New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 361K
Talentarbejdet i AGF
Der er vel også en anden faktor - jeg er helt sikker på, det nuværende AGF hold er et langt mere harmonisk hold, og langt lettere at træde ind til, for en ung spiller, end det var 15-20 år siden. Eller bare 5-6 år siden... Jeg tror det er ekstremt vigtigt at have folk som Paddy, JH og Tingager, som naturligvis er kæmpe konkurrencemennesker, men først og fremmest har fokus på holdet. I dét miljø er der bare bedre plads til, at talenter kan udvikle sig.

Ja jeg er tilbøjelig til at sige invester alle Bisseck millionerne i 10 store lovende talenter til at kickstarte det nye akademi, Det er fint med Diesel, Reec og Marco Olsson, men lad os nu få noget på et højere niveau end dem, så har de største AGF talententer også nogen at konkurrere med, så deres niveau kan blive løftet yderligere.
De prøver jo også bl.a. med ham finnen, som jeg selvfølgelig kun kender som omtalt som et stort tabet. Jeg tror bestemt det er meningen der skal bo nogle interessante unge spillere og at budgettet også skal øges så vi kan være nogenlunde konkurrencedygtige også på økonomi. Det kan måske også de mere lokale talenters niveau at spille sammen med andre gode spillere.

Der er vel også en anden faktor - jeg er helt sikker på, det nuværende AGF hold er et langt mere harmonisk hold, og langt lettere at træde ind til, for en ung spiller, end det var 15-20 år siden. Eller bare 5-6 år siden... Jeg tror det er ekstremt vigtigt at have folk som Paddy, JH og Tingager, som naturligvis er kæmpe konkurrencemennesker, men først og fremmest har fokus på holdet. I dét miljø er der bare bedre plads til, at talenter kan udvikle sig.

Ingen tvivl hos mig om, at Patrick Mortensen har været den største faktor for den nye stil i AGF siden han kom ind.
Det roses han vidt og bredt for, af folk i og omkring klubben også. I sandhed en super anfører, som de unge ser op til, og føler sig respekterede af etc.
Der er plads til dem på holdet, selvom der er ikke nødvendigvis er plads til dem i start 11. Det er en stor forskel fra tidligere, hvor du ingenting var, hvis du var ung og ikke spillede.

Last edited:
Til sommerens første træningskamp er følgende unge spillere udtaget:
Jonathan Hutters,
Diesel Harrington,
Marco Valdes,
Mikkel Kannegaard Kristensen,
Luca Callø,
Lukas Falk,
Mathias Sauer,
Gustav Schjøtt,
Rasmus Dürring,
Adam Daghim,
Frederik Ihler.

Callø, Falk, Schjøtt og Dürring har jeg aldrig hørt om før. Er der nogen der kender til dem, deres position og type?

Det kunne også være spændende med en update på de andre spillere. Hvordan har de gjort det i seneste sæson, og hvem vil I vurdere som værende tættest på holdet/et gennembrud?

EDIT: Min egen research har ført frem til:
Gustav Schjøtt (16 år. Centerforsvar med 8 u16-landskampe. Relativ målfarlig med 5 mål i u17-ligaen.),
Luca Callø (17 år. Forsvar/midtbane.),
Lukas Falk (17 år. Offensivspiller.),
Rasmus Dürring (Offensivspiller.).

• Like
Reactions: cph
Til sommerens første træningskamp er følgende unge spillere udtaget:
Jonathan Hutters,
Diesel Harrington,
Marco Valdes,
Mikkel Kannegaard Kristensen,
Luca Callø,
Lukas Falk,
Mathias Sauer,
Gustav Schjøtt,
Rasmus Dürring,
Adam Daghim,
Frederik Ihler.

Callø, Falk, Schjøtt og Dürring har jeg aldrig hørt om før. Er der nogen der kender til dem, deres position og type?

Det kunne også være spændende med en update på de andre spillere. Hvordan har de gjort det i seneste sæson, og hvem vil I vurdere som værende tættest på holdet/et gennembrud?

EDIT: Min egen research har ført frem til:
Gustav Schjøtt (16 år. Centerforsvar med 8 u16-landskampe. Relativ målfarlig med 5 mål i u17-ligaen.),
Luca Callø (17 år. Forsvar/midtbane.),
Lukas Falk (17 år. Offensivspiller.),
Rasmus Dürring (Offensivspiller.).
Jacob Andersen starter inde, så han bør vel tilføjes til listen. Også Schjøtt, der først fyldte 16 i februar, starter inde, og selvom man nok skal være påpasselig med at tolke for meget på en sommertræningskamp mod på papiret svag modstand, så tyder det vel på en vis, lovende tiltro til talentet.

Valdes er også i startopstillingen, og indtil transferaktiviteten udvikler sig, så kan det bedste bud på en reserve-Yakob vel lige så godt være et ungt svensk talent.

- Vi har fået en henvendelse fra AGF omkring Noah Strandby, som vi valgte at arbejde videre med, og da de økonomiske betingelser for et klubskifte blev indfriet, siger vi pænt tak for samarbejdet for nu, og ønsker Noah held og lykke fremover, siger han til klubbens hjemmeside.

Så altså en frikøbsklausul, og ikke at EfB har fået det de gerne ville have. Ellers havde de skrevet "vi har valgt at takke ja til tilbuddet, da det var en god pris bla bla bla".

Så altså en frikøbsklausul, og ikke at EfB har fået det de gerne ville have. Ellers havde de skrevet "vi har valgt at takke ja til tilbuddet, da det var en god pris bla bla bla".
Ja, den lidt pudsige formulering kunne godt indikere at de ikke havde mulighed for at sige nej snarere end at de ikke kunne fordi tilbuddet var for godt. I så fald havde man formentlig sørget for at få signaleret at det er en god handel for et af klubbens talenter.

Ja, den lidt pudsige formulering kunne godt indikere at de ikke havde mulighed for at sige nej snarere end at de ikke kunne fordi tilbuddet var for godt. I så fald havde man formentlig sørget for at få signaleret at det er en god handel for et af klubbens talenter.
Ligesom der er nedrykningsklausuler, så er der jo også mulighed for, at nogle EfB-spillere i deres kontrakt har haft en klausul om, hvad de kunne forlade klubben for, såfremt de ikke rykkede op i 1.division...

Ligesom der er nedrykningsklausuler, så er der jo også mulighed for, at nogle EfB-spillere i deres kontrakt har haft en klausul om, hvad de kunne forlade klubben for, såfremt de ikke rykkede op i 1.division...
Det ville være usædvanligt med en spiller i den alder tror jeg, han ville vel ikke være utilfreds med at spille førsteholdsfodbold i andendivision, det kunne endda være et argument for at blive. Det bliver sikkert ikke til megen Superliga i AGF den her sæson for en spiller Esbjerg heller ikke brugte i andendivision sidste sæson, men jeg kan se her at han havde kontraktudløb om et halvt år, så måske er det bare en mulighed der har åbnet sig og Esbjerg har valgt en mindre transfer da først Oliver havde afvist at skrive en ny kontrakt. Det positive i det er at vi altså er et sted som den slags ambitiøse talenter, der kigger sig om efter de bedste steder at udvikle sig, ser som en god mulighed. Jeg ved selvfølgelig ikke hvor stort et talent han så faktisk er, der står ikke at vi har henter ham i konkurrence med en hel masse andre klubber, men han er i hvert fald i en kategori hvor både han og vi mener der er grundlag for at flytte til en anden by. Han fylder 18 til marts næste år, så der kan der skrives en længere kontrakt hvis han er lovende.

Det ville være usædvanligt med en spiller i den alder tror jeg, han ville vel ikke være utilfreds med at spille førsteholdsfodbold i andendivision, det kunne endda være et argument for at blive. Det bliver sikkert ikke til megen Superliga i AGF den her sæson for en spiller Esbjerg heller ikke brugte i andendivision sidste sæson, men jeg kan se her at han havde kontraktudløb om et halvt år, så måske er det bare en mulighed der har åbnet sig og Esbjerg har valgt en mindre transfer da først Oliver havde afvist at skrive en ny kontrakt. Det positive i det er at vi altså er et sted som den slags ambitiøse talenter, der kigger sig om efter de bedste steder at udvikle sig, ser som en god mulighed. Jeg ved selvfølgelig ikke hvor stort et talent han så faktisk er, der står ikke at vi har henter ham i konkurrence med en hel masse andre klubber, men han er i hvert fald i en kategori hvor både han og vi mener der er grundlag for at flytte til en anden by. Han fylder 18 til marts næste år, så der kan der skrives en længere kontrakt hvis han er lovende.

Jeg kan sagtens se logikken i alt du skriver :D

Det er ganske enkelt ordlyden fra EfB selv, som får mig til at opfatte/tolke det som om, at AGF har valgt at indfri x eller y.
Altså at EfB ikke havde et valg. For "de økonomiske betingelser for et klubskifte blev indfriet".

Altså hvilke "betingelser", hvis ikke nogle i en kontrakt?
De skriver jo ikke "x skifter, da tilfredsstillende økonomiske vilkår blev opnået".

Men "betingelser" + "indfriet" = kan ikke tolke det anderledes end frikøb.

Jeg kan sagtens se logikken i alt du skriver :D

Det er ganske enkelt ordlyden fra EfB selv, som får mig til at opfatte/tolke det som om, at AGF har valgt at indfri x eller y.
Altså at EfB ikke havde et valg. For "de økonomiske betingelser for et klubskifte blev indfriet".

Altså hvilke "betingelser", hvis ikke nogle i en kontrakt?
De skriver jo ikke "x skifter, da tilfredsstillende økonomiske vilkår blev opnået".

Men "betingelser" + "indfriet" = kan ikke tolke det anderledes end frikøb.
Det kan jo bare være de betingelser Esbjerg havde, altså en overgangssum, noget udviklingspenge og eventuelle andre klausuler hvis man kan have det i den slags handler. Eller bare at de ikke har gjort sig umage nok med at formuleret sig så AGF-fans ikke kan fejldissekere det og læse noget mellem linjerne :)

Det er ikke umuligt der var en frikøbsklausul selvfølgelig. Det er også en detalje måske, men interessant ift hvor vi er ift talentudvikling og akademi. Vi vil nok begynde at se flere eksempler på at vi kan og er villige til at betale lidt for talenter i andre klubber.

Det kan jo bare være de betingelser Esbjerg havde, altså en overgangssum, noget udviklingspenge og eventuelle andre klausuler hvis man kan have det i den slags handler. Eller bare at de ikke har gjort sig umage nok med at formuleret sig så AGF-fans ikke kan fejldissekere det og læse noget mellem linjerne :)

Det er ikke umuligt der var en frikøbsklausul selvfølgelig. Det er også en detalje måske, men interessant ift hvor vi er ift talentudvikling og akademi. Vi vil nok begynde at se flere eksempler på at vi kan og er villige til at betale lidt for talenter i andre klubber.

Vi har efterspurgt i mange år, at vi burde kigge lidt på det med at hente talenter ind - og også økonomisk satse lidt derpå.
Om han er hentet via klausul, frikøb, eller ej, det er også pisse lige meget :D Den bakke dør jeg ikke på. Videre :D

Han kontrakt udløb december 23, så jeg tænker bare at AGF har givet lidt kompensationspenge for at han kan skifte nu og være med fra sæsonstart.

Det ville bare være lidt nyt hvis vi var begyndt at betale for at få talenter til klubben. Jeg har intet imod det, såfremt vi får flere unge ind i systemet til at gøre de andre unge endnu bedre. Noget er mængden af talent, men også hvordan de matches i hverdagen etc.

Selvom jeg ikke kender til Noahs talent, så virker en 2-årig kontrakt kort. Men er det grundet regler om kontrakt længden for spillere under 18 år?
Du må max skrive 3 år med en spiller under 18 år.
Så måske de har aftalt at se på forlængelse når han fylder 18!?
Så længe han har minimum 6mdr tilbage af kontrakter når han fylder 18, så kan ingen skrive med ham før vi selv har chancen på hans fødselsdag.
Og vi har kontrakt med ham i 2 år måske bare frem til 30/6 2025, og ikke helt 2 år, så kontrakten flugter med alle andre med sommerudløb, og årsregnskabs-skæring mm.

Men det betyder at han fylder 18 den 15. marts næste år, hvor han har lidt over 1 år tilbage af kontrakten.
Lidt ligesom Daghim faktisk. Altså at ingen andre kan "nuppe ham" uden vi selv har chancen.

Vi har efterspurgt i mange år, at vi burde kigge lidt på det med at hente talenter ind - og også økonomisk satse lidt derpå.
Om han er hentet via klausul, frikøb, eller ej, det er også pisse lige meget :D Den bakke dør jeg ikke på. Videre :D
Nej, det er også kun fordi det er lidt interessant hvordan vi agerer ift talenter i andre klubber. Det gælder vel også for dem at vi først har måttet kontakte dem et halvt år før udløb, men vi må jo nok have været opmærksomme på at kontrakten var ved at udløbe og Esbjerg har sikkert forsøgt at forlænge og så er spørgsmålet om vi har vidst at Oliver ikke ville det eller om det fx er ham og hans bagland der har kigget efter et bedre sted at udvikle sig. Detaljerne gør en forskel ift hvor attraktive vi er eller om vi har overhalet andre med nogle penge, men i sidste ende er det i hvert fald et eksempel på at vi kan hente talenter i andre klubber. Det er afgørende i den skærpede konkurrence der er om dem. Men det store sats med flere og større investeringer i talenter udefra kommer måske først når de nye bygninger står klar.

Nej, det er også kun fordi det er lidt interessant hvordan vi agerer ift talenter i andre klubber. Det gælder vel også for dem at vi først har måttet kontakte dem et halvt år før udløb, men vi må jo nok have været opmærksomme på at kontrakten var ved at udløbe og Esbjerg har sikkert forsøgt at forlænge og så er spørgsmålet om vi har vidst at Oliver ikke ville det eller om det fx er ham og hans bagland der har kigget efter et bedre sted at udvikle sig. Detaljerne gør en forskel ift hvor attraktive vi er eller om vi har overhalet andre med nogle penge, men i sidste ende er det i hvert fald et eksempel på at vi kan hente talenter i andre klubber. Det er afgørende i den skærpede konkurrence der er om dem. Men det store sats med flere og større investeringer i talenter udefra kommer måske først når de nye bygninger står klar.

Enig i det hele.
Og bliver spændende om vi køber en gruppe unge spillere til akademiets start!

Nu henter vi også en islandsk CB, Sølvi Stefansson. Typemæssigt lyder han som en islandsk TK - 195 høj men stadig hurtig og med sine primære forcer på bolden. Han er for nyligt havde omskolet fra CM til CB, hvilket er lykkedes rigtig godt.

Han hentes i Vikingur Reykjavik, som er tophold på Island. De vurderer, at trods han blot er fyldt 16 i år, kunne han allerede spille fast i midten af rækken. Med deres kamp om at komme i Europa, tør de dog ikke spille med ham som fast mand.

En sjov lille detalje er, at Kari Arnason er sportschef for Vikingur.

Back