New posts

Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022

• Thread starter Thread starter 8000
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 150K
Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022
I vinterpausen skal vi have en ny højre back og et alternativ til Mortensen. Hvis det kan lykkes skal vi i en fart se at få sendt vores fejlkøb videre: Eskelinen, PO og Kurminowski. Desuden har vi for mange hb, som ikke har niveau.
Håber også, at Duncan, Brandhof, Anderson og Bundu snart er i spillemæssig form, for det får vi brug for, hvis vi skal i top 6.

I vinterpausen skal vi have en ny højre back og et alternativ til Mortensen. Hvis det kan lykkes skal vi i en fart se at få sendt vores fejlkøb videre: Eskelinen, PO og Kurminowski. Desuden har vi for mange hb, som ikke har niveau.
Håber også, at Duncan, Brandhof, Anderson og Bundu snart er i spillemæssig form, for det får vi brug for, hvis vi skal i top 6.
Tanken er god, men vi kommer aldrig af med Kurminowski. Det er måske også lige tidligt nok, for han er udelukkende blevet spillet forkert, så det er svært at sige om han er god nok. Men det er klart, at hvis vi skal fortsætte gummistøvle stilen, så skal vi nærmere se om ikke Jan Koller er klar på at genoptage karrieren.

Jeg synes faktisk at Kurminowski har været et forfriskende indslag de seneste gange han er blevet skiftet ind. Jo, han virker fejlcastet til DN-fodbold, men han er pågående og kan sætte en mand. Så længe vi ikke er færdige med at finde ud af, hvordan vores offensiv bedst fungerer, så skal Kurminowski ingen steder. Men lige nu ville jeg da hellere have Helenius i truppen, men jeg brokkede mig jo også, den dag vi solgte ham. Stor fejl af JN der, synes jeg.

Men lige nu ville jeg da hellere have Helenius i truppen, men jeg brokkede mig jo også, den dag vi solgte ham. Stor fejl af JN der, synes jeg.
Men "lige nu" har vi for første gang i årevis ikke en Patrick Mortensen som bare banker mål ind. Så mon ikke de to hører lidt sammen?
Er meget enig i øvrigt, men det var jo bare udfordringen, at Helenius ikke stod til at spille fast før PM blev skadet, eller fik stor formnedgang som nu.
Men det kunne han jo ikke rende rundt og vente på.

Ja I har alle 3 lidt ret med Kurmi, han skal spilles anderledes, skal have tid til at falde til og løfte sigt niveau - vi skal huske han kom fra lavere niveau og var meget billig 7,5 mio er ikke meget for en ung angriber, han er en udviklingsspiller ikke en start11 spiller fra dag1 - måske til forår og senest næste sommer. Men indtil skal vi have noget ud af ham som indhopper og når han kan vel næppe score mindre end PM.

Og til Stig, så er det faktisk et år siden han bombede løs for os, helt præcis har han ikke scoret meget siden ca runde 11 sidste år. Og siden foråret gået helt galt - er vi på 1200 målløse minutter. Selv udskældte folk som Junker og Mmaee har aldrig haft så lange tørkeperioder.

Helenius er dælme brandvarm lige nu, og lækkert at se hvor konsekvent han sparker ved første mål (og lidt held) og ikke mindst hvordan han ved det andet mål faktisk spurter fra sin mand, stærkt af en str 48. Men det går op og ned, og vi skal huske på Helenius ikke har været så målfarlig i superligaen som pt siden han tog til Aston Villa. Smed stats på ham for 1-2 uger siden. Og AA står også med superliga stats på 250 min - Helenius ligger på 215 i denne (og vel næsten ca 500 min generelt siden Villa) - så måske AA bare snart skal have en reel chance, fx ½ time mod eller mere. Måske start.

Har vi ikke lige fået belyst, at Helenius gerne ville være blevet i klubben? Nå, men det er jo også ligegyldigt nu.
Nej altså han ville gerne have fået chancen i AGF (og blevet hvis han fik det). Det er noget andet :D
Og ja ligegyldigt nu kan man sige, men relevant ift om vi skal have en ny mand ind. Kurminowski kan ikke erstatte PM ift den måde han skal spilles på, men hvad nytter det også at forsøge at erstatte PM, når man ikke gør PM god pt alligevel?

Skal vi så skifte over til at spille på en måde der passer Kurminowski? I dont know.. Lige nu er vi smerteligt påvirket af at have mistet 10-15 mål i 2021 da PM har scoringskrise (som jeg synes mestendels skyldes at kanterne ikke har været gode nok).

Skal vi så skifte over til at spille på en måde der passer Kurminowski? I dont know.. Lige nu er vi smerteligt påvirket af at have mistet 10-15 mål i 2021 da PM har scoringskrise (som jeg synes mestendels skyldes at kanterne ikke har været gode nok).
Svaret er umiddelbart ja, men som jeg svarede i en anden tråd, så kan jeg godt have mine betænkninger ved, om DN har redskaberne til at spille på en anden måde end lange bolde. Med Jon, Bundu, Grønbæk, Anderson og Kahl har vi teknisk stærke spillere nok til at holde mere på bolden og holde den på jorden så især Jon og Bundu kan få den i fødderne, og Kurminowski kan leve at ligge lige på kanten af offside. Men hvis vi fortsat bare skal losse bolden planløst frem, så kan vi lige så godt smide Tingager op foran i stedet for Kurminowski.

Last edited:
Helenius vil jo nok dukke op som gammel kærlighed vi over romantiser hen ad vejen, når han garner for Silkeborg. Hos mig selv inklusive, men så er det godt lige at få facts på bordet.

Det kan godt være vi kan bruge Helenuis på de evner han må have lige efter denne weekend (og fremover), men ikke før weekenden og ellers skal vi tilbage til før Aston Villa, ellers ville han aldrig blive start11 i AGF med stats på 300-500 min pr mål - det svarer til 7 mål på en sæson inkl. frispark som han også ofte tager.

Det er jo 8 år siden han var rigtig god! - I dag nogenlunde - og super sympatisk.

Se stats fremhævet med sort - ved at skimme indlæg igennem

(Skrevet september - før Helenius gik fra 1 til 3 mål denne sæson)

En næsten nekrolog over Helenius som ikke har været målfarlig siden han drog til Aston Villa

Man kan kun holde af Helenius som er en gennemført god fyr og som virkelig taler pænt om klubben - det var også hans sidste chance i en af de store top7 klubber aab-ob-agf med rammer og mange tilskuere (fcm, bif, fcn og fck de andre), så den gjorde nok ekstra ondt for Helle.

Ingen tvivl om at vi manglende at kunne sætte det tryk eller skifte PM, der ikke lavede mål i foråret. MJ var reelt stort set ikke spilleklar, mens AA måske kunne have gjort forskellen, men som Helle ingen chancer fik. Om vi så havde haft Vildsæk eller Uhre på bænken havde det ikke nyttet noget. PM og NP sætter David først af den dag de møder op med træben og stok ser det ud til. Og fair nok de er holdets rygrad og været gode.

Nu er stats ikke alt - men de kan dog indgå sammen med det man ser, fx hvor hårdt kæmper man, truer man i dybden, er man agressiv i presset, en god relationsspiller osv.

Helenius fik kun 807 minutter sin første sæson (25% spilletid og 3 mål - svarende til samme målsnit iøvrigt pr minut som AA har haft igennem al sin AGF tid. AA: 256 min og Helle: 269. AA arbejdere mere hårdt og mere truer i dybden, mens Helle har bedre teknik og bedre med ryggen mod mål.

I efteråret fik Helle kun sølle 188 minutter, så derfor gav det mening af sportschefen JN at lade en mand gå, som David måske kun ville bruge ca 100 minutter i foråret, når nu man havde AA og MJ.

I udviklingsperspektiv virkede det spændende at bytte NH med MJ, der kunne give noget andet nemlig fart og flere mål - og kunne bruges på kanten også. Sidenhen har vi fået Dawid istedet. I den perfekte verden havde vi bare haft råd til Helle også og haft 4 angribere. Men Helle er lønmæssigt nok betydeligt dyrere end AA, og formentlig også ift Dawid (dog ikke inkl. transfer-afskrivninger). Det er altid svært blæse og have mel i munden.

Og er Helenius nu en bomber i Silkeborg

1 mål i 387 min. AA laver vel også 1-2 mål på den tid. Dawid har også scoret 1 mål på samme antal minutter. Nå det er tyndt grundlag, men som sagt 3 mål i AGF på 925 min - også lidt dårligere end fx AAs snit.
Iøvrigt fik Helenius også en skade i 3 sidste kampe - og dermed væk ca 20% af tiden. En biting dog.

Altså i 1 div lavede han mange - 10 mål i 13 kampe superstærkt (dog inkl straffe og frispark), men også lavere niveau ... lidt som det Dawid kom fra og var lige så målfarlig. Mon ikke Dawid også kunne noget lignende hvis han som Helenius sparkede både straffe og frispark (det gav Højer en del mål). Men flot uanset.

Tager vi OB tiden var den helt gal for Helle med kun 7 mål på to sæsoner inkl. at han var frisparks-skytten (straffe har jeg trukket fra). Så ligger vi på et snit på 475 min pr mål = 6 mål hvis man spiller alle minutter og kampe på en sæson! Eller det halve af AA og ca samme niveau som Junker havde i Horsens i minut stats uden at sparke frispark...

Så skal vi helt tilbage til sæson 16-17 hvor han lavede en del mål - dog også en del her på straffe og frispark. Men selv i den sæson lå han på 305 min pr mål inkl. frispark. AA 256 min. Kasper Junker de to år i AGF hvor han aldrig kunne lave mål lå på 322.

I tiden lige efter Aston Villa fra 14-16 blev det til 5 mål inkl. frispark (ex straffe) i 2316 - et snit på 462 minutter. Junker 322...

Så sympatisk fyr med alle evnerne, ikke den hurtigste og mest aggressive i pres spillet. Men efter faderens død, depression og knæk i Aston Villa, blev han desværre aldrig den samme igen. Landsholdet som han også var udtaget til og hele verden lå ellers for fødderne af den store støvlestørrelse 48. Men ak. Håber han når at få nogle gode sidste år.

Svaret er umiddelbart ja, men som jeg svarede i en anden tråd, så kan jeg godt have mine betænkninger ved, om DN har redskaberne til at spille på en anden måde end lange bolde
Han viste da i hvert fald med Lyngby, at han kunne spille på en måde med Jeppe Kjær som fungerede. MEN, og det er et kæmpe men, det var med et underdog-hold, som kunne køre på omstillinger hele tiden. Det kan AGF ikke bare længere leve på alene. Den spillestil er blevet "lidt læst", og kræver at den krydres med andet oveni. Men BIF lavede jo masser af mål på omstilligner sidste år, og beviste at det kan række til et helt mesterskab. De havde mange andre elementer oveni, men deres omstillinger var af høj klasse, og Hedlund, Uhre og Lindstrøm havde en fart, som PO, Jon og PM jo bare IKKE har.

Så ja med Anderson, Grønbæk og Kurminowski har man farten i hvert fald.

Han viste da i hvert fald med Lyngby, at han kunne spille på en måde med Jeppe Kjær som fungerede. MEN, og det er et kæmpe men, det var med et underdog-hold, som kunne køre på omstillinger hele tiden. Det kan AGF ikke bare længere leve på alene. Den spillestil er blevet "lidt læst", og kræver at den krydres med andet oveni. Men BIF lavede jo masser af mål på omstilligner sidste år, og beviste at det kan række til et helt mesterskab. De havde mange andre elementer oveni, men deres omstillinger var af høj klasse, og Hedlund, Uhre og Lindstrøm havde en fart, som PO, Jon og PM jo bare IKKE har.

Så ja med Anderson, Grønbæk og Kurminowski har man farten i hvert fald.
Forskellen er bare at Niels Frederiksen kan finde ud af at spille den stil med hurtige og vævre angribere. Det tror jeg bare ikke DN kan. Omvendt tror jeg heller i Niels Frederiksen ville få succes hvis han skulle prøve at spille Davids tonserstil. Du ser heller ikke Tony Pulis anligge en Klopp spillestil.

Forskellen er bare at Niels Frederiksen kan finde ud af at spille den stil med hurtige og vævre angribere. Det tror jeg bare ikke DN kan. Omvendt tror jeg heller i Niels Frederiksen ville få succes hvis han skulle prøve at spille Davids tonserstil. Du ser heller ikke Tony Pulis anligge en Klopp spillestil.
Men altså min pointe var mere, at det er lettere for en træner at lykkes med Uhre, Lindstrøm og Hedlund.
Og altså tager man Lindstrøm ud af den ligning, så halter også BIF nu ift sidste års offensiv. BIFs største problem pt er netop at de ikke kan skabe chancer.

Men det kan da godt være du har ret i, at David som udgangspunkt ikke "kan finde ud af" at spille med en hurtig angriber.

Det gik vel meget godt i Lyngby?
Ja også da vi spillede med Junker på toppen - det var da kvikt og farligt. Synes bestemt også vi i perioder forrige og især i sidste sæson var stærke i kombinationsspillet især omkring Bror-Jon ... MA, Albert, Eric, Jon må kunne lave noget kvikt i den side og ind over mindten, hvor imod det mere skal sættes op til overlap eller kontra i Bundus side, men Bundu kan nu også modtage bolden og bare afdrible sine modstandere. Synes vi har så meget uforløst potentiale. Vi er mindst lige så gode teoretisk som sidste sæson. Det vi er gået ned på backen er vi løftet generelt især efter vi fik MA og Bundu ind, men også Yann og Eric.

Det gik vel meget godt i Lyngby?
Det var jeg selv inde på, og ja Jeppe Kjær-tiden var fint. Finten er at det var med et hold i underdog--rollen.
Kan vi det i AGF igen? Det gik i 19/20. Så "læste flere hold os" i medaljespillet, hvor vi vandt over de hold der fortsatte med at spille naivt mod vores styrker (4x FCM/FCK), mens AaB, FCN og BIF alle tog point fra os.

Så måske det hedder at det er svært at spille med en hurtig angriber med et større hold? (ikke at jeg nødvendigvis tror det er sådan det er)

Det var jeg selv inde på, og ja Jeppe Kjær-tiden var fint. Finten er at det var med et hold i underdog--rollen.
Kan vi det i AGF igen? Det gik i 19/20. Så "læste flere hold os" i medaljespillet, hvor vi vandt over de hold der fortsatte med at spille naivt mod vores styrker (4x FCM/FCK), mens AaB, FCN og BIF alle tog point fra os.

Så måske det hedder at det er svært at spille med en hurtig angriber med et større hold? (ikke at jeg nødvendigvis tror det er sådan det er)
Ja det er naturligvis lettere at spille kontra i underdog rolle, men fcm klarer jo at vinde kampe som tophold nu uden at have bolden mest.

Vi skal kunne magte at være favoritter i mange kampe og sætte bund og midterholdene plads i 2 af 3 kampe.

Da Mabil havde Onuachu i feltet gik det fint med at finde ham, og han lavede 14 mål og 15 assist i de 2 sæsoner 18/19 og 19/20.
Nu spiller de med en helt anden type offensiv, og Mabil er røget ud. Hvis man kan få ham til 5-7 mio synes jeg vi skal slå til.

Han har udløb til sommer, og er 25.
EDIT: Største udfordring er forskerordningen som han jo nok er under, som max er i 7 år og han har været i DK i 6 år til sommer.
Så et skifte til vinter giver ham 1,5 år mere med gode skatteforhold.

Jeg er ikke enig, Stig. Mabil har tidligere været et stærkt kort for FCM, men jeg synes, at han er faldet meget i niveau de sidste to-tre år. Der er en grund til, at han er faldet ned gennem rækkerne derude. Vi kender ikke årsagen, men med mindre trænerstaben ser en vej til at forbedre hans udvikling, så skal vi vel hellere have spillere, der bevæger sig fremad eller spillere, der her på sitet kaldes de sikre kort.

Jeg er ikke enig, Stig. Mabil har tidligere været et stærkt kort for FCM, men jeg synes, at han er faldet meget i niveau de sidste to-tre år. Der er en grund til, at han er faldet ned gennem rækkerne derude. Vi kender ikke årsagen, men med mindre trænerstaben ser en vej til at forbedre hans udvikling, så skal vi vel hellere have spillere, der bevæger sig fremad eller spillere, der her på sitet kaldes de sikre kort.
Jeg giver jo et bud på "årsagen", hvor han muligvis fungerede bedre i deres tidligere system.
Jeg synes jo heller ikke PM fungerer ligeså godt uden to hurtige kanter end med. Omvendt kan nogle kanter vel også fungere bedre i systemer med bestemte angriber-typer og systemer?

Men jeg er da helt enig i at han er faldet i niveau. Men altså kan man få ham billigt, så er jeg ikke i tvivl om, at han ville være bedre for os end eksempelvis Links har været det, og måske nogensinde bliver.

Jeg giver jo et bud på "årsagen", hvor han muligvis fungerede bedre i deres tidligere system.
Jeg synes jo heller ikke PM fungerer ligeså godt uden to hurtige kanter end med.
OK - så desværre først din pointe ved anden gennemlæsning. Sorry. Mabil var god til at servicere en virkelig god forward og der er garanteret nogle relationer, der er røget, da Onuachu skiftede. Men kan Mabil virkelig forsvinde så meget ud, fordi de skifter 9ér?

Back