I det tænkte eksempel har AGF *tre* forsvarere (Tingager, Beijmo, Mølgaard) og *fire* wingbacks (Links, Beijmo, Andersen, Mølgaard) ude med skader. AGF kan vel næsten ikke designe en trup, så bænken ikke begynder at se tynd ud i dét tilfælde, hvis den ikke også skal se oppustet ud i normaltilfælde?
Det ville dog klæde truppen med én yderligere venstrebenet spiller a la Kahl eller Beijmo, der både kunne spille VCB og VWB. Måske får man det (første i hvert fald) i Camara?
Hvis vi starter med at forholde os til verden af i dag (og frem til vinduet åbner).
Jacob Andersen er skadet, det er givet. Kommer han tilbage er det som bifaldsindskifter sidst i én kamp.
Mølgaard har været skadet længe og fået tilbagefald. Jeg regner ham som skadet / ude mindst de kommende 5-6 kampe.
Yakob er en jokeren. Jeg tør ikke regne med ham, men Stiftens podcast mener han kan starte i morgen, så det går vi med.
Truppen er ikke sådan tynd-tynd. Men den er stadig ikke robust nok til et seriøst angreb på 3. Pladsen i min bog.
I forsvaret har man JJA, som man ikke ønsker at anvende. Derfor giver det luft og bredde at Beijmo kan dække forsvar og HWB. Dalsgaard er acceptabel backup for Tingager. Beijmo må også være 1. Afløser for Kahl, men så mister man nok den offensive raid-ability man får med Beijmo på højre stopper.
Jeg er enig i den primært svaghed er venstrebenet i forsvaret. Hvis ham fra Mali var en man ville bruge i efteråret var der nok allerede ring på dén finger - jeg kan tage fejl, men det byder logikken mig at konkludere.
På midten er det tricky, men kan Yakob spille på brugbart niveau har man dækning. NP og Solbakken som den dybe, KA og Yakob som den mere offensive. Der er usikkerheder i det, men det går nok.
Arnstad og Jørgensen fungerer sikkert begge fint som bold-10'er, men der er ikke nogen score-10'er, hvis Bech bliver skadet. Løser man det med Jørgensen og Arnstad kan det let blive en smuk gang ingenting. Løser man det med Tchamche, bliver det en usynlig gang ingenting, og løser man det med Badji bliver det en gang mange ting langt forbi mål.
Paddy ... jeg ved ikke hvor meget jeg tror på Serra, men nok til ikke at kalde en skade til PM for en skade i samme niveau som til Links eller Bech. Jeg er med på mange nok bliver provokerende af min (større) betydning af Bech end Arnstad, men det er fordi der mangler målfarlighed, og fordi Jørgensen som type beskrives som Arnstad-agtig.
Så. Jeg ved sgu ikke hvad man skulle have gjort. Det er overkill at købe en 10'er mere. Og med mindre man ved noget negativt om Yakob er det nok også overkil at hente endnu en central midt ind. Den solide stopper med godt venstreben havde været oplagt.
Man kunne også være gået mere i 4-3-3 retningen, ved at hente en stopper og en målfarlig sideangriber, så Arnstad kunne tage en af de tre pladser på midten.
Holdet er ikke specielt skidt endda. Men en skade til Links er stadig den enorme achillessene der kan forvandle en medaljekandidat til ringeste slutspilshold ever. Jeg havde gerne se en spiller mere med et niveau der bringer sig i toppen af modstandernes taktiktavle ('dem vi frygter', fremfor 'dem hvis svagheder vi udnytter').
Gerne en stopper og/eller wb (hvis der er fremtid i den position i AGF), men også gerne en solid målmand, eller et offensivt kort. Ikke alle, men noget der styrker ét sted, så man bedre kan kompensere for evt usikkerheder andre steder.