New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 755K
Ny Ceres Park
Man kan h?be p? noget lidt a la det der skete ifb med det nye klubhus, hvor der jo var et p? vej, der ville v?re en stor forbedring ift det ?ldgamle, men hvor Salling Fondene kom med lidt flere penge, s? det blev l?ftet et niveau eller to op. Kommunen ville ikke vinde s?rlig meget ved at bygge et lidt st?rre stadion og i kategori 4 og AGF har ikke bevist de har behovet, men DBU's mere direkte involvering kan retf?rdigg?re et lidt st?rre sats fra kommunen og bedre mulighed for at ans?ge fonde.

Jeg synes det vil v?re ?rgerligt at bygge et kategori 3-stadion hvis et kategori 4-stadion kan give lidt flere landskampe og n?r det er krav hvis vi en dag kommer i et El-gruppespil (eller CL-playoffrunde.) Der skal ikke g? storhedsvanvid i det, men vi skal heller ikke s?tte os mellem to stole. Det m? da ogs? v?re her andre jyske klubber lejer sig ind hvis de kvalificerer sig og ikke omvendt. Man risikerer det g?r ligesom med Arenaen, der egentlig er lidt for stor til de sportsbegivenheder der foreg?r der, men heller ikke n?r stor nok til de store nationale begivenheder der for alvor genererer oms?tning, s? de ender i Herning.

Pengene skal dog kunne findes og det er jo et sp?rgsm?l uanset om DBU er med eller ej. De 400 mio lyder som lidt i underkanten, det kan da d?rligt v?re med al infrastrukturen udenom i hvert fald. Til sammenligning var der en arkitekt fra CF M?ller (der var involveret i Friends Arena) der anslog et nyt stadion i K?benhavn til 50.000 til at koste mellem 1,8 og 3 mia kr. Det er et stort interval, der afh?nger af mange ting, men alts? m?ske 5 gange s? meget som ansl?et i ?rhus for den halve kapacitet.

[member=53]Geza Toldi[/member]

Jeg pr?vede lige at tjekke hvad deres tilskuersnit var inden FCM fik deres nye stadion. I de tre s?soner inden de fik deres nye stadion (indviet den 27. marts 2004), var tilskuersnittet 2000/2001 = 3817, 2001/2002 = 2635,  2002/2003 = 2992. Det giver et samlet snit for de tre s?soner p? 3148. S? selvom "honeymoon" effekten hurtigt forsvandt, s? er der alts? stadig mere end en fordobling af deres snit i forhold til det snit de havde p? deres gamle hjemmebane.

Der skal lige 2 forbehold med.

1. FCM spillede f?r p? Ikast stadion, som virkelig var/er noget v?re lort. Det f?r Ceres Park til at st? som et topmoderne stadion.

2. Men mere v?sentlig s? har flytningen fra Ikast til Herning nok betydet meget mere.

Dog ingen tvivl om de har gjort det godt i FCM mht. at f? folk p? stadion, men den afmatning jeg skrev om, var fra den f?rste hele s?son med det nye stadion og her faldt snittet med ca. 1000 efter wow effekten var aftaget.

Martin Hansen date=1571917463 said:
Rigtigt. Det er MT H?jgaard, som for nogle ?r siden mente et nyt stadion til 18000 i 2-etager inkl. VIP omr?de vil koste 300 mill kr. Vi m? forvente prisen p? et stadion, som lever op til DBUs krav, bliver h?jere.
Sp?rgsm?let er s? bare igen om prisen bliver s? meget h?jere, at vi ender med en discount model fremfor et mindre men mere moderne stadion.

Jeg er meget skeptisk is?r hvis kommunen vil have medindflydelse p? designet.

Men hvor umoderne kan det egentlig blive hvis man bygger nyt og det opfylder kategori 4-kravene og DBU er inde over? Jeg har ikke nok kendskab til hvad der er seneste state of the art, men de ting jeg lige kan forestille mig f?r vi sikkert heller ikke med et mindre stadion - rulletag fx, eller kunstgr?s nedenunder for tage et par dyre ting, men vel heller ikke alle de der sm?ting som ikke er strengt n?dvendige. Hovedproblemerne er l?bebanen, manglende overd?kning og at der er gennemtr?k og det vil jeg forvente man l?ser uanset hvad. Omkl?dningsrum og andre faciliteter bliver under alle omst?ndigheder nye. Hvis det s? er noget med at man fx vil have et koldtvandsbassin ved omkl?dningsrummet eller lige lidt bedre faciliteter til sponsorerne (den del AGF umiddelbart betaler til) og den slags er det vel netop mere sandsynligt det bliver bygget med DBU's mellemkomst fordi det skal have landsholdsniveau. Alts? kommunen vil vel spare mest muligt uanset hvilken model man v?lger med mindre der er krav udefra de har en interesse i at opfylde. I sidste ende er hele projektet nok afh?ngig af nogle fonde hvor DBU's involvering forh?bentlig g?r det lidt nemmere at finde financiering.

N?r nu Aarhus stadion er i s? latterlig ringe en forfatning og det alligevel stort set kun bliver brugt til fodbold, s? b?r det sgu ikke v?re noget problem at finde 5-600 mio. kr. i Danmarks anden st?rste by i samarbejde med kommunen, klubben, sponsorer, fonde og med DBUs involvering. Der findes s? mange penge til andet kultur rundt omkring i landet, at jeg simpelthen ikke kan tro det er noget problem. Ogs? uden at det bliver en diskussion om at der tages penge fra de ?ldre osv. Det stadion er en skamplet p? byens kulturtilbud og har v?ret det siden det blev bygget under hensyntagen til den nichesport som atletikken er. I Herning satser man, og derfor har man uden problemer overhalet Aarhus, b?de hvad ang?r fodbold, men ogs? nationale/internationale begivenheder. Find nu for helvede bare de penge. Det samme ville jeg i ?vrigt mene, hvis atletikken, h?ndbold osv. havde s? kummerlige forhold som fodboldholdet har. Det giver ingen mening at blive ved med at vedligeholde det gamle lort p? stadion all?. P? et tidspunkt stopper man jo ogs? med at k?re sin bil p? v?rksted og m? sande at det er tid til et nyt. De elendige politikere har allerede ?delagt stadionet ?n gang, det m? ikke ske igen.

Winther said:
Pengene skal dog kunne findes og det er jo et sp?rgsm?l uanset om DBU er med eller ej. De 400 mio lyder som lidt i underkanten, det kan da d?rligt v?re med al infrastrukturen udenom i hvert fald. Til sammenligning var der en arkitekt fra CF M?ller (der var involveret i Friends Arena) der anslog et nyt stadion i K?benhavn til 50.000 til at koste mellem 1,8 og 3 mia kr. Det er et stort interval, der afh?nger af mange ting, men alts? m?ske 5 gange s? meget som ansl?et i ?rhus for den halve kapacitet.

Det skal bem?rkes at CF M?ller var den tegnestue der designede det nuv?rende Aarhus Stadion, med gennemtr?k, tribunerne, l?bebane og hele svineriet!!

Men deres budget p? mellem 1,8 og 3 mia lyde rimeligt nok for et stadion med 50.000 siddepladser inkl. grundk?b, grundpriserne i KBH er voldsomme, og udgiften til dette er ikke medregnet i PwCs budget for et nyt stadion i Aarhus, hvilket det nok heller ikke skal v?re, hvis det bygges i stedet for det eksisterende, der skal s? dog nok nogle mio med til nedrivning af stadion.

Superligastadion - UEFA niv. 4 (DKKm) Budget

Grundk?b  -

Projektering og entreprise  358

Reserver (projektering og entreprise)  36

Samlet anl?gsbudget    393

Jeg blev lidt bekymret da Jesper m?ller idag udtaler de vil have svar fra kommunen inden for 6 m?neder. Jeg kan godt frygte at Herning st?r klar med et tilbud allerede, og at kommunen n?ler med 1000 h?ringer og andet bureaukratisk ?vl, f?r de kan g? videre.

Nogle der ved om det overhovedet er realistisk at Aarhus som kommune kan give tilsagn inden for 6 m?neder? Lad os sige AGF, DBU fonde og sponsorer smider 400m, og kommunen i teorien kun skal komme med 50-75 for at n? i m?l. Har man fra politisk side en pulje der kan kastes i s?dan et projekt, uden det skal g? 100 runder i byr?det?

Blot for at vide om det overhovedet er realistisk at have kommunen med.

Det_Nye_AGF said:
ogle der ved om det overhovedet er realistisk at Aarhus som kommune kan give tilsagn inden for 6 m?neder? Lad os sige AGF, DBU fonde og sponsorer smider 400m, og kommunen i teorien kun skal komme med 50-75 for at n? i m?l. Har man fra politisk side en pulje der kan kastes i s?dan et projekt, uden det skal g? 100 runder i byr?det?

Kommunen kan vel tidligst sige ja om 11 ? m?ned, n?r budget for 2021-24 er vedtaget.

Det_Nye_AGF said:
Jeg blev lidt bekymret da Jesper m?ller idag udtaler de vil have svar fra kommunen inden for 6 m?neder. Jeg kan godt frygte at Herning st?r klar med et tilbud allerede, og at kommunen n?ler med 1000 h?ringer og andet bureaukratisk ?vl, f?r de kan g? videre.

Nogle der ved om det overhovedet er realistisk at Aarhus som kommune kan give tilsagn inden for 6 m?neder? Lad os sige AGF, DBU fonde og sponsorer smider 400m, og kommunen i teorien kun skal komme med 50-75 for at n? i m?l. Har man fra politisk side en pulje der kan kastes i s?dan et projekt, uden det skal g? 100 runder i byr?det?

Da kommunen lavede godsbanen, var budgettet lavet med penge fra et fremtidigt grundsalg omkring godsbanebygningerne. S? man har tidligere lagt penge ud for kulturprojekter med forventning om at kunne hente dem hjem igen ved en fremtidig indt?gt. Det kunne man ogs? forestille sig var en mulighed i forhold til stadion, at man l?gger ud s? at sige, og s? henter pengene hjem igen ved at s?lge byggeretter p? trekanten, eller andre steder i omr?det.

Det_Nye_AGF said:

Jeg har absolut ingen tiltro til at de Aarhusianske politikere kommer frem til en skid. Vi taber nok igen til de mere handlekraftige og vision?re Herningensere. Alternativt trekantsomr?det. S? sidder der en eller anden n?venyttig gammel st?vet politiker i byr?det der bremser alt fordi de gamle stadion er l?nge fint nok. Jeg er lidt bitter i dag.

T-Knogle said:
Det skal bem?rkes at CF M?ller var den tegnestue der designede det nuv?rende Aarhus Stadion, med gennemtr?k, tribunerne, l?bebane og hele svineriet!!

Men deres budget p? mellem 1,8 og 3 mia lyde rimeligt nok for et stadion med 50.000 siddepladser inkl. grundk?b, grundpriserne i KBH er voldsomme, og udgiften til dette er ikke medregnet i PwCs budget for et nyt stadion i Aarhus, hvilket det nok heller ikke skal v?re, hvis det bygges i stedet for det eksisterende, der skal s? dog nok nogle mio med til nedrivning af stadion.
Ha, ja, men jeg ved ikke hvor meget arkitekterne egentlig var skyld i. Der var et lille budget og l?bebanen var et krav, men om udsyn til skov og gennemtr?k og manglende overd?kning kom udefra og om de advarede om problemerne ved det ved jeg ikke helt.

Deres bud er nok rimeligt efter de har bygget noget tilsvarende i Sverige. Det er rigtigt det m? v?re med grund fx i H?je Taastrup, hvor man allerede er interreset. Friends Arena er vist ogs? en multiarena og det ville jo ogs? v?re smart i ?rhus. Selvom det s? bare koster yderligere er det igen en mulighed for at ?ge benyttelsgraden og generere mere oms?tning.

Det_Nye_AGF said:
Jeg frygter ogs? at kommunen n?ler, og at man skal t?nke kommunen ud af dette. Men selv med modellen som T-Knogle siger, er det vel ikke noget man bare g?r overnight? Det skal vel stadig igennem flere h?ringer, afstemninger osv osv.

Vil kommunen overhovedet (i best case) kunne komme med et svar indenfor 6 m?neder?
Hvor har I set/h?rt det skal v?re p? plads indenfor seks m?neder? Det lyder som kort varsel selv for andre kommuner. Det store fine stadion i K?benhavn kan da i hvert fald heller ikke v?re noget de lige f?r vedtaget indenfor et halvt ?r. Jeg g?tter umiddelbart p? at det er en presbold til ?rhus kommune inden deres anl?gskonference i n?ste m?ned og velvidende at det ellers kan blive en lang proces. Som n?vnt tidligere mist?nker jeg ogs? DBU for at have luftet de her planer nu netop fordi man skal til at diskutere lidt n?rmere i ?rhus.

Det kan sagtens ende med at det bliver bygget et andet sted. Der er politikere i ?rhus der er helt ligeglade med stadionfaciliteterne eller synes det er fint med et atletikstadion og for endnu flere er det bare sv?rt at prioritere. M?ske ender vi s? alligevel med en forbedring, men har afsk?ret os fra den oms?tning man kunne have skabt i byen med en lidt hurtigere og mere ambiti?s investering.

Det vil reelt v?re lidt absurd at ligge det andre steder i Vestdanmark, for der er kun tre klubber i landet der tiln?rmelsesvis kan udnytte kapaciteten og de to ligger i K?benhavn. M?ske vil de gerne have et i Herning selvom deres ikke er s? gammelt, det vil kunne bruges til at l?fte deres status som det st?rkeste hold i provinsen, selvom det er sv?rt at se hvordan de nogensinde vil fylde det. Den burde ikke v?re s? nem at f? kommunen med p?, men de vil kunne se p? den v?rdi landskampe har for byen og den oms?tning man kan generere med disse og andre events. De har n?ppe fortrudt at man har bygget Boxen der inden det i fx ?rhus kunne blive mere end en str?tanke med s?dan noget. Alternativet kunne godt v?re i Trekantomr?det som du n?vner. Der er heller ingen klubber der kan udnytte det til Superligakampe, men der bor mange indenfor en rimelig radius og det kan igen laves som multiarena med gode adgangsforhold til forskellige arrangerer. M?ske kan man genoplive FC Trekanten i den forbindelse. Der er selvf?lgelig ogs? Aalborg og Esbjerg, eller m?ske Odense, men de kan vel heller ikke bare rykke s? hurtigt. Et sidste alternativ kunne v?re at opgive Vestdanmark og bare opgradere faciliteterne p? Br?ndby stadion. De bor jo ogs? i n?rheden og kan m?ske opgradere de faciliteter frem for at flytte.

I denne artikel n?vner Jesper M?ller de 6 m?neder

DBU giver Aarhus seks m?neder i stadionsag - Aarhus

Nogle gange frygter man lidt der er onde hensigter i byr?det om at tr?kke det s? langt ud, at det bliver droppet. Jeg synes virkelig det ligger lige til h?jrebenet, og hvis kommunen ikke skal se sig sl?et (igen) af andre byer, bliver de m?dt til at finde muldvarpen frem. Hurtigt. Der m? ogs? v?re nogle penge der kan frigives til anl?g uden at der skal g? bureakrati i den.

AGF har jo allerede ?rem?rket 50m (og n?vner de endda kan l?fte mere). Derudover m? man g? ud fra der bliver lobbyet i kulissen p? at f? nogle st?rre fonde med ind over, evt ved salg af tribune/navne rettigheder. Mener fx JYSK st?ttede byggeriet i Silkeborg, ved at tegne en 10 ?rig kontrakt p? stadionnavnet.

Salling Park lyder sgu meget fint i mine ?re, og mon ikke det kan koste 5-8m om ?ret.

Det_Nye_AGF date=1571926376 said:
I denne artikel n?vner Jesper M?ller de 6 m?neder

OK, tak. Det h?nger s? sammen med at man vil byde p? kvinde-Em 2025, men der skal s? ogs? lige v?re et projekt for et k?mpestadion i K?benhavn. DBU er n?d til samtidig at snakke med andre kommuner for hvis ?rhus ender med at sige nej til for?ret, skal der v?re et andet projekt klar, andre kommune kan trods alt heller ikke lige vedtage det p? en m?ned, de har vel ogs? nogle procedurer og tidspunkter de l?gger budgetter. Hvis ?rhus f?rst siger nej til for?ret m? DBU opgive den plan og hvis det er kvinde-EM der s?rligt tr?kker kan kommunen jo lige afvente hvad der sker i K?benhavn.

Det b?r dog ikke v?re det der afg?r det, for det er jo heller ikke sikkert DBU vinder ans?gningen og de kan pr?ve igen senere. Det skal v?re fordi det kan fungere i hverdagen og man f?r nogle mere eller mindre faste landskampe og pokalfinaler og s? en gang imellem vil kunne tiltr?kke et par store begivenheder.

Jeg synes det l?d ret vildt at DBU f?rst kommer p? banen med det her ?nske et halvt ?r f?r man skal have en beslutning, men som det fremg?r af den her artikel har man trods alt v?ret i dialog et stykke tid: DBU vil have svar p?, om Aarhus bygger nyt stadion - Aarhus Det svarer s? ogs? p? at man trods alt i ?rhus har t?nkt over hvad et nyt stadion evt kunne betyde ift landskampe osv.

Vi m? se hvad de n?r frem til p? anl?gskonferencen i n?ste m?ned, men der er jo noget arbejde i gang man har betalt et par mio for og det tager sikkert lang tid. S? n?r man m?ske frem til noget hvor man kan begynde at lede efter penge, men mon ikke for?ret er lidt for optimistisk til at v?re n?et frem til noget konkret. Det er dog positivt hvis det pres fra DBU kan speede processen lidt op.

Det er vildt at Rosenborg kan tr?kke hvad der svarer til n?sten 10% af kommunens indbyggere til fodbold, svarer til AGF samler 30.000 i snit. Ved regionen er 50% st?rre, en det er ?rhus ogs? n?r Favrskov, Odder og Djursland t?lles med.

Ikke at jeg tror vi kan f? 30.000, men potentielt er det muligt hvis vi kan g?re det lige s? godt. Men tror godt vi kan ramme de 16-17.000 Malm? FF har.

Det_Nye_AGF said:
Nogen der er mere inde i politik end mig, der kan l?fte sl?ret, hvad denne anl?gskonference d?kker over? Det virker til at v?re det n?ste konkrete der er p? bordet

Det kan jeg. Der er en r?kke misforst?elser vedr. anl?gskonferencen i november. Det er IKKE en konference hvor der udm?ntes penge. Det markerer derimod starten p? en proces frem mod n?ste ?rs budgetforhandlinger (i september 2020), hvor den n?ste 10 ?rige anl?gsinvesteringsplan skal vedtages. P? konferencen vil fremtidens anl?gsinvesteringsbehov i forhold til temaer som klima, infrastruktur, mobilitet, velf?rd, uddannelse og idr?tsfaciliteter etc. blive diskuteret.

Det er i investeringsplanenen at man finder midler til de store strategiske investeringer som fx Letbanen. Herudover udm?nter man hvert andet ?r anl?gsmidler, men det er i en anden st?rrelsesorden. I det netop vedtagne budget afsatte man i alt 2x70 mio. kr. til anl?g, hvilket jo er langt fra de bel?b man taler om i forhold til et nyt stadion.

Byr?det kan naturligvis til enhver tid beslutte at afvige fra de processer de selv vedtager, men f?lger de ovenst?ende proces er der ikke en afklaring p? finansieringen f?r om 1 ?r.

Kristian said:
Byr?det kan naturligvis til enhver tid beslutte at afvige fra de processer de selv vedtager, men f?lger de ovenst?ende proces er der ikke en afklaring p? finansieringen f?r om 1 ?r.
Der er vel ikke n?dvendigvis en endelig afklaring efter m?det i september 2020, det er vel meget sandsynligt at der er modstandere der ?nsker flere informationer p? bordet, og andre dele der skal afklares. Der skal muligvis ogs? laves et lokalplantill?g, m?ske med naboh?ring, s? skal der udarbejdes en arkitekt- eller totalentreprisekonkurrence, denne skal f?lge EUs udbudsregler, som g?r processen lang.  Det vindende team skal s? igang med at projektere, og bygge. S? med 2025 som deadline, s? har kommunen pisse travlt, hvilket ogs? er n?dvendigt for at de ikke  sidder p? deres h?nder og laver ingenting.

Back