Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 240K
Olsson var ham midterforsvaren fra Vejle, ikke?
Ja. Det minder mig også om ham svenskeren, Marco Olsson Valdés, som også er transitionsspiller, men så åbenbart ikke var med til den træning. Det kan der være mange grunde til selvfølgelig, han kan have en lidt senere startdato og han er 17 og måske ikke med helt så meget, så en anden gang vil det måske være Diesel der ikke er med (jeg må indrømme det er første gang jeg ser det navn, har der været nogen nyheder om den tilgang?)

Nu hvor sæsonen (endelig) er slut har jeg opdateret mit overblik over hvor meget talenter af egen avl er involveret i kampene. Jeg tænker I også kunne finde det interessant.

Tipsbladet går dig i bedene ;)

Vi er i fremgang men er det nok?

Top_4_klubbernes_egenudviklede_spilletid.png

Det er ikke AGF men alligevel relaterer det til talent-afdelingen.

Ofte virker det som om vi halter langt efter i AGF men Bif går tilsyneladende også nye veje i ungdomsafdelingen og det kommer umiddelbart til at svække dem. Jeg tror ikke man skal underkende forældres tro på egne børn og villighed til at hjælpe dem bedst muligt på vej - det er vel også derfor Fcm går all-in med guldminen mv.

Nå men Bif ændrer og det koster talenter https://ekstrabladet.dk/sport/fodbo...roendby/talenter-flygter-fra-broendby/9316689

Beslutningen om at nedlægge elitesatsningen for U9-U12-talenterne får store konsekvenser på den korte bane i Brøndby.

Otte ud af ti drenge fra ét af klubbens mest talentfulde kuld, U9-spillerne, har valgt at melde sig ud af Brøndby.

Fire rykker til FC Nordsjælland, tre rykker til Gentofte Fodbold Akademi og én skifter til FCK, hvor de efter sommerferien spiller på de respektive klubbers U10-mandskab.

Jeg ved ikke hvordan det er struktureret i AGF i dag - tidligere har det virket som om man egentlig ikke ville gå hele vejen med talenterne (og opfylde DBU's stjernesystem) men alligevel forsøger man ofte, at give indtryk af man satser på dem.

Jeg må være helt ærlig og sige, at jeg tror det er godt set af Brøndby. Indtil U13 burde det bare være en leg at spille fodbold. Jeg synes under alle omstændigheder at det er et sympatisk træk af BIF. Jeg håber flere klubber gør det samme. Børn og elite burde ikke stå i samme sætning, med mindre der også er en benægtelse et sted.
Jeg forestiller mig ligefrem, at det kan betyde, at der kommer flere "late bloomers" og at man kan fostre flere spillere, der minder om Mikkel Damsgaard - altså sådan nogen, hvor man har en fornemmelse af, at de stadig bare leger.

Jeg må være helt ærlig og sige, at jeg tror det er godt set af Brøndby. Indtil U13 burde det bare være en leg at spille fodbold. Jeg synes under alle omstændigheder at det er et sympatisk træk af BIF. Jeg håber flere klubber gør det samme. Børn og elite burde ikke stå i samme sætning, med mindre der også er en benægtelse et sted.
Jeg forestiller mig ligefrem, at det kan betyde, at der kommer flere "late bloomers" og at man kan fostre flere spillere, der minder om Mikkel Damsgaard - altså sådan nogen, hvor man har en fornemmelse af, at de stadig bare leger.
Jeg er enig i, at det er sympatisk - men når de mister 9 spillere fra en sindsygt talentfuld årgang, så virker det også naivt.

Det kan vi sagtens blive enige om men sådan tror jeg ikke verdenen fungerer. Det er blevet meget anderledes de sidste årtier og klubberne går meget længere end tidligere - det animerer forældrene til også at gå endnu længere.

Ideologisk set burde det minimum være leg indtil de når omkring 13-15 år men det tror jeg ikke mange forældre er indstillet på, hvis de mener der er et talent.

Det skræmmer mig faktisk lidt, at så mange forældre er så ambitiøse på deres meget unge børns vegne. Men det er nok virkeligheden derude.
Det er mit indtryk af forældre i dag - er der talent skal man se om det kan forløses og så vil man gå langt for det. Det er nok også grunden til, at vi har set mange spillere der bor i Aarhus men spiller i Fcm og nu ender med at flytte bopælen derud.

Fcm udvikler heller ikke guldminen for deres blå øjnes skyld. De gør det nemt for forældre med ambitioner, at flytte børnene til en skole hvor de kan have fokus på både sport og skole. Jeg tror det er rigtig set af dem selvom børnene nok burde have fokus på at være børn.

Guldminen er en kombination af FC Midtjyllands high-performance kultur og mindset, ISI’s fundament og erfaring og skoleleder Svend Erik Schmidts individorienterede tilgang til læring – læringsstile. Når vi er fuldt udbygget, tilbyder vi 0.-9. klasse, og udbyder 0.-6. klasse i sommeren 2020.

Jeg synes, det er bindegalt, man allerede så tidligt opdeler ungerne i elite og groft sagt duer ikke kasser. Ingen scout, træner, leder, ekspert eller andre fodboldkyndige kan forudse en spillers udvikling i så ung en alder. Resultatet ender bare ofte med, der bliver tabt langt flere potentielle dygtige spillere end der kommer dygtige spillere ud af at selektere i så ung en alder.

Stort set alle eksperter jeg har læst, siger samstemmende det intet godt gør for børns udvikling og jeg har tilgode at se en undersøgelse der påviser, det giver bedre sportsudøvere at satse så benhårdt på ens sport i så tidlig en alder.

Det skræmmer mig faktisk lidt, at så mange forældre er så ambitiøse på deres meget unge børns vegne. Men det er nok virkeligheden derude.
Meget enig, men det er desværre sådan det er i nogle tilfælde. Hvis børnene er meget talentfulde og har et stort drive er det fint nok at de har muligheden, men tror desværre det lidt for ofte er forældrenes ambitioner der driver det (som f.eks. de mange der nu skifter væk fra BIF).

En af drengene fra min yngste datters klasse (de er 10-11 år) går på Gentofte Fodboldakademi. Ikke fordi han er særegent talentfuld, men fordi hans far er ambitiøs på hans vegne. Drengen er super glad for at spille fodbold, men mon ikke han havde været mindst lige så glad for at spille med skolekammeraterne i f.eks. AB, som han bor få hundrede meter fra? Det er jo et forældrebetalt "tilbud", så ikke en bagvedliggende klub, der tilbyder det som en del af en talentsatsning, men basalt set bare en virksomhed, der tilbyder træning af høj kvalitet til de børn, hvis forældre har lyst og mulighed for at betale for det. Det er lettere vanvittigt i min verden (og heldigvis nok kun noget der kan eksistere i Nordsjælland).

Så håber BIF får succes med deres tilgang. Det er i hvert fald en langt mere sympatisk tilgang til elitefodbold for børn, end det man ser mange andre steder.

"Guldminen er en kombination af FC Midtjyllands high-performance kultur og mindset, ISI’s fundament og erfaring og skoleleder Svend Erik Schmidts individorienterede tilgang til læring – læringsstile. Når vi er fuldt udbygget, tilbyder vi 0.-9. klasse, og udbyder 0.-6. klasse i sommeren 2020."

... Og det her er simpelthen en helt, helt skør og (burde være en) outdated tilgang til pædagogik og undervisning. Begrebet 'læringsstile' er tilbagevist i talrige forsøg og undersøgelser. Så meget at der er memes omkring det. Så at de baserer deres fundament på noget, der er så fundamentalt forkert, det viser i hvert fald en del om, hvor skævt de ser det hele.

Jeg synes, det er bindegalt, man allerede så tidligt opdeler ungerne i elite og groft sagt duer ikke kasser. Ingen scout, træner, leder, ekspert eller andre fodboldkyndige kan forudse en spillers udvikling i så ung en alder. Resultatet ender bare ofte med, der bliver tabt langt flere potentielle dygtige spillere end der kommer dygtige spillere ud af at selektere i så ung en alder.

Stort set alle eksperter jeg har læst, siger samstemmende det intet godt gør for børns udvikling og jeg har tilgode at se en undersøgelse der påviser, det giver bedre sportsudøvere at satse så benhårdt på ens sport i så tidlig en alder.
Det gode er, at der også i fremtiden vil være arbejde til psykologer og psykiatere.

En helt igennem fantastisk (lang) tråd om problemerne med selektering i så ung en alder. Der er mange.

Jeg håber han har ret og det ender med at DBU (er det ikke der han er ansat) ender med at udstikke retningslinjerne for hvordan de helst ser det. Det er lidt svært at få et hurtigt overblik over hvordan klubberne arbejder. Det ligner han selv kommer fra KB, hvor det ser ud til de har talent-team fra de er helt unge.

Børnene skal helst have lov at være børn og ikke for tidligt blive fanget i elitemiljøet. Som jeg husker det begynder SIF når de er 13 år og fører dem derefter videre i systemet via deres fodbold college. Tidligere (måske stadig) har de også haft noget de kaldte fodboldskolen og som jeg husker det fra forældre, begynder søgningen mod SIF allerede tidligere end de 13 år. Men de bedste vil nok altid søge mod de bedste klubber, så de kan blive matchet ud fra det forældrene tror de kan og ønsker. Jeg hører ihvertfald om mange som lader deres børn gå talentvejen meget tidligt.

Back