Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 240K
Talentarbejdet i AGF
Mit umiddelbare indtryk er at FCM er storudlejer - det er vist k?b ind i bundter og de satser p? et par stykker lykkes (en form for moderne slavehandler). De andre er lidt spredt men mener da ogs? Fck har haft en del spillere p? gr?s andre steder i l?bet af tiden. For Fcns vedkommende er det nok ikke muligt, at udleje s? unge spillere som de skal ned i - de s?lger fra den aldersklasse som andre vil udleje:-)

Ideen dukker l?bende op og mange fans syntes det er en fantastisk ide men hvorfor g?r klubben det s? ikke.
M?ske har truppen v?ret for smal og talenterne for d?rlige men er truppen s? meget st?rre nu? Vil vi v?re klar til at ?ndre p? den nuv?rende strategi?
M?ske ?nsker klubben blot selv at udvikle spillerne via ungdomsafdelingen og mener de bliver matchet bedst der?

[member=56]Martinstranger[/member]?

Min pointe i de andre indl?g er, at det kun er dygtige spillere der bliver lejet ud. Dygtige spillere, som den klub der lejer normalt ikke kan hente selv, ELLER har et hul i truppen og ringe ?konomi.

De spillere FCK lejer ud er jo Carlo Holse, Toutouh (da han var up and coming), FCM udlejede Sammy Skytte til Horsens, BIF udlejer Corlu til Lyngby. Det er jo helt anden kaliber end det vi har haft at leje ud. Vi har kun haft talenter at leje ud, som vi kunne h?be nogle andre ville "udkl?kke" for os. Det tror jeg bare ikke de danske klubber er interesserede i.

Men n?r Esbjerg henter Carlo Holse i FCK p? lejeaftale, s? er han jo en profil for dem, al? Dreyer, som de p? ingen m?de havde r?d til. Og han er s? god, at han kan g?re en forskel. De har s? ogs? hentet Ante Erceg som langt mere har CV'et med sig, end pr?stationer. Men helt ringe for BIF har han jo ikke v?ret. Og SIF lejer Brumado i FCM efter at have solgt dem Schwarz.

Min personlige konklusion er, at alle de dygtigste spillere vi har haft er blevet brugt af os selv, og at vi kun har v?ret interesseret i at udleje overskudslageret som ingen var interesserede i. Men nu har vi v?ret i en gr?zone, hvor vi har haft pladser hvor der faktisk har v?ret overskud trods at der var kvalitet bag (Ammitzb?l i angrebet, Th?gersen p? venstra back). De st?r jo trods alt bag Helenius, PM, Gersbach og H?jer. Men spillerne er gode, og up and coming. Det er der mere logik i at pr?ve af for mindre klubber. Og jeg tror da ogs? at Esbjerg skulle ville leje en Munksgaard hvis AGF synes han var i overskud, eller en Ankersen, Blume eller lignende = pointen.

EDIT: Ift hvorfor FCN ikke udlejer, s? t?nker jeg 100% at det er fordi hele deres koncept handler om, at alle skal v?re "i systemet" og opflaskes i "systemet" s?ledes at du skal v?re klar og kan s?ttes ind fra en dag til anden og overtage fra ham der blev solgt foran dig. S? det harmonerer ikke s? godt for dem at sende en spiller ud og spille anderledes/andre systemer, snarere end at have dem i klubben selv. 

Lunding kunne v?re et bud p? en udlejning til 1. division i efter?ret, hvis han er g?et i st? hvor han er. Det ville Aarhus Fremad sikkert ikke sige nej til, hvis de skulle tage en overraskende oprykning. 
[member=37]SteenA[/member]? 

Det var faktisk i denne s?son han skulle have v?ret lejet ud synes jeg. Nu st?r vi over for et Bundu-salg, og Lunding kan umiddelbart se frem til at skulle dele pladsen med Links. Men ja, hvis AGF henter en erstatning for Bundu til at dele pladsen med Links, og Lunding forbliver 3-reserve, s? synes jeg han ville have godt af at komme ud og spille fast. Og der vil Fremad da v?re et fantastisk bud.

Jeg tror en af grundene til at udlejning ikke er s? stort et f?nomen herhjemme er at der er rigtig mange fodboldspillere p? markedet (ca. samme antal som hele ?rhus kommunes befolkning), s? selv hvis kun f? procent forts?tter efter teenage-?rene vil der v?re fuldt booket i de st?rre klubber (dvs. alt over Serie 2 eller s?dan noget). Derfor skal man ud og finde et reelt incitament for at leje ud og leje spillere hos begge parter. Fremad kunne da sagtens "dope" sig og l?ne et halvt AGF-hold fra U-19 og op, men sp?rgsm?let er hvad begge parter skulle bruge det til? Niveauet i 2. division er sgu ca. det samme som reserveligaen, m?ske endda lidt lavere, s? for dem der er blandt de 30-40 bedste i AGF f?r de ikke meget mere end d?rligere tr?ningsforhold ud af det.

Ligeledes ville Fremad ikke kunne udvikle sig selv, og selvom man m?ske ikke t?nker det store om dem som klub hvis man ikke kender dem, s? er de en klub med sin egen identitet og traditioner. De er ikke voldsomt interesserede i at v?re andedam for folk de ikke f?r noget ud af, for de vil sgu gerne op i 1. division og havde sandsynligvis v?ret der hvis ikke den nye struktur gjorde det n?rmest umuligt.

Det bedste ville sandsynligvis v?re at udleje dem til en mindre klub i et st?rre land, hvor man kan komme ret langt ned i r?kkerne og stadig finde spillere omkring Superliganiveau, men s? render vi ind i problemer med kultur, unge danskeres mentalitet osv. Den gode Martino har jo bem?rket at de unge herhjemme er ret skr?belige mentalt, og at det var vores omkl?dningsrums h?rde og forventningsfyldte tone der gjorde ham klar til udlandet.

Der er med andre ord temmelig begr?nset plads p? det danske marked, hvor man skal v?re n?sten helt klar til 1. holdet for at det er besv?ret v?rd, mens det er temmelig sv?rt p? det udenlandske marked pga. alt fra manglende kendskab til den udlejede spiller til mentalitet og kulturelle barrierer.

SteenA said:
Martinstranger date=1592689203 said:
Som jeg skriver, har det v?ret diskuteret i +15 ?r og uden der rigtig er sket noget. Kan det v?re AGF ikke har interessen eller kan det v?re Fremad, Brabrand mv. som ikke har interessen?

Det kan ogs? v?re, at vores trup blot har v?ret for ringe i alle ?rene og der ikke har v?ret talenter af god nok kvalitet.
Jeg tror at det er en kombination af de ting du skriver plus m?ske at spillerne selv ikke ?nsker det.

Man skal ikke tage fejl af, at der er stor v?rdi af at v?re en del af tr?ningsmilj?et p? Fredensvang, kontra at tr?ne i Fremad eller Brabrand. Jeg mener faktisk ogs? at have h?rt PC udtale noget i den retning p? et tidspunkt. For den enkelte ambiti?se spiller f?les det m?ske ogs? st?rre at v?re en del af vores kamptrup af og til, end at skulle befinde sig i glemslen i en lavere r?kke. Skal vi udleje st?rre talenter, s? vil det v?re ideelt med en model, hvor de fortsat kan tr?ne med i AGF et par gange om ugen.

For 1. divisionsklubben er det naturligvis ogs? sjovere at udvikle p? deres egne spillere. Incitamentet til at sige ja til en lejeaftale er jo lidt det samme som vi selv har. Det skal v?re en spiller der kan bidrage og det vil v?re en bonus, hvis det er muligt at beholde spilleren efterf?lgende. De udlejninger vi hidtil har haft har v?ret af kategorien "kontrakten udl?ber snart, vi evaluerer spilleren i den sidste tid ved at leje ham ud". Det har den forskel, at spilleren har st?et uden kontrakt efter endt lejem?l. Hvis AGF s? har ?nsket at forl?nge derefter var det bare ?rgerligt. Ellers var muligheden der jo for at den lejende klub kunne beholde ham.

Hvis vi virkelig skal f? noget ud af det her, s? skal vi sende spillere afsted med v?sentlig mere kvalitet. Spillere, som f.eks. vil kunne forst?rke Aarhus Fremad, hvis de f?r den overraskende oprykning, hvor de som udgangspunkt vil v?re k?mpefavorit til at rykke ned igen n?ste ?r p? grund af en historisk st?rk n?stbedste r?kke (sk?ret ned til 12 hold og med tre nedrykkere fra superligaen).
[member=37]SteenA[/member] & [member=25]Stig AKA Frank Heskj?r[/member]
Jeg er jo ikke uenig i, at det kan v?re en god ide med udlejning til lavere rangerende klubber. Jeg siger blot vi ikke rigtig har brugt den del.

Sat p? spidsen, s? har vi vel mest haft spillere udlejet som skulle videre i karrieren eller er det en forkert antagelse?

Se bort fra Kaastrup - han er en specialcase og det er ikke noget, som vi kommer til at g?re hvert eller hvert andet ?r. Det var ikke vores ?nske men p? en henvendelse fra en af europas store klubber.
Th?gersen vil selv ud og spille fast og vi skal nok heller ikke forvente en forl?ngelse af hans kontrakt Talentfuld back regner med AGF-exit Fair nok, at han ikke ?nsker at spille 3 violin p? den plads men her var det oplagt, med en forl?ngelse samtidig med en udlejning for n?ste s?son (hvis han er god nok).

Hvis vi skal sende spillere afsted med v?sentlig mere kvalitet som @steena er inde p?, s? skal vi vel have en endnu st?rre trup? Alle spillere har v?ret i aktion og spillet hver deres rolle henover s?sonen. Enkelte ikke s? meget.
Jeg er fortaler for udlejning hvis det giver mening, det er jeg blot ikke sikker p? klubben syntes eller har haft r?d til (det er nok ikke alle steder at lejeklubben d?kker l?nnen). Fcm har til geng?ld et hav af yngre spillere lejet ud, de m? vurdere det giver v?rdi p? den m?de.

[member=175]Zinras[/member]  TAK - det giver god mening og passer m?ske meget godt ind med, at vi ikke rigtig har brugt det i AGF. M?ske er det bedre, bare at tr?ne i egen klub og udvikle sig med de bedste der.

Jeg er jo ikke uenig i, at det kan v?re en god ide med udlejning til lavere rangerende klubber. Jeg siger blot vi ikke rigtig har brugt den del.
[member=56]Martinstranger[/member]? 
Jeg er meget enig.

Husk dog p?, at Lyngby, Esbjerg og de andre som har lejet har gjort det i FCM/FCK/BIF, som jo ER "h?jere rangerede klubber".
Men det har AGF jo ikke traditionelt v?ret de sidste 20 ?r ift dem. S? n?r AGF har ligget nummer 10, eller spillet i 1.division, s? har det jo ikke kunne leje spillere hos os som var m?rkbart bedre end det de selv havde/kunne udvikle.

S? det handler jo om vores plads i f?dek?den, som jo forh?benligt er ved at blive ?ndret i disse dage :D

[member=175]Zinras[/member]? 
Tak for indspark ja. Gode pointer.

Zinras date=1592740493 said:
Fremad kunne da sagtens "dope" sig og l?ne et halvt AGF-hold fra U-19 og op, men sp?rgsm?let er hvad begge parter skulle bruge det til? Niveauet i 2. division er sgu ca. det samme som reserveligaen, m?ske endda lidt lavere
Citat fra: Zinras dato Sun Jun 21 2020 13:54:53 GMT+0200 (Centraleurop?isk sommertid)
De er ikke voldsomt interesserede i at v?re andedam for folk de ikke f?r noget ud af, for de vil sgu gerne op i 1. division og havde sandsynligvis v?ret der hvis ikke den nye struktur gjorde det n?rmest umuligt.

Fremad blev kun n?vnt, fordi de pludselig st?r med en reel oprykningschance efter sejren over Helsing?r i g?r. Jeg mener heller ikke at 2. division er interessant.

Jeg tror ikke en eks. Lunding vil udvikle sig ret meget i en 1. divisionsklub som skal k?mpe om overlevelse, det vil v?re med givtig p? et offensiv indstillet hold som t?r at spille fodbold.
Det er lidt noget andet for en defensivspiller.

Kan det ikke lade sig g?re, s? kunne en klub som Nyk?bing FC v?re interessant, de spiller noget godt offensivt fodbold og lejer i forvejen en del spillere, dog mest fra sj?llandske klubber.

Martin Hansen date=1592746307 said:
Jeg tror ikke en eks. Lunding vil udvikle sig ret meget i en 1. divisionsklub som skal k?mpe om overlevelse, det vil v?re med givtig p? et offensiv indstillet hold som t?r at spille fodbold.
Det er lidt noget andet for en defensivspiller.

Kan det ikke lade sig g?re, s? kunne en klub som Nyk?bing FC v?re interessant, de spiller noget godt offensivt fodbold og lejer i forvejen en del spillere, dog mest fra sj?llandske klubber.
God pointe, selvom Lunding ogs? skal bygge p? defensivt. Ideen med at bruge en lokal klub var at spilleren kunne tr?ne med p? Fredensvang nogle dage om ugen og bevare tilknytningen. 

SteenA said:
Fremad kunne da sagtens "dope" sig og l?ne et halvt AGF-hold fra U-19 og op, men sp?rgsm?let er hvad begge parter skulle bruge det til? Niveauet i 2. division er sgu ca. det samme som reserveligaen, m?ske endda lidt lavere
Citat fra: Zinras dato Sun Jun 21 2020 13:54:53 GMT+0200 (Centraleurop?isk sommertid)
De er ikke voldsomt interesserede i at v?re andedam for folk de ikke f?r noget ud af, for de vil sgu gerne op i 1. division og havde sandsynligvis v?ret der hvis ikke den nye struktur gjorde det n?rmest umuligt.

Fremad blev kun n?vnt, fordi de pludselig st?r med en reel oprykningschance efter sejren over Helsing?r i g?r. Jeg mener heller ikke at 2. division er interessant.
Naturligvis, men Fremad har v?ret byens n?stbedste hold i mindst 25 ?r minus de par s?soner hvor de ikke n?ede 1. division og Brabrand/Skovbakken gjorde. Fremad var jo i Superligaen i 2 ?r, godt nok under navnet FC Aarhus, hvilket kostede dem den gode ?konomi da fusionen alligevel ikke kunne svare sig. Derfor vil de n?sten altid v?re den mest oplagte kandidat til en udlejning n?r vi snakker helt lokalt. Det er faktisk ret vanvittigt hvor godt de klarer sig ift. hvor ofte tr?nere og profiler smutter i det amat?r-setup de har. De ville uden tvivl v?re et fast 1. divisionshold hvis de havde lidt flere penge og det ikke var s? pissesv?rt at rykke op.

Fremad ville nok ikke have noget imod at leje tre af vores talenter til en meget billig pris. Cirka halvdelen af deres trup har allerede spillet ungdomsfodbold i AGF, s? for Fremad vil den praktiske forskel fra i dag ikke v?re s?rlig stor. Deres ungdomsafdeling er heller ikke st?rk nok til at agere f?dek?de for et hold i 1. division, s? det bliver ikke for at beskytte deres egne unge, hvis de ikke vil leje hos os.

Zinras date=1592755727 said:
Det er faktisk ret vanvittigt hvor godt de klarer sig ift. hvor ofte tr?nere og profiler smutter i det amat?r-setup de har. De ville uden tvivl v?re et fast 1. divisionshold hvis de havde lidt flere penge og det ikke var s? pissesv?rt at rykke op.

Det er jo ogs? et par store hvis'er. Is?r den med pengene. Men Aarhus b?r da have et hold i den n?stbedste r?kke. Nu ?ndres strukturen jo igen, hvilket flytter to hold mere ned i den 3. bedste r?kke, og om et ?r bliver den nuv?rende 2. division s? splittet op i to landsd?kkende r?kker, s? den 3. bedste r?kke kommer til at blive noget st?rkere med landets nr. 25-36, hvor det lige nu er nr. 27-50. Jeg t?nker at Fremad og Brabrand kommer til at befinde sig i den gruppe (25-36) med et h?b om ind imellem at ligge i gruppen 13-24 (som Fremad har chancen for lige nu).

Skulle Fremad rykke op, s? ville det da kunne blive en stor hj?lp, hvis de billigt kunne forst?rke sig med et par superligareserver fra AGF. 

Interview med David: "Stemningen i Aarhus er katalysatoren for en sund...

Meget om talenter her ogs?.

Bl.a.
De unges frembrud har v?ret en strategisk beslutning, men ros til dem for pr?stationerne og arbejdsindsatsen
Midtbanen er presset p? fredag, hvor Poulsen afsoner karant?ne, Duncan er skadet og Amini umiddelbart ogs? er ude med en skade. Det afskr?kker dog ikke David, der tror p? de unge drenge, bl.a. 19-?rige Albert Gr?nb?k Erlykke.
?Jeg tror helt sikkert p? Albert. Der er ikke nogen af de spillere, der l?ber rundt herude, som jeg ikke tror kan starte en kamp for os. Albert har haft en afg?rende fod for os i to kampe efter han kom ind, det viser bare, at han er klar til det. Vi arbejder h?rdt med ham og gl?der os til at f?lge hans udvikling. Det, at vi kan bringe spillerne ind i mesterskabsspillet, det er jo det, jeg har sagt hele tiden, det er derfor vi skal v?re med i top 6, for s? er Albert p? et helt andet niveau n?r han s? skal til at v?re fast mand p? vores hold, om s? det er om et ?r eller tre. Det er den erfaring, der g?r os bedre. Det er derfor top 6 er vigtig, det er ikke bare en m?ls?tning man kan pralle med at have opn?et, nej grunden til, at vi har den m?ls?tning er alle de ting, der f?lger med. Ting, som andre har haft gavn af l?nge, men som vi har v?ret foruden, hvilket g?r modstanderholdene endnu st?rkere.? 
Ogs? de to young-guns, Benjamin Hvidt og Sebastian Hausner, fortjente ros if?lge cheftr?neren:
?Benjamin Hvidt var jo et stort talent her, og blev hurtigt udr?bt til at v?re Aarhus? nye superstjerne. Han har s?dan set ikke gjort noget anderledes, s? jeg tror mere det er omgivelserne omkring ham, der har ?ndret sig, og s? har han bare arbejdet rigtig rigtig godt. Man kan ikke spille fodbold i superligaen f?r ens krop og hoved er klar til det, nogen er klar tidligt, andre bruger et ?r eller to ekstra. Jeg synes ogs? bare, at det viser sundheden i, at der skal meget til f?r du kan levere p? et h?jt, stabilt niveau n?r du er en 19-20 ?r, is?r i en klub som vores, men Benjamin har lavet comeback, ingen tvivl om det. Han har lavet et voldsomt comeback, da vi gik p? corona-pause sagde jeg til spillerne, her er der en gratis mulighed for at passere en masse spillere, hvis du arbejder h?rdt, og det er Benjamin et godt eksempel p?. Han har bare spist sig ind p? resten af ligaen i den corona-pause der. S? har han f?et chancen, og har leveret, s? det handler om at optimere sin situation.? 
?Hausner, hans hoved er jo lige det vi har behov for at have ved os. Hans krop og f?rdigheder har ikke altid kunne f?lge med hans mentalestyrke, som er p? europ?isk topklasse, men nu er fodboldf?rdigheder p? vej op p? samme niveau. Han leverer p? ekstremt h?jt niveau, s? han er en spiller som er meget, meget sp?ndende!? 
Alderssammens?tningen, som i den grad er faldet p? det seneste, er ikke en tilf?ldighed. David fortalte, hvordan det var en strategisk beslutning, som man indgik allerede, da han tilt?dte:
?Det er meget simpelt fordi yngre spillere, der m?ske ikke har pr?vet s? meget, de er mere modtagelige for det skifte vi skulle g?re i kultur og s?dan nogle ting. Og s? bringer de ogs? den energi, vi gerne vil spille med. Det var PC meget klar p?, da jeg kom. Han sagde, jeg kommer til at g?re truppen yngre, og det h?ber jeg ogs? du er med p?, og det var noget vi gav h?ndslag p?, at rent strategisk, s? skulle det v?re noget vi ville g?re ligegyldigt resultaterne. Det har s? ogs? bare vist sig at v?re godt for vores fodboldklub.? 

Ift hvorn?r spillere er klar, og deres modenhed, og hvad man kan drive det til, s? se lige denne post fra en der bem?rker/erindrer hvilken trup Lyngby rykkede ud med i 2011/2012.... 

Det er jo fuldst?ndigt sindssyge navne... Spillere som er nogen af DKs st?rste navne senere hen, og enkelte der stadig er det i dag, og har landsholdskampe mm. 

https://twitter.com/FODBOLDBROK/status/1278240233922998272?s=20

Hele Lyngby-truppen fra dengang:
Lyngby BK, spillere, statistik fra superligaen, 2011/2012 - SuperStats

Og hold nu helt k?ft, det er jo kun m?lmand og forsvarsk?den man kan s?tte op i entydigt st?rkeste opstilling:
Rune Pedersen ? Dennis Cagara, Mathias Tauber, Jakob Bresemann, Thomas Rasmussen

S? begynder problemerne. :) Syv mand tr?nger sig p? til midtbanen:
Christian N?rgaard, Anders Christiansen, Emil Larsen, Bror Blume, Martin Bergvold, Morten Bertolt, Christian Traor?

Og angrebet er endnu sv?rere, for her er der otte:
Yussuf Poulsen, Rajko Lekic, Kim Aabech, Patrick Mortensen, Uffe Bech, Peter Madsen, Bajram Fetai, David Boysen

De gamle var vel for gamle, og de unge var vel ikke klar. Men ellers m? man jo sp?rge sig selv, hvordan i alverden det hold kunne rykke ned?

Stig AKA Frank Heskj?r date=1593591774 said:
Ift hvorn?r spillere er klar, og deres modenhed, og hvad man kan drive det til, s? se lige denne post fra en der bem?rker/erindrer hvilken trup Lyngby rykkede ud med i 2011/2012....

Det er jo fuldst?ndigt sindssyge navne... Spillere som er nogen af DKs st?rste navne senere hen, og enkelte der stadig er det i dag, og har landsholdskampe mm.

https://twitter.com/FODBOLDBROK/status/1278240233922998272?s=20

Ja, den er sgu rimeligt vild den trup. Problemet var nok at forsvaret var ret d?rligt og alle dem der for alvor blev gode var 16-18 ?r dengang, mens det var alle de uforl?ste talenter der pr?gede startopstillingen.

Men det understreger ogs? bare at ?talent? er potentiale der ikke er fuldt indfriet endnu. At s? l?nge du ikke kan pr?stere over en hel s?son, s? kan du ikke bygge en trup op kun med talenter/spillere p? vej op. Noget af det bedste ved H?jer, Amini, Backmann, Ankersen og PM er jo netop deres h?je bundniveau... De forsvinder aldrig helt ud af kampene. Og den slags giver rigtig mange point over en s?son. Og det er jo det det handler om i ligaen. Pr?stationen over hele s?sonen.

EDIT: Og selvf?lgelig var der ogs? andet end talenter. Men h?jt bundniveau er satme vigtigt.

Back