New posts

Generel debat Transfervindue vinter 2024/2025

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 159K
Generel debat Transfervindue vinter 2024/2025
I hvilke tilfælde har Uwe flyttet spillere ud af position, hvor han i stedet skulle have spillet Callø?

Mener da bestemt han har spillet Beijmo på CB i en kamp, hvor Dalsgaard/Akoto/AJ var ude - og så brugte Andersen på back, og rykkede Beijmo ind.

Valget stod altså karikeret set mellem at spille JA ude af position eller spille Anderson ude af position plus give spilletid til Arnstadt.

Og som her - så er det jo ikke et spørgsmål om hvem der starter på banen - men at spilleren slet ikke kom ind/derhen.

Generelt har jeg svært ved at følge kritikken i forhold til Andersen. Lige præcis han har spillet masser. Han har lagt på og er blevet belønnet med mere og mere spilletid efterhånden, og han begyndte at ligne en contender til startopstillingen inden hans skade. For mig er han netop et argument for, at Uwe nok skal give spilletid til de unge, hvis de er konkurrencedygtige på deres position.
Kritikken der var jo, at man kunne have spillet Callø på CB, og Beijmo/Andersen på wingback (fx 60 min til den ene og 30 til den anden).
Eller rykket Beijmo ind på CB efter en time - og sat Andersen på wingbacken der - så Callø/Andersen ikke spillede sammen, hvis man frygtede det var for tyndt.

Mener da bestemt han har spillet Beijmo på CB i en kamp, hvor Dalsgaard/Akoto/AJ var ude - og så brugte Andersen på back, og rykkede Beijmo ind.

Og som her - så er det jo ikke et spørgsmål om hvem der starter på banen - men at spilleren slet ikke kom ind/derhen.

Men i den givne situation har Uwe jo så prioriteret - eller i hvert fald givet - spilletid til Andersen i stedet for Callø. Han kunne ganske givet også have spillet med JJA og Kahl i stedet for Andersen. Skal det virkeligt forstås spdan, at du hellere vil have Callø end Andersen på banen?

Men i den givne situation har Uwe jo så prioriteret - eller i hvert fald givet - spilletid til Andersen i stedet for Callø. Han kunne ganske givet også have spillet med JJA og Kahl i stedet for Andersen. Skal det virkeligt forstås spdan, at du hellere vil have Callø end Andersen på banen?

Vi snakker højre side - så har ikke noget med Kahl at gøre. Det er ikke venstre wingback-sitautionen jeg snakker om. Men højre side.

Han kunne da spille med Andersen på wingback og Beijmo på CB - og så sætte Beijmo på backen og Callø på CB senere i kampen, eller bare tage Beijmo ud, hvis det var.
Det kan jo ikke passe man ikke kan finde tid til Callø i en kamp, hvor både Akoto, AJ, Dalsgaard og Mølgaard er ude.

Det synes jeg var der, hvor kæden hoppede af for mig.

Kritikken der var jo, at man kunne have spillet Callø på CB, og Beijmo/Andersen på wingback (fx 60 min til den ene og 30 til den anden).
Eller rykket Beijmo ind på CB efter en time - og sat Andersen på wingbacken der - så Callø/Andersen ikke spillede sammen, hvis man frygtede det var for tyndt.

Ahh. Så Callø - som nu spiller i midten af første division - skulle have spillet i stedet for en af Kahl og JJA samtidig med, at Andersen skulle have spillet i stedet for Arnstadt?

Det virker ikke rigtigt som om, kravet er, at Uwe skal spille med unge spillere. Det virker mere som om, at kravet er, at Uwe partout skal spille med Callø (som nu er i første division). Det er alligevel et stort krav at stille. I må godt nok vurdere ham som et gigantisk talent.

Vi snakker højre side - så har ikke noget med Kahl at gøre. Det er ikke venstre wingback-sitautionen jeg snakker om. Men højre side.

Han kunne da spille med Andersen på wingback og Beijmo på CB - og så sætte Beijmo på backen og Callø på CB senere i kampen, eller bare tage Beijmo ud, hvis det var.
Det kan jo ikke passe man ikke kan finde tid til Callø i en kamp, hvor både Akoto, AJ, Dalsgaard og Mølgaard er ude.

Det synes jeg var der, hvor kæden hoppede af for mig.

Jeg er helt med på, du ikke snakker om VWB. Kahl spiller venstre cb. Hvis Callø skulle have spillet i den pågældende kamo, skulle de være i stedet for JJA eller Kahl.

Jeg synes det giver fin mening, at Callø ikke kommer på banen. Vi dominerer den kamp ret voldsomt og har ikke brug for at lave en defensiv udskiftning, vi har derimod brug for lave offensive udskiftninger. Der står 0-0, så vi er også sårbare ift. mål imod, og derfor er det måske ikke oplagt at prøve Callø der.

Det ligner tilmed, vi laver et systemskifte, da Brandhof kommer ind i stedet for JJA, således at der kun er to centrale forsvarsspillere på banen.

Jeg synes simpelthen ikke, det er en kamo, som skriger på spilletid til Callø.

Ahh. Så Callø - som nu spiller i midten af første division - skulle have spillet i stedet for en af Kahl og JJA samtidig med, at Andersen skulle have spillet i stedet for Arnstadt?

Det virker ikke rigtigt som om, kravet er, at Uwe skal spille med unge spillere. Det virker mere som om, at kravet er, at Uwe partout skal spille med Callø (som nu er i første division). Det er alligevel et stort krav at stille. I må godt nok vurdere ham som et gigantisk talent.
Ja den agenda har været ret tydelig i lyden AGF…

Når man siger der bliver brugt for få talenter. Hvem er det så der skal spille mere? Hvilke der ikke kommer svar på.

Jeg har svaret et utal af gange. Jeg mener, Callø havde fortjent at blive brugt mere med det han viste mod FCK og BIF. Jeg mener, Gyamfi og Badji burde have fået mere tillid end skraldeminutter, så der har du 3 spillere.
Du har endda liket indlæg, hvor jeg nævner de 3.

Når Paddy så ryger på bænken, så er folk heller ikke glade.

Jeg spørger igen, hvem? Du opstiller imo en masse stråmænd men for at svare for mig selv, så har jeg i mindst 2 sæsoner ønskeit PM fik en mindre rolle, så jo jeg vil blive glad, hvis PM i foråret bliver bænket noget oftere. Både for at køre Badji ind men også for at PM er frisk helt til slut.

Man vil gerne spille ungt, men ikke lige Hansen, Poulsen og Paddy.

Her må jeg også melde hus forbi. Jeg har også nævnt, at JH kan erstattes og jeg har også nævnt, jeg gerne så en mere boldfast 6er end NP. Jeg ser heller ikke mange hvis nogen brokke sig synderligt over, JH bliver erstattet eller at Arnstad tager NPs plads men selvfølgelig vil der altid på et ret velbesøgt forum være nogen som ikke er enige. Det vil sku også være mærkeligt andet.

Her er lige et indspark fra hestens egen mund: https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superliga/klar-plan-for-agf-stortalenter-mere-voksenfodbold

Gode tanker om baggrunden for udlejningerne. Rösler fortæller desuden, at Callø muligvis bliver hentet tilbage til sommer, hvis han allerede der er tæt nok på at få mere spilletid. Han kalder ham den af de unge, der er længst fremme.
Ganske interessant. Jeg overvejer om ikke Callø, som Gyamfi, burde have været ude allerede i sommers?

Som tidligere nævnt er udlejning i min verden (baseret på historik) vejen til at forlade klubben. Men måske er det en gamechanger at man har bedre planer og 6-12 måneder med spilletid på lavere niveau indgår som element i vejen til indhop.

Gamechangeren kunne være overgangen.
Fra: tynd trup og midterholdsstatus, hvor unge altid kunne kastes ind
Til: bred trup og sportslig relevans, hvor det er sværere at give unge spilletid, før de har et vist bundniveau.

Jeg bryder ikke om at definere ad hoc gamechangeren, fordi man kan altid opstille scenarier baseret på håb. Men der er noget ræson i dette.

Det meste af den her snak og kritik af Uwe handler tilsyneladende om, at Callø skulle have være brugt noget mere? Det er jo også rigtigt, at Callø gjorde det fint i et par kampe i sidste sæson da UWE valgt at benytte ham. Der har så også været forlydender om at formen har været lidt nedadgående fra starten af efteråret, men sådan vil det jo være med unge spillere. Alligevel vil der selvfølgelig være nogen herinde der mener at han burde spille i stedet for andre der har vist sig bedre frem til træningerne.

Men Uwe tror stadig på Callø, som man kan læse af @cphs link ovenfor. Det lyder i øvrigt til at vi vil kunne trække ham hjem til sommer, hvis vi ønsker det:
– Luka Callø spillede for eksempel 30 minutter mod Philadelphia, hvo rhan var meget stærk. Han kom ind og lavede vores andet mål. Han var meget opmærksom, hvilket er vigtigt for ham, at han hele tiden er på. Det gjorde han rigtig godt. Så fik vi tilbuddet fra Kolding, og jeg tror ærlig talt, at han kommer til at tage et stort skridt, efter han har været med os i halvandet år. Nu kommer han til at tage et stort skridt op og spille voksenfodbold, siger Uwe Rösler.

– Det er ligesom [Mathias] Sauer, der spillede voksenfodbold [i Norge på leje i sidste sæson]. Luka er den, der er længst fremme. Jeg mener, han er klar til voksenfodbold på et godt og velfungerende hold, der spiller på samme måde som os. Han skal starte der, ikke komme ind af og til. Vi forventer, han starte inde og gør det virkelig godt. Og så er planen at hente ham tilbage til sommer eller senest til januar, siger Uwe Rösler om Callø, der er udlejet indtil januar.

Jeg er helt med på, du ikke snakker om VWB. Kahl spiller venstre cb. Hvis Callø skulle have spillet i den pågældende kamo, skulle de være i stedet for JJA eller Kahl.

JJA var ude pga. sin fysiske situation, hvor han var kollapset - og de ikke lige ville bruge ham.
Og som jeg flere gange har sagt nu - så var det ikke et spørgsmål om hvem der skulle starte inde for mig - men at han slet ikke kom ind.
Arnstad der starter - og Anderson der kommer ind - eller omvendt er jo fint.

Kahl skulle jo ikke spille højre CB - det håber jeg du er med på.
Så det var højre side, at JJA, Dalsgaard, Mølgaard og Akoto var ude samtidig, og Uwe så frem for at spille Callø på CB og Beijmo på wingback, hvor Andersen kunne komme ind senere i kampen fx efter en time - så valgte at spille Beijmo Andersen fra start - Hvilket også var fint nok på sin vis - men VILDT at Callø så ikke kom ind "for Andersen" - hvor Beijmo så overtog wingbacken.

JJA var ude pga. sin fysiske situation, hvor han var kollapset - og de ikke lige ville bruge ham.
Og som jeg flere gange har sagt nu - så var det ikke et spørgsmål om hvem der skulle starte inde for mig - men at han slet ikke kom ind.
Arnstad der starter - og Anderson der kommer ind - eller omvendt er jo fint.

Kahl skulle jo ikke spille højre CB - det håber jeg du er med på.
Så det var højre side, at JJA, Dalsgaard, Mølgaard og Akoto var ude samtidig, og Uwe så frem for at spille Callø på CB og Beijmo på wingback, hvor Andersen kunne komme ind senere i kampen fx efter en time - så valgte at spille Beijmo Andersen fra start - Hvilket også var fint nok på sin vis - men VILDT at Callø så ikke kom ind "for Andersen" - hvor Beijmo så overtog wingbacken.
Men også vildt at finde sådan et konkret eksempel, hvor man ikke kender til de konkrete spilleres tilstand og gøre det til en kæmpe ting. Bare ton rent flag og sig, at man mener at Uwe burde træffe et andet valg end at spille med den opstilling han i det konkrete tilfælde mente var bedst. Det andet antyder, at han har en eller anden bias mod Callø - og det tror jeg ikke et øjeblik på. Jeg tror bare ikke at Callø helt har været der, i den grad som folk forestiller sig, i dette efterår. En trup består af en masse enkeltindivider, som også har der op- og nedture. Hvordan det lige er på dagen, er det umuligt for os at vurdere udefra. Derfor var det måske ikke så VILDT at Callø ikke spillede i den kamp? Måske beskyttede Uwe ham i virkeligheden. Det forbliver gætterier.

Det meste af den her snak og kritik af Uwe handler tilsyneladende om, at Callø skulle have være brugt noget mere? Det er jo også rigtigt, at Callø gjorde det fint i et par kampe i sidste sæson da UWE valgt at benytte ham. Der har så også været forlydender om at formen har været lidt nedadgående fra starten af efteråret, men sådan vil det jo være med unge spillere. Alligevel vil der selvfølgelig være nogen herinde der mener at han burde spille i stedet for andre der har vist sig bedre frem til træningerne.

Eller også er formen "nedadgående" fordi de ikke bruges - og derfor smides ind pludseligt - og ser rustne ud ift at topperforme, mens alle andre er toptunede.
Den her snak - handler for mig om, at Uwe er med til at skabe en situation, hvor de unge har for svært ved at udvikle sig ift kampform, og at andre bruges så meget, at de udtrættes - og vi sidder til jul og snakker om, at energien var væk i 2.halvdel af efteråret.

Ift hvordan det påvirker transferdelen fremad - så synes jeg det er meget relevant.
Skal vi satse på de unge via et akademi - så nytter det fx ikke at man ikke giver Callø minutter i sådan en kamp, hvor både Dalsgaard, Mølgaard, Akoto og JJA er ude, at Callø får 0 mintter der. Så skal Glad Egbedi heller ikke spille hvis både Arnstad, Anderson, MEM, PM, Badji og Bech (eller hvem vi har i offensiven) er ude om 2 år, og Egbedi er en del af truppen der, eller? Hårdt sat op måske - men altså.

Hvilke unge spillere vil skifte til AGF under Uwe - hvis det bliver det der vi ser hele tiden?

Mht Gyamfi kan man sige at han vel trods alt fik et par anstændige indhop og Uwe må så have vurderet på dem og det der har været vist til træning, at han ikke helt var klar. Det er måske ikke nok med et par indhop for at kunne gribe chancen, men det skal selvfølgelig også gøres til træning og det viser da at Uwe gerne ville spille ham.

Men også vildt at finde sådan et konkret eksempel, hvor man ikke kender til de konkrete spilleres tilstand og gøre det til en kæmpe ting. Bare ton rent flag og sig, at man mener at Uwe burde træffe et andet valg end at spille med den opstilling han i det konkrete tilfælde mente var bedst. Det andet antyder, at han har en eller anden bias mod Callø - og det tror jeg ikke et øjeblik på. Jeg tror bare ikke at Callø helt har været der, i den grad som folk forestiller sig, i dette efterår.

Selvfølgelig har Uwe ikke en "bias", hvis du mener en ubegrundet en fx.
- Jeg har intet flag der ikke er rent tonet, i øvrigt.
Jeg konstaterer at det virker alt for svært for en spiller som Callø at få chancen i en kamp, hvor alle reserver foran ham var ukampdygtige - og Uwe hellere rykker folk væk - fra hvor de er bedst (Beijmo/Anderson) - end at tage en chance/give chancen til Callø.

Jeg fokuserer rigtig meget på - at vi i de kampe manglede gode indlæg (Beijmo og Links var væk fra wingbacks) og at vi manglede fart i offensiven med bolden (Anderson var væk fra 8'eren). Begge dele kunne vi have valgt at have beholdt - da Uwe jo tog sine beslutninger - og det var selvforskyldt at de to ting ikke var som normalt. Det hører naturligvis med til historien, at det var fordi Uwe samtidig troede på Andersen og Arnstad - og den del har jeg også forståelse for isoleret. Men det var mange kampe det stod på uden succes ift Anderson - mens chancen for at spille Callø var den kamp, hvor alle de andre til højre CB var ude fra udtagelse, og han rykkede Beijmo ind.

Eller også er formen "nedadgående" fordi de ikke bruges - og derfor smides ind pludseligt - og ser rustne ud ift at topperforme, mens alle andre er toptunede.
Den her snak - handler for mig om, at Uwe er med til at skabe en situation, hvor de unge har for svært ved at udvikle sig ift kampform, og at andre bruges så meget, at de udtrættes - og vi sidder til jul og snakker om, at energien var væk i 2.halvdel af efteråret.

Ift hvordan det påvirker transferdelen fremad - så synes jeg det er meget relevant.
Skal vi satse på de unge via et akademi - så nytter det fx ikke at man ikke giver Callø minutter i sådan en kamp, hvor både Dalsgaard, Mølgaard, Akoto og JJA er ude, at Callø får 0 mintter der. Så skal Glad Egbedi heller ikke spille hvis både Arnstad, Anderson, MEM, PM, Badji og Bech (eller hvem vi har i offensiven) er ude om 2 år, og Egbedi er en del af truppen der, eller? Hårdt sat op måske - men altså.

Hvilke unge spillere vil skifte til AGF under Uwe - hvis det bliver det der vi ser hele tiden?
Vi er bare tilbage ved udgangspunktet. Sportschefen skal ikke sammensætte en trup, hvor der er en forventning internt i klubben om at 7. valget til en position skal få spilletid. At du så finder et eksempel hvor det burde have kunnet lade sig gøre til en konkret kamp, ændrer ikke på det. Hvem ved, Uwe kan måske endda have spurgt Callø om han var klar og fået at vide at han var lidt småsyg. Vi kan ikke drage noget konklusioner ud fra det eksempel. Uwe taler godt om Callø og har lige stor-rost ham igen nu.

Jeg tror bare ikke at Callø helt har været der, i den grad som folk forestiller sig, i dette efterå

Og det er måske rigtig nok - og frem for at se om spilleminutter kunne sætte skub i det - så blev det til rokering af folk, der skulle spille ude af position.

Jeg er rigtig glad for Uwe på mange fronter. Jeg er ikke glad for at se, at han går så umådeligt langt, for at holde en stamme af de samme på banen - som tilfældet var omkring Links'skaden i efteråret. Vandt vi en eneste af de opgør?

Jeg hyper-fokuserer måske på det - men den udekamp mod Lyngby (efter Anderson på wingback havde vist sig dårligt kørende allerede inden) - var sgu dråben for mig - ift det, som på mig virker som lidt Uwe-stædighed og manglende mod.

Nuvel. Jeg vil videre fra snakken.

Vi er bare tilbage ved udgangspunktet. Sportschefen skal ikke sammensætte en trup, hvor der er en forventning internt i klubben om at 7. valget til en position skal få spilletid. At du så finder et eksempel hvor det burde have kunnet lade sig gøre til en konkret kamp, ændrer ikke på det. Hvem ved, Uwe kan måske endda have spurgt Callø om han var klar og fået at vide at han var lidt småsyg. Vi kan ikke drage noget konklusioner ud fra det eksempel. Uwe taler godt om Callø og har lige stor-rost ham igen nu.

Det ændrer noget for mig. Det ændrer det - at jeg ikke længere kan forsvare at håbe, at de unges udvikling kan opnås via tillid/forsøg - men at vi pt har en træner, som kun giver chancen, når han ikke har noget valg. Som fx da Andersen spillede da Beijmo var ude, vi ikke havde Dalsgaard endnu, og Mølgaard også var skadet.

Måske Andersen kun er der han er i dag - fordi Uwe var tvunget til noget - han ikke dengang havde lyst til.
Hvem siger Uwe ikke så på Andersen på samme måde som Callø dengang?

Andersen kom ind - og overraskede os alle i Randers med det indhop, hvor han komplet ruskede op i energien i holdet, selvom det ikke blev til sejr af det.
Jeg har svært ved, at den slags havde gemt sig under overfladen - uden vi går mere efter at afsøge det - at finde det.
Så jeg kan nøjes med at konstatere, at det er muligt Callø ikke til træning har spillet sig til at overbevise Uwe om, at han skulle skiftes ind/starte inde i den kamp. Men at det ærgrer mig, at man ikke mere aktivt forsøger at finde de gyldne unges gemmenbrud.

Callø kom først fast ind i seniortruppen her i efteråret og generelt virker det bare til at det er hårdt for de unge at være med på det her træningsniveau. Det tyder en række skader hos flere af de unge i hvert fald på. Men vi kan håbe at det hjælper dem op på det niveau der er brug for. Der er jo unægtelig et stykke fra et middelmådigt U-19 hold til pludselig at skulle spille i toppen af superligaen.

Denne er fra slutningen af juli måned:

Det bliver måske et par indhop, og så kan jeg bide mig fast på holdet fra næste sæson og være med til at kæmpe om en startplads. Det skal ikke stresses igennem, siger Luka Callø til Tipsbladet.

Back