Generel debat Transfervindue vinter 2024/2025

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 129K
Generel debat Transfervindue vinter 2024/2025
Definer succesfuldt? At man kommer tilbage i start 11? At man bliver solgt? At man er bedre end da man tog afsted? Kasper Lunding var vel en succes
Det er alle de eksempler du nævner på vækst i form af kvalitet, værdi osv. Lunding er et fint bud

Generelt virker det også til at modellen med at låne en spiller ud for at gøre dem bedre, er en døende model, med mindre det er i et flerklubsejerskab. Det virker i hvert fald til at der meget oftere er købsklausuler i lejeaftaler, eller at der er flere klubber med krav herom.

Det er alle de eksempler du nævner på vækst i form af kvalitet, værdi osv. Lunding er et fint bud

Generelt virker det også til at modellen med at låne en spiller ud for at gøre dem bedre, er en døende model, med mindre det er i et flerklubsejerskab. Det virker i hvert fald til at der meget oftere er købsklausuler i lejeaftaler, eller at der er flere klubber med krav herom.
Spørgsmålet er, hvad udleje skal løse af opgave?

Hvis man lejer en spiller ud for at give ham kamptræning og nærme sig start-11, tror jeg ikke der er mange gode eksempler. Udleje er typisk til ringere klubber, så spilletiden vægter ikke så meget.

Men hvis man køber en ufærdig spiller, der har brug for kamptræning for at kunne hæve sit niveau og derefter komme tilbage og arbejde sig nærmere periferien af truppen, kunne Gyamfi måske lykkes.

Jeg tror også vi skal derop hvor spillerne er gode nok til at blive lejet ud til en mindre klub i Superligaen eller en topklub i førstedivision, eller noget på tilsvarende niveau, og få spilletid før vi for alvor kan forvente at de kan vende tilbage og træde ind på holdet. Det er noget mere realistisk at flytte sig fra bunden af Superligaen til toppen på et halvt år end fra nederste halvdel af førstedivision, så udgangspunktet skal være tæt på noget vi kan bruge og så skal de også have træning og spilletid et sted på et niveau der ikke er for langt fra.

Men hvis man køber en ufærdig spiller, der har brug for kamptræning for at kunne hæve sit niveau og derefter komme tilbage og arbejde sig nærmere periferien af truppen, kunne Gyamfi måske lykkes.

Jeg tror også vi skal derop hvor spillerne er gode nok til at blive lejet ud til en mindre klub i Superligaen eller en topklub i førstedivision, eller noget på tilsvarende niveau, og få spilletid før vi for alvor kan forvente at de kan vende tilbage og træde ind på holdet. Det er noget mere realistisk at flytte sig fra bunden af Superligaen til toppen på et halvt år end fra nederste halvdel af førstedivision, så udgangspunktet skal være tæt på noget vi kan bruge og så skal de også have træning og spilletid et sted på et niveau der ikke er for langt fra.
Men den type lejemål findes ikke ikke så meget mere. Det er meget få klubber der er så desperate at de bruger deres spilleminutter på at en anden klub tjener penge på dem.

Men den type lejemål findes ikke ikke så meget mere. Det er meget få klubber der er så desperate at de bruger deres spilleminutter på at en anden klub tjener penge på dem.
Thomas Jørgensens udlejning til Hvidovre sidste sæson er et godt eksempel og det var en spiller vi eftersigende også var interesserede i i sommervinduet. Han hjalp Hvidovre tættere på overlevelse og jeg tror de var glade for det lejemål selvom de nok vidste det var et meget spinkelt håb at de kunne holde på ham. Vejle har lejet en angriber i Brøndby i denne sæson. FCM har lejet meget ud til Fredericia, men måske mest før Holck Povlsen købte Mafra. Klubberne skal mindst være et af de bedre hold i førstedivision og spillerne skal være så gode at de virkelig kan hjælpe det hold de udlejes til så de får spilletid. Vi får ikke meget ud af at udleje en spiller til Skive fordi de mangler en reserve.

Vi skal altså turde og være mere “kyniske” med vores unge spillere og udlejning.
Siger ikke at vi skal gå fcm modellen og have 30 spillere ude, men der må altså gerne rende en masse unge talenter rundt og forsøge at få noget erfaring udefra.
Forstår ikke hvorfor klubben ikke benytter sig af at man har både Vsk-Fremad-brabrand som samarbejdsklubber.
Hvis det er rigtig gode talenter, er de ikke gratis at have gående rundt. Og vi kommer til at betale hele deres løn, hvis de skal på græs i VSK eller Brabrand. Jeg tror også, det kan være vanskeligt at finde en god sjat talenter, som måske næsten er klar til at vægte i startopstillingen hos superligaens førerhold.

Thomas Jørgensens udlejning til Hvidovre sidste sæson er et godt eksempel og det var en spiller vi eftersigende også var interesserede i i sommervinduet. Han hjalp Hvidovre tættere på overlevelse og jeg tror de var glade for det lejemål selvom de nok vidste det var et meget spinkelt håb at de kunne holde på ham. Vejle har lejet en angriber i Brøndby i denne sæson. FCM har lejet meget ud til Fredericia, men måske mest før Holck Povlsen købte Mafra. Klubberne skal mindst være et af de bedre hold i førstedivision og spillerne skal være så gode at de virkelig kan hjælpe det hold de udlejes til så de får spilletid. Vi får ikke meget ud af at udleje en spiller til Skive fordi de mangler en reserve.
Jeg er med på at der findes eksempler på at det stadig sker. Orri i SjE osv. Men det bliver sværere og sværere at finde de match, for den lille klub vil næsten altid vælge at bruge spilleminutterne på egne aktiver. Det er næsten kun såfremt at klubben det lejer, har et kortsigtet behov for kvalitet fordi man spiller helt i top eller bund og ikke har råd til at finde det selv. Men løsninger som Yeboah i Vejle ender sjældent med godt, han er jo bare sidste brik i en angriber karrusel.

Orri —-> Sociedad
German ——> FCK
Rajovic ——> BIF
Yeboah ——> Vejle

Pointen er at han ikke ender i Vejle fordi det er et godt match med spiller og klub, Han ender der fordi han er en af Vejles sidste muligheder og BIF ikke vil bruge ham.

Der er noget ubalance i truppen lige nu, hvor vi har 10 mand rendende til 3 pladser i midterforsvaret og kun 4 spillere til 2 pladser på toppen. Især når de 2 på toppen er så langt fra at kunne gøre sig gældende i ligaen.

Vil gerne bytte 3 mand fra forsvaret med blot 1 duelig her-og-nu angriber. Kan det virkelig passe, at man med så mange ansatte i scoutingafdelingen ikke er i stand til at løse det problem? Indtil nu må svaret desværre være ja. Noget man i mindre klubber som RFC, VFF og SIF løbende fint har kunnet.

Ubalancen har jo sine forklaringer. Der har været vanvittigt mange skader i bagkæden, hvor tingene nu er ved at normalisere sig. Samtidig har vi været usædvanligt dårlige til at købe angribere i årevis, hvor vi så er blevet nødt til at sende dem ud på leje uden det store output, da de simpelthen har været for dårlige over en bank. Alle kan horrorlisten. Med mixet af en langt bedre skadesliste og et akut behov for en angriber, er det virkelig tid til at få balance i truppen. Det er i 12. time, for vi kunne rigtigt godt have brugt en angriber til de sidste 4 kampe i år. Det må vise sig, om det blev for sent i.f.t. pokalen.

Jeg har svært ved at se det som lejemålet der bringer spilleren ind på holdet.

Hvis Anker brænder banen af for Hvidovre i foråret er det mere sandsynligt at han sælges til en klub i 1. Div, end at han kommer til at spille en rolle for AGF efter sommerpausen. Samme med Bach.

For Gyamfi vil et succesfuldt lejemål i foråret være et skridt i retning af bænken efter sommerferien. Men hvilken klub skulle have interesse i at benytte ham? AGF kan betale lønnen og måske kamp-bonus. Kravet fra AGF er udsigt til spilletid (ingen seriøs klub vil garantere spilletid), og han skal lære noget både teknisk og taktisk, så klubben skal have noget struktur på spillestilen.

Altså lejemål skal altid have spillerens individuelle udvikling for øje. Om det så ender i et salg eller en startplads i den udlejende klub, er lidt sekundært.

Specifikt omkring Gyamfi, så jeg hellere ham få en hel sæson i AGFs træningskultur som trods alt må være en helt anden liga end 1. Division. Casen har hele tiden været at han skulle slibes i kanterne, så han bliver en AGF spiller, det har jeg svært ved at se at man har bedre forudsætninger for ved at sende ham til Horsens eller lign. Det kan man se på når de har fået de fundamentale ting på plads hos ham, for så bør afkastet i minutter alt andet lige have bedre forudsætninger for at give kvalitet.

Vi kan jo se hvad det er for en Sauer der kommer tilbage fra Norge om lidt. 1172 min har han fået, som er pænt uden at være prangende.

Specifikt omkring Gyamfi, så jeg hellere ham få en hel sæson i AGFs træningskultur som trods alt må være en helt anden liga end 1. Division. Casen har hele tiden været at han skulle slibes i kanterne, så han bliver en AGF spiller, det har jeg svært ved at se at man har bedre forudsætninger for ved at sende ham til Horsens eller lign. Det kan man se på når de har fået de fundamentale ting på plads hos ham, for så bør afkastet i minutter alt andet lige have bedre forudsætninger for at give kvalitet.

Ift Gyamfis udvikling, så er jeg enig.
Men ift at "gøre plads" til at kunne agere her og nu, i et angreb på guldet (ja sgu) - så SKAL vi hente noget til angrebet til jul, hvis det er.
Haugen kan måske sælges, men Serra spiller ikke, og er konstant skadet stadigvæk. Badji er ikke det vi håber.
Gyamfi er ikke klar.

Vi er en skade fra PM eller Bech fra at en lille katastrofe.
Jeg tænker Duelund kan supplere Bech også, men altså går enten Bech eller PM helt i stykker, så ser det helt vildt svært ud minimum frem til sommer.
Så sårbare må vi sgu ikke være ift at have konkurrencedygtig start 11.

Altså lejemål skal altid have spillerens individuelle udvikling for øje. Om det så ender i et salg eller en startplads i den udlejende klub, er lidt sekundært.

Specifikt omkring Gyamfi, så jeg hellere ham få en hel sæson i AGFs træningskultur som trods alt må være en helt anden liga end 1. Division.
Jeg er enig i første del. Det kunne opfattes som du mener jeg ikke har spillerens bedste for øje og det ville jeg være ret træt af.

Udleje giver mening for at holde en spiller skarp. Men hvis det ikke medfører tilbagevenden til AGF i nogen sportslig form, kunne det ligeså vel være et salg/fri transfer, der var bedst. I de situationer er udlejning bedre for begge parter, end en (halv-)sæson i periferien af truppen.

Men dit andet afsnit bryder med det. Hvis niveauet er bedre i AGF, hvorfor skulle det så hjælpe nogen at blive lejet ud? (Det lyder mere polemisk end det er ment!).

Jeg tror på det udvikler mere at spille kampe om points, end træningskampe på et 2. hold. Men jeg kvalificerede også at Gyamfi har behov for skoling, teknisk og taktisk. Derfor er det ikke ligegyldigt hvem han evt lejes ud til.

Han vil kunne lære meget i AGF, men han har kun et halvt år med rigtig fodbold, resten har været akademi. Spørgsmålet er, om ikke et forår med spilletid er mere hvad lægen ordinerer, end timer på træningsbanen?

Jeg er i tvivl, men hælder mest til udleje.

Jeg er enig i første del. Det kunne opfattes som du mener jeg ikke har spillerens bedste for øje og det ville jeg være ret træt af.

Udleje giver mening for at holde en spiller skarp. Men hvis det ikke medfører tilbagevenden til AGF i nogen sportslig form, kunne det ligeså vel være et salg/fri transfer, der var bedst. I de situationer er udlejning bedre for begge parter, end en (halv-)sæson i periferien af truppen.

Men dit andet afsnit bryder med det. Hvis niveauet er bedre i AGF, hvorfor skulle det så hjælpe nogen at blive lejet ud? (Det lyder mere polemisk end det er ment!).

Jeg tror på det udvikler mere at spille kampe om points, end træningskampe på et 2. hold. Men jeg kvalificerede også at Gyamfi har behov for skoling, teknisk og taktisk. Derfor er det ikke ligegyldigt hvem han evt lejes ud til.

Han vil kunne lære meget i AGF, men han har kun et halvt år med rigtig fodbold, resten har været akademi. Spørgsmålet er, om ikke et forår med spilletid er mere hvad lægen ordinerer, end timer på træningsbanen?

Jeg er i tvivl, men hælder mest til udleje.
Altså helt grundlæggende så er det et individuelt valg på spilleren, omkring hvad der er godt for hans udviking. Men hverken klub eller spiller for noget som helst ud af at sende en spiller ud i noget der giver et afkast, så jeg synes man skal være meget omhyggelig med at lave udlån, da det også kan give en regression eller stilstand og i tilfældet med de helt unge spillere som feks Gyamfi, er det endnu mere vigtigt da udvikling er alfa omega qua hans alder. For at sum it up, det er et spil jeg synes man skal spille defensivt og med stor omhu.

Hvis vi ikke sælger Anderson her i vinter, så vi stadig kun har plads til to ud af MEM, Anderson og Arnstad, så synes jeg man skal gå i retning af at bruge Duelund som angriber i foråret. Dermed ikke sagt, at jeg har opgivet Badji, for det har jeg ikke. Men når vi taler om erstatninger for skader til PM og Bech, så synes jeg Duelund skal med i den kabale - og i foråret foran Gyamfi. For mig virker Gyamfi som en typisk kantspiller. Ser man på hans highlights fra 1. div. i sidste sæson, så er det også kantaktioner der er mest iøjnefaldende. Men vi spiller jo ikke med kanter, så klubben må jo finde ud af, hvad planen skal være. Det typiske svar er selvfølgelig wingback, men det kræver også en del defensiv erfaring. Der er lidt "ung Bundu"-vibes over ham.

Hvis vi ikke sælger Anderson her i vinter, så vi stadig kun har plads til to ud af MEM, Anderson og Arnstad, så synes jeg man skal gå i retning af at bruge Duelund som angriber i foråret. Dermed ikke sagt, at jeg har opgivet Badji, for det har jeg ikke. Men når vi taler om erstatninger for skader til PM og Bech, så synes jeg Duelund skal med i den kabale - og i foråret foran Gyamfi. For mig virker Gyamfi som en typisk kantspiller. Ser man på hans highlights fra 1. div. i sidste sæson, så er det også kantaktioner der er mest iøjnefaldende. Men vi spiller jo ikke med kanter, så klubben må jo finde ud af, hvad planen skal være. Det typiske svar er selvfølgelig wingback, men det kræver også en del defensiv erfaring. Der er lidt "ung Bundu"-vibes over ham.

Jeg er principielt enig med dig men har meget svært ved at indregne Duelund som en vi kan stole på (endnu). Han har spillet 18 min. i Superligaen i denne sæson og vel omkring samlet 1.300 min. siden han kom retur for 2 sæsoner siden. På den anden side, er det nu han skal vise kontrakten skal forlænges og han er klar til at levere på en længere kontrakt.
The million dollar question er om han ikke har været klar eller om Uwe har vejet ham og fundet ham for let de sidste par måneder. Alternativt sørget for Duelund ikke selv forcerede noget som han tidligere har gjort.

Er lidt i tvivl om Gyamfi - havde egentlig forventet han skulle spille en "Bech-type" som skulle støtte op om den anden angriber. Den position kan han vel godt spille?
Han ser meget hurtig ud i hans antrit på de første meter. Nu har vi ikke set meget til ham men syntes der har været et par gange, hvor modstanderne er blevet overraskede over hvor hurtigt han kom til en bold.
Nå men han er et udviklingsprojekt med en lidt dyr prisseddel som vi forhåbentlig kan få udviklet som Bundu. Jeg ser ingen grund til at udleje ham, tænker han har bedst af at træne sammen med de andre og ikke mindst høre Uwe's tanker i dagligdagen. Der er meget usleben diamant over ham men forhåbentlig har den sportslige sektor set rigtigt.

Jeg er principielt enig med dig men har meget svært ved at indregne Duelund som en vi kan stole på (endnu). Han har spillet 18 min. i Superligaen i denne sæson og vel omkring samlet 1.300 min. siden han kom retur for 2 sæsoner siden.
Klart, men det var bare for at illustrere, at vi godt kan have et alternativ til Badji/Gyamfi, hvis PM eller Bech er ude. Jeg ser nok mest Duelund i en Bech-rolle og tilsvarende Badji som PM-afløser.

I tilfælde af skader, vil jeg også kunne se Tobias Bach som en reserve i kampene til at kunne hoppe ind i angrebet. Og endelig er der jo den lidt mere triste løsning, at vi går over til kun at spille med en decideret angriber i en 3-5-1-1 eller 3-4-3, om man vil. I forårets lettere startprogram kunne man også overveje en opstilling med 4-back kæde, hvor vi spiller med kanter og bruger Gyamfi mere i 4-3-3 (4-4-1-1), men det tror jeg ikke rigtig på at Uwe vil gøre. Det er jo lidt mere Davids opstilling.

Vi er en skade fra PM eller Bech fra at en lille katastrofe.
Jeg tænker Duelund kan supplere Bech også, men altså går enten Bech eller PM helt i stykker, så ser det helt vildt svært ud minimum frem til sommer.
Så sårbare må vi sgu ikke være ift at have konkurrencedygtig start 11.
Jeg må indrømme at jeg er mere bekymret for begge Wing Backs. Det er et stort kvalitetstab til næste mand på især VWB

AGF har 6 angribere på kontrakt til 2 pladser og selvom 2 af dem er lejet ud, synes jeg det er svært at bruge flere penge der. Badji skal kunne løse det

Jeg må indrømme at jeg er mere bekymret for begge Wing Backs. Det er et stort kvalitetstab til næste mand på især VWB

AGF har 6 angribere på kontrakt til 2 pladser og selvom 2 af dem er lejet ud, synes jeg det er svært at bruge flere penge der. Badji skal kunne løse det

Det er klart at Haugen skal sælges - og Gyamfi skal udlejes - før man kan tro på at vi får noget ind der.
Især med Duelund tilbage nu her.

Men ak hvor er det også bare, sammen med de wingbacks, der hvor vi ikke må mangle kvalitet hvis vi skal slutte så højt som muligt.

Similar content Most view View more
Back