Ny Ceres Park
Jeg har også lidt vanskeligt ved at se deres relevans i Kongelunden projektet. De har til formål at “Sikre bynære grønne områder”, og de var derfor oppe på barrikaderne da Rune Kilden foreslog at man bebyggede de grønne arealer omkring væddeløbsbanen. Men det er ikke længere aktuelt, så de har jo fuldstændigt mistet deres relevans, og derfor bliver deres forhold til stadion, utroligt skingert nu, hvor de er overflødige. Der forsvinder ikke et eneste træ som følge af det nye stadion, tvært imod, så bliver fodaftrykket mindre, og derfor bliver der mere plads rundt om stadion til ophold, parker, pladser og begrønning.Iøvrigt fedt at samtlige folk som de der Kongelundens tosser gik rundt og snakkede med, var fuldt støttende til stadion og AGF![]()
Det tror jeg, du har ret i. Når man ser den store stigning, der er i antal tilskuere til kampe i Parken og på Brøndby stadion, så skal man sikkert medregne et meget stort antal, især i Parken, som bruger et par timer på at tage ind og se en kamp, fordi det er bedre underholdning end så mange andre gode tilbud. Det er ikke udelukkende, fordi FCK har været i stand til at skabe 10-20.000 nye hardcore fans. De potentielle tilskuere med meget lav tilknytning til klubben tager nok ikke på Vejlby i halvdårligt vejr for at sidde og fryse til en kamp, men de kunne nok godt finde på at komme indimellem til kampe på et fedt stadion med god komfort, imponerende lydkulisse osv. Også fra byer lidt længere væk (hvis de da kan finde en tilfredsstillende p-plads!).Noget helt andet, jeg tror virkelig godt vi kan se en stor stigning i jyske "fodbold turister" når stadion står færdig. Stemning og oplevelse generelt må bare være noget ekstraordinært, som kan trække mange flere som tager på diverse jyske stadions. Kunne sagtens forestille mig en far og søn der måske tager ind og se fx Horsens engang imellem oftere kan trækkes til Århus, fordi totaloplevelsen er markant bedre.
Jeg har også lidt vanskeligt ved at se deres relevans i Kongelunden projektet. De har til formål at “Sikre bynære grønne områder”, og de var derfor oppe på barrikaderne da Rune Kilden foreslog at man bebyggede de grønne arealer omkring væddeløbsbanen. Men det er ikke længere aktuelt, så de har jo fuldstændigt mistet deres relevans, og derfor bliver deres forhold til stadion, utroligt skingert nu, hvor de er overflødige. Der forsvinder ikke et eneste træ som følge af det nye stadion, tvært imod, så bliver fodaftrykket mindre, og derfor bliver der mere plads rundt om stadion til ophold, parker, pladser og begrønning.
Har hele tiden haft det lidt svært med det argument om at kommunen bruger borgenes penge, som om det ikke er kommunens borgere der får gavn af det.Nu brokker de sig lidt over det, men også at kommunen bruger borgernes penge på et dyrt stadion.
Kommunen forsøgte engang at spørge borgerne, hvor der burde spares i kommunen. Der var et enormt flertal for at skære ned på den offentlige kommunale administration - så det forsøg stoppede igen.Har hele tiden haft det lidt svært med det argument om at kommunen bruger borgenes penge, som om det ikke er kommunens borgere der får gavn af det.
nu har jeg ikke tal på det, men jeg tænker ikke der er super mange ting man ville kunne bruge penge på som ville gøres brug af, af lige så mange mennesker som et nyt stadion, og som ville kunne generere samme mængde af profit både til det offentlige og det private
Jeg gentager gerne at jeg er helt overbevist om at det bliver en stadionoplevelse, der ikke kan sammenlignes med noget andet udenfor København. Det var det måske lidt i forvejen, når vejret var godt og der var fuldt hus, men nu bør det blive den generelle oplevelse med bedre komfort og service og man kan lade teaterkikkerten blive hjemme. Det vil tiltrække turister, men der kan også rekrutteres nye mere permanente fans. Hvis man sidder i bare nogenlunde overkommelig afstand fra Århus og ikke har en anden klub der trækker af andre årsager, tror jeg den stadionoplevelse vil være ret afgørende for mange.Det tror jeg, du har ret i. Når man ser den store stigning, der er i antal tilskuere til kampe i Parken og på Brøndby stadion, så skal man sikkert medregne et meget stort antal, især i Parken, som bruger et par timer på at tage ind og se en kamp, fordi det er bedre underholdning end så mange andre gode tilbud. Det er ikke udelukkende, fordi FCK har været i stand til at skabe 10-20.000 nye hardcore fans. De potentielle tilskuere med meget lav tilknytning til klubben tager nok ikke på Vejlby i halvdårligt vejr for at sidde og fryse til en kamp, men de kunne nok godt finde på at komme indimellem til kampe på et fedt stadion med god komfort, imponerende lydkulisse osv. Også fra byer lidt længere væk (hvis de da kan finde en tilfredsstillende p-plads!).
Ja det giver ingen mening. Jeg bor ikke i byen så får intet ud af bynære grønne arealer. For min skyld kan de asfaltere det hele og lave parkeringspladser (med et glimt i øjet). Lige som jeg kan tage bussen ind til byen, hvis jeg vil opleve den, kan de jo bare tage bussen ud af byen hvis de vil gå rundt i grønne omgivelser. Det er et vildt krav om at alle skal tilpasse sig deres interesser for at bo i byen og skoven samtidig.Har hele tiden haft det lidt svært med det argument om at kommunen bruger borgenes penge, som om det ikke er kommunens borgere der får gavn af det.
nu har jeg ikke tal på det, men jeg tænker ikke der er super mange ting man ville kunne bruge penge på som ville gøres brug af, af lige så mange mennesker som et nyt stadion, og som ville kunne generere samme mængde af profit både til det offentlige og det private
Ja, og det tag og den mindre vind kommer også til at give en hel masse til lydniveauet nede på banen.De tætte tribuner som er lukket af bag til, og med fuld tag, får stor betydning. Der snakkes meget om løbebanen og hvorfor det nu tidligere stadion ikke var optimalt eller tidsvarende. Også i den udsendelse med Gintberg. Men der er altså andre faktorer. Herunder den åbne konstruktion med vind og regn fisende igennem, kaotisk bagområde og begrænsede VIP faciliteter. Alt sammen en stor forbedring på det kommende Comunale. Sammen med den øgede kapasitet. Det bliver godt.
Du skærer hovedparten af min opbygning af og går til kernen. Man sidder i en ledende rolle og vil gerne bruge den til noget. Et signsturprojekt til eftermæle, CV'et eller bare til det i boxershortsene. Derfor har man præference for handling og med viden om hvordan de kedelige folk i finans agerer, er det ikke så kompliceret. Først en masse visioner som alle elsker og så en business case der er tunet i alle leder og kanter. Ved præsentationen parkerer man kritiske spørgsmål fra finans med at 'det er regnet igennem ' og slår så hurtigt over i visionerne, fordi så bliver alle betagede og gider ikke høre rationelle stemmer.Der er noget med incitamentet, politikerne får ikke rigtig point og stemmer for at være forsigtige og ramme budget og tidsplan, men måske for at der sker noget og det er nok ofte også bare nemmere at få vedtaget et lidt mindre budget og så finde de penge der mangler efterfølgende.
Den køber jeg 100%.Rådgiverne har ikke respekteret de deadlines de blev givet, i en stram tidsplan.
Bygherrerådgiver har ikke varslet og udstedt dagbøder, selvom de kontraktuel havde mulighed for dette.
Borgmesteren følte sig nødsaget til at igangsætte totalentreprenøren (TE) med nedbrydning af det eksisterende stadion inden kontraktindgåelse for at holde tidsplanen.
Kontrakten kunne ikke indgåes fordi TE ikke havde modtaget det endelige projektmateriale, og derfor ikke var i stand til at afgive en fast bindende pris.
Men når TE var blevet igangsat med opgaven, så kunne man ikke længere smide TE af opgaven (som det ellers var forudsat indtil den faste bindende pris var afgivet).
Derfor kunne TE skrue op for sine priser, helt uden konsekvens.
Samtidig viste det sig at rådgivernes projekt (da det endeligt blev klar), var blevet langt mere omkostningstungt, fordi arkitekt og ingeniør ikke havde respekt for projektøkonomien, og gjorde alle løsninger unødigt komplicerede.
Et kort referat af den redegørelse der nok kommer på et tidspunkt, for hvorfor prisen på projektet stak af.
Alle har dermed et medansvar - undtagen lejer, men det er lejer man prøver at tørre det hele af på.
Sådan her ser den foreløbige plan ud.Bliver endetribunen med stå pladser i midten og så "Siddende stemning" på siderne? Eller bliver endetribunen 100% stå. Nogen der ved det?![]()
Lige når man ser oversigten så kan man godt undre sig lidt - “Ultra Stående” er det for dem der er ekstra meget stående?Sådan her ser den foreløbige plan ud.
De er ikke politisk færdige med at drøfte antallet af pladser.
26 Handicap ståpladser - hvem er det de pladser er beregnet til?
Hvor mange handicappede havde brug for plads på det gamle? Hvis det var 5 er det ikke skandaløst lidt men jeg har ingen ide, og hvordan er det i Brøndby og fck? Det lyder umiddelbart af lidt, men det er svært at sige uden nogen sammenlignelige tal.Hjælpere.
26 handicappladser er i øvrigt skandaløst lidt. Det er en ommer.
Hjælpere.
26 handicappladser er i øvrigt skandaløst lidt. Det er en ommer.
Jeg mener de 26 siddepladser er særlige HC pladser, hvor der er plads til en hjælper, samtidig med at der også er 26 “stå” pladser til kørestolsbrugerne i forbindelse med disse. Det er ikke et krav i bygningsreglementet, og noget som man har valgt at gøre ud over de gældende lovkrav. Aarhus Kommune, går normalt ret langt i forhold til universelt design.Hvor mange handicappede havde brug for plads på det gamle? Hvis det var 5 er det ikke skandaløst lidt men jeg har ingen ide, og hvordan er det i Brøndby og fck? Det lyder umiddelbart af lidt, men det er svært at sige uden nogen sammenlignelige tal.
Jeg synes ellers at JN gjorde meget ud af at fortælle om de handicapforhold der bliver meget bedre, da de indkaldte til arrangement i biografen for et par år siden.
Ja, det er ståpladser i fanafsnittet på endetribunen.Lige når man ser oversigten så kan man godt undre sig lidt - “Ultra Stående” er det for dem der er ekstra meget stående?
26 Handicap ståpladser - hvem er det de pladser er beregnet til?
Men mon ikke der er tale om ståpladser i Ultras afsnittet, og om Handicappladser til kørestole, hvor der ikke er behov for et sæde?