New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 361K

Synes sgu han har nogle gode pointer - tænkte også over det forleden da jeg i denne tråd læste nogen der var endog meget begejstrede over knægten - og andre der spurgte meget ind til hvem han var og hvor han kommer fra. Meget uskyldigt og selvfølgelig interesserer vi fans os meget for om der er nye talenter på vej; men måske skulle vi også lige klappe hesten ind imellem og skåne de yngste fra alt for meget opmærksomhed. La dem lige fylde 16 først! Men det er bare min holdning!

“I stiften skriver vi ind imellem og AGF's U19-hold, og derfor kan vi også komme til at skulle skrive om dette purunge talent en dag.”

Nå, ja, de gør det også selv. Og selvfølgelig gør de det for der er interesse for den slags. Men i klubben og spillerens øvrige omgivelser skal man da være opmærksom på hvordan de har det, at de ikke føler for meget pres og holder benene på jorden. Dette kunne have været interessant hvis Dennis Bjerre havde følt anledning til at ringe til AGF og spørge hvordan de taler med spillerne og deres forældre om den hype og opmærksomhed der kan opstå, i stedet for bare at levere en moralsk opsang over noget de gør selv. Pointen om navnet “Guldminen” er nu meget god og passer fint til den generelle opfattelse man har af tankegangen i FCM.

Straks efter at artiklen var udkommet, kunne man læse om begejstrede AGF-fans på de sociale medier, der allerede gned sig i hænderne over målene og millionerne, der jo må vente om få år når barnet har fået lidt hår på brystet.

Jeg følger mange GF fans på Twitter og jeg har ikke set en eneste skrive noget der ligner. Kunne godt tænke mig at se de tweets eller indlæg for det er naturligvis ikke passende.
Når det er sagt, så har AGF og vi fans et særligt ansvar over ikke at hype et barn som vi og klubben gjorde med Arrieta men jeg kan ikke rigtig se, et interview efter hans U19 debutkamp skader, hvis både han og forældrene er indforstået, for det handler også om hvor vedkommende er rent mentalt.
Jeg er selv far til to, og jeg kan med egne øjne se, hvordan jagten er gået ind på børn helt ned i 9-10 års alderen.

Da jeg var ung, handlede talentjagt i Aarhus mest om, hvorvidt Per Thune inde fra AGF fik øje på én. Det hele er sat i system i dag. Fra akademier med scouts, video og data på kampene til private træninger for børn under 10 år.

Det her er langt mere interessant og er et helt reelt problem men jeg synes at inddrage et ret uskyldigt interview - bevares ordvalget som "helt vildt" ikke er det smarteste - er som at blande æbler og pærer sammen.

Dennis Bjerre har en god pointe, men når så Stiften eller en anden sportsjournalist hylder talentudviklingen i AGF eller en anden klub, så skal man huske at forudsætningen er en aggressiv talentjagt på stadigt yngre børn.

Det er desværre et nødvendigt onde, men der er intet nobelt ved talentudviklingen i moderne fodbold. Det er en beskidt kamp i en underreguleret branche.

Ifølge DBUs reglement må en agent ikke repræsentere en spiller som er under 15 år:

Det er åbenbart derfor Casper Glisborg er "rådgiver". Vor Herre til hest. Er reglerne virkelig så dumt skruet sammen, at man bare kan kalde sig rådgiver i stedet for agent, og så er alt i den skønneste orden?

Mon ikke der snart ligger en aftale og venter selvom man egentlig ikke må endnu...

Jo men desværre måske nok ikke hos AGF? :(
Alle danske klubber må skrive med ham som 15-årig. Udland som 16-årig. Så det gælder vist om at hapse til så snart han fylder 15.

Back