New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 362K
Talentarbejdet i AGF
Jeg vil nødigt male fanden på væggen. Men jeg hører ikke synderligt positive tanker omkring det, der foregår i vores u-afdeling pt.

Det er evident, at vores u-trænere forsvinder hurtigere end dug for solen. Hvorfor sker det? Det er noget man taler om.

Vi nedgraderede vores licens graduering ved DBU for et års tid siden. Hvilket blev solgt som et bevidst valg. Reelt set handlede det om vi ikke kunne/kan tiltrække dygtige nok trænere.

Som jeg hører det, er ressourcer ikke noget problem. Men trænere, allerede fra u-12, handler under alt for rigide tanker, og har ingen autonomi.

Alt kommer oppe fra, og folk, der burde vide bedre, siger ikke fra. Der er en række ledere i vor u-afdeling, der måske nok er fagligt kompetente, men som ikke evner at råbe op internt. Og folk omkring u17/19, der har alt for meget at skulle have sagt.
Det koster på rekrutteringen længere nede i systemet.

Tilmed er klubsamarbejdet på vej i den forkerte retning. Der er stor frustration over hvordan det foregår i flere af de større århusianske foreninger.
Jeg kender ikke noget til trænerdelen. Men jeg hører stor tilfredshed med klubsamarbejdet og ikke den store frustration, du beskriver.

Hvad går den kritik på?
Uden at blive al for specifik. At AGF opfører sig, lidt for meget, som de gjorde tidligere, og var lidt for almægtige i sin omgang med resten af byens klubber. Noget man ellers var kommet væk fra. Hvis den opfattelse breder sig igen, vil det være temmeligt svært at samle klubberne op igen. AGF har brugt, snart sagt, 15-20 år på at ændre det.
Det vil blive dyrt, hvis den opfattelse breder sig.
Men fint, hvis du hører andet. Så er jeg mere rolig - jeg har ikke noget ben i hele byen.

• Like
Reactions: mph
Uden at blive al for specifik. At AGF opfører sig, lidt for meget, som de gjorde tidligere, og var lidt for almægtige i sin omgang med resten af byens klubber. Noget man ellers var kommet væk fra. Hvis den opfattelse breder sig igen, vil det være temmeligt svært at samle klubberne op igen. AGF har brugt, snart sagt, 15-20 år på at ændre det.
Det vil blive dyrt, hvis den opfattelse breder sig.
Men fint, hvis du hører andet. Så er jeg mere rolig - jeg har ikke noget ben i hele byen.
Hvad er det mere præcist, at AGF gør i VRI, som falder sidstnævnte for brystet?

Der bliver truffet nogle barske beslutninger omkring det midlertidige stadion, der kan skabe nogle krusninger i samarbejdet, men jeg ved ikke om der er andet i VRI/AGF samarbejdet der giver ballade?

Det øvrige lyder lidt som 5 år gamle nyheder, jeg synes det lader til at der er kommet mere ro på nu, med de samme trænere i hvert fald i U17 og U19, siden Niki Ziemling kom til. Det viser de nuværende resultater også, de ældste U-hold ligger i toppen nu, hvor de tidligere lå i den helt tunge ende.

Så jeg kan ikke genkende kritikken i en 2023 kontekst.

Der bliver truffet nogle barske beslutninger omkring det midlertidige stadion, der kan skabe nogle krusninger i samarbejdet, men jeg ved ikke om der er andet i VRI/AGF samarbejdet der giver ballade?

Det øvrige lyder lidt som 5 år gamle nyheder, jeg synes det lader til at der er kommet mere ro på nu, med de samme trænere i hvert fald i U17 og U19, siden Niki Ziemling kom til. Det viser de nuværende resultater også, de ældste U-hold ligger i toppen nu, hvor de tidligere lå i den helt tunge ende.

Så jeg kan ikke genkende kritikken i en 2023 kontekst.
VRI har intet med det midlertidige stadion at gøre.

Uden at du ved det, pointerer du lidt problemet. AGF har ekstremt fokus på at optimere de øverste elitehold. Hvilket koster i fødekæden - og på lang sigt. Sådan får jeg det ihvertfald fortalt.

@ Enrico

Du kører frem med meget "jeg har hørt"
Det har vi vel alle...
Altså hørt rygter
Hvorfor skulle vi tro mere på dig, end på alle mulige andre?
Ret sikker på, at jeg ikke kører med noget. Min cykel er i vinterdok. Du behøver ikke tro mig.? Det har jeg ikke bedt dig om. Du er velkommen til at filtrere, hvad du synes, og tænker er relevant. Ligesom vi andre gør. Take it or leave it.

Derudover, er du da velkommen til at afskrive min profil som værende utroværdig

Præcist? Der er intet, der er faldet nogen for brystet. Blot betragtninger, og hovedrysten. Ikke specifikt fra VRI. Men meget unge spillere i Århus tages for givet, og droppes hurtigt igen..
Hvad er det mere konkret for nogle betragtninger, og hvilke eksempler kan du komme med, der foranlediger hovedrysten?

Kan du fortælle lidt nærmere om det med, at de unge spillere føler sig taget for givet og bliver droppet igen? Det vil være interessant, hvis du kan uddybe det.

Jeg vil nødigt male fanden på væggen. Men jeg hører ikke synderligt positive tanker omkring det, der foregår i vores u-afdeling pt.

Det er evident, at vores u-trænere forsvinder hurtigere end dug for solen. Hvorfor sker det? Det er noget man taler om.

Vi nedgraderede vores licens graduering ved DBU for et års tid siden. Hvilket blev solgt som et bevidst valg. Reelt set handlede det om vi ikke kunne/kan tiltrække dygtige nok trænere.

Som jeg hører det, er ressourcer ikke noget problem. Men trænere, allerede fra u-12, handler under alt for rigide tanker, og har ingen autonomi.

Alt kommer oppe fra, og folk, der burde vide bedre, siger ikke fra. Der er en række ledere i vor u-afdeling, der måske nok er fagligt kompetente, men som ikke evner at råbe op internt. Og folk omkring u17/19, der har alt for meget at skulle have sagt.
Det koster på rekrutteringen længere nede i systemet.

Tilmed er klubsamarbejdet på vej i den forkerte retning. Der er stor frustration over hvordan det foregår i flere af de større århusianske foreninger.
Tak for at dele din viden, @Enrico. Jeg tror, grunden til at dit indlæg møder en del modstand er, at de her problemer er en kæmpe mavepuster for alle, og at de strider mod alt det, vi ellers har hørt de sidste år. Hvis det står så slemt til, som du beskriver, så er det potentielt en bombe under klubbens fremtid. Er kulturen så alligevel ikke forandret, og er vi stadig vores egen største fjende pga. vores eget selvbillede og syn på omverdenen? Det er uundgåeligt, at det skaber noget mistro eller i hvert fald noget frygt for, hvad der er op og ned. Fordi vi kommer fra 20 års dårligdom skabt af præcis den her slags problemer.

Men uden at ville så tvivl om din indsigt eller de ting, som du har hørt og oplevet, så er der (heldigvis) også en mulighed for, at du både kan have hørt og oplevet de her ting, OG at det ikke behøver at være et større problem for klubben. For i et kæmpe klubsamarbejde og i en klub med mange ledere og trænere på forskellige niveauer, så vil der uundgåeligt være nogen, der ikke er enige i forskellige valg, eller ikke er tilfredse med deres rolle på et givet tidspunkt. Bliver ens søn sorteret fra, fordi andre spillere er mere lovende, bliver en strategi for hele klubben valgt over udstrakt autonomi for en bestemt træner eller noget helt tredje, så vækker det skuffelser, vrede, modstand osv. Og den slags bliver hurtigt fortalt videre, og så kan en debattør herinde jo nemt høre én version af en episode uden at høre den fulde historie. Jeg kan af gode grunde ikke vide, om det kan være tilfældet for dig, men de brydninger vil jo opstå igen og igen. Og de kan ikke undgås.

For nylig var der der en herinde, der refererede til en nyhed (fra interviewet med Jesper Ørskov) om, at de ældste ungdomshold nu skal spille i samme formation som superligaholdet, og han studsede over, hvorfor det først var nu, at man gik den vej. Altså at det er en positiv ting, at man prøver den tilgang af. Men hvad med de trænere på de hold, som skal udføre den strategi? Hvad hvis de ikke er enige? Hvilken fortælling hører man så, hvis man er ven med en bekendt til den utilfredse træner? Og hvad hvis det samtidig viser sig at være en stor succes? Hvad vil så være op og ned på den episode?

Jeg ville ønske, jeg kendte den fulde historie i de her problemer, du rejser. Og jeg krydser mine fingre krampagtigt for, at både talentudviklingen og klubsamarbejdet er i bedre hænder, end du giver udtryk for.

Men uden at ville så tvivl om din indsigt eller de ting, som du har hørt og oplevet, så er der (heldigvis) også en mulighed for, at du både kan have hørt og oplevet de her ting, OG at det ikke behøver at være et større problem for klubben. For i et kæmpe klubsamarbejde og i en klub med mange ledere og trænere på forskellige niveauer, så vil der uundgåeligt være nogen, der ikke er enige i forskellige valg, eller ikke er tilfredse med deres rolle på et givet tidspunkt. Bliver ens søn sorteret fra, fordi andre spillere er mere lovende, bliver en strategi for hele klubben valgt over udstrakt autonomi for en bestemt træner eller noget helt tredje, så vækker det skuffelser, vrede, modstand osv. Og den slags bliver hurtigt fortalt videre, og så kan en debattør herinde jo nemt høre én version af en episode uden at høre den fulde historie. Jeg kan af gode grunde ikke vide, om det kan være tilfældet for dig, men de brydninger vil jo opstå igen og igen. Og de kan ikke undgås.
Jeg tror mere det er derfor det møder den modstand.

@Enrico du siger jo at du har hørt at... og konkluderer derefter en hel masse. Det bliver, hvis jeg må se det lidt muligvis provokerende, læserbrev-i-Stiften-agtigt hvis vi ikke får at vide hvem der fortæller det og hvorfor du har en viden om hvordan det forholder sig generelt. Det kan jo være en meget interessant og relevant debat og det er jo heller ikke sådan at jeg tror du bare finder på det, men hvis lige nu lyder det for mig mest som von hörensagen eller lidt anekdotisk og så er det svært at forholde sig til. Taler du med lederne i en hel masse klubber eller har det fra en der gør?

Det er nemt at forestille sig at der opstår nogle gnidninger hvis AGF vil influere tingene på en måde som ikke er det man kan og vil eller er vant til i en klub. Der er sikkert også noget konkurrence imellem de små klubber, måske noget misundelse imellem dem og ambitioner der ikke bliver indfriet og der er forældre der reagerer meget forskelligt når det ikke går helt som de havde håbet for deres lille purk, osv. AGF er selvfølgelig nød til at være meget opmærksomme på de dynamikker der er og hvordan tingene opfattes i klubberne og sørge for at de også føler de får noget tilbage. Det er nu også min opfattelse, men det er sikkert også svært at gøre alle tilfredse i et standardiseret system og der er givetvis også ting der skal forbedres.

Jeg glæder mig MEGET til at se de første frugter af Steen Nedergaard og co. arbejde før og efter akademiet. Fede år vi står til at gå ind i.

Denne er lagt op for få dage siden, og viser lidt fra fokus på U9-U15.
En af dem Nedergaard havde med fra FCN mener jeg (ret mig endelig).
Fra brugeren Ole Salling andetsteds.

View attachment 2768
Det er en super opløftende update 🙌 Virkelig fedt at der lader til at være dygtige folk på strategisk vigtige positioner i klubben.

Jeg glæder mig MEGET til at se de første frugter af Steen Nedergaard og co. arbejde før og efter akademiet. Fede år vi står til at gå ind i.

Denne er lagt op for få dage siden, og viser lidt fra fokus på U9-U15.
En af dem Nedergaard havde med fra FCN mener jeg (ret mig endelig).
Fra brugeren Ole Salling andetsteds.

View attachment 2768
At René Klok endvidere fornægter anvendelse af den bastardstavemåde, som visse politikere har befængt byens navn med, overbeviser mig endegyldigt om det fornuftige i at ansatte manden.

At René Klok endvidere fornægter anvendelse af den bastardstavemåde, som visse politikere har befængt byens navn med, overbeviser mig endegyldigt om det fornuftige i at ansatte manden.
Haha ja, jeg skriver også Århus i trods. Hvis tiden absolut skal skrues tilbage før Å og være udenlandsk keybord-venlig må man tage konsekvensen og omdøbe byen til Aros.

A pro pos talentarbejdet var der en podcast med Backman og Zimling som vist ikke blev delt, hvor de fortæller lidt om deres arbejde med U17 og U19 og at få spillerne op på førsteholdet.

Haha ja, jeg skriver også Århus i trods. Hvis tiden absolut skal skrues tilbage før Å og være udenlandsk keybord-venlig må man tage konsekvensen og omdøbe byen til Aros.

A pro pos talentarbejdet var der en podcast med Backman og Zimling som vist ikke blev delt, hvor de fortæller lidt om deres arbejde med U17 og U19 og at få spillerne op på førsteholdet.

Århus staves stadigvæk officielt med Å. Wammen fik så bare dispensation til at bruge to aa'er for skaffe mere international opmærksomhed om Århus. Hvorefter de byggede Århus Ø.

Og det er altsammen meget fint. Men kan vi ikke love hinanden, at man IKKE vil udskamme eller påpege dit og dat over for folk herinde, som af vane skriver Aarhus eller Århus. Lad nu bare folk skrive det de er vant til. Nogle er vant til Aarhus fra arbejdspladser mm. Det ooorker jeg ikke bruge mange tegn på at påpege, hvorfor et frirum som herinde skal kunne rumme det, uanset hvad man måtte mene om det ude i det virkelige liv :D

Så længe vi hedder A-GF, så går det nok :D
Og det må man jo ikke glemme - netop at klubben ved stiftelse hed Aarhus med Aa. Dermed kan det i min lille personlige bog aldrig blive forkert at skrive Aarhus :D
Og selskabet der ejer AGF hedder jo altså også Aarhus-Elite :D Så man bruger jo egentlig bare det AGF selv bruger når man bruger "Aarhus".

Og det er altsammen meget fint. Men kan vi ikke love hinanden, at man IKKE vil udskamme eller påpege dit og dat over for folk herinde, som af vane skriver Aarhus eller Århus. Lad nu bare folk skrive det de er vant til. Nogle er vant til Aarhus fra arbejdspladser mm. Det ooorker jeg ikke bruge mange tegn på at påpege, hvorfor et frirum som herinde skal kunne rumme det, uanset hvad man måtte mene om det ude i det virkelige liv :D

Så længe vi hedder A-GF, så går det nok :D
Og det må man jo ikke glemme - netop at klubben ved stiftelse hed Aarhus med Aa. Dermed kan det i min lille personlige bog aldrig blive forkert at skrive Aarhus :D
Det var blot et forsøg på at være morsom ved at rose vores nye medarbejder for at stave Århus med Å. Jeg har absolut ikke til hensigt at latterliggøre eller kritisere andre for deres måde at stave Århus på og nærer intet ønske om at være sprogrevser i dette forum.

Jeg er ked af, at det tilsyneladende fremstår sådan og beklager helt oprigtigt. Det er altid afsenderens skyld, hvis et budskab bliver misforstået, så den tager jeg på min kappe.

Back