New posts

Debat om det midlertidige stadion (Ceres Park Vejlby)

• Thread starter Thread starter andrewdk
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 859
  • Views Views: Views 70K
Debat om det midlertidige stadion (Ceres Park Vejlby)
Jeg har ikke været på vejlby endnu og kommer det nok heller ikke. Jeg havde sæsonkort før, men kan ikke helt finde glæden ved stilladset i nordbyen. Mange jeg snakker AGF med har det på samme måde.

Sidst så synes jeg sgu det er fint at de der vil give den gas en hel kamp kan forvente at de folk der bevæger sig ind i deres lille indeluk gør det samme. Det er vel max 400 billetter i alt der.

Den primære grund til at folk bliver væk er at nogle kun gider se fodbold, hvis de kan sidde ned.
Det er i hvert fald min påstand.
Folk er magelige.
Det er helt sikkert på grund af manglen på siddepladser. Vi var vant til et stadion, hvor der var et sæde på alle pladser, og nu er cirka halvdelen af kapaciteten ståpladser. Siddepladserne har også været udsolgt til samtlige kampe i Vejlby, og til Brøndby-kampen var de allerede udsolgt i starten af sidste uge.

Det bliver i øvrigt spændende at se, hvor mange Brøndby-fans der har købt billet til B2 og B3 til kampen. Det kan godt gå hen og blive en sikkerhedsmæssig udfordring, når der er så mange mennesker, der står tætpakket på B-afsnittet. Jeg kan godt frygte, at der er et sted mellem 200 og 300 Brøndby-fans, der kommer til at stå der. AGF tillader jo, at fans fra udeholdet gerne må stå der med tøj tilknyttet udeholdet og synge med på deres sange.

Næ nok ikke, men jeg er nu ikke synderligt overrasket over vores tilskuertal i Vejlby. Dårligt fodbold i foråret, dårligere tilskuer oplevelse og, i min bog, alt for dyre billetter i forhold til produktet.

AGF er jo selv opmærksomme på problemet da man har brugt mange penge på en ny tribune. Kult kunne ikke bære produktet alene.
Problemet er at man ikke fra dag 1, søgte dispensation fra lokalplankravet om at tribunerne ikke måtte være højere end voldene. I stedet forsøgte man sig med nogle underlige flade tribuner, for at overholde kravet. Tribuner hvor man ingenting kan se, og hvor man i starten stod alt for tæt.

Lokalplanen var designet til et stadion med plads til få hundrede tilskuere, så selvfølgelig skulle der dispenseres fra den, for at man realistisk kunne bygge et stadion, som ville kunne fungere til 12.000.

Den dårlige førstegangsoplevelse i Vejlby, rammer JN og AGF i røven nu, for det dræbte fortællingen om at det ville blive kult - det endte bare med et blev en dårlig oplevelse i stedet. Så nu skal man finde en ny fortælling, og en ny måde at trække tilskuere til - og det bliver ikke nemt med det stadion og de billetpriser, når man går ind i efterårs- og vintermånederne.

Jeg har ikke været på vejlby endnu og kommer det nok heller ikke. Jeg havde sæsonkort før, men kan ikke helt finde glæden ved stilladset i nordbyen. Mange jeg snakker AGF med har det på samme måde.

Sorry to say, men hvis du ikke engang har gidet tage derud til en eneste kamp, og heller ikke regner med at tage af sted, blot fordi det er et midlertidigt stadion i "nordbyen", så er det altså dig, der er sløv.
Må jeg foreslå, at hvis du ender med at tage hele den "lange" vej til Vejlby, så køb pladser på den nye A-tribune. Sæderne er i en god størrelse, der er fin benplads, og man har et virkelig godt udsyn tæt på banen. Lige nu kan du købe gode pladser til Silkeborg-kampen på A-tribunen, så giv det da en chance.

Last edited:

Sidst så synes jeg sgu det er fint at de der vil give den gas en hel kamp kan forvente at de folk der bevæger sig ind i deres lille indeluk gør det samme. Det er vel max 400 billetter i alt der.
Jeg har ikke mange hjemmekampe over hver sæson, men sørger for et par stykker, og Vejlby skal også prøves.

På tribunen var oplevelsen ganske fin. Reserverne sad i ens lysegrå sæt tøj, sæderne var komfortable og i enkelte, meget hypotetiske scenarier havde det lille halvtag måske også taget en brøkdel af evt regn. Men det bedste var udsynet.

Prisen var sat højt, men når man er den magelige type der tager kone og barn med, må man betale for komforten, og det gør jeg også gerne (og lad os væee ærlige, også når vi er et par gutter afsted, vi er over 40). Og når pladserne ryger så hurtigt, kan man sagtens argumentere for sæderne er presset prissat fair - jeg er mere nede over der var udsolgt, end at de koster (for) meget.

"Kult"-betegnelsen har alle dage været sælgerens forsøg på at sminke et lig. Det undrer mig stadig, at mange ikke køber den præmis. Det var også "kult" at have været med udebaneturen, hvor AGF tabte 0-5 i Herfølge i 1. division, men godt var det på ingen af de normale parametre.

I forhold til tilskuertallene tror jeg også, at ekstra investeringerne delvist er damage control (og resten sker pba. feedback/ny viden). Jeg tror dog ikke, at AGF går så vanvittigt meget op i om der lige kommer 8.000 eller 10.000 i Vejlby. Det har ikke den store økonomiske effekt. Som JN tidligere har været inde på (længe før man kom til Vejlby) er bekymringen for AGF de langsigtede forbrugsvaner blandt AGF-tilhængerne. Det er helt logisk, at flere bliver væk fra kampene i Vejlby, men faren er, at de mennesker ikke i tilstrækkelig grad vender tilbage, når det nye stadion åbner.

Der er heldigvis trækplastre ved et nyt stadion og det er svært at se, hvad AGF ellers skulle have gjort. Tilskuertallene ville være langt værre, hvis vi skulle spille i Horsens i disse år. En bekymring er det dog. Vaner kan være svære at ændre.

Ærligt, så prioriterer jeg kampene her i sommerhalvåret i Vejlby og så udekampe i vinterhalvåret.
Jeg er over 50, har 80 minutter til Vejlby og med Brøndby har jeg set de første fem.

Jeg har ingen kæmpe kritik af forholdene. Det er rigtigt ærgerligt at ståpladserne er dårlige at se fra. Men det er kun et midlertidigt stadion. Tænker det kunne have været meget værre.

Interessen er stadig fin - det kan man se på hvor hurtigt siddepladser bliver solgt.

Til gengæld har jeg svært ved at forstå prisstigningerne. Det skulle de have ventet med til Kongelunden. Hvor jeg forventer en kæmpe stigning i tilskuertallet.

At stemning er sent udsolgt er ikke noget nyt. Sådan var det også på det gamle stadion.

Til gengæld har jeg svært ved at forstå prisstigningerne. Det skulle de have ventet med til Kongelunden. Hvor jeg forventer en kæmpe stigning i tilskuertallet
Prisen steg allerede på det gamle Ceres Park på langsiden, da man fjernede løbebanen i vinterpausen i sæsonen 2023/2024, fordi man dermed kom tættere på banen.
I hele 2024 kostede en billet på den gamle C-tribune et sted mellem 175 og 250 kroner, og det er præcis det samme prisniveau på C-tribunen i Vejlby. Nu er der blot en tydeligere prisforskel på billetterne. Eksempelvis koster en ståplads 100 kroner til Silkeborg-kampen, mens den dyreste siddeplads på A-tribunen koster 275 kroner. Så de billigste billeter er blevet billigere end på det gamle Ceres Park, men de dyreste billetter er også blevet dyrere.
Men ja det er selfølgelig også svært at sammenligne priser, når stadionet er dårligere end førhen, og man sammenligner ståpladser uden overdækning, med en siddeplads med overdækning.

Som mange flere skriver er der ingen tvivl om opbakningen til AGF stadig er ret stor. Udsolgte udeafsnit, 1400 i Odense i mandag. Personligt vælger jeg Vejlby fra. Det er for dyrt og dårligt til min smag, og når du har børn med gider jeg ikke riskikere at få en ordentlig byge i nakken.

Sådan er præmissen nok for rigtig rigtig mange pt. Det MÅ de også have regnet med. Det var kult i træningskampen imod FCK, derefter har det jo bare være makværk af et stadion, hvor man så har forsøgt, at få det bedste ud af det.

Som mange flere skriver er der ingen tvivl om opbakningen til AGF stadig er ret stor. Udsolgte udeafsnit, 1400 i Odense i mandag. Personligt vælger jeg Vejlby fra. Det er for dyrt og dårligt til min smag, og når du har børn med gider jeg ikke riskikere at få en ordentlig byge i nakken.

Sådan er præmissen nok for rigtig rigtig mange pt. Det MÅ de også have regnet med. Det var kult i træningskampen imod FCK, derefter har det jo bare være makværk af et stadion, hvor man så har forsøgt, at få det bedste ud af det.
Det er klart præmissen er sådanm, hvis de troede de kunne huse 15-200000 så habvde det nok grebet opgaven an anderledes.

Prisen steg allerede på det gamle Ceres Park på langsiden, da man fjernede løbebanen i vinterpausen i sæsonen 2023/2024, fordi man dermed kom tættere på banen.
I hele 2024 kostede en billet på den gamle C-tribune et sted mellem 175 og 250 kroner, og det er præcis det samme prisniveau på C-tribunen i Vejlby. Nu er der blot en tydeligere prisforskel på billetterne. Eksempelvis koster en ståplads 100 kroner til Silkeborg-kampen, mens den dyreste siddeplads på A-tribunen koster 275 kroner. Så de billigste billeter er blevet billigere end på det gamle Ceres Park, men de dyreste billetter er også blevet dyrere.
Men ja det er selfølgelig også svært at sammenligne priser, når stadionet er dårligere end førhen, og man sammenligner ståpladser uden overdækning, med en siddeplads med overdækning.
Tak for præcisering 👍

Det tror jeg også, dog føler jeg mig overbevist om at JN alligevel er lidt småskuffet over der ikke er udsolgt til kampene. Kapaciteten er jo 12.000 nu, og der har vel ikke været udsolgt endnu?
Vi får se på søndag hvor mange der kan presses ind. Det vil undre mig hvis det bliver 12.000. En hjemmekamp mod Brøndby, søndag kl 18, hvor AGF ligger nummer 1, bør være en fin indikator på, hvor mange der max kommer. Kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at der kan presses 12.000 ind. Så kommer de satme til at stå klemt på endetribunerne. Når efteråret rigtig rammer, så bliver det interessant at se, hvor presset man bliver på billetsalg. Der vil nok være rigtig mange der venter med at købe billet til selve dagen. Det er på ingen måde en fed oplevelse i regn. Hvis ikke jeg havde sæsonkort, så ville jeg helt sikkert vente.

Det tror jeg også, dog føler jeg mig overbevist om at JN alligevel er lidt småskuffet over der ikke er udsolgt til kampene. Kapaciteten er jo 12.000 nu, og der har vel ikke været udsolgt endnu?
Men tilskuersnittet havde vel trods alt været lavere, hvis de havde lejet sig ind i Horsens, Silkeborg eller Randers. Var du kommet der? Det er den anden mulighed, de havde. Til gengæld havde de sparet mange millioner. Men som Stats skriver er den primære bekymring måske, om de langsigtede konsekvenser af et lavere tilskuertal i en anden by ville være værre end udgifterne til at bygge Vejlby op.

• Like
Reactions: fsc
Korrekt.. De to capoer mod VB råbte faktisk inden kampen, at kun det afsnit lige bag målet var det VILDE stemningsafsnit med fuldt engagement hele tiden, mens man, hvis man deltog lidt mere “halvt” kunne stille sig ud mod siden.. Da kampen gik i gang fik den dog ikke for lidt med voksenskældud over at dem ude i siden ikke deltog… Den ene gik endda ned og ud mod siden for at skælde en mand ud, som stod med en øl i hånden og sang med.. Så ja, forvent voksenskældud hvis du ikke sætter dig helt ned når de råber at du skal dét, eller ikke tager armene på skuldrene af sidemændene osv..

(Jeg kan personligt godt forstå at man ikke gider stå der.. Giver altid Max gas vokalt, mens dem jeg står med ikke sætter sig ned eller hopper af hensyn til knæproblemer, hvilket de får voksenskældud for..)
Klart, Jeg er med paa at raabe, men der er sange jeg ikke kender, og helt generelt, er der momenter i en kamp, hvor jeg "bare" vil se bold.
Men de nye generationer skal jo skabe deres egen maade at gaa til fodbold paa.

Men tilskuersnittet havde vel trods alt været lavere, hvis de havde lejet sig ind i Horsens, Silkeborg eller Randers. Var du kommet der? Det er den anden mulighed, de havde. Til gengæld havde de sparet mange millioner. Men som Stats skriver er den primære bekymring måske, om de langsigtede konsekvenser af et lavere tilskuertal i en anden by ville være værre end udgifterne til at bygge Vejlby op.
Personligt ville jeg nok hellere sidde på Randers Stadion end på Temu Park. Omvendt har du nok også ret i, at der er rigtig mange der vil vælge det fra. OG ville græstæppet overhovedet kunne klare at spille hver weekend uden pause.

Personligt ville jeg nok hellere sidde på Randers Stadion end på Temu Park. Omvendt har du nok også ret i, at der er rigtig mange der vil vælge det fra. OG ville græstæppet overhovedet kunne klare at spille hver weekend uden pause.
I disse år kan "græs"tæppet i Randers jo ikke engang holde til at blive spillet på hver anden uge.
Bortset fra det, så forstår jeg isoleret set godt beslutningen om ikke at proppe indtægter i konkurrenters klubkasse - Randers eller Horsens eller where ever. Og til det efterfølgende formål med AGFs kvindehold er Vejlby jo en fin ramme, som man kan have glæde af i mange år.
Men en bet at man ikke fik dispensation fra lokalplanen til at bygge højere/stejlere tribuner.

This.
Der har jo været røster herinde, som ikke gad køre til Horsens eller Randers, hvis det var en europæisk kamp om sommeren.
Hvorfor skulle de så gide det for at se os mod Vejle i november ?
Og de mange unge uden bil der tager på stadion i Århus - ville de tage til Horsens eller Randers hver anden weekend ?

Ikke alt er godt i Vejlby. Men det er altså kun et midlertidigt stadion, og som sådan okay. Og det er trods alt VORES sted.
At Århus Kommune modarbejdede ved ikke at dispensere fra lokalplanen, kan jo ikke komme bag på nogen.

Back