Det ville være klædeligt om man talte om elefanten i rummet…at kvindefodbold er uinteressant, går langsomt, på et lavt teknisk niveau - altså en anden form for fodbold.
Den snak vil jeg rigtig gerne have. Jeg tog den faktisk på mit tidligere job, hvor de fleste kollegaer rundt om frokostbordet var kvinder (der ikke interesserede sig for fodbold i nær samme grad som for kvindekampen).
Kvindefodbold ER kedeligt. Der er ét punkt, hvor de er meget federe at se på en herrerne: kvinderne ligger ikke og piver efter en ren tackling, de jamrer sig faktisk kun, når de er gået i stykker.
Målvogterspillet er i øvrigt en decideret vittighed; de kampe jeg har set, har uden undtagelse udstillet målvogteren som en kvinde født uden springkraft.
Alt det sagt, så så jeg for nogle år siden en kvindelig komiker, der lavede et program om ligestilling på DR2 (mener jeg). Her var fodbold også en del af det, og de fortalte noget, jeg ikke var klar over, og som jeg synes er tudedumt: Kvinderne spiller med den samme bold som herrerne. En 5'er er sguda alt for tung til deres muskelmasse. Det er også derfor kvindelige fodboldspillere døjer med virkelig mange muskel- og ledskader når de bliver lidt ældre og begynder at spille med 5'eren.
Den er for tung til dem. Giv dem en 4'er, så passer pengene, så kan de spille hurtigt, lave sideskift og alt det andet.
Det hjælper ikke på målvogterspillet, men alt andet hjælper det sgu nok på.
Det næste er jo så, at give dem rundt regnet samme træningsforhold som herrerne - det er ikke nemt at blive så god til fodbold, på den halve tid og på ringere baner, og det er her, jeg tænker, at UEFA's krav faktisk giver mening; hvis man gerne vil give kvinderne en chance for at spille god fodbold, så skal man "opmuntre" klubberne til at investere i det; give fuldtidskontrakter, ordentlige træningsforhold osv...
Set i det lys, bliver det dobbelt så dumt, at man insisterer på, at de skal spille med en 5'er.