Taktisk analyse tråd
Det er i hvert fald et problem at vi samlet set scorer for få mål. Men jeg ser det ikke som en ambition i sig selv at ramme en bestemt fordeling. Hvis vi både er pisse gode i åbent spil og på dødbolde kan fordelingen sådan set godt hedde 50/50 for min skyld. BIFs fordeling kan jo lige så godt skyldes at de er dårlige på offensive dødbolde.De stats bekræfter bare øjetesten. Vi scorer hele 42% af vores mål fra standardsituationer og straffe. Det er simpelthen en for stor andel, imo. BIFs er helt nede på 21% mens de scorer hele 52% af deres mål fra åbent spil.
Jeg er enig. Jeg vil dog gerne modificere den en lille smule til en skarpere offensiv, ikke mere interessant. Jeg synes egentlig at vores offensive spil har været til mere i ret mange kampe. Det er det sidste, der mangler: den sidste præcision på indlæg/stikning. De sidste 10 cm i timingen i løbet. De sidste 30 cm, så skuddet er inden for rammen. Jeg synes det her efterår især, har været kendetegnet ved to ting: skader i vildskab til vores kreative spillere og en hel sværm af nærved-chancer i rigtig mange kampe.FCM blev i øvrigt mestre på en meget stærk defensiv og offensive fodbolde, så det kan godt være tilstrækkeligt til succes om end jeg da også håber på en mere interessant offensiv end efteråret har budt på.
Men jeg ser det ikke som en ambition i sig selv at ramme en bestemt fordeling. Hvis vi både er pisse gode i åbent spil og på dødbolde kan fordelingen sådan set godt hedde 50/50 for min skyld. BIFs fordeling kan jo lige så godt skyldes at de er dårlige på offensive dødbolde.
FCM blev i øvrigt mestre på en meget stærk defensiv og offensive fodbolde, så det kan godt være tilstrækkeligt til succes om end jeg da også håber på en mere interessant offensiv end efteråret har budt på.
Problemet er som sagt af @Holmertz ikke fordelingen i sig selv- 42 % vs 21 %.
For selv om vores andel er dobbelt så stor, så har vi kun scoret 2 mål mere på dødbold -9 vs 7.
Når Uwe gerne vil have holdet spiller bolden ud af forsvarszonen, er det lidt et problem, vores 2 målmænd ikke er bedre med fødderne:
Man skal nok passe på med at lægge for meget i de præcise tal for det handler også lidt om hvor meget man har øvet det så spillerne rykker rigtigt i position til at modtage en bold
Har vi ikke spillet en del lange bolde i sidste del af de 17 kampe eller de er måske ikke med i statistikken?Det er jeg med på men de 2 bedste målmænd på den liste, spiller på et hold som har de samme ambitioner som Uwe. Et eller andet må der jo være galt siden vores tal er så relativ dårlige i sammenligning.
Jeg troede faktisk JH, ville være blandt top 3 men det er en af de situationer, hvor min øjetest ikke bakkes op af stats (i hvert fald ikke lige den Leander bruger).
Men konklusionen på at sådan en som ham scorer forholdsvist lavt kunne jo netop være at der er nogle klubber der har indarbejdet det over lang tid mens vi lige er gået i gang og laver flere fejl. Som Martinstranger nævner kan statistikken også være præget af at vi i mindre grad faktisk prøver på det og så får målmanden dels færre succesfulde korte pasninger, dels flere lange bolde til duel der oftere tabes, hvor det i virkeligheden handler lige så meget om at samle andenbolden op. Lidt på samme måde kan der meget vel være spillere på vores hold med en grundlæggende bedre pasningsfod end en hos fx Silkeborgs, der har en lavere succesrate fordi spillestilen er en anden med mere direkte spil og hvor vi også lægger på ift at forsvare bedre med bold, men måske begår flere fejl i processen.Det er jeg med på men de 2 bedste målmænd på den liste, spiller på et hold som har de samme ambitioner som Uwe. Et eller andet må der jo være galt siden vores tal er så relativ dårlige i sammenligning.
Jeg troede faktisk JH, ville være blandt top 3 men det er en af de situationer, hvor min øjetest ikke bakkes op af stats (i hvert fald ikke lige den Leander bruger).
Når Uwe gerne vil have holdet spiller bolden ud af forsvarszonen, er det lidt et problem, vores 2 målmænd ikke er bedre med fødderne:
Opta + Wyscout da de er rimelig tilgængelige og ikke koster en formue. Opta er efterhånden bygget ind i mange livescore appsHvem udfører de mest anerkendte beregninger af de forventede mål?
Jeg synes aldrig, der er enighed om tallene, men hvilket firmas rrsultater benytter flest sig af?
Kan du nævne nogle af disse apps? Jeg er grumme nærigt anlagt og foretrækker i hoveddøren gratis produkter.Opta + Wyscout da de er rimelig tilgængelige og ikke koster en formue. Opta er efterhånden bygget ind i mange livescore apps
FotMob fungerer udmærket (jeg har kun brugt gratis-udgaven), og her kommer xG (og meget andet) fra Opta.Kan du nævne nogle af disse apps? Jeg er grumme nærigt anlagt og foretrækker i hoveddøren gratis produkter.