New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 362K
Talentarbejdet i AGF
Jeg håber virkelig også at man får sikret ham så længe som muligt. Uden at kende for meget til ham, så lyder det til at han har nogle spidskompetencer og stort potentiale. Det er dog lidt voldsomt så meget medieomtale han allerede har fået. 14 år gammel. Det kræver sgu lidt ekstra af forældrene kan jeg forestille mig
Ja - det må være en kæmpe opgave at håndtere som forældre og mærkeligt at stå i. Forhåbentlig har de begge ben plantet solidt i jorden og får truffet den rigtige beslutning for (med) ham.

Ved ikke lige hvad jeg ville sige, hvis mit barn på 15 ønskede at flytte til Holland/Tyskland for at forfølge sådan en drøm. Tvivler på jeg syntes det er en god ide, selvom det selvfølgelig er tillokkende. Heldigvis har vi set at talenter kan udfoldes i AGF og DK generelt - det behøver ikke være lykken, at komme til udlandet så ung.

Ja - det må være en kæmpe opgave at håndtere som forældre og mærkeligt at stå i. Forhåbentlig har de begge ben plantet solidt i jorden og får truffet den rigtige beslutning for (med) ham.

Ved ikke lige hvad jeg ville sige, hvis mit barn på 15 ønskede at flytte til Holland/Tyskland for at forfølge sådan en drøm. Tvivler på jeg syntes det er en god ide, selvom det selvfølgelig er tillokkende. Heldigvis har vi set at talenter kan udfoldes i AGF og DK generelt - det behøver ikke være lykken, at komme til udlandet så ung.
Det er i den grad et dilemma. I den alder burde det efter min overbevisning være én års baseret kontrakter, som tidligst kan forlænges 1-2 måneder før udløb. Så kan det bedre sammenlignes med et efterskoleophold, og de unge bliver ikke stavnsbundet til noget.

Som det er i dag mener jeg ikke klubber kan skrive længere aftaler end 3 år på spillere under 18. Det synes jeg faktisk er for længe

Det er i den grad et dilemma. I den alder burde det efter min overbevisning være én års baseret kontrakter, som tidligst kan forlænges 1-2 måneder før udløb. Så kan det bedre sammenlignes med et efterskoleophold, og de unge bliver ikke stavnsbundet til noget.

Som det er i dag mener jeg ikke klubber kan skrive længere aftaler end 3 år på spillere under 18. Det synes jeg faktisk er for længe
Som jeg forstår reglerne:

- Man kan skrive kontrakt med spillere fyldt 15 år allerede bosat i eget land (eller i grænseområder nabolandet, fx Roony fra Malmø til FCK)
- Når spilleren er 16 år, kan de skifte til EU/EØS land
- Kontraktlængde kan maksimalt være 3 år for spillere under 18 år

Det betyder, at en første ungdomskontrakt automatisk vil være udløbet omkring der, hvor spilleren skal til at spille a-fodbold ved 18-19 års alderen.

Og så er der alle undtagelserne
1702038140676.png

Et eller andet sted er det i sig selv grotesk, at man er nødt til at lave sådan et skema med undtagelser og regler for disse samt hele reglementet om unge spillere i det hele taget. Man kunne jo også bare opføre sig ordentligt i fodbold. Det er bimlende naivt, det ved jeg godt. Men det udstiller sgu lidt, hvor syg en verden fodbold er blevet. Og nogle klubber er så så skamløse, at de hellere end gerne prøver grænserne af og flytter dem. Jeg kigger på jer, FCM.... 🤮

Et eller andet sted er det i sig selv grotesk, at man er nødt til at lave sådan et skema med undtagelser og regler for disse samt hele reglementet om unge spillere i det hele taget. Man kunne jo også bare opføre sig ordentligt i fodbold. Det er bimlende naivt, det ved jeg godt. Men det udstiller sgu lidt, hvor syg en verden fodbold er blevet. Og nogle klubber er så så skamløse, at de hellere end gerne prøver grænserne af og flytter dem. Jeg kigger på jer, FCM.... 🤮
Det er desværre ikke kun i fodbold, verden er i stykker. :(
Jeg tænker at opfindelsen af pengesystemet var begyndelsen på enden...jeg er ikke kristen, men dén der med, at grådighed er en dødssynd, dén giver altså mening for mig.

Tænker det kommer voldsomt meget an på det enkelte barn. Min datter er 15 og sgu mange af de jævnaldrende, som vil være aldeles fortabte alene i udlandet (hende selv inklusive), men der er da også enkelte som virker noget mere robuste og selvstændige. Men det må godt nok være noget af et dilemma som forælder. Man ved jo aldrig det er den eneste chance for at "leve drømmen" som de får.

Tænker det kommer voldsomt meget an på det enkelte barn. Min datter er 15 og sgu mange af de jævnaldrende, som vil være aldeles fortabte alene i udlandet (hende selv inklusive), men der er da også enkelte som virker noget mere robuste og selvstændige. Men det må godt nok være noget af et dilemma som forælder. Man ved jo aldrig det er den eneste chance for at "leve drømmen" som de får.
Det er rigtigt - det kan være den ene chance de får.

Jeg tænker dog umiddelbart at så gode er pengene heller ikke for en spiller under 18 år men det kan være jeg tager fejl. Umiddelbart ville jeg hellere fokusere "på det hele menneske" og hvad der er godt at få med i rygsækken på den lange bane. Det kan selvfølgelig godt være et udlandsophold som proff men det kan også være det var bedre at blive hjemme.
Rigtig meget kommer nok an på personen og som du skriver, så er der kæmpe forskel i den alder. Jeg tror dog det er vigtigt at huske de har et helt og (forhåbentligt) langt liv foran sig.

Det er rigtigt - det kan være den ene chance de får.

Jeg tænker dog umiddelbart at så gode er pengene heller ikke for en spiller under 18 år men det kan være jeg tager fejl. Umiddelbart ville jeg hellere fokusere "på det hele menneske" og hvad der er godt at få med i rygsækken på den lange bane. Det kan selvfølgelig godt være et udlandsophold som proff men det kan også være det var bedre at blive hjemme.
Rigtig meget kommer nok an på personen og som du skriver, så er der kæmpe forskel i den alder. Jeg tror dog det er vigtigt at huske de har et helt og (forhåbentligt) langt liv foran sig.
De kan måske ikke blive økonomisk uafhængige for livet. Men en løn i mio.-klassen er i hvert fald ikke utænkeligt for de største talenter. Ud fra hvad jeg har hørt får Rooni i FCK over to mio. om året (muligvis er det endda fire mio.) på baggrund af den kontrakt han blev hentet til klubben på. Så selv hvis du vender snuden hjem efter et par år uden succes, så er der da til udbetalingen på en lækker lejlighed...

Jeg tror at bedre faciliteter og dernæst bedre spillere og bedre resultater også internationalt på u-holdene kan hjælpe med at holde på spillerne. De bestemmer selv og det er meget individuelt, men jeg tror der er mange der har bedst af at blive og udvikle sig uden at have fokus på at klare sig alene i udlandet. De kan altid rejse ud lidt senere. Det er nok nemmere at træffe den afgørelse hvis det er en federe oplevelse og udviklingsmulighederne er bedre i AGF. Når først de store penge kommer på bordet er der mange både spillere og forældre der ikke ser så meget andet, men AGF vil også kunne betale lidt mere efterhånden og mange forældre vil nok også stadig se lidt langsigtet på det.

De kan måske ikke blive økonomisk uafhængige for livet. Men en løn i mio.-klassen er i hvert fald ikke utænkeligt for de største talenter. Ud fra hvad jeg har hørt får Rooni i FCK over to mio. om året (muligvis er det endda fire mio.) på baggrund af den kontrakt han blev hentet til klubben på. Så selv hvis du vender snuden hjem efter et par år uden succes, så er der da til udbetalingen på en lækker lejlighed...
Puha.... ja jeg må nok genoverveje de økonomiske muligheder der er for unge mennesker.

Så kan en 3-årig kontrakt pludselig blive spændende og gøre ting senere i livet meget lettere.

Et eller andet sted er det i sig selv grotesk, at man er nødt til at lave sådan et skema med undtagelser og regler for disse samt hele reglementet om unge spillere i det hele taget. Man kunne jo også bare opføre sig ordentligt i fodbold.

Det er også derfor, jeg har det svært med overhovedet at linke artikler omkring en dreng på 14 år. Det er med til at hype ham og i den perfekte verden, bør kun dem som virkelig følger drengefodbold i AGF kende til ham men vi lever ikke i den perfekte verden. Mange af os kender til ham, fordi medierne fatter interesse for ham, han selv turnerer rundt til store europæiske klubber og lur mig om ikke FCN, FCM, FCK og andre står klar med en lukrativ kontrakt, den dag han fylder 15 år.

Jeg håber inderligt, forældrene ved, hvad de gør og der sidder et godt hoved på drengen. Arrieta skræmmer mig stadig og der er mange, mange andre eksempler.

I virkeligheden har UEFA reglerne omkring “Egen avl”, den modsatte effekt end det der var hensigten. I dag kan man tilmelde flere spilelre til UEFA turneringer, hvis spillerne er af egen avl, og det betyder at de skal have spillet 3 antal år i klubben inden de fylder 21 år. Derfor vil klubberne have yngre og yngre spillere fra alle afkroge. Først når “egen avl” betyder udviklet i en radius af 100 km, fra klubben fra 10 års alderen, vil det (måske) ændre sig.

Så det er i høj grad også UEFA der bidrager til rovdriften.

I virkeligheden har UEFA reglerne omkring “Egen avl”, den modsatte effekt end det der var hensigten. I dag kan man tilmelde flere spilelre til UEFA turneringer, hvis spillerne er af egen avl, og det betyder at de skal have spillet 3 antal år i klubben inden de fylder 21 år. Derfor vil klubberne have yngre og yngre spillere fra alle afkroge. Først når “egen avl” betyder udviklet i en radius af 100 km, fra klubben fra 10 års alderen, vil det (måske) ændre sig.

Så det er i høj grad også UEFA der bidrager til rovdriften.
Det er jeg enig i. Det er imø virkelig ikke en god ide at hverken unge drenge eller piger og deres forældre skal stilles i sådanne svære valg og situationer. Hvem vil på den ene side ikke gerne tillade at ens afkom får mulighed for at prøve drømme af og på den anden side ikke gerne lade det foregå i et tempo, hvor der ikke er for store risici og faldgruber.

Så jeg synes endda, at 100 km er at strække den for langt: Hvor langt er der til Grenå fra Aarhus?
Det virker for mig som en rimelig afstand i forhold til at give et barn på op til 15 -17 år gode muligheder for at prøve sit talent af.
Hvis det er der, talentet, så er de der også dér efter og så er både den unge og forældrene bedre funderede til eventyr.

Men jeg er nok osse bare gammeldags og ser slet ikke mulighederne …

Jeg kommer til at tænke på Tom Christensen, det er mange mange år siden
Men Jeg busker også at hans talent blev hypet efter datidens forhold.
Det er sgd nok præmissen for de unge talenter.
Der krydses fingre 🤞🏻
Hvis han skal videre foretrækker jeg udlandet fremfor fusionsklubberne
Tom C var jo et meget stort talent og for ham gik det galt med alle skaderne. Som en sidenote har det ramt mange af vores talenter og man kan spekulere på om ikke nogle af dem havde klaret sig bedre hvis faciliteterne havde været bedre, men ift hypen var problemet omkring Tom C nok at vi var en del der nærmest håbede at han alene kunne hive klubben ud af elendigheden. Men hvis det kun er hype og fokus der er problemet, kan man jo så argumentere for at det er bedre at spillerne kom et sted hen hvor de kun er en af mange.

Reelt forsvinder hypen selvfølgelig næppe, men der er også et stort pres ved pludselig at tjene rigtig mange penge. Pludselig er der helt konkret millioner på spil i dagligdagen og heller ikke alle forældre kan håndtere den del. For nogle er det måske lidt nemmere hvis det foregår der hvor de har været gennem flere år og der er trænere der kender spiller og forældre.

Selvfølgelig vil det være problematisk for klubben hvis en spiller man ønsker at beholde bare tager til en anden dansk klub. Det bør der ikke være alvorlige grunde til når faciliteterne efterhånden kommer op på topniveau, selvom der er klubber med flere penge der sidder klar som sultne gribbe.

A pro pos er jeg enig i at en korrupt emir der ejer PSG grundlæggende ikke er den bedste til at belære andre om noget som helst og det de slår ned på bliver sikkert ikke de ting der gavner de største klubber. Det er problematisk at reglerne om home-grown spillere betyder at klubberne bare i endnu højere grad skal støvsuge markedet for talenter. Men det ændrer selvfølgelig ikke på at de bør sætte en stopper for at man omgår udlejningsreglerne som da i hvert fald som udgangspunkt er en god begrænsning i hele klubkonglomeratproblematikken.

Jeg vil nødigt male fanden på væggen. Men jeg hører ikke synderligt positive tanker omkring det, der foregår i vores u-afdeling pt.

Det er evident, at vores u-trænere forsvinder hurtigere end dug for solen. Hvorfor sker det? Det er noget man taler om.

Vi nedgraderede vores licens graduering ved DBU for et års tid siden. Hvilket blev solgt som et bevidst valg. Reelt set handlede det om vi ikke kunne/kan tiltrække dygtige nok trænere.

Som jeg hører det, er ressourcer ikke noget problem. Men trænere, allerede fra u-12, handler under alt for rigide tanker, og har ingen autonomi.

Alt kommer oppe fra, og folk, der burde vide bedre, siger ikke fra. Der er en række ledere i vor u-afdeling, der måske nok er fagligt kompetente, men som ikke evner at råbe op internt. Og folk omkring u17/19, der har alt for meget at skulle have sagt.
Det koster på rekrutteringen længere nede i systemet.

Tilmed er klubsamarbejdet på vej i den forkerte retning. Der er stor frustration over hvordan det foregår i flere af de større århusianske foreninger.

Jeg vil nødigt male fanden på væggen. Men jeg hører ikke synderligt positive tanker omkring det, der foregår i vores u-afdeling pt.

Det er evident, at vores u-trænere forsvinder hurtigere end dug for solen. Hvorfor sker det? Det er noget man taler om.

Vi nedgraderede vores licens graduering ved DBU for et års tid siden. Hvilket blev solgt som et bevidst valg. Reelt set handlede det om vi ikke kunne/kan tiltrække dygtige nok trænere.

Som jeg hører det, er ressourcer ikke noget problem. Men trænere, allerede fra u-12, handler under alt for rigide tanker, og har ingen autonomi.

Alt kommer oppe fra, og folk, der burde vide bedre, siger ikke fra. Der er en række ledere i vor u-afdeling, der måske nok er fagligt kompetente, men som ikke evner at råbe op internt. Og folk omkring u17/19, der har alt for meget at skulle have sagt.
Det koster på rekrutteringen længere nede i systemet.

Tilmed er klubsamarbejdet på vej i den forkerte retning. Der er stor frustration over hvordan det foregår i flere af de større århusianske foreninger.
Dybt skræmmende og bekymrende læsning. Har intet at ha det i, men tror det du skriver desværre er rigtigt. Personligt har jeg studset meget over hvor kort tid en del har været ansat " før de skal videre "....

Back