New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 755K
Ny Ceres Park
Salling og Lind kunne i princippet godt have for?ret penge alene til folkeidr?t, men det er klart alt det her slet ikke havde v?ret p? tale uden AGF. Nu kan de penge d?kke stadion og m?ske lidt til og s? er det meget nemmere for fonde og for kommunen selv at putte penge i det udenom som er til breddeidr?t og kommunens borgere i hverdagen og i det hele taget ikke s? kommercielt. Selv 'yderpartierne' b?r kunne se ideen i det, og det er endda uden at se p? hvad diverse begivenheder genererer af indt?gter for byen.

Pengene bliver for?ret til kommunen, ikke til AGF, men kommunen m? vel stadig ikke bare leje det ud for vedligeholdelsesomkostningerne. Jeg t?nkte ogs? p? om det kunne v?re lovligt at Henrik Lind og Salling for?rede dem mod et tilsagn om at huslejen ikke m? stige alt for meget, men s?dan h?nger det nok ikke sammen. 

Det er ogs? et sp?rgsm?l om det giver nogle andre mere fordelagtige m?der at skrue det sammen p?, man vil jo sikkert ogs? gerne give bedre muligheder for andre hold i hallerne og kan de s? administreres separat eller skal AGF indover der igen? AGF betaler ogs? selv for VIP-faciliteterne - ligesom de har investeret i dem p? det nuv?rende stadion - men en af ideerne var at vende stadion og dele de faciliteter med Arena. I sidste ende kan det vel blive en helt anden forpagtningsaftale, men AGF er da ogs? parat til at betale mere. Forh?bentlig bliver det ogs? stadig AGF der m? arrangere koncerter osv derude, det er et godt ekstra ben at st? p?.

Jeg er helt enig i at det samlede projekt mindst m? komme op p? en milliard og det lyder faktisk billigt n?r man t?nker p? at der ogs? lige skal anl?gges noget til atletikken, cykelbanen skal renoveres kraftigt, m?ske overd?kkes, parkeringshus med tennisbaner, infrastruktur osv osv, afh?ngig af det endelige projekt. Det fantastiske ved den her donation er ogs? at det virker realistisk med Skandinaviens bedste stadion eller noget derhenad fremfor en model hvor kommunen skal vende hver krone.

Mht at begynde byggeriet med stadion kan det give flere ?r hvor 1900 skal finde nogle andre l?bebaner. De findes dog i byen, i hvert fald i firebanesbredde, og p? l?ngere sigt m? de ogs? v?re ret glade for at f? deres eget. 

Der stod s?m?nd ogs? i artiklen efter pressem?det at kommunen selv skulle finde investorer for 500 mio. kroner efterf?lgende, s? vi ender jo i noget der ligner en milliard. Sikkert mere, med den erfaring ?rhus kommune har med offentlige projekter for tiden.

S? bliver det bare et sp?rgsm?l om hvordan vi definierer "investor", for mon ikke staten har nogle anl?gs/infrastruktur-puljer man kan s?ge om, ligesom der findes en lang r?kke andre fonde der gerne spytter penge i et stort gr?nt omr?de i DKs n?stst?rste by. JN gjorde det i hvert fald meget klart efter pressem?det at infrastruktur m.m. ikke er en opgave AGF vil bruge fem flade ?re p?.

Nizzleroy said:
SteenA said:
Er der nogen form for overblik over det? "Projekt Kongelunden" lyder i hvert fald noget dyrere end 500 mill, hvis vi antager at et nyt stadion koster 400 mill.  Men forh?bentlig kommer der ogs? flere private investeringer indover, nu hvor ikke l?ngere bare er et luftkastel.

Jeg mindes jeg l?ste i g?r, at det er forventet at der kommer yderligere 250 mio. i investorer og kommunen s? skal finansiere de sidste 250 mio. Jeg kan simpelthen ikke huske hvor det var jeg l?ste det.

Fra Stiftens leder:
Nyhedsanalyse: Derfor f?r vi et nyt stadion denne gang | stiften.dk

"Ganske vist kommer kommunen ogs? til at l?fte l?get p? pengekassen for f? Kongelunden p? plads:

Jacob Bundsgaard indr?mmede efter m?det over for ?rhus Stiftstidende, at han forventer, at kommunen bidrager med 250 millioner.

Pengene skal prim?rt g? til infrastruktur i form af nye veje, stier op p-pladser."

Det undrer mig lidt, at ingen har samlet op p? Schoubys leder, der siger, at AGF ikke st?r til at f? forpagtningen.

En anden privat investor, der skyder yderligere i projektet, f?r tilsyneladende forpagtningen. Omend det er meget tidligt i forl?bet, lyder det da lidt som en streg i regningen for AGF. Alle andre SL klubber st?r for forpagtningen af deres stadion(hvis ikke de endda selv ejer det).

Det kan vel lidt ligge en d?mper p? den mulige ?konomi AGF kunne for op at st? p? nyt stadion, og de dertilh?rende events/faciliteter osv.

Det g?r i hvert fald for mig, at det bliver noget mindre interessant med et multi kompleks, hvis ikke AGF tjener p? koncerter o.lign. S? risikerer vi, som jeg tidligere har v?ret inde p? med ulemperne ved et overdimensioneret stadion, men ikke fordelene ved det. ?v.

Enrico said:
Det undrer mig lidt, at ingen har samlet op p? Schoubys leder, der siger, at AGF ikke st?r til at f? forpagtningen.

En anden privat investor, der skyder yderligere i projektet, f?r tilsyneladende forpagtningen
Jeg har ikke adgang til lederen, s? jeg kan ikke se hvad Schouby har opsnappet. Men det lyder lidt m?rkeligt. Normalt vil forpagtning af stadion ske gennem et udbud, hvor interesserede parter byder ind p? nogle givne betingelser. Jeg skal ikke kunne sige, om en investor kan kortslutte den proces med et stort millionbel?b. Men AGF l?gger jo minimum 50 mio og den halve mia i donationer er ikke forel?big lagt an p? at d?kke "alt det andet" i omr?det. Derudover er intet konkretiseret endnu, s? uden at vide, hvad Schouby skriver, s? l?ber han m?ske med en halv vind?

Winther said:
Pengene bliver for?ret til kommunen, ikke til AGF, men kommunen m? vel stadig ikke bare leje det ud for vedligeholdelsesomkostningerne. Jeg t?nkte ogs? p? om det kunne v?re lovligt at Henrik Lind og Salling for?rede dem mod et tilsagn om at huslejen ikke m? stige alt for meget, men s?dan h?nger det nok ikke sammen.

Jo det t?nker jeg ikke bliver det store problem, det er ikke lovligt at udl?ne kommunale faciliteter til AGF for under markedspris, men her er jo tale om et sponsorat, og s? er det formentlig kun den kommunale del af ?konomien der skal udlejes p? markedsvilk?r, det g?r det sansynligvis v?sentligt billigere end det er i dag.

Jeg t?nker ikke at Lind Invest og Sallingfondene ?bner pengepungen for at Kommunen kan tjene flere penge, men for at AGF kan f? nogle tidssvarende forhold, som de har r?d til at bruge.

Men det bekymrer da lidt hvis det Schouby siger er korrekt, en forpagtningsaftale er jo en v?sentlig del af klubbens nuv?rende budget, ged vide hvordan de s? t?nker modellen skruet sammen? Det handler m?ske om at de enkelte idr?tsklubber, for ansvaret for egne faciliteter mht. haltider, reng?ring og vedligehold, der har jo v?ret rygter om ballade med AGFs h?ndtering af dette. Men det er da en interessant del af projektet at grave lidt dybere i.

Forel?big m? jeg betragte det som en luftkastel. Den slags koster altid ++ og resten af kassen. S? m? man acceptere lidt discount hist og her. Alts?, vi har landets tredje fedeste stadion. Hvorfor ikke blot opdatere med nogle tidssvarende faciliteter til 20-30 milli? Is?r hvis prisen er et ?rs hjemmekampe i Silkeborg - eller endnu v?rre Randers.

ramloser said:
Forel?big m? jeg betragte det som en luftkastel. Den slags koster altid ++ og resten af kassen. S? m? man acceptere lidt discount hist og her. Alts?, vi har landets tredje fedeste stadion. Hvorfor ikke blot opdatere med nogle tidssvarende faciliteter til 20-30 milli? Is?r hvis prisen er et ?rs hjemmekampe i Silkeborg - eller endnu v?rre Randers.

Det er m?ske lige at stramme den lidt at kalde kr. 500.000.000,- for et luftkastel. Tidligere i ?r udarbejdede Niras r?dgivende ingeni?rer en tilstandsrapport p? ?landets tredje fedeste stadion? der sagde at det skal vedligeholdes for 56 mio, bare for at kunne fastholde status quo. S? en investering p? 20-30 mio, lyder ikke af meget.

Ato Vari said:
Enrico said:

En anden privat investor, der skyder yderligere i projektet, f?r tilsyneladende forpagtningen
Jeg har ikke adgang til lederen, s? jeg kan ikke se hvad Schouby har opsnappet. Men det lyder lidt m?rkeligt. Normalt vil forpagtning af stadion ske gennem et udbud, hvor interesserede parter byder ind p? nogle givne betingelser. Jeg skal ikke kunne sige, om en investor kan kortslutte den proces med et stort millionbel?b. Men AGF l?gger jo minimum 50 mio og den halve mia i donationer er ikke forel?big lagt an p? at d?kke "alt det andet" i omr?det. Derudover er intet konkretiseret endnu, s? uden at vide, hvad Schouby skriver, s? l?ber han m?ske med en halv vind?

?Tilbage st?r naturligvis sp?rgsm?let om, hvem der skal drive komplekset i fremtiden. Indtil nu har AGF haft driften, men det bliver n?ppe tilf?ldet i fremtiden. I hvert fald er kommunen langt i forhandlinger med private investorer, der gerne vil putte penge i projektet og som en del af handlen st? for driften.? fra stiften.

Det er hvad schouby skriver om det. Jeg t?nker et udbud velsagtens kan forfattes, s? det tilpasses en investor som kommunen har ?forh?ndsaftale? med. Alts? p? vilk?r som AGF muligvis ikke kan v?re med p?.

Men ja. Jeg forventer bestemt Stiften f?lger op p? den. Det er et ret essentielt punkt for AGF.

Enrico said:
?Tilbage st?r naturligvis sp?rgsm?let om, hvem der skal drive komplekset i fremtiden. Indtil nu har AGF haft driften, men det bliver n?ppe tilf?ldet i fremtiden. I hvert fald er kommunen langt i forhandlinger med private investorer, der gerne vil putte penge i projektet og som en del af handlen st? for driften.? fra stiften.

Det virker lidt specielt at Lind Invest og Salling skulle spytte s? mange penge i et projekt, og s? er der en anden investor der tjener pengene p? driften?

Jeg bem?rker dog at Stiften skiver ?komplekset? og ikke ?stadion?, det kan jo v?re andre dele som de ?nsker at drive parkeringsfaciliteterne m?ske, hallerne, cykelbanen, atletikbanen, v?ddel?bsbanen?

T-Knogle said:
Enrico said:

Det virker lidt specielt at Lind Invest og Salling skulle spytte s? mange penge i et projekt, og s? er der en anden investor der tjener pengene p? driften?

Jeg bem?rker dog at Stiften skiver ?komplekset? og ikke ?stadion?, det kan jo v?re andre dele som de ?nsker at drive parkeringsfaciliteterne m?ske, hallerne, cykelbanen, atletikbanen, v?ddel?bsbanen?
Jeg har ikke f?et tygget mig igennem det hele omkring Kongelunden.

Men - er vi ikke enige om det er donationer fra b?de Salling fonden og Lind Invest? Eller er det en investering fra Henrik Linds side? Det sidste var umiddelbart oplagt men er ikke s?dan det er lagt ud i overskrifter.

Det n?ste sp?rgsm?l er om donationerne er for AGF's skyld eller om det er for Aarhus's skyld - det kan have stor indflydelse p? det med at drive komplekset/stadion. Dern?st er sp?rgsm?let "vel" om AGF "f?r lov" at komme med de 50 mio. til sponsorfaciliteter som ?nsket eller om parterne hellere undlader den del og k?rer udenom klubben - det er vel ikke nogen garanti, at de f?r lov at v?re med?

T-Knogle date=1575408819 said:
Enrico date=1575408067 said:

Nej, det lyder lidt underligt. Jeg spekulerede ovenfor lidt i at AGF m?ske ikke skulle administrere haller og den slags mere, 1900 f?r jo i hvert fald deres eget, men der kommer vel n?ppe investorer der vel tjene penge p? at udleje den gamle stadionhal til nogle badmintonspillere... Pengene tjenes p? stadion og m?ske lidt p? Arena, men det meste af resten skal h?jest v?re selvfinansierende.

Gad vide om det var AGF der fik Salling og Lind involveret eller om det alene var kommunen. Umiddelbart er det sv?rt at forestille sig noget som helst ske uden en indsats fra AGF s? de har v?ret klar over at de penge ville komme selvom det var kommunen der havde pressem?de. AGF fort?ller ogs? stadig at de st?r klar med mindst 50 mio til VIP-faciliteter. Det ville klubben n?ppe skulle betale for hvis der kommer nogle udefra med penge som s? skal have forpagtningen, s? det lyder som om AGF ikke har kendskab til at kommunen snakker med de investorer. Og det har Salling og Lind m?ske heller ikke. Det kan vel ikke passe. M?ske var det en alternativ kilde til financiering som s? er blevet fravalgt nu.

Martinstranger said:
Men - er vi ikke enige om det er donationer fra b?de Salling fonden og Lind Invest? Eller er det en investering fra Henrik Linds side? Det sidste var umiddelbart oplagt men er ikke s?dan det er lagt ud i overskrifter.

Det n?ste sp?rgsm?l er om donationerne er for AGF's skyld eller om det er for Aarhus's skyld - det kan have stor indflydelse p? det med at drive komplekset/stadion. Dern?st er sp?rgsm?let "vel" om AGF "f?r lov" at komme med de 50 mio. til sponsorfaciliteter som ?nsket eller om parterne hellere undlader den del og k?rer udenom klubben - det er vel ikke nogen garanti, at de f?r lov at v?re med?

Jeg opfatter begge som donationer, men ikke donationer uden betingelser, og jeg er sikker p? at det ikke vil give mening for dem at hj?lpe med finansieringen af en tredjeparts forpagtningsaftale, det vil virke underligt da denne part tilsyneladende ogs? er investor, og ikke en velg?rende organisation som f.eks. UNICEF.

Det kan selvf?lgelig v?re at der kan laves en aftale med en hotelk?de f.eks. Og at de etablerer et hotel, og betaler desuden noget af stadionudgiften mod at f? forpagtning af hotellet? Stiftens historie fortjener i hvert fald at blive uddybet.

N?r han skriver "komplekset", s? er det fordi det g?lder andre omr?der end det vi bekymrer os om. Der har rigtigt nok v?ret en masse ballade omkring AGF som forpagter, fordi vi netop INGEN interesse har i at h?lde penge i h?ndbold m.v. og at den nuv?rende aftale er pivringe for os som klub. Det tjener hverken AGF, ?rhus H?ndbold eller andre intressenter at vi skal have noget som helst med deres sport at g?re, ogs? selvom det "kun" er vedligeholdelse og andet l?st.

Det giver naturligvis en stor frustration at h?ndboldspillerne skal rende rundt p? indend?rsudgaven af en pl?jemark, men omvendt havde de n?ppe h?ldt mange millioner i vores fodboldbane hvis de var de store. Det er nok lidt billigt drama og clickbait, for det ville da v?re en umanerligt d?rlig ide ikke at lade fodboldklubben med over 100 ?rs erfaring drive fodboldfaciliteterne.

S? kan det m?ske v?re at JN havde siddet med et stille h?b om at l?gge billet ind p? en ekstra drift vi ville kunne tjene penge p?, men jeg tror ?rligt talt han er p?nt ligeglad s? l?nge vi f?r det stadion. Opturen p? VIP-fronten, publikumsoplevelsen og forh?bentligt nogle flere ture i Top 6, skal nok opveje det man kunne drive ind p? noget ekstra drift.

T-Knogle said:
Martinstranger said:

Jeg opfatter begge som donationer, men ikke donationer uden betingelser, og jeg er sikker p? at det ikke vil give mening for dem at hj?lpe med finansieringen af en tredjeparts forpagtningsaftale, det vil virke underligt da denne part tilsyneladende ogs? er investor, og ikke en velg?rende organisation som f.eks. UNICEF.

Det kan selvf?lgelig v?re at der kan laves en aftale med en hotelk?de f.eks. Og at de etablerer et hotel, og betaler desuden noget af stadionudgiften mod at f? forpagtning af hotellet? Stiftens historie fortjener i hvert fald at blive uddybet.
Tredjeparts forpagtningsaftale er faktisk en af grundene til jeg syntes det er interessant om donationerne er til omr?det eller til stadion/agf. Hvis det er tilnfodboldklubben donerer de vel blot midlerne direkte til klubben, s? der ikke bliver problemer med en evt priss?tning af markedsbestemt leje for AGF?

swharders said:
Jeg tror roligt vi kan regne med, at AGF, JN og Fournais har v?ret med til samtlige m?der i projektgruppen og ved pr?cis, hvad der skal ske. Derfor er JN pludselig s? uvant afd?mpet om det hele.
Ellers er han k?rt fuldst?ndig over - har f?et at vide de 50 mio ikke kommer i spil, man vil have en anden til driften af stadion/komplekset og det i stedet bliver de andre idr?tsgrene man vil fokusere p?.
Jeg tror nu ikke det er den l?sning og forventer AGF kan v?re med inde over men det hele er vel pt usikkert. Lige PT virker JN dog p?faldende stille og det virker m?rkeligt.

swharders said:
Derfor er JN pludselig s? uvant afd?mpet om det hele.
Jeg t?nkte det samme, da jeg h?rte ham sige, at han mest af alt var ydmyg og ikke ville stille krav, fordi det ikke er vores plads, n?r andre betaler gildet.
Det er ved Gud ikke d?t han har signaleret de seneste ?r, men det er s? klogt lavet, fordi han uden tvivl har taget de rigtige folk i ed, og har sit p? det t?rre. Desuden er det klart den bedste indgang til en forhandling, ikke at st? for stejlt, men have artige ?nsker med gode begrundelser, og i vid udstr?kning egenfinansiering. :)

Back