New posts

Champions League 2026/27

• Thread starter Thread starter Holmertz
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 1K
  • Views Views: Views 65K
Både Riga og Tallin røg ud af CL Q1

Hvis to af holdene Klaksvik, Kairat Almaty og Universitatea Craiova ryger ud i morgen, så burde vi blive seedet, hvis vi taber til Lech og skal i Q3 af Europa League kval.
Craiova vandt dog 4-1 på udebane i første kamp, så det er Klaksvik og Kairat vi skal holde øje med, da de kun har en 1 måls føring med på udebane.

Forskellen på seedet og useedet er dog ikke nødvendigvis voldsom i Europa League kval 3.
Der begynder dog at tegne sig et billede, af mange trælse langbortistan hold blandt de potentielt seedede hold.

Både Riga og Tallin røg ud af CL Q1

Hvis to af holdene Klaksvik, Kairat Almaty og Universitatea Craiova ryger ud i morgen, så burde vi blive seedet, hvis vi taber til Lech og skal i Q3 af Europa League kval.

Jeg synes det er ret svært at gennemskue, hvad der sker ved den lodtrækning den 20. juli. Nu er det jo heller ikke fordi Riga og Tallin er slået ud af EL nu. De skal bare til at spille EL Q2 nu.

Jeg synes det er ret svært at gennemskue, hvad der sker ved den lodtrækning den 20. juli. Nu er det jo heller ikke fordi Riga og Tallin er slået ud af EL nu. De skal bare til at spille EL Q2 nu.

Nej, det er ikke helt nemt, med mindre man gider nørde det lidt. Jeg har læst lidt på det, men er ikke engang sikker på at jeg har alt helt korrekt.

Ryger man ud af CL Q1 ryger man faktisk i Conference League Q2
Det er først fra CL Q2 at man falder ned i EL. Bare for at understrege at det er svært at gennemskue :)

Den 20. juli ved vi kun at vinderen af AGF-LECH skal møde vinderen af X vs Y og at taberen skal møde vinderen af Z vs Q

Hvis vi er heldige med lodtrækningen, ved vi hvilken uge vi spiller hjemme og ude, men ellers er vores kommende modstander kun snævret ned til fire hold.

Last edited:
Med Drita, Borac, Riga og Flora sendt ud i aften og dermed over i COL, ligner det at vi er seeded i EL Q3, når vi har tabt til Poznan.

Ikke at det nødvendigvis gør den store forskel i EL Q3.
Værste modstander ligner Thun, og de er useeded. Omvendt slipper vi for Kairat.

Til gengæld ryger vores seedning nok i COL play off, hvis vi taber EL Q3.
Og det er lidt noget pis. Jævnbyrdigheden ser mindre ud i COL play off end i EL Q3.

Lige nu tror jeg at vores bedste chance for ligaspil ligger i at vinde EL Q3.

Omvendt slipper vi for Kairat.

Og det er sådan set det vigtigste.

Vi skal sgu ikke til Khazakstan.... Og dem så jeg score 2 gange på Arsenal i sidste års champions league gruppespil. 2 mål der var mål nummer 3 og 4 mod Arsenal i hele CL-gruppespillet. Ja det var afgjort inden den kamp - men jeg tænkte alligevel de spillede med vildt mod og evner. Dem ønsker jeg slet ikke AGF skal op imod - når jeg ser hvad vi ellers kan trække.

Og udover det sportslige - så vil det tage enorme kræfter, tid og penge fra trup og fans at tage turen dertil :D

Hjælp lige en der har været tabt bag vognen fra start. Betyder det at det er en sti kun for mesterhold?
Så hvis vi ryger ud af CL, så skal vi stadig spille mod andre mestre for at få adgang til UEFA-cuppen i stedet for at møde hold der er blevet 3’ere et sted?

Det lyder ulogisk i mine ører at mestre kun møder mestre i en kval. Jeg troede det var essensen af det tidligere slutformat, mesterholdenes Europa cup og ikke et kval-format, og jeg forstår ikke (endnu) hvorfor vil man have luget ud af mesterhold inden de egentlige turneringer begynder?

Med Drita, Borac, Riga og Flora sendt ud i aften og dermed over i COL, ligner det at vi er seeded i EL Q3, når vi har tabt til Poznan.

Ja, det har du ret i.
Jeg har overset at Drita og Borac var seedede også i Q2.
Det burde derfor være ligegyldigt hvordan det går de øvrige kampe i aften.

Vi skal sgu ikke til Khazakstan....
Til gengæld lever Aserbajdsjan og Georgien stadig som en mulighed.

Hjælp lige en der har været tabt bag vognen fra start. Betyder det at det er en sti kun for mesterhold?
Så hvis vi ryger ud af CL, så skal vi stadig spille mod andre mestre for at få adgang til UEFA-cuppen i stedet for at møde hold der er blevet 3’ere et sted?

Det lyder ulogisk i mine ører at mestre kun møder mestre i en kval. Jeg troede det var essensen af det tidligere slutformat, mesterholdenes Europa cup og ikke et kval-format, og jeg forstår ikke (endnu) hvorfor vil man have luget ud af mesterhold inden de egentlige turneringer begynder?

Vi skal være glad for kun at kunne møde mesterhold.
De ikke-mestre der træder ind er fra de store gode lande.
Det vil betyde at vi i næste runde af CL Q3 ellers vil kunne have trukket eksempelvis Lyon, Bodø Glimt, Olympiakos eller Fenerbache.

I ELQ3 ville vi i så fald kunne møde hold som Benfica, Rangers, Besiktas, Anderlecht

Mesterhold fra mindre gode lande bliver beskyttet lidt her i starten, så de har bedre chance for at ryge i ligaspil og så Champions League rent faktisk får nogle "Champions" med ud over dem fra de store lande.

Hjælp lige en der har været tabt bag vognen fra start. Betyder det at det er en sti kun for mesterhold? Så hvis vi ryger ud af CL, så skal vi stadig spille mod andre mestre for at få adgang til UEFA-cuppen i stedet for at møde hold der er blevet 3’ere et sted?
Som @andrewdk nævner, er det markant nemmere vej, fordi vi er i stien for mesterhold.
Det eneste sted i kvalifikationen, hvor vi kan risikere at skulle møde et ikke-mesterhold, er i en eventuel Europa League-playoffrunde, hvor mesterholdsstien ophører.
Ender vi der, skal vi godt nok bede om lidt lodtrækningsheld, for der er en kæmpe niveauforskel på de forventede seedede hold.
1784101536551.webp

Der er ingen tvivl om, at Lech faktisk er den sværeste hurdle inden en evt playoff kamp.

Vinder vi, overtager vi deres seedning, og skal så møde vinderne af kampene i den useedede del.
Dem med grønne flueben er helt på plads, de to sidste afhænger af resultaterne i dag.

Hvis vi slår Lech, er vi sikre på Conference League, men jeg vil næsten vove at påstå, at vi med en sejr også står med det ene ben i Eurpoa League.

1784107822928.webp

Taber vi til Lech, er vi faktisk også deres seedede og har så følgende mulige modstandere i EL Q3.
Det ser næsten sværere ud end CL Q3

View attachment 7433
Husk at det jo er taberne af de der kampe vi kan møde i ELQ3.
Eks Thun, Sabah, Klaksvik, Lincoln, Iberia og Egnatia.
Så ser det pludselig anderledes ud.

Mjällby, Slovan og Celje ender næppe i ELQ3.

Kan ikke læse artiklen men måske det bidrager til dialogen herinde 🙂
Et enkelt citat:

12 hold træder ind i 3. runde af Europa League-kvalifikationen. Og på grund af de fem favoritnederlag tirsdag aften er AGF nu sikre på at være blandt de seks hold med bedst koefficientpoint. Og dermed er de seedede.

Back