New posts

Fodbold ude i verden

• Thread starter Thread starter fsc
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 561
  • Views Views: Views 39K
Fodbold ude i verden
Jeg ved ikke helt, hvilken tråd denne passer i, men FIFA har lanceret et nyt format, der giver endnu flere kampe og endnu flere rejser (2026-udgaven er anden udgave): https://en.wikipedia.org/wiki/2026_FIFA_Series

Det betyder blandt andet, at en række superligaspillere får nogle lange rejser og potentielt to ekstra kampe, når der er landskampspause mellem d. 23. og 31. marts (dvs. mellem runde 24 og 25). Dario Osorio, Juho Lähteenmäki, Anssi Suhonen og Callum McCowatt får formentligt alle en tur til New Zealand, mens Vejles Stefan Velkov skal til Indonesien. Alt andet lige er det næppe helt optimalt, og mon ikke FCM vil være en smule irriterede midt i et allerede presset program (især hvis de kommer langt i EL).

FIFA har lavet en opgørelse over hvilke klubber som brugte flest penge på internationale transfers 2025 (dvs. ikke interne lande transfers) og ikke overraskende dominerer PL klubberne listen men hvad der måske er mest overraskende er at nyoprykkede Sunderland ligger nr. 6 og bundklubben Wolves nr. 7.
PL er i sandhed et økonomisk bæst.

Betalingsartiklen:

Rapporten:

https://agf-forum.dk/attachments/fifa-global-transfer-report-2025-pdf.6011/

Attachments

Skandinaviens bedste hold er ved at gøre det rigtig onde ved Inter. Foran 2-0 på udebane - troede kun de kunne vinde på kunst - og 5-1 samlet. 20 min. igen.
Det er simpelthen så imponerende det de har gang i.

Udover nederlag til hhv Liverpool og Arsenal hjemme i CL, har de i denne sæson kun tabt hjemme to gange (Milan og Udinese)

Det der Goalline Technology som gav Inter reduceringsmålet, burde da være til at indføre i Superligaen også, jeg husker en situation imod FCK, hvor MEMs afslutning var klart over stregen, men der ikke blev dømt mål, fordi der stod en spiller og blokerede for linjedommerens udsyn, sådan en chip i bolden og et ur der kan vibrere, er vel ikke så dyrt?

Det der Goalline Technology som gav Inter reduceringsmålet, burde da være til at indføre i Superligaen også, jeg husker en situation imod FCK, hvor MEMs afslutning var klart over stregen, men der ikke blev dømt mål, fordi der stod en spiller og blokerede for linjedommerens udsyn, sådan en chip i bolden og et ur der kan vibrere, er vel ikke så dyrt?
Det er ik så billigt igen.

Det koster omkring 2 mio at sætte op pr stadion + 25.000 pr kamp.

Tænker de 5 store klubber herhjemme godt vil smide de penge, men det vil bundklubberne nok ik.

Men det kan godt give Kristian Arnstad mere konkurrence i forhold til at snuppe en af ydermandaterne i Norges VM trup, at der nu er så mange norske spillere i Bodø, der har succes i CL.
Måske, men han har allerede været udtaget som reserve for Ødegaard, så hvis det er til den position skal der nok også meget til for at overhale ham her til sidst. Jeg tror det kan komme til at afhænge meget af trupsammensætningen og eftersom Arnstad ikke spillede i den betydende kamp hvor Ødegaard var ude kommer han måske heller ikke med i truppen når Ødegaard er klar fordi Solbakken så foretrækker andre konstellationer.

Nu har Bodø vundet i både Madrid over Atlético og i Milano over Inter, det er godt nok flot uanset hvilke fordele de har på hjemmebane. Ringe indsats af Inter, men stadig med en del brændte chancer, men det er uanset hvad imponerende af Bodø at nå så langt i CL. Jeg kunne virkelig også godt tænke mig at se det nuværende AGF-hold mod en modstander fra en lidt større liga. Det er så ikke sikkert vi rigtig får mulighed for det, fordi der er udsigt til den store udskiftning.

Måske, men han har allerede været udtaget som reserve for Ødegaard, så hvis det er til den position skal der nok også meget til for at overhale ham her til sidst. Jeg tror det kan komme til at afhænge meget af trupsammensætningen og eftersom Arnstad ikke spillede i den betydende kamp hvor Ødegaard var ude kommer han måske heller ikke med i truppen når Ødegaard er klar fordi Solbakken så foretrækker andre konstellationer.

Nu har Bodø vundet i både Madrid over Atlético og i Milano over Inter, det er godt nok flot uanset hvilke fordele de har på hjemmebane. Ringe indsats af Inter, men stadig med en del brændte chancer, men det er uanset hvad imponerende af Bodø at nå så langt i CL. Jeg kunne virkelig også godt tænke mig at se det nuværende AGF-hold mod en modstander fra en lidt større liga. Det er så ikke sikkert vi rigtig får mulighed for det, fordi der er udsigt til den store udskiftning.
Elkjær kritiserede Bisseck for at sige at han mente hans holdkammerater skulle roses for at blive ved med at presse på og forsøge, selvom det så svært ud efter en første kamp. Elkjær mener ikke man i en klub som Inter kan stille sig tilfreds med at prøve, det er ikke et sundhedstegn når spillere i klubben er tilfredse med den indsats.

Elkjær kritiserede Bisseck for at sige at han mente hans holdkammerater skulle roses for at blive ved med at presse på og forsøge, selvom det så svært ud efter en første kamp. Elkjær mener ikke man i en klub som Inter kan stille sig tilfreds med at prøve, det er ikke et sundhedstegn når spillere i klubben er tilfredse med den indsats.
Men Bisseck er måske heller ikke den spiller det er vigtigst er vred over indsatsen og Bisseck er nok heller ikke typen den stiller sig op på den måde. Det kunne være interessant lige at se hvordan fx en Barella reagerede. Indsatsen på banen så dog ud til at mangle noget vilje og det er selvfølgelig ikke acceptabelt og også mærkeligt for en klub der fører Serie A ret suverænt og har klaret sig så godt i CL de sidste par år.

Noget af det positive at tage med fra Bodøs succes er, at de som klub, opland og sponsorer intet har, som nærmest enhver superligaklub ikke kunne matche over tid.
Det hele er funderet i en klar strategi, som man har hold fast i kontinuerligt over flere år.
Og så selvfølgelig held mht at finde de rigtige spillere og have en god træner, der bliver hængende.

Bodø rykkede ned i 2016 og op året efter.
Siden er de blevet mestre fire gange, nået kvarfinalen i conf. league 2022, semifinalen i Europa League 2025 og nu mindst 1/8dels finalen i Champions League i år.
Det er vildt sejt.

Back