New posts

Fodbold ude i verden

• Thread starter Thread starter fsc
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 561
  • Views Views: Views 39K
Fodbold ude i verden
Noget af det positive at tage med fra Bodøs succes er, at de som klub, opland og sponsorer intet har, som nærmest enhver superligaklub ikke kunne matche over tid.
Det hele er funderet i en klar strategi, som man har hold fast i kontinuerligt over flere år.
Og så selvfølgelig held mht at finde de rigtige spillere og have en god træner, der bliver hængende.

Bodø rykkede ned i 2016 og op året efter.
Siden er de blevet mestre fire gange, nået kvarfinalen i conf. league 2022, semifinalen i Europa League 2025 og nu mindst 1/8dels finalen i Champions League i år.
Det er vildt sejt.

Hvem har kastet penge i dem og hvor meget? Jeg går ikke ud fra, at det hele er skabt med organisk vækst.

Hvem har kastet penge i dem og hvor meget? Jeg går ikke ud fra, at det hele er skabt med organisk vækst.
Som jeg forstår det, er Bodø Glimt faktisk en selvejende institution og ikke ejet af diverse aktionærer.
De er tæt knyttet til kommunen.

I deres 2024 regnskab, som er det seneste og som følger efter deres EL success kan man se, at de har transferindtægter på ca 265 mio NOK samt indtægter fra EL på 167 mio NOK.
Så jo jeg tror faktisk, at det langt hen ad vejen er baseret på organisk vækst.
Sponsorindtægterne er på beskedne 45 mio NOK.

Så er der et firma, som hedder NorlandsGlimt AS, som nogle gange bidrager til køb af spillere, men hvor alle rettighederne stadig ligger i klubben.
Det samlede regnskab lyder på +65 mio NOK, så med andre ord kommer bliver de mange indtjente penge også godt brugt og investeret i spillertruppen.
Deres samlede personaleomkostninger (incl spillerkøb) er på 260 mio NOK, så jeg tror, at de lønner rigtigt godt - evt som bonusser ud fra de europæsike resultater.

Som en sjov detajle i forhold til vores egen situation, kan man i regnskabet se, at de betaler 8 mio NOK om ÅRET! for at leje deres stadion af kommunen.

Som jeg forstår det, er Bodø Glimt faktisk en selvejende institution og ikke ejet af diverse aktionærer.
De er tæt knyttet til kommunen.

I deres 2024 regnskab, som er det seneste og som følger efter deres EL success kan man se, at de har transferindtægter på ca 265 mio NOK samt indtægter fra EL på 167 mio NOK.
Så jo jeg tror faktisk, at det langt hen ad vejen er baseret på organisk vækst.
Sponsorindtægterne er på beskedne 45 mio NOK.

Så er der et firma, som hedder NorlandsGlimt AS, som nogle gange bidrager til køb af spillere, men hvor alle rettighederne stadig ligger i klubben.
Det samlede regnskab lyder på +65 mio NOK, så med andre ord kommer bliver de mange indtjente penge også godt brugt og investeret i spillertruppen.
Deres samlede personaleomkostninger (incl spillerkøb) er på 260 mio NOK, så jeg tror, at de lønner rigtigt godt - evt som bonusser ud fra de europæsike resultater.

Som en sjov detajle i forhold til vores egen situation, kan man i regnskabet se, at de betaler 8 mio NOK om ÅRET! for at leje deres stadion af kommunen.
Det lyder så flot, når man oplister beløb i norske kroner, men kursen er virkelig lav. De ligger vel reelt ikke meget over os i personaleomkostninger (incl spillerkøb)?

Men deres personaleomkostninger (inkl spillerkøb) er 260m NOK svarende til 172m DKR. Vores personaleomkostninger var i seneste halvårsregnskab 65,7 mio -hvilket ganget op jo er 131,4m. Så for ca 40 mio DKR ekstra, slår de Inter ud af Champions League...
Ja det handler om at bruge pengene rigtigt og heldigt, og så have en god træner og klar strategi.
Det kan vel lidt sammenlignes med, at vi lige nu spiller lige op med FCM og FCK med markant lavere budget.

Men deres personaleomkostninger (inkl spillerkøb) er 260m NOK svarende til 172m DKR. Vores personaleomkostninger var i seneste halvårsregnskab 65,7 mio -hvilket ganget op jo er 131,4m. Så for ca 40 mio DKR ekstra, slår de Inter ud af Champions League...
det er dybt imponerende hvad de får for pengende deroppe, det må man bare sige.

dog er det skuffende af inter, de prøver at spare spillere i kampen i norge, og bliver smadret 3-1, kampen i går sidder de på meget af spillet, men er bare meget upræcise foran målet, laver en stor fejl i forsvaret der giver bodø's første mål, og generelt spillede ikke til normalt niveau.

ikke for at tage noget fra bodø glimt, men som en der havde glædet sig til at se et inter komme ud med max energi for at vende 3-1 nederlaget i første kamp, så blev jeg noget skuffet over den præstation de leverede.

ikke for at tage noget fra bodø glimt, men som en der havde glædet sig til at se et inter komme ud med max energi for at vende 3-1 nederlaget i første kamp, så blev jeg noget skuffet over den præstation de leverede.

Det synes jeg nu også i høj grad var Bodøs fortjeneste. De stod godt i forsvaret og Inter vidste, at Bodø er skarpe på kontra, hvad Inter også lærte på den hårde måde i 2. halvleg men ja Inter spillede under niveau.

Last edited:
0-0 ved pausen, bisseck og resten af inter er ved at have lidt travlt hvis de skal nå at gøre op for det 3-1 nederlag til bodø i første kamp

Bodø var tilsyneladende ikke helt dårlige når de spillede på udebane ;)

1772013090578.webp

Det er altså imponerende som de kan levere. Håber vi kommer til at gøre det samme over tid💙🤍💙

Edit: To indlæg flyttet, da diskussionen allerede var i gang i denne tråd.

Det synes jeg nu også i høj grad var Bodøs fortjeneste. De stod godt i forsvaret og Inter vidste, at Bodø er skarpe på kontra, hvad Inter også lærte på den hårde måde i 2. halvleg men ja Inter spillede under niveau.
Helt enig.

Bodø er vel det hold der pt, som jeg ser det, kan skifte mest mellem at støj lavt og spille på omstilling, og dominere på bolden.
Der er ikke noget tilfældigt ved det her.

Det er altså imponerende som de kan levere. Håber vi kommer til at gøre det samme over tid

Det er nok for højt at sætte barren efter Bodø som har leveret større resultater end Skandinaviens svar på City og Chelsea men den måde Bodø angriber kampene på med ikke at være bange og tør angribe, den ser vi allerede nu under JP.

Jeg glæder mig rigtig meget til at se, hvordan JPs spillestil gør sig i Europa selvom det nok desværre bliver med flere ændringer i startopstillingen.

Det er nok for højt at sætte barren efter Bodø som har leveret større resultater end Skandinaviens svar på City og Chelsea men den måde Bodø angriber kampene på med ikke at være bange og tør angribe, den ser vi allerede nu under JP.

Jeg glæder mig rigtig meget til at se, hvordan JPs spillestil gør sig i Europa selvom det nok desværre bliver med flere ændringer i startopstillingen.
Ja, det kunne virkeligt være fedt at se det nuværende hold mod klubber som Ajax, Club Brugge eller et sub-tophold fra Bundesligaen.

Er der nogen der kan se, hvordan Bodøs trupudvikling har været, de sidste … 10 år?
Spørgsmålet er på grund af en tanke om, at de måske har været gode til at holde et godt hold intakt over længere tid og derfor har “oparbejdet kapital” i stedet for at sælge til først- og højestbydende?
I ved: tantra i stedet for præmatur ejakulation 🤣

Det har jo været dit og mit mantra længe ;) En attraktiv spillestil som kan skabe salgsemner til at finansiere et højt niveau. Det er vel netop det Bodø gør sig i.

Vi plejer også at være enige om, at det derfor skal være yngre modeller på de dyreste pladser og der har vi en udfordring helt i front. Det ligner vi er i gang med en transformation i den retning.

Ja, det kunne virkeligt være fedt at se det nuværende hold mod klubber som Ajax, Club Brugge eller et sub-tophold fra Bundesligaen.
Ja det kunne være så spændende.
Selvom pengene og prestigen i ChL og EL er meget størrem kunne jeg godt se det fornuftige i en sæson med gruppespil in Conf. League, så de europæsike kampe ikke ender med at kvæle os fuldstændig.

Hvis alle stillinger holder lige nu, og de seeded hold vinder (vi vinder én +og taber så) vores kvalkampe i diverse turneringer, så ender vi i Conf. leage med disse hold.
Og ja vi har en historik for at være elendige mod hold endnu svagere end disse, men jeg kan godt få øje på både nogle fede kampe her, og kampe hvor vi har en god chance for at vinde.

1772015583320.webp

Vi plejer også at være enige om, at det derfor skal være yngre modeller på de dyreste pladser og der har vi en udfordring helt i front.

Apropos.

Italien har fået øje på Mads Bro. Jeg kan ikke lade være med at tænke, hvordan en Grønbæk og Mads Bro kunne have udviklet sig under JP fremfor at tage til Nordnorges svar på Esbjerg.

Er der nogen der kan se, hvordan Bodøs trupudvikling har været, de sidste … 10 år?
Spørgsmålet er på grund af en tanke om, at de måske har været gode til at holde et godt hold intakt over længere tid og derfor har “oparbejdet kapital” i stedet for at sælge til først- og højestbydende?
I ved: tantra i stedet for præmatur ejakulation 🤣

Jeg har ikke dykket ned i hele holdet men du kan se deres salg for de enkelte sæsoner på transfermarkt her:

Det ligner de er gode til at udvikle unge offensive spillere fra midten og frem som de sælger. Jeg mener de har en meget offensiv stil og scorer mange mål. I 2021 scorede de kun 59 mål ellers har det efterfølgende været 71-86 mål på en sæson i Eliteserien.

Back