New posts

Taktisk analyse tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 744
  • Views Views: Views 50K
Taktisk analyse tråd
D

Deleted member 33

Guest
Jeg har kigget lidt på udviklingen af xG her i 2023, som viste positiv fremgang. Her et spadestik dybere for at kigge på udviklingen af xG per afslutning, altså er vi blevet bedre til at spille chancerne større

Akkumulleret xG per måned. - xG per afslutning.

Februar 0,9 - 0,07
Marts 4,9 - 0,11
April 6,8 - 0,10
Maj 7,2 - 0,11

Vi ligger ret stabilt hvor hver afslutning giver i gennemsnit 10-11% chance for en scoring. Irc. betegner man en xG afslutning over 0,3 for en stor chance.

Sammenligning med det mest scorende hold, FCK

Februar 5,2 - 0,14
Marts 8,3 - 0,15
April 9,2 - 0,13
Maj 7,1 - 0,16

For kontekst:

The average likelihood of a chance in the Premier League being scored this season was 12% (or 0.12 xG)

Jeg er 100% enig i denne Twitter analyse både hvad angik David og hvad der sker under Uwe. Der er røde lamper der så småt begynder at blinke.

Det bliver spændende i de næste 3 kampe, så har vi mødt alle hold en gang.

Som jeg husker det, har vi Randers, Viborg og Fck og ville have rigtig godt af, at komme ud med 6 point.

De ærgerlige kampe i starten af sæsonen (som vi ikke fik lukket), risikerer at placere os skidt i tabellen, hvis ud-turen fortsætter lidt endnu. Der kan hurtigt blive dømt krisestemning og så kører mediemøllen med endnu højere pres på stab/spillere.

Stats siger det, øjetesten viser det. Kvaliteten af spillet skal snart være bedre ellers bliver top 6 et problem meget snart. Hvor jeg virkelig ønsker en formationsændring, det fungerer bare ikke med wingbacks i forhold til den offensive produktion.
Og hvor er jeg bare fortsat imponeret af Kent Nielsen, det er altså kvalitetsarbejde at skabe endnu et kompetetivt hold efter de mange profil salg.

PM scorer men i spillet bidrager han ikke med meget og det tror jeg altså også er en af forklaringerne på det svage offensive spil. Sammenholdt med wingbacks efterlader det bare et alt for stort ansvar på en MA eller Duelund. Er overbevist om, holdet kan rykke sig mere ved formationsændring og en mere bevægelig angriber end PM selvom det er umuligt for Uwe at bænke den eneste spiller, som leverer på det vigtigste parametre. Catch 22.

Det kunne være spændende - eksempelvis i lyden af AGF eller en anden podcast - at forholde de ansvarlige i klubben til de data i bringer her. Hvordan forholder de sig til dem? hvad læser de, hvad konklusioner drager de osv. Man kan jo gode sidde på Sidelinien og undres...

Med alle de iPads osv de render rundt med, tager de med garanti data i alle mulige afskygninger alvorligt.
Der er lidt forskel på, hvorfra man henter sine data, og hvordan man omsætter dem.

Omsættes xG til point i hver kamp, ville vi faktisk ligge nr 5 i denne sæson - og har spillet os til 2 point mere, end vi reelt har på tavlen.
Det kunne Uwe jo så måske bruge som et argument for, at kvaliteten på toppen er for dårlig.

Bemærkelssværdigt er det, at FCK har scoret hele 8!! point mere, end deres xG rækker til.
Det kunne muligvis indikere, at feks Grabara og Rooney overpræsterer helt vildt, og hvis de sælges, vil holdet kollapse?

Thomasberg i FCM kan også overfor ledelsen argumentere for, at det altså ikke går helt så skidt, som tabellen siger.
I Randers derimod!!

1695988873311.png

Det kunne muligvis indikere, at feks Grabara og Rooney overpræsterer helt vildt, og hvis de sælges, vil holdet kollapse?
Mon ikke bare de køber nogle afløsere på samme niveau? Men klart at individuel kvalitet spiller ind på evnen til at over- elle runderpræstere ift. xG. Tror dog vores afvigelse er så lille at den falder indenfor normal varians.

Med alle de iPads osv de render rundt med, tager de med garanti data i alle mulige afskygninger alvorligt.
Der er lidt forskel på, hvorfra man henter sine data, og hvordan man omsætter dem.

Omsættes xG til point i hver kamp, ville vi faktisk ligge nr 5 i denne sæson - og har spillet os til 2 point mere, end vi reelt har på tavlen.
Det kunne Uwe jo så måske bruge som et argument for, at kvaliteten på toppen er for dårlig.

Bemærkelssværdigt er det, at FCK har scoret hele 8!! point mere, end deres xG rækker til.

Thomasberg i FCM kan også overfor ledelsen argumentere for, at det altså ikke går helt så skidt, som tabellen siger.
I Randers derimod!!

View attachment 2508

Det er alligevel en vild præstation af Fck men som du skriver er det måske Roony og Grabrara der har en vis indflydelse. Schjelderup havde også en kæmpe indflydelse for Fcn i sidste sæson som jeg husker det - han bankede stort set alt ind og da han blev solgt, blev de mere humane.

Vores 2 point mere er nok fra Sif eller Ob kampene, hvor vi med øjetesten følte der burde være kommet en sejr. Alternativt har vi vundet, hvor kampen måske var tættere end man erindrer.

Hvor henter du den oversigt?

PM scorer men i spillet bidrager han ikke med meget og det tror jeg altså også er en af forklaringerne på det svage offensive spil. Sammenholdt med wingbacks efterlader det bare et alt for stort ansvar på en MA eller Duelund. Er overbevist om, holdet kan rykke sig mere ved formationsændring og en mere bevægelig angriber end PM selvom det er umuligt for Uwe at bænke den eneste spiller, som leverer på det vigtigste parametre. Catch 22.

Det er netop en catch 22. Spilleren leverer højt på enkelte parametre men havde holdet bedre af, at der blev leveret på flere parametre. Den er megasvær.
Øjetesten siger mig, at PM vinder færre (hovedstøds)dueller end tidligere og ofte undlader nogle af dem. Det kan være taktik og/eller de ikke kommer i brystkassen som han sagde i et interview men det kan naturligvis også være fysikken der er presset. Mon ikke de måler på alle mulige parametre og kan lave statistik på tværs som giver mening - det er nok sværere for os andre.

Jeg tænker indimellem at den nuværende formation giver et (for) stærkt defensivt udgangspunkt men gør, at offensiven halter. Burde vi går over i en 3-4-3? For at se om holdet samlet kunne levere på en højere hylde og har vi tålmodigheden til at give dem chancen.
På den anden side, var der mange ting som fungerede i foråret, hvor håndbremsen ikke var trukket. Har modstanderne luret det eller er vi handicappede af, at der er for mange skadede spillere og offensiven ikke kan levere på samme niveau. Der er mange spørgsmål, når vi taler mulige forbedringer i spillet - forhåbentlig har Uwe de rigtige knapper at skrue på.

Det er netop en catch 22. Spilleren leverer højt på enkelte parametre men havde holdet bedre af, at der blev leveret på flere parametre. Den er megasvær.
Øjetesten siger mig, at PM vinder færre (hovedstøds)dueller end tidligere og ofte undlader nogle af dem. Det kan være taktik og/eller de ikke kommer i brystkassen som han sagde i et interview men det kan naturligvis også være fysikken der er presset. Mon ikke de måler på alle mulige parametre og kan lave statistik på tværs som giver mening - det er nok sværere for os andre.

Jeg tænker indimellem at den nuværende formation giver et (for) stærkt defensivt udgangspunkt men gør, at offensiven halter. Burde vi går over i en 3-4-3? For at se om holdet samlet kunne levere på en højere hylde og har vi tålmodigheden til at give dem chancen.
På den anden side, var der mange ting som fungerede i foråret, hvor håndbremsen ikke var trukket. Har modstanderne luret det eller er vi handicappede af, at der er for mange skadede spillere og offensiven ikke kan levere på samme niveau. Der er mange spørgsmål, når vi taler mulige forbedringer i spillet - forhåbentlig har Uwe de rigtige knapper at skrue på.

Henter oversigten her https://footballxg.com/xg-league-tables/

Tryk på AGF, så kan du under tabellen også se xG for de enkelte kampe og derved se, at det især er de to uafgjorte mod OB og Randers, der har kostet

Vi er ikke specielt dygtige til at skabe store chancer og dem vi formår at skabe, er vi pivelendige til at udnytte. Den perfekte storm.

Tilgengæld skaber vi iflg. Superliga.dk og til min overraskelse pænt med chancer, 93 hvilket er 5. bedst. 6 mindre end Viborg men 6 mere end SIF lige under. På xG er vi 8 bedst med 14, hvor i mod udnyttelsesprocenten på 10,9 er pivelendig. Her ligger vi næstsidst, kun Hvidovre er dårligere men det er de så tilgengæld også med afstand.

Vi er ikke specielt dygtige til at skabe store chancer og dem vi formår at skabe, er vi pivelendige til at udnytte. Den perfekte storm.

Tilgengæld skaber vi iflg. Superliga.dk og til min overraskelse pænt med chancer, 93 hvilket er 5. bedst. 6 mindre end Viborg men 6 mere end SIF lige under. På xG er vi 8 bedst med 14, hvor i mod udnyttelsesprocenten på 10,9 er pivelendig. Her ligger vi næstsidst, kun Hvidovre er dårligere men det er de så tilgengæld også med afstand.
Det er den perfekte storm og spillet er ikke umiddelbart gået i den rigtige retning de senere kampe. Jeg vil dog gentage det som jeg har skrevet flere gange, at vi godt kunne bruge lidt stolpe-ind som måske kan bringe holdet ud af "krisen". Statistisk vil xG næsten altid udligne sig over tid - spørgsmålet er bare over hvor lang tid ;)

Apropos taktik - så er det imponerende det SIF laver med spillere hentet i de laverer divisioner og krydret med talenter. Det ligner de efter at have mødt alle hold 1 gang, vil stå med 22 point. Intet mindre end imponerende:oops: Der virker til at være styr på konceptet og måske knap så mange skader.

Min taktiske analyse lyder således: Vi har en tynd og dårlig trup. Vi har en masse hjemmebryggede spillere til at fylde de pladser, vi ikke har fejlkøb på. Vi har solgt for, jeg ved ikke hvor mange penge. Vi har ikke købt en skid. Det føles sgu lidt som at holde med Oakland/Las Vegas Athletics (Gymnastics?)...

Min taktiske analyse lyder således: Vi har en tynd og dårlig trup. Vi har en masse hjemmebryggede spillere til at fylde de pladser, vi ikke har fejlkøb på. Vi har solgt for, jeg ved ikke hvor mange penge. Vi har ikke købt en skid. Det føles sgu lidt som at holde med Oakland/Las Vegas Athletics (Gymnastics?)...

Det er vel fint nok at have spillere fra vores eget system på pladser hvor der ikke er fejlkøb på?

Det er vel fint nok at have spillere fra vores eget system på pladser hvor der ikke er fejlkøb på?
Jeg er stor fan af, at man får nogle drenge fra klubben på holdet, men det skal bare helst være fordi, det er der, de hører til, ikke fordi de lige så godt kan komme på truppen, når nu vi ikke har andre. Jeg synes, det høje antal af egne spillere ligner en spareøvelse...

En rigtig god artikel som forklarer, hvad xG kan bruges til og nogle almindelige misforståelser.

Common Misconceptions

Game-level xG

The main criticisms of expected goals often appear in scenarios where the metric isn’t being applied correctly. The most common of which is at the game level. A team having a higher xG total in a match doesn’t necessarily imply that they should’ve won the game. xG is only measuring chance quality and not the expected outcome of the game.

“Expected” Goals

Another misconception is in the literal interpretation of the metric name. We do not “expect” goals to occur exactly as the likelihood predicts. We also understand that fractions of goals cannot be scored. The name “expected goals” is derived from the mathematical concept of “expected value” and it is a measure of the likelihood of an outcome occurring.

The expected value of a fair coin toss is 50% likely to land on heads and 50% likely to land on tails (the expected heads or the expected tails is 0.5). We do not expect exactly half of our tosses to land on each outcome, but rather that over a large number of coin tosses, the total number of each outcome should follow closely to this pattern (or to regress to this mean). The same applies to expected goals. Variance from the expected value is inevitable and this is valuable information that we can analyse in football.

The expected value of a fair coin toss is 50% likely to land on heads and 50% likely to land on tails (the expected heads or the expected tails is 0.5). We do not expect exactly half of our tosses to land on each outcome, but rather that over a large number of coin tosses, the total number of each outcome should follow closely to this pattern (or to regress to this mean). The same applies to expected goals.
Jeg er ikke enig i denne definition. Expected goals forsøges lagt i en neutral matematisk model, men jeg synes at expected goals for et hold med Haaland på toppen er noget helt andet end et hold med Ementa på toppen, selvom matematikken er den samme. Så jeg kan ikke bruge det til at sige, at holdet burde have scoret et bestemt antal mål (som udtrykket ellers siger), men blot bruge det til at vurdere et holds evne til at skabe chancer. Det er også meget relevant, men har ikke noget med mønt- eller terningkast at gøre.

Latest posts

Back