AGFs jagt p? top 6 - for?r 2019

AGFs jagt p? top 6 - for?r 2019
Kort fortalt synes jeg p? ingen m?de at vi har haft marginalerne med os i denne s?son. Is?r ikke med s? mange Kanstrup-selvm?l og straffespark imod+ikke f?et. 

Men jeg er enig i pr?missen om, at jo flere gange man kommer i modstanderens felt, desto flere chancer har man for at f? de situationer hvor man kan f? et straffespark. Konklusion: vi har v?ret for lidt offensive i for mange kampe. 

Og det betyder s?, at man for ofte har tilladt modstanderen at v?re omkring vores eget felt, og dermed tilladt en hel masse m?l som dem imod AAB hjemme, hvor de scorer dybt i vores felt p? noget retur-hall?j, og OB der scorer 2 m?l i g?r med 4-6 AGF'ere i feltet, og kun f? af deres. Kadrii har jo 4 mand omkring sig, og Tingager sparker hul i luften. Ved anden scoring header Th?gersen simpelthen forbi bolden. Det er manglende kvalitet + spillestil + marginaler imod. (marginaler skal der jo til, n?r Grabara reder bolden, og den s? tilf?ldigt havner lige ved en OB'er).

Stig AKA Frank Heskj?r date=1552381726 said:
Jeg kan ogs? huske en del straffespark imod, som ikke blev d?mt - senest mod VFF
   [member=24]Holmertz[/member]
Ja det er let at huske 1-2 kampe tilbage. Men n?vn gerne 1-2 andre tilf?lde over s?sonen, hvor modstanderen skulle have straffe imod os og ikke fik det? Eneste tilf?lde hvor modstanderen har snakket om det er i hjemmekampen imod FCK, hvor de vil have straffe imod Dame N'Doye. Det sjove er jo, at i samme kamp f?r Fischer et billigt straffe, hvor bolden er p? vej ud over baglinjen, og Sana snydes for straffe i overtiden (ikke et voldsomt et, men han sparkes p? benet).

Men alts? vi har jo 10+ situationer hvor vi kan sige at det er g?et imod os. Den type straffe imod Vendsyssel for 2 kampe siden bliver jo d?mt i Odense imod Kanstrup, og ogs? i Aarhus mod Guira imod Vendsyssel, hvor de f?r billige straffespark imod os! (Og imod Kanstrup runde 1 mod FCM, imod Dino imod FCK hjemme etc etc etc)

Jeg kan umiddelbart kun huske 3 gange, hvor vi har skulle f?le os heldige med dommerkendelser. Ift kampbilleder, s? var vi ogs? heldige med at S?nderjyske var s? uskarpe imod os i Aarhus. Men s?dan var det jo omvendt for os imod Horsens (og mere til).

1: Imod AAB hjemme, hvor vi f?r straffe og de fik r?dt p? noget der formentligt ikke burde have v?ret d?mt overhovedet.
2: Imod FCM hjemme, hvor Onuachu smides billigt ud.
3: Imod Vendsyssel, hvor de ikke f?r det straffe hvor Amini kanter spilleren.

Uden at have tjekket mener jeg BIF blev snydt for et straffe eller to, da vi slog dem 3-2 hjemme. Og i FCM kampen for nylig blokerer Stage (mener det er ham) en afslutning med armen, som ellers var g?et i m?l. S? det var da to.

Men min pointe er, at f.eks. Randers kan have haft lige s? mange situationer imod sig, som vi har. Vi opdager det bare ikke, da vi ikke f?lger deres kampe s? t?t. Og skal vi v?re bedre n?ste s?son nytter det ikke at give udefra kommende omst?ndigheder skylden. Bliver vi 10% bedre n?ste ?r - hvilket absolut ikke er urealistisk, med bedre sammenspil og ?ldre talenter - s? er et straffespark fra eller til ligegyldigt. For mange af de kampe, hvor vi taber point p? "marginaler", kunne vi have afgjort ved blot at v?re en smule skarpere.

Stig AKA Frank Heskj?r date=1552382225 said:
Men jeg er enig i pr?missen om, at jo flere gange man kommer i modstanderens felt, desto flere chancer har man for at f? de situationer hvor man kan f? et straffespark. Konklusion: vi har v?ret for lidt offensive i for mange kampe.

Og det betyder s?, at man for ofte har tilladt modstanderen at v?re omkring vores eget felt, og dermed tilladt en hel masse m?l som dem imod AAB hjemme, hvor de scorer dybt i vores felt p? noget retur-hall?j, og OB der scorer 2 m?l i g?r med 4-6 AGF'ere i feltet, og kun f? af deres. Kadrii har jo 4 mand omkring sig, og Tingager sparker hul i luften. Ved anden scoring header Th?gersen simpelthen forbi bolden. Det er manglende kvalitet + spillestil + marginaler imod. (marginaler skal der jo til, n?r Grabara reder bolden, og den s? tilf?ldigt havner lige ved en OB'er).
Se det er vi stort set enige om - bortset fra at en endnu bedre m?lmand m?ske s?rger for at bolden ikke ryger ud i feltet, men et ufarligt sted hen. Bare for lige at s?tte pointen p? spidsen ;)

Kender I det, at man lige efter et nederlag ikke rigtig m?rker noget. Men s? sover man p? det, og straks man v?gner, er f?lelsen af nederlaget s? p? plads og meget n?rv?rende. S?dan havde jeg det i morges, og hvad jeg f?lte var noget hen i retning af angst for, hvad der nu skal til at ske.

Vi skal igen kigge nedad, igen til at t?nke i nedrykningsspil. Efter ret pr?cis en m?ned i hvad der nu har vist sig som et dr?mmeland af bristede balloner. Hvis nedrykningsangsten var en h?j, forvr?nget guitarlyd, fungerede den iturevne illusion som en kraftig forst?rker.

Fy f?j, hvor bliver der forskel p? de nedrykningspuljer. Hvis 7 og 8 skulle v?lge nu, ville de selvf?lgelig v?lge 12 og 13, s? FCN og AaB (igen netop nu) vil g? ind til nedrykningsspillet 11 point foran Vendsyssel og 12 point foran Hobro. Mens vi og Horsens kun vil have tre point ned til S?nderjyskE og i sammenh?ngen ret ubrugelige 11 point ned til Vejle.

Og selvf?lgelig har det hele maget sig s?dan, at kun en sejr i Aalborg kan rokke os bare det mindste i tabellen. Om vi skal frem p? den super vigtige ottendeplads eller stadig snakke om den sidste lille chance for at komme i top-6, s? kr?ver begge dele en sejr mod AaB - nu uden Stage og sikkert stadig ogs? uden Backman. Hvem mon bliver anf?rer, forresten? Tingager? H?jer? M?ske Sana?

Men okay: Selv hvis vi f?r d?dens pulje og starter stort set lige med b?de S?nderjyskE og Horsens, kan vi stadig f?rst rykke ned, hvis vi f?rst slutter under dem begge og dern?st f?r ringe resultater over to gange to kampe mod de to af de tre bundhold, sandsynligvis ogs? to kampe mod et hold fra 1. division. Det burde ikke kunne lade sig g?re. Vi har Backman tilbage, hvis det kommer dertil, og s? taler historien for, at vi igen begynder at spille til nul, endda mod hold som Vendsyssel, Vejle og Hobro, der ikke scorer meget, og som vi ikke har tabt til nogen af endnu.

Det b?r stadig ikke kunne g? galt. Men jeg har dog ogs? t?nkt den tanke, om vi i ?r skal have den rutsjetur sydp? i tabellen, der sidste ?r f?rte Silkeborg ned. Ogs? de var stort set til det sidste inde i billedet til top-6, f?r elevatoren pludselig gik ensrettet nedad. Det b?r ikke v?re muligt for os, men SIFs eksempel viser, at det kan ske. Med uheld, formdyk, skader, karant?ner, pr?cis de faktorer der i allersidste ende nok kostede os top-6.

Jeg er faktisk ikke s? nerv?s for nedrykningssp?gelset. Dels fordi jeg tror vi har gode chancer for at sl? AaB og komme i den nemme pulje, men ogs? fordi jeg synes der er s? meget kvalitet og bredde i holdet, at jeg ikke kan se os for alvor komme i problemer uanset puljen (is?r ikke med Glens "proces" i S?nderjyske).

Ser man p? for?ret har vi tabt til FCM og OB - nok gode bude p? nummer 2 og 3 i ligaen i ?r - mens vi har taget solide sejre mod SE og EfB og ogs? havde taget en til mod VFF, hvis ikke Guira f?r sin hjernebl?dning (og vi i forvejen var uden 3/4 af forsvaret).

S? kort fortalt s? begynder der at tegne sig et hold, der spiller til niveau, mod b?de de gode og d?rlige hold (for f?rste gang i 20 ?r) og selvom vi ikke kommer i top 6, vil jeg mene at for?ret har vist, at vi har et af de 6 bedste hold pt. og i hvert fald et niveau over de d?rligste 4-5 hold.

For det f?rste, s? sikrer AGF sig 8.pladsen med en sejr imod AAB, som kun har vundet 1 gang i Aalborg siden august. S? den mulighed skal spilles ud f?rst. 

Dern?st, s? vil en evt. pulje med AGF, Horsens, S?nderjyske og Vejle give en masse kampe, som hurtigt kan blive b?de underholdende, og fede, og alle i ?vrigt i Jylland og t?t p?, s? sikkert med mulighed for dejlige "hvide v?gge", hvis der kommer gang i sagerne som sidste ?r frem mod EL Playoff. 

Videre s? er reglerne lavet om i ?r s?ledes, at det kun er 4'erne der spiller om at rykke ud. 3'erne spiller imod hinanden (Det bliver s? formentligt imod Hobro el. Vendsyssel) hvor vinderen g?r direkte fri. Vi har pt. 11 point + m?lscoren ned til Vejle i "vores pulje" hvis det g?r galt i Aalborg. 

Og selv hvis vi taber imod 3'eren fra den anden pulje over 2 kampe (Hobro el. Vendsyssel pt), s? skal taberen op imod 3'er fra 1.division. (pt Fredericia) og tabe over 2 kampe der ogs? for at vi rykker ud.

Man skal v?re s? sindssygt pessimistisk hvis man tror at AGF kommer i direkte nedrykningsfare p? en 4.plads i ?r, at jeg vil forbeholde mig retten til at kalde det direkte paranoia/mistroende at spekulere i det. I en pulje mod S?nderjyske og Horsens kan vi godt blive 3'er ja. Men der har vi s? 2 kampe imod et hold som vi skal sl?, f?r det bliver til 2 kampe imod det d?rligste hold fra toppen af 1. division over to kampe derefter.

RO P?!

S? kort fortalt s? begynder der at tegne sig et hold, der spiller til niveau, mod b?de de gode og d?rlige hold (for f?rste gang i 20 ?r) og selvom vi ikke kommer i top 6, vil jeg mene at for?ret har vist, at vi har et af de 6 bedste hold pt. og i hvert fald et niveau over de d?rligste 4-5 hold.
[member=24]Holmertz[/member]? 
Ja og alts? vi er stadig dem med de 4.bedste resultater for hele 2018/2019 sammenlagt (4. i hele 2018, og 5.bedst i 2019 so far).

Det er den slags vi skal fokusere p? forud for n?ste s?son. Glens start p? 17/18-s?sonen med Davids horrible f?rste kampe i AGF, samt sorte november er det der har gjort, at vi har glippet top 6 to ?r i tr?k. 

Stig AKA Frank Heskj?r date=1552388610 said:
 [member=24]Holmertz[/member]?
Ja og alts? vi er stadig dem med de 4.bedste resultater for hele 2018/2019 sammenlagt (4. i hele 2018, og 5.bedst i 2019 so far).

Det er den slags vi skal fokusere p? forud for n?ste s?son. Glens start p? 17/18-s?sonen med Davids horrible f?rste kampe i AGF, samt sorte november er det der har gjort, at vi har glippet top 6 to ?r i tr?k.
 Der kan man snakke om d?rlig periodisering af resultaterne! Faktisk lidt en pr?station, at vi misser top 6 p? den baggrund...

Suk!
Faktum: nogle vil tale AGF ned i et nedrykningsspil og og andre vil tale AGF op. Alle husker med r?dsel 2009-10 nedrykningen, der ikke burde kunne ske og at AGF har fjerde flest point i 2018, er sgu' p? en billig bagrund, n?r AGF ikke har deltaget i et top 6 slutspil.  :-\

Faktum: hvis AGF vil i top 6 [en sk?nne dag], der skal AGF investere mere p? banen og i truppen, ja i hele AGF, for at n? m?let. AGF er [heldigvis] stadigv?k betragtet som en top klub i Danmark og AGF skal n?sten altid op mod modstandere, som vil investere ekstra fight, l?b og vilje for at sl? netop AGF. Det skal AGF som min. matche p? d?rlige dage og  AGF skal kunne overmatche disse modstandere i fremtiden, som kommende/wannabe top 6 klub, b?de p? banen og udenfor banen. Ergo, AGF skal blive bedre end de er pt. Dette h?ber og tror jeg p?.

mmmdkAGF date=1552390944 said:
Faktum: nogle vil tale AGF ned i et nedrykningsspil og og andre vil tale AGF op. Alle husker med r?dsel 2009-10 nedrykningen, der ikke burde kunne ske og at AGF har fjerde flest point i 2018, er sgu' p? en billig bagrund, n?r AGF ikke har deltaget i et top 6 slutspi
 Well... 9/10 har dog intet at g?re med den nuv?rende struktur, hvor AGF pt er 11 point+ m?lscore fra at skulle i 2-4 d?dskampe om direkte nedrykning. Der er p?nt langt. Og selv hvis holdet pointm?ssigt kollapser som dengang, og man slutter 4'er hvilket stadig er matematisk muligt, s? har man jo en r?kke nedrykningsfinaler som prop imellem at rykke ud som han ikke havde dengang. 

Men ja. S? l?nge nedrykning er mulig, s? skal man forholde sig til den. Man v?lger dog selv hvorvidt man frygter den, og pr?ver at forst?rre mulighederne. AGF er 3 resultater i sidste runde fra top 6. Man er minimum 4 nederlag i slutspillet samt sammenlagt negativt resultat af 2 playoff-kampe for at rykke ned. S? vi skal spille uafgjort eller tabe i Aalborg, og tabe 4 af 6 kampe i slutspillet, og tabe sammenlagt 2 efterf?lgende kampe igen for at have i 9/10. 

Hvad husker du af straffespark, som vi er blevet snydt for i denne s?son? Jeg har brug for navnet p? modstanderklubben, en helt kort beskrivelse af situationen  og en graduering af tyveriet fra 1 til 10, hvor 10 betyder "Klart at se selv for folk med b?de gr? og gr?n st?r p? begge ?jne". Og bare rolig, det er ikke til brug for en klage, men til et lille f?lles-terapeutisk projekt efter kampen mod AaB. :)

[font=Helvetica, Arial, "Nimbus Sans L", sans-serif]Hvad husker du af straffespark, som vi er blevet snydt for i denne s?son? Jeg har brug for navnet p? modstanderklubben, en helt kort beskrivelse af situationen  og en graduering af tyveriet fra 1 til 10, hvor 10 betyder "Klart at se selv for folk med b?de gr? og gr?n st?r p? begge ?jne". Og bare rolig, det er ikke til brug for en klage, men til et lille f?lles-terapeutisk projekt efter kampen mod AaB. [/font]
smiley.gif
[member=113]Jakob Marschner[/member]? 

On it. Men 1 til 10-vurderingen vil jeg lade folk byde ind med. 

Jakob Marschner said:
Hvad husker du af straffespark, som vi er blevet snydt for i denne s?son? Jeg har brug for navnet p? modstanderklubben, en helt kort beskrivelse af situationen  og en graduering af tyveriet fra 1 til 10, hvor 10 betyder "Klart at se selv for folk med b?de gr? og gr?n st?r p? begge ?jne". Og bare rolig, det er ikke til brug for en klage, men til et lille f?lles-terapeutisk projekt efter kampen mod AaB. :)

Twitter Her en dommervurdering efter 12 runder

Stig AKA Frank Heskj?r said:
Well... 9/10 har dog intet at g?re med den nuv?rende struktur, hvor AGF pt er 11 point+ m?lscore fra at skulle i 2-4 d?dskampe om direkte nedrykning.
Enig, men hvem taler om struktur? Et meget usandsynligt, men et ikke urealistisk nedrykningsscenarie, er ikke betinget af nogen struktur. En un?dvendig nedrykning er en...un?dvendig nedrykning.

I skrivende stund, tager AGF [i min bog] skridt i den rigtige retning...men det er godt nok sm? skridt. Jeg forventer helt krystal klart, at AGF er i superligaen i n?ste s?son. Jeg tror alts? ikke p? nedrykning og jeg troede ej heller p? top 6 inden s?sonen, men efter de 2 sejre i starten af for?ret, da var jeg da med p? top 6 vognen. Nuvel, nogen vil sende AGF i 1 div., smide DN p? porten (j?vnf?r MTAC) og nogle havde den fantastiske dejlige mavefornemmelse, at AGF ville sl? OB ig?r (j?vnf?r jagten p? top 6 tr?den).

Jeg er af den gamle vinderkultur skole ;) Jeg forventer/forlanger oftest at AGF vinder en given fodboldkamp, men jeg tror ikke altid at det vil lykkedes. AGF er endnu ikke et top 6 hold - det kommer forh?bentligt snart - da n?ste skridt jo er top 3 osv. :) S? AGF er ikke der hvor jeg forventer AGF skal v?re i superligaen.

Men AGF er min klub og det kommer aldrig til at ?ndre sig!

Straffesparksregnskabet ser s?ledes ud. Karakteren der gives er min subjektive vurdering af i hvilken grad jeg synes der er straffe.
10 = tydeligst straffe (men ikke n?dvendigvis karatespark i maven). 1 = mindst tydeligt. 5 = kunne g? begge veje.

Markeret med fed er der hvor AGF i min optik er uheldige med ikke at f?/snydes for straffe.

Runde 1 vs FCM: FCM f?r et straffe, hvor Kanstrup kanter en spiller. Den kan d?mmes, men bliver det langt fra altid.          Karakter: 7
Runde 2 vs FCN: FCNs spiller sparker klart og tydeligt Junker over benet i feltet.                                                          Karakter: 9
Runde 3 vs Vejle: Vejles Sosa smider sig klogt inde over Juelsg?rds ben, og ops?ger ber?ring han f?r. Billigt straffe im?.  Karakter 5
Runde 4 vs S?E: Husker ingen situationer i denne kamp. Kom gerne med input til listen.
Runde 5 vs RFC: Stage f?lles tydeligt i feltet p? et indl?g p? direkte frispark. K?mpe straffe.                                    Karakter 10                                 

Runde 6 vs FCK. 1: FCK f?r billigt straffe imod Fisher der er p? vej ud over baglinjen.                                                Karakter 4
                            2: N'Doye m?ske snydt for lille straffe. Kantes, kan d?mmes. Bliver det ikke.                                  Karakter 4   
                            3: Sana snydes for straffe i overtiden. Let spark direkte over benet. D?mmes ikke.                Karakter 6

Runde 7 vs HOB: Husker ingen situationer i denne kamp. Kom gerne med input til listen.
Runde 8 vs Vendsyssel: VEN f?r et billigt straffe efter n?rkamp i feltet (Guira). D?mmes sj?ldent.                           Karakter 3
Runde 9: vs ACH: ACH f?r straffe selvom forseelsen blev beg?et uden for feltet. Det annulleres det via 4.dommer.  Karakter 1
Runde 10 vs BIF: Husker ingen situationer i denne kamp. Kom gerne med input til listen.
Runde 11 vs EFB: St?rste ikke-d?mte straffespark jeg kan mindes! Jakob Ankersen i feltet (bensp?nd)        Karakter 10
Runde 12 vs OB: OB f?r tildelt billigt straffespark beg?et af Kanstrup i overtiden. D?mmes n?rmest aldrig.                Karakter 4
Runde 13 vs AAB: AGF f?r et m?rkeligt billigt straffespark som kun kan forsvares i stram lovtekst.                            Karakter 2
Runde 14 vs FCK:  Husker ingen situationer i denne kamp. Kom gerne med input til listen.
Runde 15 vs RFC: Husker ingen situationer i denne kamp. Kom gerne med input til listen.

Runde 16 vs BIF: 1:Guira holder en anelse for meget i Larsson i feltet p? d?dbold. D?mmes n?rmest aldrig.            Karakter 5
                            2: Mmaee f?lles i sandwich mellem 2 BIF-spillere kort f?r pausen. B?r d?mmes.                  Karakter 7
                            3: Uhre f?lles af Whalley, h?gter lige Uhres ben. R?dt kort selvom en AGF'er kunne redde.        Karakter 9
                            4: AGF snydes i?vrigt for at komme foran da dommeren fejlagtigt underkender Stages m?l...........xxxxxxxxxxx

Runde 17 vs ACH:
Husker ingen situationer i denne kamp. Kom gerne med input til listen.
Runde 18 vs Vejle: Vejlespiller tyrer bolden op p? Guira's arm inde i feltet. Guira g?r alt for at undg?.                        Karakter 7
Runde 19 vs FCN: Husker ingen situationer i denne kamp. Kom gerne med input til listen. (bonus-info: Kanstrup scorer selvm?l)
Runde 20 vs HOB: Husker ingen situationer i denne kamp. Kom gerne med input til listen.
Runde 21 vs EFB: Husker ingen situationer i denne kamp. Kom gerne med input til listen.
Runde 22 vs S?E: Backmann kommer flot f?rst p? en bold i feltet til Marc Pedersen. Kontakt, men efter.                  Karakter 1
Runde 23 vs FCM: Husker ingen situationer i denne kamp. Kom gerne med input til listen.(bonus-info: FCMs 2. r?de er heldigt)

Runde 24 vs VEN: 1: Mortensen f?lles lige forud for 1-1 scoringen, hvor han rives omkuld.                              Karakter 7
                              2: Vendsyssels-spiller kantes af Amini i feltet. Der er kontakt. kan d?mmes. Bliver det sj?ldent.  Karakter 6

Runde 25 vs OB: Husker ingen situationer i denne kamp. Kom gerne med input til listen.

Fuldst?ndigt vildt hvor mange gange der egentlig har v?ret situationer i denne s?son, is?r i starten.
AGF snydt for 6 straffespark, men med i langt flere situationer der var m?lscorings/kampafg?rende marginaler.

Nu hvor denne tr?d alligevel stadig er i live i en uges tid endnu, s? synes jeg jo at vi b?r dyrke den teoretisk mulighed for at havne i top-6. Uafgjort i g?r havde gjort det lidt mere sp?ndende, men nuvel. Jeg synes OB er godt spillende i ?jeblikket, og de ?jner vel en klar mulighed for at stikke af p? 3. pladsen. S? det vil ikke v?re nogen overraskelse, hvis de vinder i Odense over Randers. Det er selvf?lgelig v?rre, at Vendsyssel skal sl? FCN. Det er dog heller ikke noget umuligt resultat. Man skal ogs? bem?rke, at der er et afg?rende spil igang i bunden her i sidste runde.

Det er nemlig for alvor at f? Sorteper, hvis man ligger nr. 14 inden gruppespillet. S? havner man med al sandsynlighed i gruppe med nr. 7, 8 og 11. Med meget langt op til 3. pladsen i gruppen og dermed allerede nu med udsigt til at spille mod den anden 4'er om den direkte nedrykning. S? der er bestemt noget at spille for her for Vendsyssel - og for Vejle i Esbjerg. Desv?rre kan vi bare ikke l?ngere hente Esbjerg. Endnu en grund til at uafgjort i g?r havde v?ret et s? meget bedre resultat.

Heftigt. Vi taler jo 10-12 point, hvis man antager, at vi havde f?et de straffespark (og undg?et Vejles), scoret p? dem, og at kampene i ?vrigt havde udviklet sig, som de nu gjorde. Og det er der selvf?lgelig ingen garanti for, at de havde, for m?l ?ndrer ofte p? taktik, tilgang, i sidste ende p? kampe som s?dan.

Michael Laudrup sagde en gang, at held og uheld omkring dommersk?n g?r lige op over en hel s?son. Det har jeg ikke set afg?rende modbevist f?r denne s?son. Det holder som regel s?dan cirka - med vores oplevelser som undtagelsen, der bekr?fter reglen. Det g?r de s? ogs? meget markant - for skulle regnskabet g? lige op over hele s?sonen, skulle vi ikke bare have f?et en god h?ndfuld straffespark her i for?ret.

Det er vildere endnu, for vi skulle jo have f?et 5-6, der ikke var der!

Similar content Most view View more
Back