New posts

Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022

• Thread starter Thread starter 8000
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 150K
Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022
Virkelig svært for SIB. Vi står foran 5 afgørende kampe om at komme i top6, hvor meget tør vi ændre ift at bringe både ny kant og 9er - eller bare nøjes med en af pladserne. Og det er jo ikke en 2-3 mio operation at hente noget bedre end det vi har over night.

Kommer vi ikke i top6, er det vel med at få spillet holdet sammen til næste sæson. Selv hvis vi kommer itop6, bliver det svært at hente bif på 3. pladsen, og måske også ret svært BÅDE at hente randers og aab. Den del tror jeg nu på. Men 4. pladsen giver jo ikke adgang til andet end skumle opgør i EC som vi plejer at tabe.

Nobrainer...
Det er en nobrainer at vi godt kan forstærkes og bruge både en 9er, kant og højreback, hvis man kigger på efteråret.

Men er der råd? Og hvad med dem vi har nu? Plus SIB har været inde på det er farligt at skifte for meget ud nu efter åreladningen i sommer 6-7 nye i start11.

Endelig er det meget lettere at hente spillere i sommerpausen end vinter, hvor der er flere skift i trupperne. Og heller ingen transferfrie spillere at hente ligesom vi hentede Alberto, Lund, NP, Brandhoff m.fl. på den måde.

Højreback
Alberto har kun været her et halvt år. Viste fremgang til sidst. Nu må vi give ham fair chance i foråret. Sikkert også for dyrt at skulle af med ham nu. Munks er der igen bud efter åbenbart. Lund vil næppe ophæve sin kontrakt - AGF er den bedste klub han har repræsenteret. Og hvem skal vi hente? Rasmus Carstensen ville være lækkert, men idag meldes FCM interesseret. Pris 15-20 mio?

Kant
Ville være fedt at sælge Jon og få penge i kassen og købe en ny klase-kant. Men 5 mio der blev bud i sommer er næppe nok til at købe en der er bedre ift at vi gav hhv 11 og 15 for Eric og MA. Og hvad kan vi få nu. Mindre desværre. Er der overhovedet nogen der vil betale penge for en med hans form, de kan få gratis til sommer.

Endelig mener mange vel også vi skal have en ekstra kant, plus Jon løftet meget og Bundu også et lidt også. Plus PM skal løfte meget. Så skal vi hente to kanter af høj klasse - det lyder mere dyrt end hvad SIB har budget til.

Henter vi to eller får jon i gang, skubber det også Links helt ud som nr 4 og så udvikler han sig i hvert fald ikke, så bliver spil-tiden begrænset. Man håber vel med ham som PM og Jon at han finder sit potentiale. Om han så har det er en anden sag. Ved ikke.

Og bredde med potentiale og kvalitet har vi nok af med links, albert, MA, ham fra Ajax. Det skal satme være en god kant, hvis de er bedre end dem.

9er
Vi håber vil på PM efter 40 runders målkrise kommer i gang igen (siden runde 10 forrige sæson). Vi får næppe nogen transfer af betydning på ham og tilsvarende kvalitet af der hvor PM var for 9 og 15 måneder siden koster 20 mio eller noget crazy.

AA har lige været ude halvt år med skade og kan heller ikke indbringe transfer. Og vi tror vel også på ham siden vi lige forlængede før sommerferien. Kan han holde stats laver han 11-12 mål på en sæson og i udvikling.

Kurmi har vi også lige hentet, og for tidligt at opgive en mand der lavede ca 20 mål - omend på lavere niveau og nogen på straffe. Det ville være dumt at sælge ham nu med tab på 3-4 mio.

Tilbage står kun at overtale PM til at tage til Kina eller noget. Men efter de sidste 40 runders scoringskrise er han måske ikke engang i så høj kurs at han kan få bedre løn eksotisk end i AGF. Og vil AGF af med en vi håber kan blive som i gamle dage hvor han var ligaens bedste 9er?

Det største potentiale ligger nok i at få alle spillere til at levere det vi ved de kan, især bundu, jon og PM (de er jo skygger af fordums styrke).

Som jeg skrev kan spillere levere bare 70% af deres max sæson i output - mål, så laver vi lige så mange mål som Bif gjorde i deres mesterskabssæson, og det giver ofte guld medalje og i hvert fald metal, hvis ellers forsvaret er fint. Og forsvaret det har alle år under David været stabilt undtagen første 3 måneder ish.

Så det giver virkelig god mening SIB vil se hvor det bærer hen ad med jon, bundu, pm og holdet i det hele taget. Jeg synes Eskild er godt set, og vil gerne have yderligere en lejespiller med forløbsret i klassen Odey, Kamara, Uhre - som vi gjorde så fint med Yann. Og bliver det ikke en succes så væk ham igen som vi gjorde med Arzani og MJ osv.

Naturligvis en nobrainer bare at købe en til 15-20 mio, men er de penge i kassen? Og selvom 7,5 mio på Kurmi har ikke forstærket os på kort sigt. Udvikling af en fodbold klub er også investering og udvikling på den lange bane, med mindre man er fck eller mancheter city og har råd til at købe sig til succes.

Ja transvinduet er næsten reduceret til 1 dag om sommeren og 1 dag om vinteren efterhånden...

Ja et vildt gæt er både Munks, PO, Julle, Eske, Jon ryger på sidstedagen. Eller nogen af dem bare.

Måske en drøm, ihvertfald for mig, de 5 ud eller nogle af dem om ikke andet, og så vi på sidste dagen henter en klasse fløj, som forhåbentlig udover at præstere, kan gøre de andre fløje bedre og mere stabile i deres præstationer.

Har svært ved at se, på baggrund af efteråret 2021, at vi kan nå SNIFferne uden nogen former for yderligere forstærkninger.

Må indrømme kunne godt tænke mig at se sousa fra VB i klubben, men mabil er nu ej heller noget dårligt valg....

Eller en kant fra SIBs netværk i england (anywhere), som kan rive ligaen istykker 😂

FCM's Charles er blevet skadet i en træningskamp. På bold.dk foreslår en bruger Albert Grønbæk som erstatning og nævner desuden, at han ikke får nok ud af sit potentiale i AGF.

Og til det er jeg helt enig. For Grønbæks skyld vil jeg næsten håbe, at han snart ryger videre, så han kan få udviklet sin tekniske og relationelle evner og derved blive en bedre spiller. Hos os er der meget fokus på tonserdelen. Og det går bare ud over teknisk begavede spillere som Thorsteinsson, Olsen og Grønbæk. Thorsteinsson som det bedste eksempel. Hans spillestil passer slet ikke til vores stil, og det er tydeligt at se han konstante frustration. Olsen er røget helt ud, fordi teknik og pasning ikke er prioriterede hos os... vi er vel også det hold med den ringeste rate af succesfulde afleveringer.

FCM's Charles er blevet skadet i en træningskamp. På bold.dk foreslår en bruger Albert Grønbæk som erstatning og nævner desuden, at han ikke får nok ud af sit potentiale i AGF.

Og til det er jeg helt enig. For Grønbæks skyld vil jeg næsten håbe, at han snart ryger videre, så han kan få udviklet sin tekniske og relationelle evner og derved blive en bedre spiller. Hos os er der meget fokus på tonserdelen. Og det går bare ud over teknisk begavede spillere som Thorsteinsson, Olsen og Grønbæk. Thorsteinsson som det bedste eksempel. Hans spillestil passer slet ikke til vores stil, og det er tydeligt at se han konstante frustration. Olsen er røget helt ud, fordi teknik og pasning ikke er prioriterede hos os... vi er vel også det hold med den ringeste rate af succesfulde afleveringer.
Hvis de vil give 4 mio euro og lidt videresalgs sjov så afsted. Men jeg synes han enten skal tage pladsen ved siden af MA eller bruges for Jon. Synes han med sin agressive stil, fart, eminente presspil er den perfekte David spiller. Men tror også han kan udvikles i et mere et teknisk betonet sted som fcn fx.

Håber også AGF lige så stille i 2022 får lagt mere bold ind i powerbold også så vi finder rette mix af de to ting.

Røg PO ikke ud fordi der ingen var at aflevere til? PM, Jon og NP løber ikke i nogen huller. Bundu tager sig til låret. Hvem er der så tilbage 1 stk 8er. Og et par backs - hvoraf hverken lund, munks eller Alberto ligefrem løber lækkert i huller.

Med både MA, Eric og Brandhof/Albert og Bundu og Alberto på vej i form hjælper det så småt på det. Så kan det diskuteres om Jon og PM sammen ikke er for stationære - ligesom NP og PO var centralt. Hver for sig er de alle 4 gode - eller var... (kun NP holdt kandencen til sidst).

Last edited:
Måske en drøm, ihvertfald for mig, de 5 ud eller nogle af dem om ikke andet, og så vi på sidste dagen henter en klasse fløj, som forhåbentlig udover at præstere, kan gøre de andre fløje bedre og mere stabile i deres præstationer.

Har svært ved at se, på baggrund af efteråret 2021, at vi kan nå SNIFferne uden nogen former for yderligere forstærkninger.

Må indrømme kunne godt tænke mig at se sousa fra VB i klubben, men mabil er nu ej heller noget dårligt valg....

Eller en kant fra SIBs netværk i england (anywhere), som kan rive ligaen istykker 😂
Ja ville være lækkert hvis kabalen og økonomien kan gå op og vi får noget bedre end det vi har :)

Synes dog stadig der er crazy meget at hente internt ved at spillerne leverer bare 70% af det bedste vi har set fra dem. Masser af håb der. Især PM 4 mål i 32 kampe! Men også Jon 2 mål et helt efterår. Det går jo ikke.

(PS - ret skal være ret, det er kun 32 kampe for PM med 4 mål, lige talt op - har også siddet ude med skade)

Så mange mål ville start11 lave på 2880 min - hvis de rammer tidligere toppræstation:
- 70% er nok til guld

PM - 18 (27 i første halvsæson hvor han lavede mål næsten pr 100 min ca)
Jon - 13
Bundu - 12
Anderson - 12
Albert - 8 (Brandhof med 10 mål i VFF 1 div ved bestemt også hvor målet står)
NP - 0 (har faktisk lavet hvad der svarer til 3 mål i Randers på bedste sæson ift 2880 min) (PO 7 i AaB)

Eric - 5
Højre back - 5?
Midterforsvaret 12 (som de stærkeste midterforsvar leverer - fx Lars Kramer og Yann)

85 mål - 2,66 pr kamp.
Det giver 99% DM-guld

60 mål er faktisk ofte også nok til guld, så kan de bare ramme ca. 70% af topniveauet, så er der 60 mål.

Svarende til
PM 13
Jon, bundu, Anderson 8 mål hver
Midterforsvaret ca 8-9 mål
Albert ca 5 (eller samme fra FB)
7 mål fra backs.
Og ingen mål fra truppen ellers!

Burde ikke være urealistisk. Slet ikke. De har gjort før og mere til.

Hvis man ikke fokuserer alt for stift på et svært 2021, så er jeg ikke enig i, at Thorsteinsson (og andre teknisk begavede spillere) ikke passer til AGF's stil. Især da vi, indtil videre, toppede i bronzesæsonen, passede blandt andre Blume og Thorsteinsson efter min mening fantastisk til stilen. En stil, jeg egentlig ikke forbinder med tons. Det var fremragende fodbold i min verden, og kombinationen af aggressivitet, fart, direkte spil og teknisk højt niveau gik op i en ret høj enhed.

Jeg ved, at det er meget selektivt, men kigger man bare højdepunkterne fra fx. vores 4-3 sejr over FCM igennem, så er det måske ikke flydende champagne det hele, men Thorsteinsson viser bare et tårnhøjt niveau i sine placeringer i feltet, 1 mod 1, afslutninger osv. Fordi vi skaber masser af situationer højt oppe på banen, hvor han kommer til sin ret, selvom vi ikke er et possession-hold.

Last edited:
Jeg ved, at det er meget selektivt, men kigger man bare højdepunkterne fra fx. vores 4-3 sejr over FCM igennem, så er det måske ikke flydende champagne det hele, men Thorsteinsson viser bare et tårnhøjt niveau i sine placeringer i feltet, 1 mod 1, afslutninger osv. Fordi vi skaber masser af situationer højt oppe på banen, hvor han kommer til sin ret, selvom vi ikke er et possession-hold.

Jeg ville selv netop fremhæve 3-4 kampen mod FCM som et eksempel på, hvor meget f.eks. Links og Thorsteinsson skinner, når der rent faktisk bliver spillet bold. Desværre ser vi den slags alt for sjældent, hvilket gør, at vi ser en frustreret Thorsteinsson alt for ofte.

I øvrigt blev det nævnt af vist nok Erik Larsen i mandagens Fodbold FM, at selv dårligt tekniske hold praktiserer højt pres, da de således kan erobre bolden tættere på modstandernes mål og derfor ikke skal bekymre sig om at spille bolden op. Og der kunne jeg ikke lade være med at tænke på os.

Og ellers er jeg også enig i, at Blume ofte lavede lækre tryllerier, der kunne spille både Ankersen og Thorsteinsson fri i rigtigt gunstige positioner. Det har vi dog ikke set siden. Og det leder tanken hen på, om han gjorde det på grund af spillestilen eller på trods af spillestilen. Lidt det samme med Bundu. Spillestilen fungerer ikke uden ham, men så snart han kommer, så begynder vi at spille godt.

Jeg hælder til det sidste, at visse spillere skinner på trods af spillestilen. For vi har jo ofte set, at DN ikke har været i stand til at tilpasse spillestilen, men i stedet være meget afhængig af enkelte spillere.
- Da Mortensen var ude, fortsatte vi ufortrødent med lange befriere og en masse indlæg, selvom dette på ingen måde spillede til Kurminowskis fordel.
- Da vi ikke længere havde Blume, fortsatte vi alligevel ufortrødent med en masse indlæg, selvom Mortensen lige pludselig var eneste mand i feltet
- Og da vi ikke havde Bundu, fortsatte vi alligevel med kontraspil, selvom Thorsteinsson ikke havde farten og Links ikke teknikken til at føre en bold frem og længere afstande.

Og det er jo derfor, at vi fans gang på gang sidder med frustrerede miner over vores hold - særligt i 2021. Spillestilen har været lagt an på typer, som ikke er i truppen. Og det er den pragmatisme/fleksibilitet, der gør, at f.eks. Niels Frederiksen og Thomas Thomasberg ender med meget større trænerkarrierer end David Nielsen (min beskedne forudsigelse).

EDIT:
Pragmatisme er måske en forsimplet formulering. De er nok bare ret beset taktisk noget dygtigere.

EDIT EDIT:
Man kan vel sige, at Bundu og Blume blev gode på grund af spillestilen, fordi den netop var lagt an på deres styrker. Problemet heri ligger så, at David Nielsen ikke har været i stand til at få det til at fungere uden dem. Lidt samme historie i FCK, hvor Ståle i flere år kæmpede med at få erstattet Delaney, hvilket i sidste ende kostede ham jobbet. Den bedste løsning her havde måske været bare at ændre spillestil til de spillere man har, i stedet for at gå igennem 3-4 forskellige spillere i håbet om at finde en ny Delaney.

Man kan vel sige, at Bundu og Blume blev gode på grund af spillestilen, fordi den netop var lagt an på deres styrker. Problemet heri ligger så, at David Nielsen ikke har været i stand til at få det til at fungere uden dem.
Men som jeg ser det er Anderson vel også hentet ind til at være en erstatning/opgradering for Blume - og så har man jo hentet Bundu hjem igen. Så hvis du har ret, så har man vel set rigtigt der?

Men som jeg ser det er Anderson vel også hentet ind til at være en erstatning/opgradering for Blume - og så har man jo hentet Bundu hjem igen. Så hvis du har ret, så har man vel set rigtigt der?

De kommer begge i feltet, men ellers synes jeg da ikke, at de på nogen som helst måde minder om hinanden.

Det er i øvrigt påfaldende, at vi har en overflod af midtbanespillere: Olsen, Poulsen, Grønbæk, Duncan, Brandhof og Hvidt (som så lige var blevet skadet). Selv med så stort et udvalg kan han ikke få det til at fungere. Løsning 2 mio. euro for Anderson og nyt rekordkøb. Det forpligter altså. Og hvis han ikke lykkes med så dyrt et indkøb - i øvrigt også Kurminowski - så må det da afspejle David Nielsen negativt.

Derudover synes jeg nu ikke, at Anderson har været særlig overbevisende indtil videre. 3 mål er selvfølgelig et rigtig flot output og noget, som vi har manglet. Men jeg synes ikke spillemæssigt, han har været særligt synlig. Men det kommer forhåbentligt her i foråret.

Derudover synes jeg nu ikke, at Anderson har været særlig overbevisende indtil videre. 3 mål er selvfølgelig et rigtig flot output og noget, som vi har manglet. Men jeg synes ikke spillemæssigt, han har været særligt synlig. Men det kommer forhåbentligt her i foråret.
Jeg tror ikke at han har været på 100%. Han startede fint de første par kampe, men blev så skadet på en landsholdtur og har siden stået over i flere kampe og sikkert ikke været helt fit i flere af de andre. Jeg forventer at han bliver en profil i foråret.
Min sammenligning med Blume gik netop meget på deres offensive evne til at komme med i feltet når vi angriber.

Husk nu at trække ikke-angriberværdige mål fra ;)
Hehe ja evig diskussion :-)

Vil i hvert fald hellere have en 9er der laver 12 mål i åbent spil - end 3 i åbent og 12 på straffe ;-)
Det samme gælder kanterne især i 433.

Ellers vil det jo lægge unødigt pres på resten af holdet til at lave mål, og så mange mål laver Alberto, Hausner og NP ikke at det kan opvejes ;-)

Ift Xg på straffe er ca 0,8 kan man dog sige at hver 5. mål skal lægges til som gevinst.

Altså jeg synes en angriber skal bedømmes på evnen til at score mål i åbent spil. Ligesom PO skal bedømmes for evnen til at sætte sig på spillet centralt. Eller Eske til om han redder nok og forhindrer mål. Ingen af dem skal med fordi de kan lave 10 mål på straffe om året, hvor en gns dygtig spiller scorer på de 8 alligevel.

Jeg er frisk på at give PM og Jon en frisk start, men der skal komme et mål i hhv 4-5 og 6-7 første runder, og det er endda meget i underkanten. Laver de kun det bliver det jo kun til hhv 7 og 5 sæson scoringer. Bundu skal levere samme men gjorde bedst af de 3.

En 9er bør lave ca 15, helst op mod 20 mål, og i hvert fald mindst 10 (åbent spil)
10 mål er acceptabelt, men med kun 10 scoringer ville jeg som sportschef kigge på om han kunne forbedres. Eller man kunne købe en bedre. og gøre ham med 10 mål til backup.

Men vi behøver ikke være enige.

Hvis man ikke fokuserer alt for stift på et svært 2021, så er jeg ikke enig i, at Thorsteinsson (og andre teknisk begavede spillere) ikke passer til AGF's stil. Især da vi, indtil videre, toppede i bronzesæsonen, passede blandt andre Blume og Thorsteinsson efter min mening fantastisk til stilen. En stil, jeg egentlig ikke forbinder med tons. Det var fremragende fodbold i min verden, og kombinationen af aggressivitet, fart, direkte spil og teknisk højt niveau gik op i en ret høj enhed.

Den står du ikke alene med. Jeg synes AGF til med juni sidste år spillede flot teknisk langs jorden i kombi med agressiv power bold.

Jeg synes bare vi var ekstremt uheldige i foråret, plus PM og Blume havde scoringskriser som ikke hører hjemme på et tophold, så mister offensiven sit bid. Lavede de hver et mål hele foråret i åbent spil eller sådan noget? I starten af efteråret valgte PO så også at gå i stå indtil han blev sat af og Jon været i stå hele efteråret. Plus vi erstatter vores to farlige backs med målløse typer som Munks/Albert/Lund. Og stor udskiftning generelt. Plus Bundu ude af form. Nedturen virker logisk.

Jeg synes egentlig vi hele sidste sæson samlet spillede flottere teknisk fodbold end i bronze sæsonen.

Back