Transfervindue Vinter 2025/2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 217
  • Views Views: Views 11K
Transfervindue Vinter 2025/2026
Last edited:
Præcis. Bjørnen fortjener kredit for at have flyttet klubben markant i den henseende på trods af fejlskud.
Et langt stykke af vejen er den økonomiske logik jo klar: Hvis du henter fire spillere med risiko, men stor upside til fx 15m kr/stk, så er det med moderne fodboldøkonomi en god forretning, hvis bare den ene lykkes.

Økonomisk set kommer sidste sommers transfervindue derfor i tilbageblik også til at se ud som en succes. Problemet i en klub på AGFs niveau er dog, at man sportsligt ikke har råd til, at for mange nye/dyre spillere ikke slår til, eller såmænd bare til at vente tålmodigt på, at de lykkes.

Edit: Egentligt var bemærkningen om SIB nok mest af alt henkastet shitposting, men jeg synes, at der er en generel pointe i, at vi har vanskeligt ved at evaluere folk, når vi ikke kender deres arbejdsbetingelser. Hvis SIB har været under pres (og det tror jeg, han har) for at finde (sportsligt) high risk/high reward spillere, så kan vi jo ikke rigtigt klandre ham for, at der er smuttere imellem. Det ligger ligesom i konceptet, i hvert fald så længe den hylde af "spillere, der er gået i stå" som AGF kan hente fra hedder Badji og ikke Moukoko. Det er frustrerende, at fx Abbew og Gyamfi ender med at ligne dyre fejltagelser, men heldigvis bliver nogle lottokuponer også til Bisseck og Arnstad.

Når alt kommer til alt, så vil tre af de fire største AGF-salg være af spillere hentet til klubben af Bjørnebye. Siger det bare.

Hvis Arnstad brænder ligaen af, men AGF kollektivt kollapser, så er valget let. "Problemet" er vel, at hvis Arnstad lykkes, så er det også sandsynligt, at AGF lykkes, og så er dilemmaet pludseligt større. Men det tager vi gerne med!

Der har vel aldrig været en sportsdirektør hos os med flere penge at bruge på spillere end han havde?

Hvis jeg skal finde de dyreste flops, så bonger han nok også ud :)

Last edited:
Egentligt var bemærkningen om SIB nok mest af alt henkastet shitposting, men jeg synes, at der er en generel pointe i, at vi har vanskeligt ved at evaluere folk, når vi ikke kender deres arbejdsbetingelser. Hvis SIB har været under pres (og det tror jeg, han har) for at finde (sportsligt) high risk/high reward spillere, så kan vi jo ikke rigtigt klandre ham for, at der er smuttere imellem. Det ligger ligesom i konceptet, i hvert fald så længe den hylde af "spillere, der er gået i stå" som AGF kan hente fra hedder Badji og ikke Moukoko. Det er frustrerende, at fx Abbew og Gyamfi ender med at ligne dyre fejltagelser, men heldigvis bliver nogle lottokuponer også til Bisseck og Arnstad.
Man kan også de på hvilke sportsdirektører / sportschefer, der har haft lige så gode vilkår i AGF, både ift penge til rådighed, og i inflateret marked.

Mikanovic og Jovanovic blev hentet til mange penge dengang, og solgt til mange penge senere.

PC hentede ikke så mange salgbare spillere, men skaffede klubben en vanvittig akse med JH, Tingager, NP og PM (er de ikke alle fra '19?).

Hvordan regner man købet af Links I den sammenhæng? Stort hul i kassen mange år, der begrænsede klubbens muligheder. Nu kæmpe upside på banen.

SIBs vindue for et år siden (inkl JJA lidt før) var en økonomisk benlås på klubben, der stadig bider. Dalsgaard er en stor succes. Arnstad er blevet en succes, men der ligger stadig mange mio I indkøb, der er på vej mod kirkegården. Det gør en ret stor forskel at Arnstad performer nu. Men sælges han for fx 35 mio, er der langt op til de 50+ der blev investeret, og der har stadig været meget få minutter i de 5 dyre tilgange der blev hentet.

Vi mangler det fulde billede af værdi i sportslig succes, for at kunne sige noget mere definitivt - det mener jeg i hvert fald.

Edit: hvordan passer Bundu og Stage ind?

Hvordan regner man købet af Links I den sammenhæng? Stort hul i kassen mange år, der begrænsede klubbens muligheder. Nu kæmpe upside på banen.
Links var slet ikke så dyr. Han kostede ~en mio. årligt i afskrivninger.

Men på daværende tidspunkt var han et af vores dyreste indkøb i historien, og vi satsede også ved at skrue op i de år. Det er i den kontekst, investeringen skal ses. Heldigvis er det gået godt.

Links var slet ikke så dyr. Han kostede ~en mio. årligt i afskrivninger.

Men på daværende tidspunkt var han et af vores dyreste indkøb i historien, og vi satsede også ved at skrue op i de år. Det er i den kontekst, investeringen skal ses. Heldigvis er det gået godt.
Links er endt med at blive en profil, men jeg tænker ikke casen er udspillet som man regnede med. Jeg tror man regnede med 2-3 år i klubben og salg med fortjeneste.

Men han er også et bevis på at man ikke kan afskrive spillerne for hurtigt. Især Badji tror jeg stadig kan komme til at være en profil. Om det så er de næste 10 år i agf eller 1-2 år som førstevalg også salg kan kun tiden vise.

Jeg vil gerne ligge hovedet på blokken og sige at vi ikke sælger Arnstad i vinters og ikke modtager et bud der tilnærmelsesvis giver mening for klubben og lytte til.
Vi snakker om en nøglespiller
Anfører på Norges u 21 (vel mulig kommende a spiller)
Lang kontrakt.

Der vil det give mening hvis man tænker i sommerens vindue og man kan få en Jønne ind og erstatte den plads som MEM efterlod.

Har der egentlig været nogen forlydender omkring priserne på hhv. Carstensen og Jørgensen? Jeg tænker Carstensen omkring 1 mio. euro til den tyske klub og omkring 5 mio. kr. til den svenske for Jørgensen. Köln gav kun 1,5 mio. euro selv og han har ikke været nogen succes i klubben, så prisen kan kun være faldet. Jørgensen kostede ca. 10 mio. kr. for 2 år siden, og han er næppe heller meget mere end det halve værd. Der skal ihvertfald ske noget, hvis det skal retfærdiggøre en pris der højere end 5 mio. kr.

Har der egentlig været nogen forlydender omkring priserne på hhv. Carstensen og Jørgensen? Jeg tænker Carstensen omkring 1 mio. euro til den tyske klub og omkring 5 mio. kr. til den svenske for Jørgensen. Köln gav kun 1,5 mio. euro selv og han har ikke været nogen succes i klubben, så prisen kan kun være faldet. Jørgensen kostede ca. 10 mio. kr. for 2 år siden, og han er næppe heller meget mere end det halve værd. Der skal ihvertfald ske noget, hvis det skal retfærdiggøre en pris der højere end 5 mio. kr.

Jeg tænker præcis 1 mio euro på hver.
Og nogle gange giver man 1 mio kroner for at leje en spiller - nogle gange 2-3 stykker - og så trækkes det nogle gange fra købsprisen, hvis man køber.
Mange ting vi ikke ved der.

Jeg tænker præcis 1 mio euro på hver.
Og nogle gange giver man 1 mio kroner for at leje en spiller - nogle gange 2-3 stykker - og så trækkes det nogle gange fra købsprisen, hvis man køber.
Mange ting vi ikke ved der.
7,5 mio. kr. for Jørgensen? Det tror jeg sgu ikke. Jeg tror Malmø kommer til at skulle æde et større tab. Men vi sidder heldigvis med esserne. Jeg skal ihvertfald se mere fra ham. Synes han er meget anonym når han kommer på banen.

7,5 mio. kr. for Jørgensen? Det tror jeg sgu ikke. Jeg tror Malmø kommer til at skulle æde et større tab. Men vi sidder heldigvis med esserne. Jeg skal ihvertfald se mere fra ham. Synes han er meget anonym når han kommer på banen.

Nej måske ikke. Jeg kan ikke se beløbet være større heler i hvert fald. Og 5 mio er hans værdi på transfermarkt. Jeg tror også han er købt - bare hvor beløbet der skal betales er udskudt som budget-fint af CV, da vi fattede penge denne gang.

Lidt underligt man ikke bare giver 5 mio for ham, hvis det var beløbet - når man fx solgte for 60 mio samlet. MEN - kronologien var jo også, at vi ikke solgte Bach og MEM mm før vi hentede Jørgensen. Jeg tror CV åbnede for muligheden for at SLÅ TIL - på hvad som helst vilde muligheder, og samtidig låse Carstensen/Jørgensen tidligt.

Vi købte også Bisseck midt i efteråret dengang, men var mere en beslutning om at se ham an først - og ikke fordi vi manglede penge.
Vi kan jo købe Carstensen og Jørgensen fri i morgen hvis vi vil - men eneste grund til vi skulle det ville være for at sende et signal til de to - hvor meget vi tror på dem.
Ellers kan vi ligeså godt vente til jul eller foråret/juni.

Nej måske ikke. Jeg kan ikke se beløbet være større heler i hvert fald. Og 5 mio er hans værdi på transfermarkt. Jeg tror også han er købt - bare hvor beløbet der skal betales er udskudt som budget-fint af CV, da vi fattede penge denne gang.

Lidt underligt man ikke bare giver 5 mio for ham, hvis det var beløbet - når man fx solgte for 60 mio samlet. MEN - kronologien var jo også, at vi ikke solgte Bach og MEM mm før vi hentede Jørgensen. Jeg tror CV åbnede for muligheden for at SLÅ TIL - på hvad som helst vilde muligheder, og samtidig låse Carstensen/Jørgensen tidligt.

Vi købte også Bisseck midt i efteråret dengang, men var mere en beslutning om at se ham an først - og ikke fordi vi manglede penge.
Vi kan jo købe Carstensen og Jørgensen fri i morgen hvis vi vil - men eneste grund til vi skulle det ville være for at sende et signal til de to - hvor meget vi tror på dem.
Ellers kan vi ligeså godt vente til jul eller foråret/juni.
Leje med forkøbsret kan godt noget. Carstensen ligner en spiller vi skal skrive med ud fra det vi har set. Især hvis Beijmo ikke forlænger. Jørgensen skal oppe sig, hvis vi skal købe ham. Men hvis man forestiller sig at vi lejer en ung spiller, som når at vise at der skal satses på ham (det kunne have været Julius Beck) og vi så tegner en lang kontrakt med ham, så har vi ikke allerede brugt et år af kontraktperioden på at spille ham ind, men han er klar "fra start" i den efterfølgende sæson.

Similar content Most view View more
Back