Talentarbejdet i AGF
Der var ogs? en opf?lgende artikel, hvor DBU m?ske er knapt s? afvisende som jeg troede Er der brug for en ny tilgang til talentfulde b?rn under 10 ?r? - Sport
Giver det lykkeligere b?rn at pakke dem ind i vat og ikke pr?ve at f? nederlag (f?r de bliver ?ldre)? Personligt tror jeg det ikke, da de s? opn?r en forkert opfattelse af virkeligheden. Der m? gerne v?re udfordringer undervejs, s? de l?rer at arbejde med det og blive hele mennesker.
Det er den evige diskussion i DK - den er ikke nem. Oftest "tr?kker" vi nedad i DK og skal s?rge for de "d?rligste" bliver bedre ved hj?lp af de dygtige, fremfor (ogs?) at hj?lpe de dygtige til at blive endnu bedre. Regeringen har f.eks. lige lukket den nationale enhed til kloge b?rn (kaldet talentenhed) og vil bruge midlerne p? det de kalder et generelt l?ft af folkeskolen. Det er ikke alle der er enige i den beslutning:
Et forslag, der g?r imod holdningen hos Dansk Boldspil-Union (DBU), om at ?en fodboldspiller trives bedst i den lokale klub og ikke har behov for at skifte, f?r han eller hun bliver ungdomsspiller som U13-spiller?.
?Men det er ikke s?dan, at alt andet end vores holdning automatisk er noget skidt. Hvis vi kan finde andre m?der, hvorp? vi kan udvikle dem, der kan have brug for en ny udfordring, s? skal vi da diskutere det,? siger Bjarne Christensen, formand for b?rneudvalget i DBU og for DBU Fyn.
Det er en evig diskussion men b?rn vil f? nederlag undervejs i deres liv. Jeg har aldrig helt k?bt den argumentation men det var m?ske fordi jeg selv startede p? 2-holdet i mine yngre dage (efter et klubskifte) og fik k?mpet mig op p? 1-holdet.Holmertz said:Det er vel det balletskolen p? det kongelige teater altid har gjort? S? han har da givetvis ret i, at det ville give endnu bedre spillere, men om det giver lykkeligere mennesker kan jeg godt v?re i tvivl om. Is?r for dem som ikke klarer sig igennem n?le?jet.
Giver det lykkeligere b?rn at pakke dem ind i vat og ikke pr?ve at f? nederlag (f?r de bliver ?ldre)? Personligt tror jeg det ikke, da de s? opn?r en forkert opfattelse af virkeligheden. Der m? gerne v?re udfordringer undervejs, s? de l?rer at arbejde med det og blive hele mennesker.
Har samme problem p? b?rnefronten men nu forst?r jeg heller ikke argumenterne som om de skal satse ensporet p? fodbold. Jeg forst?r det til geng?ld s?dan, at han vil have samlet de bedste s? de kan blive udfordret og f? udviklet sig mest muligt fremfor at blive trukket ned i niveau.Holmertz said:Nu er der ikke for fem gram elitesportsud?ver i mine b?rn (de kan teoretisk godt n? det endnu, selvom jeg godt nok vil blive overrasket), men hvis der var, ville jeg h?be de f?rst satsede s? ensporet p? noget s? sent som muligt.
Det er den evige diskussion i DK - den er ikke nem. Oftest "tr?kker" vi nedad i DK og skal s?rge for de "d?rligste" bliver bedre ved hj?lp af de dygtige, fremfor (ogs?) at hj?lpe de dygtige til at blive endnu bedre. Regeringen har f.eks. lige lukket den nationale enhed til kloge b?rn (kaldet talentenhed) og vil bruge midlerne p? det de kalder et generelt l?ft af folkeskolen. Det er ikke alle der er enige i den beslutning:
Beslutningen om at droppe den s?rlige indsats m?der dog kritik fra blandt andre Poul Nissen, der er professor emeritus ved Aarhus Universitet. Han har forsket i h?jtbegavede b?rn.
- I mange ?r har tanken v?ret, at de kvikke nok skal klare sig, og s? har man brugt ressourcerne p? de svage elever.
- Men forskning viser alts?, at de h?jtbegavede b?rn ogs? har brug for s?rlige indsatser ligesom de svagtbegavede, siger han til avisen.