New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 361K
Talentarbejdet i AGF
Mon ikke FCMs klamme hånd allerede har ført pennen?
Alternativt, “altid” korrekte FCN
Det er muligt og FCK pumper også store summer ind i deres talentafdeling, men jeg tror faktisk allerede at AGF har flyttet sig så meget på faciliteter og udviklingsmuligheder, at det i meget høj grad vil være økonomi der nu skal afgøre det. Vi skal have lidt flere talenter der bryder helt igennem og viser vejen, men TK er der jo fx også som reference. Talentholdene klarer sig vel også fint og det må også trække, inklusiv at der er andre gode talenter at træne med. Så er der selvfølgelig sådan nogle ting som at spille Youth League engang, det er mere usikkert i AGF end fx FCK, men selvom vi ikke helt oppe i toppen og heller ikke har de samme midler som andre, tror jeg ikke det er givet længere at de største talenter bare søger væk. Siger Ajax at de står klar med en stor kontrakt når en eventyrlysten spiller fylder 16 kan det selvfølgelig være svært at lave en på mere end et år.

Både Silkeborg og vi prøvede at hente ham her denne sommer. Vi ville have bandet og kaldt det "typisk", hvis han så var blevet skadet hos os. Bemærker i øvrigt, at flere i debattråden kalder ham usympatisk, men jeg ved ikke hvor meget vi skal lægge i det. I hvert fald synd for en ung fyr på vej mod et gennembrud.

Både Silkeborg og vi prøvede at hente ham her denne sommer. Vi ville have bandet og kaldt det "typisk", hvis han så var blevet skadet hos os. Bemærker i øvrigt, at flere i debattråden kalder ham usympatisk, men jeg ved ikke hvor meget vi skal lægge i det. I hvert fald synd for en ung fyr på vej mod et gennembrud.

Generelt er "debat" niveauet på bold helt forfærdeligt og nærmest som det hedengangne nationen. Man kan ikke bruge ret meget af det folk skriver derinde.

Spændende artikel om et andet 14 årig stortalent.
Artikel

Denne EB artikel fra marts omhandler Silkeborgs holdning til det.
Artikel EB

Det er lidt deprimerende læsning, hvis man går og håber at AGF får papir på Mikkel Bro.

Artiklerne er fra foråret, men synes de er ret aktuelle i et Mikkel Bro perspektiv.

Det er desværre sådan talent-verdenen er skruet sammen i øjeblikket.

Umiddelbart er vi langt bagud på point, fordi vores talentområde har været underprioriteret i xx år. Lige i øjeblikket ser det ud til at Fc k/m/n samt (måske) Silkeborg er foran os på renomme - derudover kommer alle de udenlandske som gerne hiver i spillerne når det er muligt.

Nu virker det endelig til, at vi opgraderer gevaldigt på staben omkring ungdomsholdene og tilfører flere ressourcer, så vi kan komme op på de andres niveau. Spørgsmålet er om det er en fortælling der kan "sælges" til de unge talenter eller om de hellere søger mod de klubber, som har vist de kan og vil. Det at vi er på vej frem og prioriterer området højt, kan måske rykke lidt på det hele. Vi skal op i gear 🙏

Artiklerne er fra foråret, men synes de er ret aktuelle i et Mikkel Bro perspektiv.
De tydeliggør i hvert fald, at AGF godt kan anlægge en moralsk 'vi lader børn være børn'-tilgang, men resten af fodboldverdenen agerer pt på helt andre præmisser. Det er ikke sikkert at den gode følelse i mavsen kan opveje de sportslige/økonomiske tab, der følger med. Man skal i hvert fald være rimeligt ideologisk, eller bare rimeligt enøjet, for fx at erklære AGF som (den moralske) vinder af Victor Fischer-affæren for snart mange år siden.

(Når det er sagt, så skal klubberne naturligvis have blik for, at 14-årige skal behandles forskelligt fra 18-årige og især fra 25-årige.)

De tydeliggør i hvert fald, at AGF godt kan anlægge en moralsk 'vi lader børn være børn'-tilgang, men resten af fodboldverdenen agerer pt på helt andre præmisser. Det er ikke sikkert at den gode følelse i mavsen kan opveje de sportslige/økonomiske tab, der følger med. Man skal i hvert fald være rimeligt ideologisk, eller bare rimeligt enøjet, for fx at erklære AGF som (den moralske) vinder af Victor Fischer-affæren for snart mange år siden.

(Når det er sagt, så skal klubberne naturligvis have blik for, at 14-årige skal behandles forskelligt fra 18-årige og især fra 25-årige.)
Man kan i en verden af CSR- og ESG-fokus undre sig over, at børsnoterede klubber som FCK m.fl. agerer så amoralsk og bevidst pisser på regler om ikke at kontakte børn under 15 år.

Kan der i det hele taget være brug for at se på regler/straffe i forhold til den her jagt på børn? Efterhånden som de store transferbeløb flytter sig til teenagere, bliver klubberne forståeligt nok mere paniske efter at hente spillerne (endnu) yngre. Der kunne f.eks. være en større kompensation til spillerens ungdomsklub, hvis han tegner sin første kontrakt som 15-årig med en anden klub. Eller en regel om at der skal gå en periode efter at spilleren fylder 15, før han kan skrive med en anden klub. Når FCM kunne skrive kontrakt med Fischer (og ikke at forglemme den mindre talentfulde storebror) på hans 15-års fødselsdag, var der jo ingen tvivl om, at FCM ulovligt havde forhandlet med ham og forældrene forinden. Det var jo den sidste del, som BSN blev pisset af over.

Men det er selvfølgelig svært at regulere.

Man kan i en verden af CSR- og ESG-fokus undre sig over

I en fodboldverden hvor sportens ledere åbenlyst hygger sig med de værste regimer på kloden og hvor korruption er ekstrem udbredt, så undrer det mig ikke en tøddel. Fodbolden har for mange år siden lagt alt moral til side for pengenes skyld.

Og sponsorerne er bedøvende ligeglade.

Kan der i det hele taget være brug for at se på regler/straffe i forhold til den her jagt på børn? Efterhånden som de store transferbeløb flytter sig til teenagere, bliver klubberne forståeligt nok mere paniske efter at hente spillerne (endnu) yngre. Der kunne f.eks. være en større kompensation til spillerens ungdomsklub, hvis han tegner sin første kontrakt som 15-årig med en anden klub. Eller en regel om at der skal gå en periode efter at spilleren fylder 15, før han kan skrive med en anden klub. Når FCM kunne skrive kontrakt med Fischer (og ikke at forglemme den mindre talentfulde storebror) på hans 15-års fødselsdag, var der jo ingen tvivl om, at FCM ulovligt havde forhandlet med ham og forældrene forinden. Det var jo den sidste del, som BSN blev pisset af over.

Men det er selvfølgelig svært at regulere.
Tror også det er super svært at regulere. Det vil blot skubbe jagten endnu længere ned i aldersrækkerne. Den nuværende ungdomsjagt blev jo, som jeg lige husker det, oprindeligt udløst af reglerne om homegrown-spillere, som gjorde, at de store klubber pludseligt jagtede spillere under 18 for at de talte med der.

Det eneste jeg tror virker er noget så banalt (og nok umuligt) som en holdningsændring hos forældrene til de børn, der bliver jagtet. Hvis man synes det er ok. at sende sin 12-14 årige knægt på tværs af landet for at jagte en eller anden fodbolddrøm (som ligeså godt kunne jagtes i nærområdet), så mener jeg man har fejlet pænt meget som forælder. Men jeg har så heller aldrig forstået de forældre der står og råber og skriger af modstandere, dommere og trænere til ungdomskampe...

Det er godt nok ubehagelig læsning. Jeg ved ikke, om jeg er naiv eller bare uvidende, men jagten på de purunge talenter er åbenbart endnu vildere, end jeg havde forestillet mig. Og det virker helt tydeligt, at DBU reglement på området ikke har nogen som helst effekt overhovedet. Må man ikke have en agent? Okay, jamen så kalder man det bare en rådgiver. Må man ikke skrive kontrakt? Okay så lover vi bare et fedt sign-on fee på din fødselsdag. Jeg er glad for, at tiden hvor AGF blev anset som et rovdyr af alle klubber i og omkring Århus er ovre, og at vi i dag har et virkelig godt samarbejde med alle klubberne, og jeg er glad for at AGF mig bekendt ikke har været aktiv på samme måde som FCM, FCK og FCN. Bliver vi hægtet af så? Det er muligt, men forhåbentlig bliver vi mere naturligt attraktive med akademiets komme og behøver ikke beskidte tricks for at lokke spillere til/beholde spillere som Mikkel Bro Hansen.

@Martin Hansen Ja, FIFA, UEFA, DBU osv. er pisseligeglade. Det kan man jo også se ved en sag som salget af Nuamah. Man skal være stæreblind for at ikke at kunne se, at Lyon har forbrudt sig mod ånden i loven men har fundet et smuthul (faktisk kan jeg ikke helt se, hvad smuthullet er - på mig virker det egentlig som om de har gjort PRÆCIST det man ikke må) men alligevel slipper de tilsyneladende afsted med det. Sponsorerne er også lige glade, og agenterne er FUCKING ligeglade. Nogle klubbers fans er også ligeglade (hvordan kan man stadig holde med Newcastle eksempelvis? Sorry @MASK 😉) I sidste ende er der kun os fans, som kan stoppe det. Ikke at jeg tror det kommer til at ske. Men kun ved at vi nægter at se CHL hvis Saudiarabien får hold med. At vi nægter at købe spillertrøjer til 950 kroner. At vi nægter at give 2.000 kroner for en billet på old Trafford. At vi nægter at holde med hold, som er skabt på svindel eller penge fra diktaturer. At vi nægter at se VM fra et land som ikke overholder menneskerettighederne og som kun har fået VM pga. korruption. Osv, osv. Vi fans er de eneste, som kan stoppe moderne fodbolds galoperende løben løbsk. Så længe der er fans til kampe og købere til trøjere til ublu priser, så vil der være agenthonorarer på størrelse med flere landes BNP og spillerlønninger og transfersummer man kunne betale en tur til Uranus med.

Hvis man synes det er ok. at sende sin 12-14 årige knægt på tværs af landet for at jagte en eller anden fodbolddrøm (som ligeså godt kunne jagtes i nærområdet), så mener jeg man har fejlet pænt meget som forælder.
Jeg synes, at der er stor forskel på 12 og 14 her, hvis du vil svinge den moralske pegefinger. Vi begynder jo at snakke en alder, hvor deres klassekammerater kan sendes på efterskole, og deres forældre ville sjældent få samme prædikat. Resten af indlægget er jeg helt enig i!

Det eneste jeg tror virker er noget så banalt (og nok umuligt) som en holdningsændring hos forældrene til de børn, der bliver jagtet

Var jeg forældre til Mads Bro så havde jeg ikke tilladt en prøvetræning i Ajax. Var jeg far til Ødegaard havde jeg ikke turneret det meste af Europa rundt til de største klubber før min søn skulle bestemme sig for en kontrakt. Men sådan er vi så forskellige som forældre.
Jeg har ikke nogen løsningsforslag men skal der ske en tiltrængt og omfattende reform af fodboldverden skal det komme fra politikkerne med andre ord, fodbolden er fucked.

Jeg synes, at der er stor forskel på 12 og 14 her, hvis du vil svinge den moralske pegefinger. Vi begynder jo at snakke en alder, hvor deres klassekammerater kan sendes på efterskole

Det er her Dennis Bjerre har en rigtig god pointe. Vi ophøjer børn til stjerner så de selv får den forståelse. Der er enorm forskel på at komme på en efterskole og så beskrive et 14-årigt barn som en stjerne som et større GF fanmedie har gjort. Nogen kan godt bevare jordforbindelsen mange kan ikke som en Arrieta der selv har sagt han blev ført frem alt, alt for tidligt. Det kunne egoet ikke holde til.

Der er enorm forskel på at komme på en efterskole og så beskrive et 14-årigt barn som en stjerne som et større GF fanmedie har gjort. Nogen kan godt bevare jordforbindelsen mange kan ikke som en Arrieta der selv har sagt han blev ført frem alt, alt for tidligt. Det kunne egoet ikke holde til.
Præcis min holdning. Du kan godt finde 14-årige, som kan holde til det og måske endda blive bedre i sidste ende. Men jeg tror virkeligt det er et fåtal. Og mit indtryk er, at der er alt for mange forældre (og måske især fædre) der får julelys i øjnene og ambitioner på vegne af deres børn, så snart der er en scout der antyder, at deres barn måske har talent. Og glemmer at deres rolle som forældre ikke er at skabe den bedst mulige fodboldspiller, men det bedst mulige menneske.

Men jeg er også far til to piger uden skyggen af sportslige ambitioner, så det er nemt for mig at pudse glorien :geek:

Men jeg er også far til to piger uden skyggen af sportslige ambitioner, så det er nemt for mig at pudse glorien

Heh. Samme her, min søn nåede en enkelt kamp på 1. holdet, nogle stykker på 2. holdet og ellers opholdte han sig på 3. holdet, indtil han mistede interessen, fordi træneren tydeligvis ikke gad dem. Det eneste talent han rigtig havde, var han sparkede rigtig godt med begge ben og så var han iskold, så ja det er da nemmere for os at pege fingre af forældre med børn, som har potentiale.
Men der var da spillere på det 1. hold, som nok lige havde brug for ja jeg tør næsten ikke skrive jantelov, deres ego var alt for stor.

Jeg ved det er fuldstændig udenfor den virkelige verden …

Men jeg mener, at det burde være sådan, at den første kontrakt med en professionel klub først kan underskrives, når du er 18 år. (Sic!)
Indtil da skal du spille fodbold indenfor en rimelig radius af det sted, du / dine forældre bor.
Hvis en klub betaler dig eller dine forældre mere end prisen på din klubdragt, evt. sko og transport, skal den klub udelukkes fra at kunne drive fodbold som forretning i mindst 3 år.
Og det hvad enten det er penge over, under eller ved siden af bordet. Også en skjult konto i Schweiz.

Edit: jeg er også far til to piger, der er uinteresserede i sport, så det er måske også lettere for mig. 😇

Back