Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 240K
Spændende hvem der så skal tage over. Afløser afsløres primo december. Jeg håber personligt på at det bliver Claus Troelsen, som pt. er talentchef i ACH. Han har gjort et rigtig godt stykke arbejde dernede.

Jeg bryder mig meget lidt om timingen. Lige præcis når PC skal erstattes giver det færre muligheder for at kunne sige: "hvis det bliver en udlænding der har mindre styr på det danske talentmarked, så har vi i det mindste en god talentchef der har været her længe og kender gamet i DK etc"..

Men vi kan i det mindste finde en ny talentchef som har styr på det danske marked, og så må han lære vores talenter at kende gennem dagligdagen. Og læste et sted at afløseren var lige på trapperne.

Kim Robin Graahede har begået en interessant artikel omkring ungdomsspillere

Over de seneste 6 år, har vi skåret 2 år af gennemsnitsalderen på startelleveren.
Klubberne tør spille flere unge, da de har set det kan lade sig gøre (Morten Karlsen omkring FCN hvor han var ungdomschef frem til 2018).
Fcn matcher spillerne benhårdt opad - dvs. U17 og U15 kan spille sig på U19 hvis de har indstillingen og talentet (konkurrence er godt).

Et godt interview med den nye talentchef, om hvordan hans job er og hvad han har arbejdet med.
Som jeg skrev håbede jeg lidt han havde fået et indblik i hvordan de gør tingene i Holland så det er meget positivt han nævner det specifikt. Det er klart man kan lære en del af Ajax. Der er i det hele taget en del kvalifikationer fra agentverdenen der virker meget brugbare her. I Mediano sagde JN vist også at vi skulle være de bedste på det her område, ikke så meget fordi det det hele skal hvile på, men fordi forudsætningerne er til det. Den indstilling kan jeg meget godt lide.

Så vidt jeg kan læse mig frem til, har Magnus Anbo og Mads Bager begge kontraktudløb til sommer. For Anbos vedkommende gælder nok, at han bør søge ud at få noget fast spilletid et andet sted, selvom jeg gerne så os beholde ham. Det virker dog til, at han er bagerst i køen på alle potentielle positioner: Højreback bag Diks, Munksgaard og måske Lassen og på midtbanen er der også en 6 mand foran ham til de 3 pladser.

Men er der nogen, der kan fortælle lidt mere om Mads Bager? Bør der forlænges med ham, eller skal der i stedet satset på Magnus Isager (årgang 2004), som har spillet i samtlige træningskampe i opstarten, samt Mathias Sauer (også 2004), som har været med på bænken og spillede i 3. halvleg mod FCK?

Og hvilke type spillere er Isager og Sauer?

For Bager gælder vist, at han er venstrefodet og har spillet venstreback i et par træningskampe. Så måske det er værd at bygge videre på?

Tipsbladet har en artikel med Ørskov omkring talentudviklingen i AGF historisk men der bliver underbygget med forklaringer om, hvordan det er i dag.

Dels går det bedre for Superliga-mandskabet, så talenterne har mere ro til at blive sluset ind og udvikle sig. Dels er der et nyt akademi og nyt stadion på vej, og træningsanlægget er allerede topmoderne.
Du kan bare se, at vi har været ude at søge værtsfamilier her for nylig. Det gjorde man jo også for fem år siden; da fik vi 0 ansøgninger. Vi fik 12 ansøgninger på tre dage den her gang. Det siger det jo meget godt.

- Det er det, jeg læser ud af det: AGF kan rent faktisk godt. Så har de måske haft svært ved at holde dem, fordi man ikke var det rigtige sted, hverken på førsteholdet eller ungdom, men nu er der styr på førsteholdet, og nu prøver man at optimere ungdommen. Så skulle det gerne ende rigtig godt.
Derudover fremhæver han Thomas TK Kristensen, Frederik Ihler og Magnus Isager.

Syntes derudover han har en god og vigtig pointe omkring talenterne
Så har vi en, der kommer fra baghjul af. Det kunne jeg godt lide som agent, for det var faktisk de spillere, der kom længst. For de havde ikke fået at vide, at de var outstanding, siden de var 14.

Lidt om et af talenterne der ser ud til at blive forløst i denne sæson

Hvis jeg en dag skal til en anden klub, skal det være et sted, hvor jeg kan udvikle mig som fodboldspiller. Og så skal der desuden ende en god slat penge oppe på Jacob Nielsens kontor (AGF-direktør, red.). Det vil kun være rimeligt som en tak for alt det, AGF har gjort for mig.« siger Sebastian Hausner.
»Ingen ved, hvordan det var gået, hvis jeg ikke havde taget til AGF som U15-spiller. Men troen på mig som ung spiller her i AGF betyder virkelig meget. Det giver mig mere plads til at vokse,« siger Sebastian Hausner.

Back