New posts

Artikler om spillerne og klubben 2026

• Thread starter Thread starter Mengsen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 155K
Artikler om spillerne og klubben 2026
Troels Henriksen rammer HELT ved siden her:

Jeg tror PM om 5, 10 og 20 år vil være den kæmpe legende han er i dag. Alle AGF-tilhængere ved hvad han har gjort og betydet for klubben i en lang periode, hvor klubben har taget adskillelige skidt op! (Hvis man skriver en bog hvor han sviner klubben er det en anden sag - men tvivler jeg stærkt på).
Alle fans har deres egne holdninger til hver af de her historier. For mange rammer han rigtigt om Mortensen og for andre rammer han rigtigt om Beijmo.

Der findes nok ikke en enkelt sandhed, som vi alle sammen kan se os selv i. Og vi kan nok heller ikke forudse, hvad vi føler om 5 eller 10 år.

Jeg tror PM om 5, 10 og 20 år vil være den kæmpe legende han er i dag. Alle AGF-tilhængere ved hvad han har gjort og betydet for klubben i en lang periode, hvor klubben har taget adskillelige skidt op! (Hvis man skriver en bog hvor han sviner klubben er det en anden sag - men tvivler jeg stærkt på).
Fuldstændig enig!
Jeg læste en del af artiklen og blev faktisk lidt arrig - jeg gider ikke tages til indtægt for så forsimplet en holdning. Det er voldsomt irriterende at finde sig på samme side som Schouby i øvrigt. Dén skal jeg lige vænne mig til, kan jeg godt mærke.

Jeg synes faktisk Schouby får det sagt fint: de fleste af os ved godt, hvad Paddy har betydet og kan også godt både forstå og indse, at han naturligvis går efter den kontrakt, der varer længst, på det her tidspunkt i sin karriere.

Og så fik jeg en generel tanke, affødt af de mange, mange siders debat om hhv. Beijmo og Paddy.
Jeg har helt generelt lidt svært ved at forstå, at så mange mennesker ikke kan forstå, at når Paddy f.eks. kysser logoet, så er det ægte i det øjeblik. Når Beijmo siger AGF eller udlandet, så mener han det i øjeblikket og forestiller sig ikke, at FCK kommer på banen. Vi er i forvejen endt et sted, hvor de fleste spillere udtaler sig så glat og spindokter-agtigt, fordi de får det samme kursus i mediehåndtering. Jeg vil nødig derhen, hvor de bliver lige så bevidst vage som politikere, for ikke at blive fange i en "løgn".

Noget kan altså godt være (opfattet som) sandt i dag, for så ikke længere at være det i næste uge.

Personligt vil jeg hellere have spillere, der højrøstet elsker AGF mens de er her, interagerer med fans og dedikerer sig selv 100% til sagen. Også selvom de smutter til rivalen hvis de ringer. Jeg forbeholder mig retten til at kalde dem judas osv., hvis jeg føler for det, men jeg vil hellere have, at de går all-in, end at de holder lidt igen, af frygt for at blive lagt for had, skulle en mulighed de ikke havde drømt om opstå.

De lokale drenge er en lidt anden historie...af dem forventer jeg lidt mere loyalitet og dedikation. Hvis Jacob Andersen kommer rigtigt igang igen og så skifter til FCK, så bliver jeg sgu nok lidt prikken.

Men hverken Beijmo eller Paddy er Århusdrenge, vi kan ikke rigtig forvente mere end vi har fået. Faktisk synes jeg, de begge gav mere end man med rette kan forvente. Og så fik de begge tilbud, de ikke havde forventet - Paddy har i rene ord sagt, at han blev overrasket - og med et trylleslag stod de i en situation, hvor det kloge karrierevalg gav ridser i lakken på deres eftermæle i Århus.

Jeg tror tidsaspektet er vigtigt, for jeg føler i hvert fald lige nu en god portion svigt, og min egen pænt store kærlighed til ham, er helt væk lige nu.

Men rationelt så er det nok sandsynligt, at han efterlader et meget lille aftryk på banen i Brøndby - altså der har jo været mange kampe, hvor han har kæmpet med tempoet, og det bliver kun værre herfra - og når han er stoppet, kommer hans (anden) Brøndby-tid nok til at være en fodnote i hans karriere.

Hvis det er tilfældet, skal han nok blive husket som en (relativt ubetinget) legende i AGF.

Jeg har bevidst undladt at høre Troels Henriksens nyeste podcast afsnit ved blot at læse hans overskrift og tagline. Det skaber også tvivl om jeg skal høre flere af hans afsnit, når man bliver så børnefornærmet og tyer til name-calling. Det er langt fra et format jeg kan støtte op om. Træk vejret og tæl til 10 (eller 100), Troels.
Den er også direkte pinlig hvis du spørger mig

Vedr. 'Mere AGF'

TH er lidenskabelig og meget direkte, hans podcast næres af en blanding af journalistisk tæft og stærke fanfølelser. Det kan fungere, jeg hører det ofte, men jeg synes kæden hopper af her og han bliver revet med af nogle her-og-nu-følelser, som får balancen til at tippe. At begynde med testamenterne om Jesus, Judas og hanens galen synes jeg er uklædeligt, en art små-intellektuel indpakning af dumme fanråb fra tribunen. Jeg stod altså af efter den intro.

Man kan sige, at han må have sin mening, såvel som alle andre, ja så gu må han da det, men han har jo også en platform, hvor han bliver en meningsdanner, som man godt kan holde op på det, han ytrer. Ligesom Jan Schouby, den lille mand, som jeg i øvrigt er klart mest enig med i lige denne sag. Folk fra medierne læser jo også med herinde, tror jeg, og derfor synes jeg det er på sin plads at vise, at ikke alle ser det på den måde, som overskriften på bold.dk giver indtryk af.

Det da en ridse i lakken på Paddys status, selvfølgelig er det det, men altså: de fleste af os (inkl TH!) har jo råbt eller tænkt noget i retning af 'færdig' i løbet af dette forår. Nu har han fået et fint job i en klub på et lidt lavere niveau :p. Jeg håber vi tager pænt imod ham, når han kommer (hvis han da kommer på banen, det tvivler jeg noget på), og så synes jeg vi skal være store nok til at hylde ham som den legende, han er, når han engang lægger støvlerne endeligt på hylden.

/W

Jeg synes også, Mere AGF går alt for langt i sin kritik af PM. Jeg kan dog meget godt lide de bibelske referencer, når man nu er gået så langt. Jeg savner bare en mere objektiv tilgang og at Troels Henriksen evner også at favne det modsatrettede perspektiv. Men det er selvfølgelig ikke stilen.

Allermest synes jeg dog, at podcasten fejler ved slet ikke at beskæftige sig med Kahl. Han har nu lavet en podcast om Beijmo og en podcast om PM. Jeg synes, det er en anelse uinteressant, og jeg ville have synes, at det var meget mere på sin plads med en hyldest podcast til Kahl end en halv times rendyrket kritik af PMs skifte, som trods alt godt kan forsvares.

Generelt får Kahls forlængelse alt for lidt fokus i medierne. Hvis jeg skulle vælge at holde en af Kahl, Beijmo og PM, så ville jeg ubetinget pege på Kahl, for han er den sværeste at erstatte.

Jeg ka godt lide Troels' pointe om, at PMs skifte er værre end Felix', fordi det er så marginalt*, hvor Felix' var en absolut no brainer.

Jeg forstår heller ikke hvorfor FB skal holdes til en højere standard end PM.

Afsnittet der indledes med bibelcitatet er lidt meget, men det er jo et partsindlæg, og han kalder den som han ser den. For mig er det relevant at høre, også selvom jeg er uenig. Men jf den tidligere dialog om podcasts er der en væsentlig forskel på om man lytter i halvanden gangs hastighed for at suge de væsentligste pointer ud, eller man - slavesindet - lytter til det hele og lader afsenderen om at fortælle sin historie på den måde den er tænkt.

*Troels når frem til det for PM er halvanden mio netto i forskel. Det er ikke en lifechanger som Beijmos skifte. Men det er stadig nogle års forsørgelse af familien, hvis man ender med at slå græs resten af ens arbejdsliv. Dertil kan det være en god vej ind i et job i staben efter karrieren.

Jeg ka godt lide Troels' pointe om, at PMs skifte er værre end Felix', fordi det er så marginalt*, hvor Felix' var en absolut no brainer.

...
*Troels når frem til det for PM er halvanden mio netto i forskel. Det er ikke en lifechanger som Beijmos skifte. Men det er stadig nogle års forsørgelse af familien, hvis man ender med at slå græs resten af ens arbejdsliv. Dertil kan det være en god vej ind i et job i staben efter karrieren.

Jeg har sakset lidt. I det seneste afsnit fortæller TH, at PM tjente 3 mio. årligt i AGF. Hvis TRs udregninger står til troende, så er det altså en halv årsløn ekstra ift. sin gamle kontrakt, som PM hiver ved at skifte til Brøndby. Det er sikkert endnu mere sammenlignet med den nye kontrakt, PM er blevet tilbudt i AGF.

Det synes jeg absolut ikke er marginalt. Tværtimod synes hjem, det er ret dumt, at TH marginaliserer det.

Edit: Og jeg synes, det er helt urimeligt høje krav, som TH stiller til Patrick Mortensen.

PM har jo ikke fravalgt AGF. Tværtimod har han gang på gang lavet nye kontrakter med AGF i hans bedste år hvor han var en af ligaens bedste spillere. Nu er han 37 år og har fået en marginal rolle på banen hos AGF. Ham og hans familie vil tæt på deres forældre/bedsteforældre. Det er så langtfra være et “svigt” som noget kan være.

Han har givet alt for AGF og været fantastisk over mange år.

Edit: Og jeg synes, det er helt urimeligt høje krav, som TH stiller til Patrick Mortensen.
Helt vildt enig.
Jeg er også kommet til at tænke på, hvad det egentlig er, vi bilder os ind?
Jeg mener, hvad fanden rager det egentlig os, hvad andre mennesker gør i deres private liv?

Jeg er med på, at fodbold er en lidt anderledes størrelse, men vi har altså ikke hånd- og halsret over en spiller, fordi vi er fans af den klub, han nu har valgt at spille for.
Det er egentlig et ret voldsomt krav at stille.

Er jeg stadig skuffet over både PM og Beijmo? Yup!

Men jeg fastholder at de begge gav meget mere til AGF og Århus og fanbasen, end vi med nogen ret kan kræve eller forvente. Det er nok også derfor, skuffelsen er lidt ekstra stor. Men at kalde Felix en løgner, fordi han udtrykte kærlighed og loyalitet til AGF og Århus mens guldstriden rasede, synes jeg er langt over stregen.
Vi er vel for fanden hverken en bande eller en sekt! Det er tilladt for spillerne at vælge en anden vej.
De indfødte Århus-drenge lever med nogle andre krav, sådan må det være. Forventningen her er, at de i lidt højere grad er fans, end tilflytterne er. Det er nok også dét, der bider i Stage-sagen, selvom AGF var en anden størrelse dengang og i dét lys gav hans skifte en slags mening.

Helt vildt enig.
Jeg mener, hvad fanden rager det egentlig os, hvad andre mennesker gør i deres private liv?

Jeg er med på, at fodbold er en lidt anderledes størrelse, men vi har altså ikke hånd- og halsret over en spiller, fordi vi er fans af den klub, han nu har valgt at spille for.

Men jeg fastholder at de begge gav meget mere til AGF og Århus og fanbasen, end vi med nogen ret kan kræve eller forvente. Det er nok også derfor, skuffelsen er lidt ekstra stor. Men at kalde Felix en løgner, fordi han udtrykte kærlighed og loyalitet til AGF og Århus mens guldstriden rasede, synes jeg er langt over stregen.
Vi er vel for fanden hverken en bande eller en sekt! Det er tilladt for spillerne at vælge en anden vej.
De indfødte Århus-drenge lever med nogle andre krav, sådan må det være. Forventningen her er, at de i lidt højere grad er fans, end tilflytterne er. Det er nok også dét, der bider i Stage-sagen, selvom AGF var en anden størrelse dengang og i dét lys gav hans skifte en slags mening.
Jeg tror der er mange fans der projekterer lidt for meget af deres kærlighed for klubben over på spillerne, da de jo er det mest konkrete man kan relatere til ift. klubben og er dem man udlever sin passion igennem under kampene. Hvis man forestiller sig JN skiftede til FCK i morgen ville han nok ikke blive mødt med nær samme had som Bejimo er blevet, selvom han jo er en langt, langt større og vigtigere del af klubben. Men da han sidder oppe på tribunen under kampene har vi ikke knyttet nær de samme følelser til ham, som vi har til spillerne.

Helt vildt enig.

Enig, langt hen ad vejen. Beijmo krydser for mig en grænse ved at udtrykke særlig samhørighed med fans og Århus, tilsyneladende samtidig med at han er i forhandlinger med FCK. Og han går langt over den grænse ved at bede om forståelse fra AGFs fans, efter han er skiftet.

Han er i sin gode ret til at skifte. Jeg tror oprigtigt på, at begge spillere har meget stærke følelser for AGF. Man kan godt være forelsket i AGF og så stadig prioritere sin karriere. Men netop derfor synes jeg, at Beijmo udviser en komplet mangel på format. Jeg er ikke sur på Beijmo, nærmere ligeglad med ham. Men jeg synes, han er en fodboldspiller med meget lidt format.

Helt vildt enig.

Kæmpe, nej KÆMPE +1

Enig, langt hen ad vejen. Beijmo krydser for mig en grænse ved at udtrykke særlig samhørighed med fans og Århus, tilsyneladende samtidig med at han er i forhandlinger med FCK. Og han går langt over den grænse ved at bede om forståelse fra AGFs fans, efter han er skiftet.

Han er i sin gode ret til at skifte. Jeg tror oprigtigt på, at begge spillere har meget stærke følelser for AGF. Man kan godt være forelsket i AGF og så stadig prioritere sin karriere. Men netop derfor synes jeg, at Beijmo udviser en komplet mangel på format. Jeg er ikke sur på Beijmo, nærmere ligeglad med ham. Men jeg synes, han er en fodboldspiller med meget lidt format.
Jeg har lige fremhævet det, der for mig er nøgleordet: tilsyneladende. Vi ved reelt ikke hvad tidslinjen er. Vi aner ikke, hvornår FCK kom på banen med et bud, vi ved ikke, hvad Beijmo ellers havde af tilbud, udover et fra AGF som vi må formode, ikke kan måle sig med tilbuddet fra FCK på økonomi eller formodet sportslige muligheder.

Jeg tror Beijmos varme følelser for klub, by og fans og hans udtryk om, at han følte en forbindelse til fansene var den skinbarlige sandhed, da han sagde det.
Når pulsen kommer ned, og man skal træffe rationelle valg, så har ambitioner og økonomi nok mere tyngde end "dejlig by og søde fans". Desværre, kan man sige, men vi må jo bare slutte over både dem og Brøndby i den kommende sæson, og vise at Beijmo tog fejl.

Back