Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 240K
Talentarbejdet i AGF
Det er rigtigt at kravene til at komme i start11 er h?jere end i for?ret, vores trup har ikke v?ret s? bred og st?rk l?nge.

Egentlig vil AGF og DN vel gerne vinde fodboldkampe, s? naturligvis bruger han de bedste
Synes jeg ogs? man skal. Og man skal ogs? s?rge for at have det bedste hold over s?sonen og langt sigt, det kan man ved at udvikle spillerne, spille et godt hold sammen der holder i en l?ngere periode.

Plus der ogs? er ?konomiske hensyn. Spiller vi fx med en AA istedet for PM/NH, kan det godt v?re det giver lidt mindre sportsligt nu, men p? l?ngere sigt l?fter AA sig m?ske h?jere op. Og der kommer ogs? et ?konomisk output fra en transfer, som rykker hele klubben sportsligt.

Bundu og Stage er gode eksempler, hvor spilletid til dem har l?ftet os sportsligt og ?konomisk.

Men vi skal naturligvis ogs? vinde. Mine tanker g?r mest p? n?r man har to stort set lige gode, s? spiller man den med fremtid i. Og den som kan give et output transferm?ssigt. Et sted det virkelig bliver aktuelt er Anker, Lunding, Links, Jon.

T-Knogle said:
Dichio said:
Savner lidt vi iige udvikler s?dan en som Kauffman, 18 ?r og lavet 7 m?l nu i 15 kampe. Gad vide hvad der var sket hvis AA havde f?et flere chancer n?r nu NH og PM alligevel ikke har scoret ret meget (n?r de to p? straffe fratr?kkes).

Jeg t?nkte det samme da jeg l?ste at Kauffman har scoret flere m?l end Lucas Andersen, det er tydeligt at man i AaB har mere tillid til talenter af egen avl end det er tilf?ldet i AGF. Ammitzb?ll bliver udtaget til U20 landsholdet p? trods af at DN ikke mener han er god nok til at blive udtaget til kamp, s? der er ?benbart andre tr?nere der tror mere p? ham end klubbens egne g?r.

Det har v?ret David Nielsens achillesh?l gennem hele hans tid i klubben, han tror ikke p? talentsektoren, og vil hellere bruge talenter fra andre klubber end sine egne, selvom de ikke umiddelbart pr?sterer p? et h?jere niveau. Det kunne v?re fint hvis der blev stillet nogle klare krav til brugen af egne talenter, i forbindelse med en kontraktforl?ngelse og hvis han ikke vil acceptere disse, s? er han desv?rre ikke den rigtige tr?ner for AGF p? den lange bane.

Beklager sent svar. Men Kaufmann har jo kun f?et chancen grundet skader. S? din konklusion om AaBs tro p? egne talenter er alts? p? et tyndt (forkert) grundlag.

Edit: Han er klart andetvalg i angrebet. Tom van Weert er suver?nt f?rstevalg. Hans eneste konkurrenter derudover er Oliver Klitten og S?ren Tengsted, som begge er 19. S? hvis vi skulle vise mere tro p? Ammitzb?ll skulle det have v?ret ved kun at have PM og ham til vores angrebsplads - og hvis man har l?st med i transfertr?den, s? var det den helt store bekymring indtil vi hentede Helenius. Vi kan ikke b?de have bredde i angrebet og give plads til talenterne. AaB har gjort det af n?d og v?ret heldige med, at han slog igennem, men det er ren lotto...

Det var nu helller ikke mit budskab at rose AaB for at satse p? talenter til start 11. For du har ret.

Mere omst?ndigheden at Kaufmann har grebet chancen (fordi han fik den)

Synes ofte de unge griber chancen n?r de f?r den (ikke altid men ofte - og de rutinrede har som ogs? offdays og formnedgange i flere kampe).

Fx synes jeg vores egen Hausner greb chancen i for?ret og igen nu i to kampe.  Hvidt vi var ved at afskrive - har spillet flot nu. Zach generelt flot i efter?ret. TK faldt ikke igennem de gange han m?tte ind. Th?ger var sp?ndende som venstreback. Lunding outstanding i for?ret. Og endelig AA greb muligheden og scorede 3 m?l selvom han var helt gr?n.

Jeg siger ikke det er en sikker succes - siger bare jeg ikke synes PM (4 m?l - plus 2 straffe) og NH (1 m?l) har scoret nok, og t?nker hvad hvis nu AA ogs? havde f?et nogle chancer... m?ske havde vi s? faktisk gjort det bedre.

Er dog godt med p? at PM og NH fylder mere i boksen end AA - som tilgeng?ld er noget hurtigere og m?ske netop derfor kommer oftere f?rst p? bolden.

Noget helt andet man s? kan diskuere er sammen s?tningen af de 3 angribere i truppen. Jeg havde foretrukket en sikker rutineret som PM/NH, et talent p? 21-25 som f?rstevalg p? samme niveau som de to og et ungt talent som AA. Men jeg ville nok have give AA bare nogle f? indhop for at bevise sig. Men jeg f?lger ikke hver tr?ning og m?ske er han bare ikke god nok pt.

Og du har 100% ret i det ene eksempel ikke er nok til at konkludere noget.
Men kigger man p? topscorlisten i superligaen er der nu flere unge der sabbi, sander svendsen, bundu, wind og som altid et par unge fcn folk.

Dichio said:
Jeg siger ikke det er en sikker succes - siger bare jeg ikke synes PM (4 m?l - plus 2 straffe) og NH (1 m?l) har scoret nok, og t?nker hvad hvis nu AA ogs? havde f?et nogle chancer... m?ske havde vi s? faktisk gjort det bedre.
Da AA fik kontinuerlig spilletid i for?ret (mod bund) scorede han 3 m?l p? 517 min. Det er 172 min pr. m?l.
PM har i denne s?son spillet 1098 og scoret 4(6), hvilket giver 274 min pr m?l (183).
Til geng?ld scorede PM 9 m?l p? 950?minutter i for?ret😉

Ammitzb?l er 20 og der er ikke ret mange p? den alder der bomber i Superligaen selvom det forekommer. Han kunne nok have scoret et par m?l hvis han havde spillet mere, men det er forst?eligt hvis man har vurderet han ikke er helt klar til at starte fast i tilf?lde af at PM er ukampdygtig. Jeg kunne godt have t?nkt mig en yngre spiller end Helenius som backup, men en der trods alt er et par ?r ?ldre end Ammitzb?l. Det er dog ikke s? nemt at finde n?r spilleren ogs? skal v?re god nok og der er ogs? en mulighed for at f? Helenius tilbage p? et h?jt niveau.

Ja stats er sgu helt vanvittigt gode for PM i for?ret -  t?nk hvis han bare fremover kan ramme et niveau bare lidt den vej. Bliver sp?ndende at se ham resten af s?sonen. Kan ikke huske hvor mange straffe PM tog i for?ret. Men ja ogs? en god straffe skytte.

Nej det er m?ske bare ?nsket?ning at man gerne vil have agf lige laver en kauffmann (kun 18).

Og ja lad os se med Helenius - jeg er positiv over hans entre, eneste minus er sm?skader og de manglende m?l, men heller ikke spillet meget. Men synes man kan se han var god en gang. Og stadig kun 28. Jo egentlig normalt den m?ske bedste alder, hvor man topper.

Nicklas Helenius havde to rigtig st?rke s?soner i AaB (65 kampe og 30 m?l i ligaen) inden han blev solgt til Aston Villa, hvor han samlet n?ede at f? 6 kampe. Jeg er med p?, at de er omkring 6 ?r siden, og meget er sket siden da. Men kan vi f? ham tilbage til bare nogenlunde det niveau, s? har vi alts? en rigtig god angriber.

Og med Ammitzb?ll og PM er det da noget n?r det st?rkeste angriber line-up, vi har haft, siden vi i tidernes morgen kunne pr?stere Dioh Williams, Nando Rafael og Peter Graulund.

M?ske vi i ?vrigt havde haft vores egen Kaufmann, havde vi stadig haft Gustav Mogensen i truppen.

[member=8]Snurre Snup[/member]
Har du mulighed og tid for at skrive et par ord om de unge spillere, der tr?ner med f?rsteholdet? Du har tidligere n?vnt deres chancer for at sl? igennem. Men m?ske det er interessant at h?re lidt mere om deres spidskompetencer.
Her t?nker jeg p? Gadegaard, M?ller Lassen, Maarouf og Gr?nb?k.

Jeg kan forst?, at M?ller Lassen bl.a. spiller central forsvar. Men er han ikke ret lav?

Bliver de mere end talenter? ... JA

Enhver burde kunne se potentiale i Bundu og Links fra dag 1. Jovist Bundu manglede noget taktisk, def, fysisk ift at undg? sm?skader og luft til hel kamp. Links mangler noget, men lad os se om han ikke kommer efter det. Han har kun f?et 39 min i ligaen, s? sv?rt at sige noget som helst andet end der er potentiale. Vi kan alle med bekymring se han er lille. Kunne PC ogs? da han smed nogle mio

Ogs? mange der afskrev Hausner og Eske efter deres uheldige debut, men 1-2 kampe definerer ikke en spiller. Hvidt var vi ogs? mange der var bekymret for kom tilbage, jeg inklusive. S? spillede han lige to super kampe her i efter?ret. Blume kunne han blive mere en trupspiller? Ja pt en af efter?rets bedste. Lunding f?rdig? - nej outstanding i for?ret, skal nok komme over hovedskaden som PM.

Det er ikke direkte relateret til AGF-talenter men kan have indflydelse og er i mangel af bedre tr?d.

Flemming Pedersen argumenterer for, at talenterne skal plejes/udvikles langt tidligere ned klubberne g?r/m? i dag. Ellers er han bange for, at vi bliver h?gtet langt bagud i udviklingen fremadrettet.

?Skal et fem?rigt barn f? lov til at bestemme, hvad det vil?? - Sport

For b?de Danmarks og b?rnenes skyld opfordrer Flemming Pedersen til et opg?r med synet p? m?lrettet fodboldtr?ning af b?rn ned til 7-?rs alderen. FC Nordsj?lland-tr?neren vil f?lge andre landes eksempel og udpege talenterne tidligere, selv om det kan give udfordringer i m?det med den danske kultur.
Derfor foresl?r han, at der bliver oprettet akademier eller andre s?rlige tilbud til b?rn under 10 ?r i Danmark. Et markant opbrud med den nuv?rende model, hvor Dansk Boldspil-Union forbyder klubberne at ?fiske? spillere under 13 ?r, og hvor breddefodbolden bliver hyldet, hver gang en spiller fra en lille, lokal klub n?r frem til landsholdet.

Martinstranger date=1577432681 said:
Det er ikke direkte relateret til AGF-talenter men kan have indflydelse og er i mangel af bedre tr?d.

Flemming Pedersen argumenterer for, at talenterne skal plejes/udvikles langt tidligere ned klubberne g?r/m? i dag. Ellers er han bange for, at vi bliver h?gtet langt bagud i udviklingen fremadrettet.

?Skal et fem?rigt barn f? lov til at bestemme, hvad det vil?? - Sport

For b?de Danmarks og b?rnenes skyld opfordrer Flemming Pedersen til et opg?r med synet p? m?lrettet fodboldtr?ning af b?rn ned til 7-?rs alderen. FC Nordsj?lland-tr?neren vil f?lge andre landes eksempel og udpege talenterne tidligere, selv om det kan give udfordringer i m?det med den danske kultur.

Derfor foresl?r han, at der bliver oprettet akademier eller andre s?rlige tilbud til b?rn under 10 ?r i Danmark. Et markant opbrud med den nuv?rende model, hvor Dansk Boldspil-Union forbyder klubberne at ?fiske? spillere under 13 ?r, og hvor breddefodbolden bliver hyldet, hver gang en spiller fra en lille, lokal klub n?r frem til landsholdet.

Det er vel det balletskolen p? det kongelige teater altid har gjort? S? han har da givetvis ret i, at det ville give endnu bedre spillere, men om det giver lykkeligere mennesker kan jeg godt v?re i tvivl om. Is?r for dem som ikke klarer sig igennem n?le?jet.

Nu er der ikke for fem gram elitesportsud?ver i mine b?rn (de kan teoretisk godt n? det endnu, selvom jeg godt nok vil blive overrasket), men hvis der var, ville jeg h?be de f?rst satsede s? ensporet p? noget s? sent som muligt.

Puha den med talenterne er en evig og sv?r debat.

Det handler ogs? om b?rnesyn.
Hvis b?rn bruger 12-15 timer om dagen p? skolearbejdet som i Kina og Sydkorea, bliver det dygtige, men bliver de ogs? gode og lykkelige mennesker der fungerer? Samme med fodbold?

Man kan jo se fra tennis det hj?lper at starte tidligt, men hvis man har l?st OPEN om Andre Agassi (ellers g?r det) s? er der ogs? en bagside. Og er et barnets lyst eller de voksnes ambitioner - herunder beg?r efter penge, succes, magt. M?ske ligefrem mani og en form for sindssyge.

Nu blev Agassi en (sportslig) succes. Men man h?rer ikke om alle dem der taber i det spil om at n? toppen indenfor sport.

Og selv det skulle v?re barnets lyst, er barnet s? i stand til som 5-7 ?rig at tr?ffe rette valg. Havde nogen sagt jeg kunne spille fodbold d?gnet rundt havde jeg gjort det. Gjorde jeg ogs? p?nt meget alligevel i haven, p? parkeringspladsens mur, de lokale fodboldbaner.... selvom om ingen pressede mig.

Allan Simonsen blev Europas bedste - men l?ser man hans bog, ved man ogs? han selvtr?nede ufattelig meget.

En kendt dansk elite talentchef (superliga niveau) har fortalt mig at unders?gelser ogs? har vist at b?rn udvikler bedste fodboldm?ssige evner, hvis de ogs? stifter bekendtskab med andre sportsgrene.

Og vi ved ogs? Palle S?rensen og Mikkel Rask med flere tilskriver springgymnastik deres hovedspils evner - Palle S?rensen trods kun 177 cm vist. Morten Olsen dyrkede ogs? gymnastik og fik meget med der. Bartram alle mulige sportsgrene til han blev senior og han blev da temmelig god, selvom han f?rst blev seri?s som 20 ?rig.

Puha....

N? men en god basisudddannelse, sociale netv?rk og en masse sport skader aldrig. Motion er bestemt sundt, og det er ogs? med til at holde unge fra kriminalitet, rygning, alkohol og usund levevis generelt.

T?nker der stadig m? pr?ves forskellige ting og forskes i det - ikke kun om de bliver gode fodboldspillere, men ogs? om de f?r en god barn-ungdom og godt voksenliv.

Det er nok usandsynligt at s?danne akademier vil v?re meget andet end avancerede fritidstilbud for de fleste: Vi har trods alt nogle ret strenge regler ang?ende b?rn og hvad man m? s?tte dem til at lave, s? der skal ikke meget til at tippe vognladet fra fritid til arbejde.

N?r det er sagt, s? tror jeg ideen er meget fin. I Danmark har vi alts? en ufattelig evne til at tro at det er synd for folk n?r de oplever den mindste modgang, og at b?rn i virkeligheden best?r af glas der allerede har v?ret ?delagt og limet sammen 5 gange s? de g?r i stykker bare man kigger p? dem. Men det er jo ikke tilf?ldet og det ved alle der er voksne jo ogs? godt, for de har selv v?ret der.

Back