New posts

Debat om det midlertidige stadion (Ceres Park Vejlby)

• Thread starter Thread starter andrewdk
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 859
  • Views Views: Views 70K
Debat om det midlertidige stadion (Ceres Park Vejlby)
Jeg tror JN hilser muligheden for at hjælpe en anden Aarhusklub meget velkommen i det politiske klima. Fremad er trods alt den mest profilerede klub blandt de andre klubber i byen, så hvis man kan hjælpe dem og måske få dem til ikke at brokke sig så højt så tror jeg JN står klar med åbne arme.
Ja, og tanken er vel også at det netop skal være et slags andetstadion for byens andre hold hvor man fx kan afvikle kampe hvis ens egen bane er i for dårlig stand eller ikke lever op til kravene. Sallings donation her er også til AGF’s kvinder og til de andre hold i byen.

Ja, og tanken er vel også at det netop skal være et slags andetstadion for byens andre hold hvor man fx kan afvikle kampe hvis ens egen bane er i for dårlig stand eller ikke lever op til kravene. Sallings donation her er også til AGF’s kvinder og til de andre hold i byen.
Det viser også med alt tydelighed, at AGF jo ikke “bare” kunne have nøjes med en bane som den der kan spilles på i 1. Div.

Altså er deres udgifter er “need to have” og ikke “Nice to have”

Det viser også med alt tydelighed, at AGF jo ikke “bare” kunne have nøjes med en bane som den der kan spilles på i 1. Div.

Altså er deres udgifter er “need to have” og ikke “Nice to have”
Men er der ikke noget med at de faktisk fjerner hybridbanen og laver en plasticbane i stedet når de flytter til det nye stadion? Det har hele tiden undret mig at det skulle give mening udover at hybridbanen da nok er dyrere at holde, men burde kvindeholdet ikke have sådan en? Plasticbanen med lidt flere tilskuerpladser giver selvfølgelig også flere muligheder for træningskampe om vinteren mod attraktive modstandere, men så attraktivt bliver det jo næppe alligevel...

Men er der ikke noget med at de faktisk fjerner hybridbanen og laver en plasticbane i stedet når de flytter til det nye stadion? Det har hele tiden undret mig at det skulle give mening udover at hybridbanen da nok er dyrere at holde, men burde kvindeholdet ikke have sådan en? Plasticbanen med lidt flere tilskuerpladser giver selvfølgelig også flere muligheder for træningskampe om vinteren mod attraktive modstandere, men så attraktivt bliver det jo næppe alligevel...
Jge tror det bliver plastik fordi det er billigere at vedligholde, og flere hold kan spille på banen på samme dag.

Kvindefodbold er blevet en del af UEFA's licenskrav, så derfor prioriteres det uden rigtig at prioritere det.

Jge tror det bliver plastik fordi det er billigere at vedligholde, og flere hold kan spille på banen på samme dag.

Kvindefodbold er blevet en del af UEFA's licenskrav, så derfor prioriteres det uden rigtig at prioritere det.
JN har sagt et eller andet i retning af at han mener kvindefodbold bliver den næststørste sport i Danmark, det må have været kommercielt, så jeg tror da nok man ser mere seriøst på det end bare at man er tvunget til at have et kvindehold, men samtidig skal de vist grundlæggende klare sig selv økonomisk, dvs der er nogle fordele ved at hæfte sig på herreholdet kommercielt, men det er deres egne aftaler der skal betale for udgifterne og så er det måske bedre med en kunstgræsbane, som kommunen vel vedligeholder, fremfor en hybridbanen som kommunen ikke rigtig ved hvordan den skal vedligeholde.

Det kan sikkert også give god mening sportsligt for der er andre hold der har større budgetter og FCK og M kommer vel til at hælde lidt af deres egne midler over i kvindeholdet og der kan AGF jo så slet ikke være med. Der er hurtigt mindst seks hold med en helt anden økonomi end AGF, så man må have alt hvad man kan investeret i holdet for at hænge lidt på.

JN har sagt et eller andet i retning af at han mener kvindefodbold bliver den næststørste sport i Danmark
Groft sagt, så er det vel også kun håndbold det skal overhale? Ikke at det ikke også kan blive svært. Men der er vel ikke andre kvindesportsgrene, der fylder noget i Danmark, hvis vi ser bort fra fokus på enkeltatleter til OL? Internationalt store kvindesportsgrene som tennis og golf, fylder jo intet i Danmark ift. tilskuere og kommerciel interesse.

Måske jeg står alene, men denne form for køns-nivellering er håbløs.
Bare fordi man tvinger kvindefodbold frem, skaber det jo ikke en større interesse.
Det ville være klædeligt om man talte om elefanten i rummet…at kvindefodbold er uinteressant, går langsomt, på et lavt teknisk niveau - altså en anden form for fodbold.
Og det er sådan set fint men at tvinge klubber til at have kvindehold er som at lave foi gras - det er ulækkert

Det ville være klædeligt om man talte om elefanten i rummet…at kvindefodbold er uinteressant, går langsomt, på et lavt teknisk niveau - altså en anden form for fodbold.
Den snak vil jeg rigtig gerne have. Jeg tog den faktisk på mit tidligere job, hvor de fleste kollegaer rundt om frokostbordet var kvinder (der ikke interesserede sig for fodbold i nær samme grad som for kvindekampen).
Kvindefodbold ER kedeligt. Der er ét punkt, hvor de er meget federe at se på en herrerne: kvinderne ligger ikke og piver efter en ren tackling, de jamrer sig faktisk kun, når de er gået i stykker.
Målvogterspillet er i øvrigt en decideret vittighed; de kampe jeg har set, har uden undtagelse udstillet målvogteren som en kvinde født uden springkraft.

Alt det sagt, så så jeg for nogle år siden en kvindelig komiker, der lavede et program om ligestilling på DR2 (mener jeg). Her var fodbold også en del af det, og de fortalte noget, jeg ikke var klar over, og som jeg synes er tudedumt: Kvinderne spiller med den samme bold som herrerne. En 5'er er sguda alt for tung til deres muskelmasse. Det er også derfor kvindelige fodboldspillere døjer med virkelig mange muskel- og ledskader når de bliver lidt ældre og begynder at spille med 5'eren.
Den er for tung til dem. Giv dem en 4'er, så passer pengene, så kan de spille hurtigt, lave sideskift og alt det andet.

Det hjælper ikke på målvogterspillet, men alt andet hjælper det sgu nok på.

Det næste er jo så, at give dem rundt regnet samme træningsforhold som herrerne - det er ikke nemt at blive så god til fodbold, på den halve tid og på ringere baner, og det er her, jeg tænker, at UEFA's krav faktisk giver mening; hvis man gerne vil give kvinderne en chance for at spille god fodbold, så skal man "opmuntre" klubberne til at investere i det; give fuldtidskontrakter, ordentlige træningsforhold osv...
Set i det lys, bliver det dobbelt så dumt, at man insisterer på, at de skal spille med en 5'er.

Den snak vil jeg rigtig gerne have. Jeg tog den faktisk på mit tidligere job, hvor de fleste kollegaer rundt om frokostbordet var kvinder (der ikke interesserede sig for fodbold i nær samme grad som for kvindekampen).
Kvindefodbold ER kedeligt. Der er ét punkt, hvor de er meget federe at se på en herrerne: kvinderne ligger ikke og piver efter en ren tackling, de jamrer sig faktisk kun, når de er gået i stykker.
Målvogterspillet er i øvrigt en decideret vittighed; de kampe jeg har set, har uden undtagelse udstillet målvogteren som en kvinde født uden springkraft.

Alt det sagt, så så jeg for nogle år siden en kvindelig komiker, der lavede et program om ligestilling på DR2 (mener jeg). Her var fodbold også en del af det, og de fortalte noget, jeg ikke var klar over, og som jeg synes er tudedumt: Kvinderne spiller med den samme bold som herrerne. En 5'er er sguda alt for tung til deres muskelmasse. Det er også derfor kvindelige fodboldspillere døjer med virkelig mange muskel- og ledskader når de bliver lidt ældre og begynder at spille med 5'eren.
Den er for tung til dem. Giv dem en 4'er, så passer pengene, så kan de spille hurtigt, lave sideskift og alt det andet.

Det hjælper ikke på målvogterspillet, men alt andet hjælper det sgu nok på.

Det næste er jo så, at give dem rundt regnet samme træningsforhold som herrerne - det er ikke nemt at blive så god til fodbold, på den halve tid og på ringere baner, og det er her, jeg tænker, at UEFA's krav faktisk giver mening; hvis man gerne vil give kvinderne en chance for at spille god fodbold, så skal man "opmuntre" klubberne til at investere i det; give fuldtidskontrakter, ordentlige træningsforhold osv...
Set i det lys, bliver det dobbelt så dumt, at man insisterer på, at de skal spille med en 5'er.

Der er udviklet en 4½ bold, fordi knæled hos kvinder ikke kan holde til belastningen.

intensiteten i kvindefodbold er lavere, kombinationerne langsommere og afslutninger og afleveringer kortere end i herrespillet. Fodbold kræver mange sprintintervaller, og kvinders maksimale sprinthastighed udgør gennemsnitligt 85 procent af mænds. Evnen til mange sprintgentagelser afhænger af spillerens muskelstyrke, som igen er mindre hos kvinder end hos mænd. Kvindespilleren kan altså ikke tilbagelægge samme strækning af fodboldbanen på den samme tid som herrespilleren. Kvinder er pr. fysiologisk definition langsommere, og som en følge heraf bliver tempoet og kombinationsspillet langsommere på vej mod målet – på den samme størrelse bane.

Derudover er der færre kvindespillere end mandespillere i motionsfodbold, der er i stand til at udføre langskud og hjørnespark. Sparke- og skudlængde er ud over teknik bestemt af boldens dimensioner, spillerens benlængde samt muskelstyrke. I 1993 fandtes der ikke data på motionisters sparkelængde, men derimod var elitefodboldspillerens maksimale sparkelængde målt til 148 m for mænd og 107 for kvinder, hvilket giver kvinderne en sparkelængde på 72 procent af mændenes. Denne forskel vil sandsynligvis være endnu større hos motionister. Herrefodbold indeholder altså mange flere gentagelser af de facetter, der kendetegner og beriger fodboldspillet og gør det sjovt at spille.

Men generelt bør man altså overveje lettere bold, for hjernerystelser er altså direkte en funktion af bolde på max tilladt vægt og max tilladt tryk.

Det handler så ikke om Vejlby Stadion ;-)

Groft sagt, så er det vel også kun håndbold det skal overhale? Ikke at det ikke også kan blive svært. Men der er vel ikke andre kvindesportsgrene, der fylder noget i Danmark, hvis vi ser bort fra fokus på enkeltatleter til OL? Internationalt store kvindesportsgrene som tennis og golf, fylder jo intet i Danmark ift. tilskuere og kommerciel interesse.
Jeg opfattede det som næststørst i det hele taget, altså også foran håndboldherrerne, det kan være en fejlfortolkning, men uanset er der selvfølgelig ikke en hel masse store sportsgrene at overhale fordi fx ishockey og basket ikke er ret stort på tv og fx tennis og badminton mere popper op en gang imellem.

Jeg har skrevet det før, men har lidt de samme problemer med kvindefodbold, at det burde være med lidt andre forhold der var bedre tilpassede dem, ikke kun bolden, det er trods alt nemt at skifte, men samtidig størrelsen på banen og målet osv, det er så bare nærmest umuligt fordi det ikke rigtig kan bære separate faciliteter. Men jeg vil også gerne gentage at hvor jeg synes det kan være lidt en pine at se fodbold fra den bedste danske række, er der trods alt et stort spring op til niveauet hos de bedste hold og baseret på det meget lidt kvindefodbold jeg har set fornemmer jeg også at de bliver bedre i Danmark efterhånden som deres forhold forbedres.

De forbedringer tror jeg også har en forbindelse til at flere Superligaklubber er gået ind i det. AGF's kvinder har da meget bedre forhold nu og får det ikke mindst når de overtager Vejlby, end de havde førhen i VSK og den udvikling tror jeg er gået en del hurtig pga AGF, om ikke andet fordi det hjælper kommercielt, men der er jo i det hele taget noget mere vægt og professionalisme bag når det er AGF's bestyrelse der sidder i toppen.

Jeg har en kollega, der for lidt tid siden underholdt med dette (han har læst idræt på KU, så jeg tilskriver ham lidt viden). En gennemsnitlig målkvinde er omkring 20 cm kortere end en mandlig ditto (vi havde fået lidt øl, så husker ikke den præcise højde). Det betyder altså også en del...

Jeg har en kollega, der for lidt tid siden underholdt med dette (han har læst idræt på KU, så jeg tilskriver ham lidt viden). En gennemsnitlig målkvinde er omkring 20 cm kortere end en mandlig ditto (vi havde fået lidt øl, så husker ikke den præcise højde). Det betyder altså også en del...
Og springkraften er vel også den halve af en mands. Det betyder også en del.

Last edited:
Sandt, men ballonbolde er stadig umulige for dem at nå.
En lettere bold, en mindre bane og lidt mindre mål - så tror jeg faktisk, at kvindefodbold ville kunne blive virkelig fedt at se på.

Helt enig. Det er en bjørnetjeneste at insistere på at behandle ens, når fysikken ikke er ens

Håndbold er altså også med en mindre bold for kvinder

Når man tager alle disse ufordelagtige forhold i betragtning, synes jeg det bliver tydeligt, hvor imponerende damefodbolden (som modsætning til "herre"fodbold - altså ikke ment nedladende) faktisk er. Det gør det blot endnu mere ærgerligt, at produktet til tider tager sig ret uheldigt ud. Mange faser af spillet, vil jeg dog sige, fungerer ganske fint på topplan.

Men jeg har da tænkt over løsninger... En mindre bold er helt åbenlyst oplagt - og også noget, der er forsøgt arbejdet på af nogle danskere. Mindre mål er lidt sværere i praksis, men burde vel ikke være helt umuligt. Mindre baner har jeg til gengæld svært ved at se for mig. De gør det i cricket, men det er nok også den eneste store sport, hvor det er tilfældet. Problemet er også at fodbold jo er spredt udover hele banen, så det bliver hurtigt ret fjernt, hvis der er for langt ind til banen. Måske man kunne opveje det ved at have 13 spillere per hold, men ville jo blot være endnu mere kontroversielt.

Jeg har aldrig set en klubkamp i kvindefodbold, hverken live eller i tv. Til gengæld har jeg været til flere landskampe, og jeg er også begyndt at se temmeligt regelmæssigt med, når der er slutrunder - også kampe uden Danmark. Jeg vil gerne gå imod strømmen herinde - jeg er faktisk rimeligt begejstret!

Jeg er også temmeligt optimistisk i forhold til kvindefodboldens udvikling og kommercielle potentiale i Danmark. Først og og fremmest håber jeg, at det nye stadion kan udvikle sig til en fast hjemmebane for kvindelandsholdet, for potentialet er nok stadigt større dér end klubfodbold. Til gengæld er det ikke urealistisk, at der ret konsekvent kan sælges 15-20.000 billetter til landskampe, i hvert fald hvis Danmark igen kommer nærmere den europæiske top.

Kan man også få 5-7.000 mennesker ud og se en kamp mellem fx AGF og Brøndby, hvis billetterne er tilstrækkeligt billige, og vejret tilstrækkeligt godt? Hvorfor ikke?

Back