingenmandsland.

AJ er måske desværre eksemplet på, at man prøvede noget "midt imellem" - de store køb og de billige unge.
Når man er oppe på ca. 10 mio for en AJ, så er spørgsmålet - om det er bedre at give 15 for Hey i Lyngby fx, eller 20 for Provstgaard i Vejle.
Ja 20 mio er dobbelt så meget på transfersiden. Men hvis man nærmest intet får ud af 10 mio, så ville en stor gevinst sportsligt ved 20 mio være at foretrække.
Eller Bundgaard til 22 mio vs Badji til 10 mio som eksempel.

Men klart man ved ikke om Hey, Bundgaard eller Provstgaard ville have været et hit i AGF.
Men chancen for det ville være relativt stor, ikke?

i øvrigt er det jo sjovt at skrue tiden tilbage til tiden før Stig Inge og Uwe og se, at vi havde samme snak dengang - om at spillertruppen skal sammensættes sådan, at talenterne får adgang til spilletid:

Back